Maatregelen kerk ivm coronavirus

Maanenschijn

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

Nu is refodome geen negatieve term, maar een uitdrukking van een grote kerk binnen de reformatorische signatuur. Door het Dutch BibleBelt Network is hierover een heel interessante studie uitgebracht. Aan te bevelen voor iedereen die met kerkbouw of gemeente-zijn te maken heeft.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...

Hoe vaak jij het woord refo kunt gebruiken in een negatieve context is tegelijk bewonderenswaardig en irritant.
Misschien kun je als goed voornemen voor 2023 dit wat minder gaan doen.Bedankt alvast!
Ik moet zeggen dat ik er me er ook regelmatig aan stoor.

Het is prima mogelijk om tegen grote kerken te zijn, tegen grote auto's te zijn, etcetera, en hier inhoudelijk op te reageren zonder het forum met dergelijke refo-denigrerende-termen (wellicht niet de intentie, maar die termen komen schoppend over) te vervuilen.
Waar zit bij jullie (als ik dat zo een beetje bespeur) de negativiteit bij het woord ‘refo’? Het woord op zich al, of alles wat daar aan vast geplakt wordt?

Ik zelf heb in het verleden best een hekel aan het woord refo gehad omdat het doorgaans als scheldwoord werd gebruikt. Maar in de loop van de jaren is het wel wat meer ingeburgerd als aanduiding van een bepaalde groep of sub-cultuur. Mijn irritatie is daarbij wel wat weg getrokken.
We hebben inmiddels:
Refoscholen, refobeurzen, refokerken (hele grote: refodomes) refowinkels, mijn auto met een bank extra noemde men wel een refo-container. Sinds eergisteren ook refo-anarchie. Zoals ik mij niet als een refo-winkelaar zie, zie ik mij ook niet als een refo-anarchist. Ik voel mij dus niet per se aangesproken als deel uitmakend van de refo-groep als daar een toevoeging aan wordt vastgeplakt die niet op mij van toepassing is. Ik zie mij wel als refo-kerkganger.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Waar zit bij jullie (als ik dat zo een beetje bespeur) de negativiteit bij het woord ‘refo’? Het woord op zich al, of alles wat daar aan vast geplakt wordt?

Ik zelf heb in het verleden best een hekel aan het woord refo gehad omdat het doorgaans als scheldwoord werd gebruikt. Maar in de loop van de jaren is het wel wat meer ingeburgerd als aanduiding van een bepaalde groep of sub-cultuur. Mijn irritatie is daarbij wel wat weg getrokken.
We hebben inmiddels:
Refoscholen, refobeurzen, refokerken (hele grote: refodomes) refowinkels, mijn auto met een bank extra noemde men wel een refo-container. Sinds eergisteren ook refo-anarchie. Zoals ik mij niet als een refo-winkelaar zie, zie ik mij ook niet als een refo-anarchist. Ik voel mij dus niet per se aangesproken als deel uitmakend van de refo-groep als daar een toevoeging aan wordt vastgeplakt die niet op mij van toepassing is. Ik zie mij wel als refo-kerkganger.
Ik heb met veel elementen van de Refo-cultuur weinig affiniteit. Ik voel me wel zeer verbonden met de leer van Soevereine Genade, de leer van de Reformatie, en met behoudende bijbelgetrouwe christenen wereldwijd. En tegelijkertijd is de het de Reformatorische zuil waarin ik ben opgegroeid, en heb ik een grote loyaliteit daar naartoe. Naast dat ik zie dat er dingen verkeerd zijn in deze zuil, ben ik ook dankbaar voor heel veel goeds wat ik daaruit ontvangen heb.

Wat de negativiteit betreft: ik kan er niet goed tegen als mensen smalend of onrespectvol doen over Refo-zaken. Afgeven op grote auto's, grote gezinnen, langaam zingen, de GBS, en het Refo-woorden gebruiken om zich daartegen af te zetten. Hoewel ik best zie dat er zaken mis zijn, heb ik geen enkele behoefte om daar smalend over te doen.

Dat is een beetje de associatie die ik bij die woorden heb. Maar vanwege mijn loyaliteit, ben ik daar soms wellicht te gevoelig op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:
Forummer schreef:..... die geen refodome hadden maar hoogstwaarschijnlijk in de huizen in kleine groepen samenkwamen...

Hoe vaak jij het woord refo kunt gebruiken in een negatieve context is tegelijk bewonderenswaardig en irritant.
Misschien kun je als goed voornemen voor 2023 dit wat minder gaan doen.Bedankt alvast!

Het is prima mogelijk om tegen grote kerken te zijn, tegen grote auto's te zijn, etcetera, en hier inhoudelijk op te reageren zonder het forum met dergelijke refo-denigrerende-termen (wellicht niet de intentie, maar die termen komen schoppend over) te vervuilen.
Waar zit bij jullie (als ik dat zo een beetje bespeur) de negativiteit bij het woord ‘refo’? Het woord op zich al, of alles wat daar aan vast geplakt wordt?

We hebben inmiddels:
Misschien maakt dit voorbeeld het duidelijk waar mijn irritatie richting @forummer zit. Als een Marokkaan iets steelt noemen wij dat toch ook niet een marrokanen-diefstal?
@Forummer is een ster in het veralgemeniseren en zo een hele bevolkingsgroep wegzetten. Slecht gedrag van een individu moet je niet op een hele groep projecteren. Dat is onverstandig zelfs gevaarlijk en onBijbels (Ezechiël 18)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thea

Bericht door Thea »

Waarschijnlijk zit er een frustratie onder bij Forummer.
Forummer

Bericht door Forummer »

Thea schreef:Waarschijnlijk zit er een frustratie onder bij Forummer.
Enige frustratie sluit ik niet uit, maar het is meer een enorme verbazing.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
huisman

Bericht door huisman »

Forummer schreef:
Dat ook kerkmensen zondigen? Als je een beetje thuis bent in de Schrift moet dat geen verbazing geven maar verdriet. Vooral droefheid over onze eigen zonden.

Nu lijkt het meer op verbazing dat jij zo goed bent en zij zo slecht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Het gaat niet om zonden, maar om rariteiten, meestal althans.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Forummer schreef:
Ik geloof er niks van, want je weet altijd precies waar je verbazing zit, en dat ga je hier ook uitgebreid zitten vertellen. Jij verbaasd je niet, je zit gewoon te kijken wanneer je weer iets lelijks over de gergem kan zeggen.
Forummer

Bericht door Forummer »

Bogerman schreef:
Forummer schreef:
Ik geloof er niks van, want je weet altijd precies waar je verbazing zit, en dat ga je hier ook uitgebreid zitten vertellen. Jij verbaasd je niet, je zit gewoon te kijken wanneer je weer iets lelijks over de gergem kan zeggen.
1. Dit gaat niet eens specifiek over de GerGem.
2. Ik ben het er zeker niet mee eens, positieve dingen meld ik ook!
3. Dat ik de verbazing weet te benoemen wil nog niet zeggen dat het geen oprechte verbazing is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
Maanenschijn schreef:
J.C. Philpot schreef:
huisman schreef:

We hebben inmiddels:
Misschien maakt dit voorbeeld het duidelijk waar mijn irritatie richting @forummer zit. Als een Marokkaan iets steelt noemen wij dat toch ook niet een marrokanen-diefstal?
@Forummer is een ster in het veralgemeniseren en zo een hele bevolkingsgroep wegzetten. Slecht gedrag van een individu moet je niet op een hele groep projecteren. Dat is onverstandig zelfs gevaarlijk en onBijbels (Ezechiël 18)
Er is toch zo iets als de Mocro-maffia. Van binnenuit denk ik dat het niet perse verkeerd is om de verbanden te leggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Maar wat heeft de mocro-mafia met de huidige restricties rondom kerkdiensten te maken?
Valcke

Bericht door Valcke »

Ik werd door iemand gewezen op het komende stukje dat te vinden is op de website van 'Hervormdwouterswoude'.
https://www.hervormdwouterswoude.nl/welkom
Een samenvatting hiervan schijnt vandaag als ingezonden stukje in het RD te komen.
M.i. een heel goed betoog.
Ds. K.H. Bogerd schreef:Samenkomen in de kerk in een tijd van corona?

Bij alles wat er op dit moment speelt rond de coronamaatregelen, blijken er kerken over te gaan op digitale bijeenkomsten. Zonder de ernst van de ziekte zelf te willen ontkennen, wil ik graag de volgende vraag kerk breed en land breed neerleggen voor een ieder die op welke wijze dan ook betrokken is bij de eredienst. Hetzij als ambtsdrager of als bezoekers van de kerkdiensten.

Mijn vraag luidt: Wat doen we met het gebed van Salomo in 2 Kronieken 6 vers 12 tot 42 en met het gebed van Josafat in 2 Kronieken 20 vers 7 tot en met 9? In het eerstgenoemde gedeelte komt aan de orde dat men in de tempel als het huis van God samenkomt in tijden van honger, oorlog, pest en diverse plagen om de Naam van de HEERE aan te roepen en te vragen om vergeving, zowel voor de priesters alsook voor het volk. Ik citeer van 2 Kronieken 6 de verzen 24 tot en met vers 31 (SV): ‘Wanneer ook Uw volk Israël voor het aangezicht des vijands zal geslagen worden, omdat zij tegen U gezondigd zullen hebben, en zich bekeren en Uw Naam belijden en voor Uw aangezicht in dit huis bidden en smeken zullen,25 Hoor Gij dan uit den hemel en vergeef de zonden van Uw volk Israël, en breng hen weder in het land dat Gij hun en hun vaderen gegeven hebt.26 Als de hemel zal gesloten zijn, dat er geen regen is, omdat zij tegen U gezondigd zullen hebben, en zij in deze plaats bidden en Uw Naam belijden en van hun zonde zich bekeren zullen, als Gij hen geplaagd zult hebben,27 Hoor Gij dan in den hemel en vergeef de zonde Uwer knechten en van Uw volk Israël, als Gij hun zult geleerd hebben den goeden weg, in denwelken zij wandelen zullen, en geef regen op Uw land, dat Gij Uw volk tot een erfenis gegeven hebt.28 Als er honger in het land wezen zal, als er pest wezen zal, als er brandkoren of honingdauw, sprinkhanen en kevers wezen zullen, als iemand van zijn vijanden in het land zijner poorten hem belegeren zal, of enige plaag of enige krankheid wezen zal;29 Alle gebed, alle smeking, die van enig mens of van al Uw volk Israël geschieden zal, als zij erkennen eenieder zijn plaag en zijn smart, en eenieder zijn handen in dit huis uitbreiden zal,30 Hoor Gij dan uit den hemel, de vaste plaats Uwer woning, en vergeef, en geef een iegelijk naar al zijn wegen, gelijk Gij zijn hart kent; want Gij alleen kent het hart van de kinderen der mensen;31 Opdat zij U vrezen, om te wandelen in Uw wegen, al de dagen die zij leven zullen op het land dat Gij onzen vaderen gegeven hebt.’

Als ik vervolgens de teksten uit 2 Kronieken 20 vers 7 tot en met vers 9 citeer, staat er het volgende over het gebed van Josafat geschreven: 7 ‘Hebt Gij niet, onze God, de inwoners dezes lands van voor het aangezicht van Uw volk Israël verdreven, en dat aan het zaad van Abraham, Uw liefhebber, tot in eeuwigheid gegeven? 8 Zij nu hebben daarin gewoond, en zij hebben U daarin een heiligdom gebouwd voor Uw Naam, zeggende: 9 Indien over ons enig kwaad komt, het zwaard des oordeels of pestilentie of honger, wij zullen voor dit huis en voor Uw aangezicht staan, dewijl Uw Naam in dit huis is; en wij zullen uit onze benauwdheid tot U roepen, en Gij zult verhoren en verlossen.’
Ik laat vervolgens nogmaals de vraag horen die ik in het begin van mijn artikel liet klinken: Wat doen we met bovengenoemde Schriftgedeelten, wanneer wij in deze coronatijd als kerken overgaan in digitale bijeenkomsten?

De vraag in het verlengde hiervan luidt: Wanneer we als gezonde mensen uit angst voor coronabesmetting uit de kerk wegblijven wat doen we dan met het gebed van Salomo in 2 Kronieken 6 vers 12 tot 42 en met het gebed van Josafat in 2 Kronieken 20 vers 7 tot en met 9?

Ds. K.H. Bogerd Wouterswoude
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Stomd gisteren in het RD. Goed stuk inderdaad.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Stomd gisteren in het RD. Goed stuk inderdaad.
En vorige week al in het ND. Daar kwam wel wat reactie tegen op.
Plaats reactie