Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.
De voornaam is echter geen principieel punt. Dus ik denk dat dat wat sneller zal gaan.
De voornaam is echter geen principieel punt. Dus ik denk dat dat wat sneller zal gaan.
- J.C. Philpot
Ik denk dat dat sneller zal gaan. Op een bepaald moment begint het RD daarmee, en 5 jaar daarna is iedereen er aan gewend. Op enkele traditionalisten (waar ik mezelf ook onder reken) na.GerefGemeente-lid schreef:Je slaat nu wel heel wat over hoor.DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dominees in de Saambinder met hun voornaam worden aangeduid.
Dit duurt nog wel een aantal generaties.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het RD doet het al steeds vaker toch?J.C. Philpot schreef:Ik denk dat dat sneller zal gaan. Op een bepaald moment begint het RD daarmee, en 5 jaar daarna is iedereen er aan gewend. Op enkele traditionalisten (waar ik mezelf ook onder reken) na.GerefGemeente-lid schreef:Je slaat nu wel heel wat over hoor.DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dominees in de Saambinder met hun voornaam worden aangeduid.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
Alléén als de predikant zichzelf ook zo profileert. Dat heb ik pas in één van die uitzendingen gezien.Mistig schreef:Het RD doet het al steeds vaker toch?J.C. Philpot schreef:Ik denk dat dat sneller zal gaan. Op een bepaald moment begint het RD daarmee, en 5 jaar daarna is iedereen er aan gewend. Op enkele traditionalisten (waar ik mezelf ook onder reken) na.GerefGemeente-lid schreef:Je slaat nu wel heel wat over hoor.DDD schreef:Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat dominees in de Saambinder met hun voornaam worden aangeduid.
- J.C. Philpot
Zo begint het. Over 5 jaar doen ze dat bij alle predikanten.GerefGemeente-lid schreef:Alléén als de predikant zichzelf ook zo profileert. Dat heb ik pas in één van die uitzendingen gezien.
Ik zie het als louter iets cultureel bepaalds. Het is goed als er daardoor een minder hoge drempel komt naar predikanten toe, maar als het een bijgevolg heeft dat het respect voor het ambt nog meer verdwijnt, dan is dan een onwenselijk bijeffect.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Graag is wel een groot woord. Noodzakelijk is het wel om bij elkaar te komen. Jakobus 2:3.Mannetje schreef: Jij ziet wel graag een ander schuld belijden, is het niet?
Principieel is het niet. Maar schreef Mara niet: "Wie van een dominee wil leren, moet niet teveel met hem verkeren"? Uit de berijming van Job: "moet niet te amicaal met hem worden". Voor mijzelf, maar dat is een gevoelskwestie, zou het noemen bij de voornaam en vooral de gedachte die daarachter zit (nl. gelijkwaardigheid) me negatief beïnvloeden bij het luisteren. We zíjn niet gelijkwaardig. Hij is als Godsgezant ook naar oa mij gezonden en komt als heraut van de Koning met een boodschap. Daar moet en wil ik op gericht zijn. Zo wil ik het blijven zien. Daar past ook eerbied en respect bij.DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.
Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Zeg nooit nooit is mij geleerdpierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.

- J.C. Philpot
Dat zei men in 1944 in de GKV ook. In de CGK ook, en dat staat daar nu ook ter discussie.pierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!
George Whitefield
George Whitefield
Vooral voor de ander?CvdW schreef:Graag is wel een groot woord. Noodzakelijk is het wel om bij elkaar te komen. Jakobus 2:3.Mannetje schreef: Jij ziet wel graag een ander schuld belijden, is het niet?
- Niet meer zo actief -
Tegen die tijd zijn wij allen wijlen...J.C. Philpot schreef:Dat zei men in 1944 in de GKV ook. In de CGK ook, en dat staat daar nu ook ter discussie.pierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Maanenschijn
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
In de NRC is het heel gebruikelijk. Toch ook een beetje GGpierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
- Verbannen
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Zijn er in de NRC dan vrouwelijke ouderlingen?Maanenschijn schreef:In de NRC is het heel gebruikelijk. Toch ook een beetje GGpierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.
- Maanenschijn
Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee, ik meende dat pierre27 de voornaam van de predikant bedoelde. Ik begrijp uit jouw reactie dat het over de vrouw in het ambt ging.GerefGemeente-lid schreef:Zijn er in de NRC dan vrouwelijke ouderlingen?Maanenschijn schreef:In de NRC is het heel gebruikelijk. Toch ook een beetje GGpierre27 schreef:Ik zal je geruststellen, dat zul je nooit gaan meemaken in de GG!DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.