Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

huisman

Re: Handvatten voor goed en inhoudelijk discussiëren

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:Ook ik stoor mij regelmatig aan postings maar dat is wel inherent aan een discussieforum. Zelf ben ik vrij gevoelloos op dit vlak. Ik stoor mij meer aan de inhoud dan aan de vorm.
In grote lijnen vind ik dit een prima forum met aardige mensen die over sommige zaken vrij fundamenteel verschillen.
Na al die jaren dat ik hier aanwezig ben blijf ik het nog steeds de moeite waard vinden om mee te doen.

Een beetje peper en zout in een discussie is zo af en toe best geoorloofd en gaat het de grens van het betamelijke over zijn er de mods en is er een meldknop.

M.a.w. voor mij hoeft er weinig tot niets te veranderen
Dat jij en ik hier niet van wakker liggen betekent niet dat dit ook niet voor een ander geldt. Diverse mensen die herhaaldelijk op deze wijze bejegend zijn, hebben hier last van.
Dat geloof ik best maar dan is er de meldknop en het vangnet van de moderators. Om proberen volwassen mensen op te voeden in wat jij (en ik) netjes discussiëren vinden is best lastig. En het valt toch ook best wel mee?
Trouwens ik ben ook niet altijd trots op mijn eigen postings. Meestal wel trouwens. In the heat of the moment is een uitglijder zomaar gemaakt....ook in 2022 maar ik bied daar bij voorbaat al mijn excuses voor aan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
KB_

Bericht door KB_ »

Precies merel Dit forum heeft maar een klein aantal users maar in die groep zijn er wel een aantal die hier een negatieve sfeer neerzetten. Dat is echt jammer!!
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
merel

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:
huisman schreef:Ook ik stoor mij regelmatig aan postings maar dat is wel inherent aan een discussieforum. Zelf ben ik vrij gevoelloos op dit vlak. Ik stoor mij meer aan de inhoud dan aan de vorm.
In grote lijnen vind ik dit een prima forum met aardige mensen die over sommige zaken vrij fundamenteel verschillen.
Na al die jaren dat ik hier aanwezig ben blijf ik het nog steeds de moeite waard vinden om mee te doen.

Een beetje peper en zout in een discussie is zo af en toe best geoorloofd en gaat het de grens van het betamelijke over zijn er de mods en is er een meldknop.

Dat jij en ik hier niet van wakker liggen betekent niet dat dit ook niet voor een ander geldt. Diverse mensen die herhaaldelijk op deze wijze bejegend zijn, hebben hier last van.
Dat geloof ik best maar dan is er de meldknop en het vangnet van de moderators. Om proberen volwassen mensen op te voeden in wat jij (en ik) netjes discussiëren vinden is best lastig. En het valt toch ook best wel mee?
Trouwens ik ben ook niet altijd trots op mijn eigen postings. Meestal wel trouwens. In the heat of the moment is een uitglijder zomaar gemaakt....ook in 2022 maar ik bied daar bij voorbaat al mijn excuses voor aan.
Dat klopt helemaal. Alleen moet je, als je op een bepaalde opmerking aangesproken wordt, een stapje terug doen en/ of excuus aanbieden. Ik zie steeds vaker dat vervolgens een nog vervelender opmerking wordt gemaakt. Dat hoort m.i. niet. Ik kan het hebben, maar velen niet.
Het valt mij daarnaast op dat deze ' op de persoon ' opmerkingen nooit gemodereerd worden.
Laatst gewijzigd door merel op 01 jan 2022, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef:
huisman schreef:
merel schreef:

Dat klopt helemaal. Alleen moet je, als je op een bepaalde opmerking aangesproken wordt, een stapje terug doen en/ of excuus aanbieden. Ik zie steeds vaker dat vervolgens een nog vervelender opmerking gemaakt. Dat hoort m.i. niet. Ik kan het hebben, maar velen niet.
Het valt mij daarnaast op dat deze ' op de persoon ' opmerkingen nooit gemodereerd worden.
Je weet niet wat er achter de schermen allemaal aan communicatie en correctie plaatsvindt. Een groot deel van het modereerwerk doen we niet op een podium.
merel

Bericht door merel »

Dat is waar. Daar heb ik inderdaad geen idee van. Dan neem ik dat terug ;)
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef:Adje, je bijdragen dragen niet bij aan goed en inhoudelijk discussiëren wat mij betreft. Je denkt in tegenstellingen. Dit voegt echt niks toe en is volgens mij of topic.
Los van de inhoud:
1) Hoe zou je deze mening bijvoorbeeld in andere woorden kunnen verpakken?
2) Draagt de verpakking waar je hierboven voor koos bij aan goed en inhoudelijk discussiëren?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

merel schreef:Het valt mij daarnaast op dat deze ' op de persoon ' opmerkingen nooit gemodereerd worden.
'Op de persoon' is echt wat anders dan iemand persoonlijk aanvallen. :modo
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Dat geloof ik best maar dan is er de meldknop en het vangnet van de moderators. Om proberen volwassen mensen op te voeden in wat jij (en ik) netjes discussiëren vinden is best lastig. En het valt toch ook best wel mee?
Toch maar even een tip aan jou persoonlijk. :)
Ga in op de tegenargumenten en beperk je niet uitsluitend tot het herhalen van je eigen standpunt. Daar kom je nl. niet verder mee in de discussie. En die ander voelt zich niet 'gehoord'.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Job schreef:
Ad Anker schreef:Adje, je bijdragen dragen niet bij aan goed en inhoudelijk discussiëren wat mij betreft. Je denkt in tegenstellingen. Dit voegt echt niks toe en is volgens mij of topic.
Los van de inhoud:
1) Hoe zou je deze mening bijvoorbeeld in andere woorden kunnen verpakken?
2) Draagt de verpakking waar je hierboven voor koos bij aan goed en inhoudelijk discussiëren?
1. Er wordt opgeroepen tot respect voor tegengestelde standpunten maar in dezelfde post wordt, ook wat dikgedrukt gemarkeerd, duidelijk gemaakt dat bepaalde standpunten echt niet kunnen. Dat kan wat neutraler, als je echt respect hebt voor andermans standpunten.
2. Ja, ik denk dat dit wel mag. Ik zie dat Posthoorn bijv. nu ook richting huisman een persoonlijke opmerking maakt. Ik vind dat dit moet kunnen.
Adje

Bericht door Adje »

Het gaat niet alleen om de verpakking!

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dienen te zijn, dan straal je als christen wat uit. Ook en vooral richting de buitenwereld. Dat er tien geboden zijn waar we ons allemaal aan dienen te houden, uit dankbaarheid! Daar kunnen, mogen, moeten we zelfs elkaar op aanspreken op dit forum. Dat mag dan wat mij betreft ook nog in stevige bewoordingen, daar heb ik geen enkele moeite mee!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef:Het gaat niet alleen om de verpakking!

Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dienen te zijn, dan straal je als christen wat uit. Ook en vooral richting de buitenwereld. Dat er tien geboden zijn waar we ons allemaal aan dienen te houden, uit dankbaarheid! Daar kunnen, mogen, moeten we zelfs elkaar op aanspreken op dit forum. Dat mag dan wat mij betreft ook nog in stevige bewoordingen, daar heb ik geen enkele moeite mee!
Ik denk dat we het heel erg eens zijn. Maar de interpretatie van de tien geboden kan verschillend zijn. En daar zou wat ruimte moeten zijn. Bijvoorbeeld: carbidschieten is volgens mij toegestaan. Ander voorbeeld: een kerkelijke gemeente die er voor zorgt dat de hele gemeente kan samenkomen en zich daarmee niet houdt aan de 1,5 maatregel onderschrijft nog steeds de tien geboden.

Wat ik bij jou bespeur, en nog wel bij meer mensen: ik respecteer meningen die overeenkomen met mijn interpretatie van wat goed en recht is. Tja...
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

René Diekstra zou zeggen: "Iedereen heeft recht op mijn eigen mening." :OO
TSD

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:

Ik denk dat we het heel erg eens zijn. Maar de interpretatie van de tien geboden kan verschillend zijn. En daar zou wat ruimte moeten zijn. Bijvoorbeeld: carbidschieten is volgens mij toegestaan. Ander voorbeeld: een kerkelijke gemeente die er voor zorgt dat de hele gemeente kan samenkomen en zich daarmee niet houdt aan de 1,5 maatregel onderschrijft nog steeds de tien geboden.

Wat ik bij jou bespeur, en nog wel bij meer mensen: ik respecteer meningen die overeenkomen met mijn interpretatie van wat goed en recht is. Tja...
Exact, en op die manier ga je dus ook niet elkaar begrijpen. Iedereen op dit forum is de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dient te zijn en dat we ons aan de 10 geboden dienen te houden. Dat is helemaal geen discussiepunt, dus als je daarmee gaat schermen ben je in elk geval de connectie met je medeforummers kwijt, lijkt mij dan.

Ik bespeur in algemene zin (dus niet specifiek richting @Adje, voor de duidelijkheid) ook een hoop selectieve verontwaardiging. Reacties worden vervelender als mensen hun eigen getrokken conclusies of oordelen, vanuit wat lokaal waargenomen waarnemingen gaan leggen over een gehele groep mensen of kerkverband en daarmee kerken of predikanten lichtelijk en onverhoord in een kwaad daglicht stellen. En dan daarna wordt er gehuild over de reacties daarop, die dan zogezegd op de persoon zijn of worden. Niet dat ik alles goed vind, maar sommige dingen worden ook echt door mensen over zichzelf afgeroepen en dan heb je wat mij betreft weinig recht van klagen.
ejvl

Bericht door ejvl »

TSD schreef:
Ad Anker schreef:

Exact, en op die manier ga je dus ook niet elkaar begrijpen. Iedereen op dit forum is de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dient te zijn en dat we ons aan de 10 geboden dienen te houden. Dat is helemaal geen discussiepunt, dus als je daarmee gaat schermen ben je in elk geval de connectie met je medeforummers kwijt, lijkt mij dan.

Ik bespeur in algemene zin (dus niet specifiek richting @Adje, voor de duidelijkheid) ook een hoop selectieve verontwaardiging. Reacties worden vervelender als mensen hun eigen getrokken conclusies of oordelen, vanuit wat lokaal waargenomen waarnemingen gaan leggen over een gehele groep mensen of kerkverband en daarmee kerken of predikanten lichtelijk en onverhoord in een kwaad daglicht stellen. En dan daarna wordt er gehuild over de reacties daarop, die dan zogezegd op de persoon zijn of worden. Niet dat ik alles goed vind, maar sommige dingen worden ook echt door mensen over zichzelf afgeroepen en dan heb je wat mij betreft weinig recht van klagen.
Het zou al veel helpen als reacties vanuit een eigen mening worden geplaatst.
Bijvoorbeeld:
- Carbidschieten hoort niet bij een christelijke levenswandel, een kind van God zal niet gaan carbidschieten.
vs
- Ik denk dat carbidschieten niet bij een christelijke levenswandel hoort, voor mijzelf zou ik dat nooit kunnen verantwoorden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

TSD schreef: Exact, en op die manier ga je dus ook niet elkaar begrijpen. Iedereen op dit forum is de mening toegedaan dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dient te zijn en dat we ons aan de 10 geboden dienen te houden. Dat is helemaal geen discussiepunt, dus als je daarmee gaat schermen ben je in elk geval de connectie met je medeforummers kwijt, lijkt mij dan.

Dank voor deze heldere analyse. Ik denk ook de juiste. Kwestie van actie/reactie waarvoor je op een forum toch een wat gladde rug moet hebben.
Plaats reactie