Gereformeerde Gemeenten

FlyingEagle

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Nou ja.. iig niet meer 100 jaar dezelfde regels blijkbaar, dus toch een beetje onzin
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

FlyingEagle schreef:Nou ja.. iig niet meer 100 jaar dezelfde regels blijkbaar, dus toch een beetje onzin Afbeelding
Regels zijn er om te veranderen. Blijkbaar is ds. Verschuure daar goed in. Als hij die talenten nou ook nog eens gebruikt bij de GBS, dan kan daar misschien ook wat veranderd worden. :D
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

De verandering is wel zo minimaal die heeft de GBS al ondergaan door woorden in de kantlijn te vertalen dus ik zou er maar niet te veel op rekenen.
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
FlyingEagle schreef:Nou ja.. iig niet meer 100 jaar dezelfde regels blijkbaar, dus toch een beetje onzin Afbeelding
Regels zijn er om te veranderen. Blijkbaar is ds. Verschuure daar goed in. Als hij die talenten nou ook nog eens gebruikt bij de GBS, dan kan daar misschien ook wat veranderd worden. :D
Ik weet dat ds. Verschuure ook verder wil gaan dan dat het GBS bestuur doet. Dus wat dat betreft zit hij daar wel goed.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Ik weet dat ds. Verschuure ook verder wil gaan dan dat het GBS bestuur doet. Dus wat dat betreft zit hij daar wel goed.
:oO

Gooi jij mijn wereldbeeld even overhoop ;) :haha
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:
Mistig schreef:
:oO
Gooi jij mijn wereldbeeld even overhoop ;) :haha
Haha, het spijt me.

Verder is 'ie niet zo vernieuwend hoor ;)
Maar dat is vast geen nieuws.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Charles

Bericht door Charles »

En zij riep om haar man, en zeide: Zend mij toch een van de jongens, en een van de ezelinnen, dat ik tot den man Gods lope, en wederkome. En hij zeide: Waarom gaat gij heden tot hem? Het is geen nieuwe maan, noch sabbat. En zij zeide: Het zal wel zijn.

- Zet de auto met chauffeur even klaar s.v.p.
- Waarom, het is toch geen zondag?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Charles schreef:En zij riep om haar man, en zeide: Zend mij toch een van de jongens, en een van de ezelinnen, dat ik tot den man Gods lope, en wederkome. En hij zeide: Waarom gaat gij heden tot hem? Het is geen nieuwe maan, noch sabbat. En zij zeide: Het zal wel zijn.

Duidelijke post zo :super
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:
Charles schreef:En zij riep om haar man, en zeide: Zend mij toch een van de jongens, en een van de ezelinnen, dat ik tot den man Gods lope, en wederkome. En hij zeide: Waarom gaat gij heden tot hem? Het is geen nieuwe maan, noch sabbat. En zij zeide: Het zal wel zijn.

Ja, je zou van de weeromstuit denken dat het gaat om een vrouw in het ambt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Heel creatief ja. Lees kanttekening 34 er even bij. Daar staat de verklaring. Lijkt me geen juiste bewijstekst.
TSD

Bericht door TSD »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:

Ja, je zou van de weeromstuit denken dat het gaat om een vrouw in het ambt.
:humhihi
Ph W H Eskes

Bericht door Ph W H Eskes »

Het blijft natuurlijk zeer bijzonder.
Het standpunt is vanaf de oprichting van de gemeente te vuur en te zwaard verdedigd door kerkenraad.
Vele malen is het bij de ''rondvraag'' op ledenvergaderingen ter sprake gebracht door individuele gemeenteleden.
Kerkenraad bleef echter bij het ''oude en vertrouwde'' standpunt.

En zie daar......, opeens is het geen thema meer.
In de vacante periode van onlangs gold de regel al niet meer voor gastpredikanten en nu mag ook de eigen predikant op zondag ergens anders een dienst vervullen.

Wat is het volgende standpunt wat gaat sneuvelen?
GGG038

Bericht door GGG038 »

Ph W H Eskes schreef:Het blijft natuurlijk zeer bijzonder.
Het standpunt is vanaf de oprichting van de gemeente te vuur en te zwaard verdedigd door kerkenraad.
Vele malen is het bij de ''rondvraag'' op ledenvergaderingen ter sprake gebracht door individuele gemeenteleden.
Kerkenraad bleef echter bij het ''oude en vertrouwde'' standpunt.

En zie daar......, opeens is het geen thema meer.
In de vacante periode van onlangs gold de regel al niet meer voor gastpredikanten en nu mag ook de eigen predikant op zondag ergens anders een dienst vervullen.

Wat is het volgende standpunt wat gaat sneuvelen?

Tja, tijden veranderen, kerkenraadsleden wisselen en gemeenten verjongen.
En de dominee had het beroep al aangenomen voordat de beroepsbrief überhaupt ontvangen was.
Daar staat overigens niet in dat het reizen op zondag verboden is, maar dat het gebruik van de auto zoveel mogelijk beperkt dient te worden.

Dat het in de vacante periode niet meer gold klopt niet. Toen was het nog wel gebruikelijk. Gastpredikanten kwamen enkel een hele zondag; niet voor een derde dienst naast hun eigen gemeente. En predikanten waren er het hele weekend. Van zaterdagavond tot maandagochtend, of langer indien gewenst. Velen hebben dat gedaan. Die kwamen een of twee dagen eerder met vrouw en wel of geen kinderen en fietsten in de omgeving en bezochten oude bekenden.
De kerkenraad en gemeente heeft zich er over verwonderd hoeveel predikanten er geweest zijn en dan niet alleen die gebeld werden, maar velen belden ook zelf of ze mochten komen. Zo heeft student De Raaf op vrijdagavond de jeugdvereniging bezocht voor een inleiding en is er voor de jongeren tussendoor een preekbespreking georganiseerd.
Die verwondering bedoel ik niet vroom maar in de vacante periode is het nagenoeg geen leesdienst geweest. Wijlen ds. Driessen zei eens: ‘een weduwe krijgt het eerste jaar veel bezoek’. Zo zal het ook met een vacante gemeente zijn. Velen willen in het begin wel komen, al duurde die periode in Genemuiden bijna 2,5 jaar.

En in overleg waren er ook uitzonderingen. Zo is ds. Huijser op zondagavond naar huis toe gegaan omdat er destijds gezinszorgen waren om zijn inmiddels overleden zoon en wilde hij niet te lang weg zijn.
En zo zou ds. Schot een zondag komen en toen overleed die week in Nunspeet ouderling Van den Berg. De gemeente van Nunspeet wilde toen graag dat ds. Schot in Nunspeet bleef en ds. Schot wilde dat doen maar ook de gemeente van Genemuiden dienen. Hij is toen voor een derde dienst wel heen en weer gereden. In overleg was en is er veel mogelijk. De afstanden tussen de gemeenten in het Noorden zijn nu eenmaal groter. Er zijn weinig predikanten, er wonen geen emerituspredikanten, dus dan wordt het al snel lang rijden en dat wil men (nog steeds, vandaar alleen derde diensten in de classis en niet verder) beperken.

En of er nog meer ‘standpunten’ sneuvelen?
Geen idee…de tijd zal het leren. De gemeente staat in elk geval open voor veranderingen in overleg.
Ph W H Eskes

Bericht door Ph W H Eskes »

Van meerdere dominees is bekend dat ze in de vacante periode de gemeente gediend hebben en dat ze de nacht weer in eigen bed hebben doorgebracht. Elk had door zo zijn eigen redenen voor.
TSD

Bericht door TSD »

Ph W H Eskes schreef:Van meerdere dominees is bekend dat ze in de vacante periode de gemeente gediend hebben en dat ze de nacht weer in eigen bed hebben doorgebracht. Elk had door zo zijn eigen redenen voor.
En wat is daarvan het probleem precies?
Plaats reactie