Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
Laten we dat maar aan hen zelf overlaten.pierre27 schreef:Er zijn er inderdaad meer, of het nou links of rechts is, ik vind het compleet ongezond. Deze mannen hebben ook nog een gezin.GerefGemeente-lid schreef:Ik hoorde onlangs nog zo'n verzuchting over ds. Baan.Bezorgd schreef:Geloof je me niet? Ik doel op het aantal keer voorgaan van sommige dssen.
Dus toen heb ik de Saambinder er even bijgepakt en alle dominees opgenoemd die 4 of meer keer preken op zondag (er zijn namelijk ook een aanzienlijk aantal predikanten die drie diensten in hun eigen gemeente houden en nog één of in een enkel geval twee diensten in een vacante gemeente).
Toen zei betreffende persoon niets meer.
De Heere werkt vaak anders.
Ik meen dat het Spurgeon was. Moest voor de zoveelste keer preken. Voelde zich schuldig tov vrouw en kinderen. Was al vertrokken , maar keerde toch terug naar huis. Toen hoorde hij zijn vrouw worstelen aan de genadetroon om een zegen voor haar man. Dat hij geholpen zou worden en zijn prediking vrucht zou dragen. Toen is hij weer snel op pad gegaan met een blij gemoed.
Ik laat het zeker aan hen zelf over, maar ik heb daar mijn mening over net als dat jij over zaken jouw mening hebt. Natuurlijk zou ik antwoord ook van een mooi historisch verhaal kunnen voorzien maar ik hou het gewoon liever bij hoe ik er tegenaan kijk.Bezorgd schreef:Laten we dat maar aan hen zelf overlaten.pierre27 schreef:Er zijn er inderdaad meer, of het nou links of rechts is, ik vind het compleet ongezond. Deze mannen hebben ook nog een gezin.GerefGemeente-lid schreef:Ik hoorde onlangs nog zo'n verzuchting over ds. Baan.Bezorgd schreef:Geloof je me niet? Ik doel op het aantal keer voorgaan van sommige dssen.
Dus toen heb ik de Saambinder er even bijgepakt en alle dominees opgenoemd die 4 of meer keer preken op zondag (er zijn namelijk ook een aanzienlijk aantal predikanten die drie diensten in hun eigen gemeente houden en nog één of in een enkel geval twee diensten in een vacante gemeente).
Toen zei betreffende persoon niets meer.
De Heere werkt vaak anders.
Ik meen dat het Spurgeon was. Moest voor de zoveelste keer preken. Voelde zich schuldig tov vrouw en kinderen. Was al vertrokken , maar keerde toch terug naar huis. Toen hoorde hij zijn vrouw worstelen aan de genadetroon om een zegen voor haar man. Dat hij geholpen zou worden en zijn prediking vrucht zou dragen. Toen is hij weer snel op pad gegaan met een blij gemoed.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
Het blijft inderdaad ongezond en ergerlijk.GerefGemeente-lid schreef:Precies dát bedoel ik dus.Bezorgd schreef:Vooral bij mensen die kritisch staan tov bv ds Baan of ds Zondag.
En idd, net als GGlid zegt, als je noemt dat ds Verschuure het ook wel doet, is het opeens stil.
Verschrikkelijk gedrag..
Maar de houding van deze predikanten is zuiver Calvinistisch, verteren in de dienst des Heeren
Ik noemde ds. Huijser. Die preekt ook 4 keer.
Maar het is inderdaad heel ergerlijk.
-
Nah, dat wordt dan wel heel krap denk ik hoor. 'S ochtends zou dan nog wel kunnen, maar dan kan je je afvragen of ze die dag wel thuiskomen.pierre27 schreef:Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
Ik gaf al in een paar reacties aan dat ik dat dus ongezond vind, dat heb ik mijn vorige predikant ook regelmatig aangegeven. Dus mijn ergernis op dit punt beperkt zich niet tot bepaalde predikanten.Geytenbeekje schreef:Nah, dat wordt dan wel heel krap denk ik hoor. 'S ochtends zou dan nog wel kunnen, maar dan kan je je afvragen of ze die dag wel thuiskomen.pierre27 schreef:Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
-
- Verbannen
Wat gaf hij als antwoord?pierre27 schreef:Ik gaf al in een paar reacties aan dat ik dat dus ongezond vind, dat heb ik mijn vorige predikant ook regelmatig aangegeven. Dus mijn ergernis op dit punt beperkt zich niet tot bepaalde predikanten.Geytenbeekje schreef:Nah, dat wordt dan wel heel krap denk ik hoor. 'S ochtends zou dan nog wel kunnen, maar dan kan je je afvragen of ze die dag wel thuiskomen.pierre27 schreef:Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
Waarom zou je (vorige) dominee je mening daar meermaals over moeten horen? Tenzij je zijn vrouw, zoon, dochter, personal assistent of ouderling bent? Mogelijk ben/was je één van die vijf, al klinkt 'Pierre' me mannelijk in de oren dus zijn vrouw of dochter zul je vast niet zijn, het feit nog daargelaten dat je dan niet over een 'vorige predikant' zou spreken.pierre27 schreef:Ik gaf al in een paar reacties aan dat ik dat dus ongezond vind, dat heb ik mijn vorige predikant ook regelmatig aangegeven. Dus mijn ergernis op dit punt beperkt zich niet tot bepaalde predikanten.Geytenbeekje schreef:Nah, dat wordt dan wel heel krap denk ik hoor. 'S ochtends zou dan nog wel kunnen, maar dan kan je je afvragen of ze die dag wel thuiskomen.pierre27 schreef:Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
Mocht je gewoon gemeentelid zijn en meer in het algemeen: ik verbaas me er vaak over in Refoland dat gemeenteleden het nodig vinden hun dominee herhaaldelijk op de hoogte te moeten stellen over van alles en nog wat ze van hem en zijn keuzes vinden. Stropdas, streepjesbroek, aantal keer preken, autokeuze, manier van praten, lichaamshouding, stemgebruik, gezinsgebruiken etc. Heb het allemaal al eens langs horen komen in m'n omgeving en hier. Waarom toch? Het zijn volwassen mannen die eigen keuzes maken. Ze zijn ons eigendom niet. Al zouden ds. Baan, ds. Zondag en ds. Verschuure twintig keer op een zondag preken: wat hebben wij daarmee te maken? De ondernemer op de hoek maakt werkweken van 90 uur en de lokale slager staat in de startblokken om een paar nachten door te halen om alle kerstrollades en beenhammen op tijd te leveren. Ik haal het niet in m'n hoofd om hen daarop aan te spreken. Hun keuze. Ik pleit ervoor om dominees ook wat minder ter verantwoording te roepen of te vermoeien met onze meningen.
Heel simpel Job, omdat een paar keer in een gesprek aan de orde kwam hoe ik tegen bepaalde zaken aan keek. Het woord regelnatig is in deze door mij verkeerd gebruikt. Mijn excuses ervoor. Verder begrijp ik jouw reactie prima en ben het er in grote lijnen ook wel mee eens.
Ik ben het niet zo eens. Goed als een predikant meerdere gemeenten op een zondag dient. Maar als dat gepaard moet gaan met zoveel heen en weer gecross, lijkt het me toch niet erg heilig allemaal.JvW schreef:Helemaal eens! Erg mooi verwoord!J.C. Philpot schreef:Ik ben dankbaar voor hem dat hij de energie, drive en draagkracht geschonken heeft gekregen door zijn Meester. Ik hoop dat zijn kerkgenoten (waar een groot predikantentekort is) er ook dankbaar voor zijn, en hem in gebed ondersteunen.
Tegelijk wens ik zijn kerkberband veel arbeiders in de oogst, zodat dit niet meer nodig is. En ben ik ook dankbaar voor de dienstknechten die niet deze draagkracht hebben, en binnen hun vermogen de gemeenten dienen. Want dit is veel predikanten ook niet gegeven.
Inderdaad. Ik heb er ook niet zoveel mee. Effect is ook dat predikanten op een vrije zondag 3 of 4 verschillende gemeenten dienen en 3 of 4x dezelfde preek houden. Dat is dan weer werkdrukverlagend.refo schreef: Ik ben het niet zo eens. Goed als een predikant meerdere gemeenten op een zondag dient. Maar als dat gepaard moet gaan met zoveel heen en weer gecross, lijkt het me toch niet erg heilig allemaal.
Bijzonder dat het wel echt een GG dingetje is. Of doen ze dit in de PKN, CGK en HHK ook? De GGiN doet het principieel niet. Zelfs niet bijvoorbeeld met kerst of dank- en biddagen. Of als ze een zondag in een gemeente zijn waar 3x kerk is wordt er gewoon 1x leesdienst gehouden. Daar zijn ze dus wat minder van 'zoveel mogelijk preken'.
En elke preek brengt financieel wat op hè.
Misschien een gekke gedachte, maar zondag is voor een dominee toch een werkdag? Ik kom op mijn werkdag ook niet tussendoor thuis. Moeten we van een ds dan verwachten dat hij juist op die dag nog steeds thuis bij zijn gezin is?Geytenbeekje schreef:Nah, dat wordt dan wel heel krap denk ik hoor. 'S ochtends zou dan nog wel kunnen, maar dan kan je je afvragen of ze die dag wel thuiskomen.pierre27 schreef:Jazeker gebeurt dit. Maar dat kan ook prima bij een dominee die 4 keer gaat preken.Geytenbeekje schreef:Wellicht blijven de dominees die op een zondag 2/3x preken 'hangen' voor een (goed) geestelijk gesprek. Geen idee of dit nog veel gebeurt.
- J.C. Philpot
Dat vind ik een zeer laakbare insinuatie ten opzichte van Gods knechten. Wat Ds. Baan betreft: die heeft die paar centen echt niet nodig. En wat de overige predikanten betreft: dit is een oordeel wat je niet zomaar mag insinueren.Ad Anker schreef:En elke preek brengt financieel wat op hè.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik insinueer niet, ik concludeer.J.C. Philpot schreef:Dat vind ik een zeer laakbare insinuatie ten opzichte van Gods knechten. Wat Ds. Baan betreft: die heeft die paar centen echt niet nodig. En wat de overige predikanten betreft: dit is een oordeel wat je niet zomaar mag insinueren.Ad Anker schreef:En elke preek brengt financieel wat op hè.
Maar als ik mag insinueren: als de financiële prikkel wegvalt zal het reisbewegingen van dominees op zondag schelen.