Ds. Roos ging steeds zachter en meer binnensmonds praten. Dat zorgde ervoor dat hij lastiger te verstaan was. Hij had denk ik ook nog wat last van zijn val dit voorjaar.Simon0612 schreef:Lastig te verstaan? Hij heeft een accent maar is met een normaal gehoor echt niet lastig te verstaan.Henk J schreef: Was in juni nog in de Hoeksteen, stonden buiten nog te wachten op wat kennissen. Kwamen zoveel mensen dat ik me oprecht afvroeg of dat wel paste, maar de kerk bleek net halfvol te zitten.... Verder vond ik het luisteren lastig, ds. Roos is al wat lastig te verstaan en als je op de galerij zit kun je precies zien wat iedereen beneden doet, volop afleiding dus.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bijzonder mooi zo een grote Kerk.Henk J schreef:Ds. Roos ging steeds zachter en meer binnensmonds praten. Dat zorgde ervoor dat hij lastiger te verstaan was. Hij had denk ik ook nog wat last van zijn val dit voorjaar.Simon0612 schreef:Lastig te verstaan? Hij heeft een accent maar is met een normaal gehoor echt niet lastig te verstaan.Henk J schreef: Was in juni nog in de Hoeksteen, stonden buiten nog te wachten op wat kennissen. Kwamen zoveel mensen dat ik me oprecht afvroeg of dat wel paste, maar de kerk bleek net halfvol te zitten.... Verder vond ik het luisteren lastig, ds. Roos is al wat lastig te verstaan en als je op de galerij zit kun je precies zien wat iedereen beneden doet, volop afleiding dus.
Ds J Roos is overigens goed te volgen!
Schriftuurlijk bevindelijk.
knip ivm op de persoon
Zeg maar gewoon Willem.
Persoonlijk vind ik het helemaal niks, zo'n refodome. Ik kom er vandaan, maar een kleine gemeente bevalt veel beter qua gemeente zijn. Je kent elkaar toch meer. Ook de kerkenraad.
Familie van mij kerkt in een midden formaat gereformeerde gemeente, daar heb ik ook regelmatig aanwezig mogen zijn. Wat ik daar van terug hoor is ook meer persoonlijke betrokkenheid en onderlinge saamhorigheid.
Ik denk dat het gemeente-zijn toch wel een beetje in de knel komt bij zulke grote aantallen.
Familie van mij kerkt in een midden formaat gereformeerde gemeente, daar heb ik ook regelmatig aanwezig mogen zijn. Wat ik daar van terug hoor is ook meer persoonlijke betrokkenheid en onderlinge saamhorigheid.
Ik denk dat het gemeente-zijn toch wel een beetje in de knel komt bij zulke grote aantallen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Dat kan.Forummer schreef:Persoonlijk vind ik het helemaal niks, zo'n refodome. Ik kom er vandaan, maar een kleine gemeente bevalt veel beter qua gemeente zijn. Je kent elkaar toch meer. Ook de kerkenraad.
Dat kan ook maar hoeft totaal niet zo te zijn. Ligt ook wel aan het type mens.Familie van mij kerkt in een midden formaat gereformeerde gemeente, daar heb ik ook regelmatig aanwezig mogen zijn. Wat ik daar van terug hoor is ook meer persoonlijke betrokkenheid en onderlinge saamhorigheid.
Dat hoeft helemaal niet. Dat is maar een gedachte denk ik.Ik denk dat het gemeente-zijn toch wel een beetje in de knel komt bij zulke grote aantallen.
-
- Verbannen
Wat betreft dat laatste: dat klopt. Ik weet van een grote Zeeuwse GG waar men toch een hele goede manier van gemeente-zijn heeft, doordat men binnen de gemeente veel activiteiten onderneemt binnen elke afzonderlijke wijk, zoals bijvoorbeeld een barbecue of iets dergelijks.
Dus dat kan wel degelijk.
Dus dat kan wel degelijk.
Is het ondernemen van veel activiteiten, zoals het organiseren van een barbecue, het kenmerk van op een heel goede manier gemeente zijn?
Ik meen van niet, maar ik meen ook dat GG-lid dat niet per se bedoelt. Hij wijst erop dat de activiteiten per wijk plaatsvinden. Dus je kunt een hele grote gemeente hebben, maar door de manier van organiseren toch een kleine, saamhorige gemeente nabootsen.Tiberius schreef:Is het ondernemen van veel activiteiten, zoals het organiseren van een barbecue, het kenmerk van op een heel goede manier gemeente zijn?
Ook grote gemeenten functioneren prima in het onderlinge meeleven. Ik zie dat niet als een probleem. Alleen voor een buitenstaander is dat lastig.
-
- Verbannen
Dank @eilander. Ik heb daar niets aan toe te voegen.eilander schreef:Ik meen van niet, maar ik meen ook dat GG-lid dat niet per se bedoelt. Hij wijst erop dat de activiteiten per wijk plaatsvinden. Dus je kunt een hele grote gemeente hebben, maar door de manier van organiseren toch een kleine, saamhorige gemeente nabootsen.Tiberius schreef:Is het ondernemen van veel activiteiten, zoals het organiseren van een barbecue, het kenmerk van op een heel goede manier gemeente zijn?
En ook eens met @Herman.
Ok bedankt. Ik had over de term 'binnen elke afzonderlijke wijk' heen gelezen; sorry.
Een grote gemeente werkt niet en ik vind het een ramp. De kenmerken van een gemeente kunnen we terugvinden in het Nieuwe Testament. Daar zie je dat iedereen bijzonder op elkaar betrokken is in de onderlinge ontmoeting. Met een grote gemeente is dat niet haalbaar. Mijns inziens is het op een manier wel mogelijk: binnen de grote gemeente weer kleinere groepen vormen, bijvoorbeeld in wijken, en daar activiteiten en bijbelstudiegroepen van maken. Probleem is dat dit in de rechterkant van onze gezindte niet gebeurt. GG-lid noemt een voorbeeld maar in de meeste gemeenten is zo'n systeem natuurlijk helemaal niet aan de orde. Dan ga je op in de massa tenzij je of een erg sociaal persoon bent of je jezelf inzet voor bijv. jeugdwerk. Ik zou zelf na een verhuizing niet meer kiezen voor een gemeente van > 800 leden.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 16 dec 2021, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe zie jij dan de visie van prof Maris en prof Baars van de CGK dat een kerkgemeente functioneert als huisgezin en eigen zou moeten splitsen bij meer dan 600 gemeenteleden?Herman schreef:Ook grote gemeenten functioneren prima in het onderlinge meeleven. Ik zie dat niet als een probleem. Alleen voor een buitenstaander is dat lastig.
https://www.cgknunspeet-ichthus.nl/geme ... el/roeping
Ik vind dat de artikelen in hoge mate uitgaan van een bepaald gevoel, maar dat niet goed beargumenteren. De opvatting van prof. Baars stoelt op de gedachte dat een prediker oogcontact moet kunnen hebben met alle hoorders. Dat is op zich een goed punt voor de zondagse samenkomst, maar dat specifieke elementje maakt wat mij betreft de kern van de gemeenschap niet uit.merel schreef:Hoe zie jij dan de visie van prof Maris en prof Baars van de CGK dat een kerkgemeente functioneert als huisgezin en eigen zou moeten splitsen bij meer dan 600 gemeenteleden?
https://www.cgknunspeet-ichthus.nl/geme ... el/roeping
Ook prof. Maris neemt zijn gedachte in een gevoel, namelijk dat de enkeling in de massa wegvalt en dat het onpersoonlijk wordt. Maar vitale gemeenschappen, op dorp- en streekniveau, hebben dat niet. Op het moment dat je dan niet meer ter kerke gaat, dan hebben veel anderen dat prima door. Het onderlinge meeleven is best groot en men kent elkaar doorgaans al generaties lang.
Een ander punt is dat hij vindt dat bij een grote gemeente de verantwoordelijkheid voor elkaar wegvalt. Maar dat heb ik bij een kleine gemeente ook. Ik kan me niet op 300 gemeenteleden gelijk concentreren en intensief contact onderhouden. Dat heb je hooguit met een stuk of 10 personen. En de mensen daaromheen spreek je wel eens, maar dat is wat anders dan op familiair (intiem) niveau meeleven. Waar leg je dan de grens. Dat lijkt me dan in hoge mate arbitrair.
Dat zou betekenen dat een online kerkdienst helemaal niet zo'n probleem is.
Die conclusie zou ik niet uit mijn eigen woorden trekken.refo schreef:Dat zou betekenen dat een online kerkdienst helemaal niet zo'n probleem is.