Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Muurbloem schreef:
DDD schreef:Dat kan toch helemaal niet?
Waarom niet?
Dat zijn geen redenen voor censuur. Dat kan bij de classis geen stand houden.
Nee. Ik geloof dat ook niet.

Je zou ook de consulent kunnen informeren hierover.
Muurbloem

Bericht door Muurbloem »

GerefGemeente-lid schreef:
Muurbloem schreef:
Bertiel schreef:Casus 2: wat als je in een midden GG gemeente geboren bent die tijdens je leven steeds verder naar Links opschuift en het lijkt alsof de veronderstelde wedergeboorte wordt geleerd?
Dan zou ik een bezwaar indienen bij de kerkenraad, vervolgens de classis en dan de PS of de GS.

In mijn gemeente is daar tijdens de zondagse erediensten gelukkig geen sprake van, al hoor ik het soms wel in de gemeente zelf voorbij komen. Ik vind dat wel erg zorgelijk.
Casus 3: wat als je niet mag deelnemen aan het Avondmaal omdat je bent gevaccineerd? Of andere bijzaken, waar verschillend over gedacht mag worden? Ik bedoel dit niet vervelend, maar het kan best ingewikkeld zijn om te blijven in sommige gevallen.
Dezelfde weg als casus 2. Al vraag ik me af hoe de kerkenraad dat kan weten. Je hoeft dat toch helemaal niet te melden?
Duidelijk. Dat komt de sfeer niet echt ten goede, natuurlijk. Daar zal de een ook beter mee om kunnen gaan dan de ander. Ik hoop eigenlijk vooral dat je begrijpt dat het echt heel moeilijk kan zijn om te blijven.
Nee, er is geen meldplicht ;) maar je kunt het natuurlijk aan iedereen vragen.
refo

Bericht door refo »

Erskinees schreef: Natuurlijk verschilt de uitstroom per regio. In veel regio's heeft de HHK aantrekkingskracht. Het ledental van de GG Gouda is ook niet heel stabiel lijkt het, daar zal dan uitstroom naar een ander kerkverband zijn.
Nee, dat zijn corona-sterfgevallen.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Tegelijk groeien iets verderop de gemeenten van Stolwijk en Berkenwoude wel.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Delftenaar schreef:Tegelijk groeien iets verderop de gemeenten van Stolwijk en Berkenwoude wel.
Ja. En aanzienlijk ook.

Berkenwoude heeft zelfs een nieuwe kerk.
refo

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Tegelijk groeien iets verderop de gemeenten van Stolwijk en Berkenwoude wel.
Ja. En aanzienlijk ook.

Berkenwoude heeft zelfs een nieuwe kerk.
Aanzienlijk? Zeker niet meer dan het geboorteoverschot.
windorgel

Bericht door windorgel »

Mensen wonen graag landelijk. Je ziet volop mensen verhuizen van de steden en grotere dorpen (Gouda, Krimpen etc) naar kleine dorpen.
Jannah

Bericht door Jannah »

Barneveld Zuid gaat vanaf 23-12 het eigen kerkgebouw weer in gebruik nemen, uitgebreid met een galerij van 550 zitplaatsen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Jannah schreef:Barneveld Zuid gaat vanaf 23-12 het eigen kerkgebouw weer in gebruik nemen, uitgebreid met een galerij van 550 zitplaatsen.
Juist.

Eigenlijk had die galerij er helemaal niet moeten komen en had men een kerk met 800 zitplaatsen moeten bouwen in Lunteren. Dan was het zitplaatsengebrek in Ede ook gelijk opgelost geweest.

Wonderlijke en ergerlijke kwestie. Jammer dat de classis niet doortastend genoeg heeft opgetreden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Jannah schreef:Barneveld Zuid gaat vanaf 23-12 het eigen kerkgebouw weer in gebruik nemen, uitgebreid met een galerij van 550 zitplaatsen.
Fijn, ik ben blij voor de gemeente, het zal een mooi gezicht zijn.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Verbannen

windorgel schreef:Mensen wonen graag landelijk. Je ziet volop mensen verhuizen van de steden en grotere dorpen (Gouda, Krimpen etc) naar kleine dorpen.
Het is wel bevorderlijk voor de grootte van de kerkelijke gemeenten. Een gemeente met 400 á 500 (doop)leden is voor een kandidaat of oudere predikant een mooie grootte. Dus wat mij betreft vindt dat nog wat meer ingang binnen de gezindte.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:
Grappig. Ik heb toch echt niks met die megagemeenten. Maar jij bent het gewend natuurlijk.

Zal die kerk ooit vol worden?
Jannah

Bericht door Jannah »

Het schijnt echt nodig te zijn i.v.m. ruimtegebrek dat er nu al is, maar ook met het oog op toekomstige nieuwbouw daar in de buurt.
En ja, gezien alle 'bouwkundigen' daar zal het er vast mooi uitzien.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er niet gekozen is voor nieuwbouw in Lunteren. Daar was Ede mee geholpen en had deze galerij er niet hoeven komen. Zuid wordt zo langzamerhand ook een heel grote gemeente en de groei is er daar nog niet uit.
refo

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Grappig. Ik heb toch echt niks met die megagemeenten. Maar jij bent het gewend natuurlijk.

Pierre27 vindt alles mooi.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:

Ik vond de kerk zonder galerij niks fijn, nu is het meer een geheel.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie