COVID-19

Zita
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door Zita »

TSD schreef:
merel schreef:Waar ik mij wel over verbaas is het sluiten van meerdere teststraten. Vanmorgen moest ik met een van de kinderen testen; dichtstbijzijnde teststraat was 13 km verder. Dat is een verdubbeling van de afstand en dat in de randstad.
Dat verbaast mij ook, ik belde tijdens de topweek toen er volgens GGD flink was opgeschaald, maar een hier nabij gelegen teststraat was er ook niet meer.

Verder begreep ik vandaag dat de GGD nu al telefonisch aangeeft dat je niet mag testen omdat je klachten niet zwaar genoeg zijn, zolang je niet op bed ligt wordt je soms telefonisch geen testplaats meer aangeboden :fi , je moet het dan doen met een (veel minder betrouwbare) zelftest, dus advies wordt dan een verplichting (in de zin dat de andere mogelijkheid niet meer geboden wordt). Via de website lukt het dan weer wel. Het actief ontmoedigen van testen is wel het laatste wat we nodig hebben.
Dan snap ik wel dat de besmettingscijfers dalen. :bobo
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben in de afgelopen maand drie keer getest, door allerlei ongelukkige omstandigheden, maar ik kon steeds zonder problemen terecht, laatst afgelopen donderdag. Steeds telefonisch, want het internetsysteem heeft het niet op mij of functioneert niet naar behoren of mijn computer werkt er niet mee, in ieder geval werkt het steeds niet.
merel

Bericht door merel »

De situatie van TSD is volgens mij niet conform het beleid van de GGD. In eerste instantie was het zo dat je altijd moest testen bij ( lichte) klachten. Nu is het beleid volgens mij dat je bij lichte klachten een zelftest mag doen. Test je vervolgens positief, moet je alsnog een officiële PCR test halen.

Zoonlief is gelukkig negatief getest. Helaas meerdere van de genodigden voor zijn feestje wel. Het gaat dus weer niet duur. Dat was even zuur voor hem, maar kinderen wennen hier ook aan.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:De situatie van TSD is volgens mij niet conform het beleid van de GGD. In eerste instantie was het zo dat je altijd moest testen bij ( lichte) klachten. Nu is het beleid volgens mij dat je bij lichte klachten een zelftest mag doen. Test je vervolgens positief, moet je alsnog een officiële PCR test halen.

Zoonlief is gelukkig negatief getest. Helaas meerdere van de genodigden voor zijn feestje wel. Het gaat dus weer niet duur. Dat was even zuur voor hem, maar kinderen wennen hier ook aan.
En anders naar 'testen voor toegang'. Afspraak maken voor een kwartier later en de uitslag ook binnen een kwartier.
TSD

Bericht door TSD »

Ditbenik schreef:
merel schreef:De situatie van TSD is volgens mij niet conform het beleid van de GGD. In eerste instantie was het zo dat je altijd moest testen bij ( lichte) klachten. Nu is het beleid volgens mij dat je bij lichte klachten een zelftest mag doen. Test je vervolgens positief, moet je alsnog een officiële PCR test halen.

En anders naar 'testen voor toegang'. Afspraak maken voor een kwartier later en de uitslag ook binnen een kwartier.
@Merel: Klopt, zo is het officieel gecommuniceerd. Dus ik was ook verbaast, kan je jezelf voorstellen. Ik moet er wel bij zeggen dat dit nu 1,5 week geleden is, dus tijdens de piekdrukte, dus mogelijk dat er tijdelijk een strengere selectie aan de poort was om het totaal aan te kunnen (en dat dit verder onder de pet wordt gehouden, want volgens RIVM was er nooit een tekort aan capaciteit). Het geval wil dat verder alle symptomen incl. nasleep sterk in de richting van Covid wijzen.

Kinderen wennen gelukkig wel snel aan een nieuw normaal inderdaad. Maar fijn is het allerminst natuurlijk.

@Ditbenik: Een TvT test is een sneltest (antigeen) die in tegenstelling tot een PCR test maar tot 8 dagen na besmetting kan detecteren, terwijl een PCR-test dit tot 8 weken na besmetting kan. Als je eigen zelftest negatief is, dan heeft een hertest via een sneltest weinig zin, een PCR-test is dan wat je wilt. Bovendien gaat het hier niet om de mogelijkheden die een individueel persoon heeft, maar om het feit dat de officiële testinstantie iemand botweg weigert omdat de klachten niet ernstig genoeg zouden zijn.
Valcke

Bericht door Valcke »

https://nos.nl/artikel/2409493-onderzoe ... erkoudheid

Onderzoek: corona-infectie kinderen net zo ongevaarlijk als willekeurige verkoudheid
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:https://nos.nl/artikel/2409493-onderzoe ... erkoudheid

Onderzoek: corona-infectie kinderen net zo ongevaarlijk als willekeurige verkoudheid
En twee derde van de kinderen heeft het al doorgemaakt en dan toch het PO een week eerder dicht. Onbegrijpelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Cynische mode: Dan moeten scholen voortaan dicht bij drie snotneuzen in de klas. Want verkoudheid is in die leeftijdsgroep net zo erg als corona.

Meer serieus:
Zodra het indirecte effect echt niet meer meespeelt en de Coronadruk op ziekenhuizen niet meer in grote golven komt, moet
het wel echt afgelopen zijn met ook maar de minste stap richting vaccinatiedruk op kinderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:

En twee derde van de kinderen heeft het al doorgemaakt en dan toch het PO een week eerder dicht. Onbegrijpelijk.
En derde van de kinderen is natuurlijk best veel. Op het moment is het wel even alle beetjes helpen omdat het al zo ver is gekomen. Ik zou wel op zo'n moment alle buitensport voor kinderen aanmoedigen, ook als het na 5 uur is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Meer serieus:
Zodra het indirecte effect echt niet meer meespeelt en de Coronadruk op ziekenhuizen niet meer in grote golven komt, moet
het wel echt afgelopen zijn met ook maar de minste stap richting vaccinatiedruk op kinderen.
Ik weet het zo net niet. Er gebeurt heel weinig wat rationeel is.
Een collega van mij kon recent met familie niet naar Duitsland op vakantie omdat het 2G-beleid daar ook gold voor kinderen onder 12 jaar. Ze waren allen ingeënt alleen de jonge kinderen niet.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Herman »

huisman schreef:

Ik vind de extrapolatie wel bizar. De juiste schatting ligt tussen de 40 en 80 procent en dan is twee derde wat overdreven. Zo'n vaag getal zegt natuurlijk niks en kan dus ook niet als basis van verontwaardiging functioneren.

Overigens vind ik het sluiten van de scholen onjuist.
merel

Bericht door merel »

Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
windorgel

Bericht door windorgel »

merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
Framboos

Bericht door Framboos »

Herman schreef:
huisman schreef:

Ik vind de extrapolatie wel bizar. De juiste schatting ligt tussen de 40 en 80 procent en dan is twee derde wat overdreven. Zo'n vaag getal zegt natuurlijk niks en kan dus ook niet als basis van verontwaardiging functioneren.

Overigens vind ik het sluiten van de scholen onjuist.
En waarom vind je het dan onjuist?
merel

Bericht door merel »

windorgel schreef:
merel schreef:Ik geloof er niets van dat 2/3 van de kinderen het heeft gehad. Elke keer als het een beetje rond gaat onder kinderen worden de scholen dichtgegooid. Ik ben heel benieuwd waarop ze dat cijfer baseren.
Dat onderzoek vind ik ook niet zo representatief. Ten eerste zijn slechts 600 kinderen gevolgd en waren na een jaar 20%-40% besmet. En daaruit wordt de conclusie getrokken dat na 20 maanden 40-80% besmet is. Dat is nogal niet een bandbreedte. Dan kan je toch niet daarvan ook het gemiddelde nemen?

Edit: ik lees nu dat Herman hetzelfde vindt ;)
Plaats reactie