Gereformeerde Gemeenten

Forummer

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik weet wel zeker dat er een stortvloed aan mensen overkomen naar de HHK toe.
Wat is de definitie van 'stortvloed'?
Ja, dat vraag ik me ook af.

Ik ken iemand die geregeld placht te zeggen: "Ze vliegen van kerk af." Toen ik een klein kind was, heb ik me vaak afgevraagd wat dat betekende.
Tja, ik ken in mijn naaste omgeving ook mensen die "van de kerk af gingen", wat in de praktijk betekende dat ze van GG naar CGK gingen. Dus wat is de definitie van "van de kerk af"...

Klinkt nogal superieur: van DE kerk af...

Helaas, een echt gebeurd voorbeeld uit de praktijk...
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
merel

Bericht door merel »

DDD schreef:Wat mij betreft, werkt iedereen die van kerk verandert mee aan het vergroten van de kerkelijke verdeeldheid. Dat dat in een concreet geval mogelijk soms geen zonde is voor degene die vertrekt, wil ik graag geloven. Dan rust de zonde mogelijk op de kerkenraad of op anderen.

Maar helemaal moreel neutraal is het mijns inziens niet, want hoe je het ook wendt of keert, het komt er vrijwel altijd op neer dat mensen een kerk kiezen die beter bij hun persoonlijke opvattingen past. Daarmee is Gods ideaal weer een stapje verder weg.
Dat laatste argument gold voor ons zeker niet. Wij zijn weggegaan vanwege misstanden binnen de kerkenraad en vanwege falen van de predikant. De voorzitter van de kerkenraad heeft bij ons vertrek ( hij was pas later bij het conflict betrokken) aangegeven dat hij de keuze heel goed begreep, omdat er heel veel mis gegaan was. De eerste jaren zijn wij zonder lid te worden naar een kerk gegaan, zodat de focus weer op de verkondiging van het Woord kon liggen en verder op niets anders.

Ik geef heel weinig om een naam op de kerk. Ik denk dat het per regio zou kunnen verschillen waar je naar de kerk zou gaan. Ik zou ook bij een verhuizing niet koste wat het kost PKN blijven.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik weet wel zeker dat er een stortvloed aan mensen overkomen naar de HHK toe.
Wat is de definitie van 'stortvloed'?
Enorme golf van mensen, veel mensen die (als de GG PKN zou worden) over zullen gaan naar de HHK.
Ja, dat is hetzelfde.
Maar heb je het over 100 of 10.000? Ik merk er niet zoveel van. Kan zijn omdat Gouda geen HHK heeft. Alleen haastrecht heeft wat aantrekkingskracht.
Natuurlijk verschilt de uitstroom per regio. In veel regio's heeft de HHK aantrekkingskracht. Het ledental van de GG Gouda is ook niet heel stabiel lijkt het, daar zal dan uitstroom naar een ander kerkverband zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Erskinees schreef:Natuurlijk verschilt de uitstroom per regio. In veel regio's heeft de HHK aantrekkingskracht. Het ledental van de GG Gouda is ook niet heel stabiel lijkt het, daar zal dan uitstroom naar een ander kerkverband zijn.
Die van de GG Gouda gaan toch al decennia (70 jaar) naar de Gereformeerde Bond in Gouda
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Erskinees schreef:Natuurlijk verschilt de uitstroom per regio. In veel regio's heeft de HHK aantrekkingskracht. Het ledental van de GG Gouda is ook niet heel stabiel lijkt het, daar zal dan uitstroom naar een ander kerkverband zijn.
Die van de GG Gouda gaan toch al decennia (70 jaar) naar de Gereformeerde Bond in Gouda
Sinds 1953? Typisch..
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:Sinds 1953? Typisch..
Tussen 1949 en 1956 stond ds. G. Boer in Hervormd Gouda. Vandaar.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:Sinds 1953? Typisch..
Tussen 1949 en 1956 stond ds. G. Boer in Hervormd Gouda. Vandaar.
Aha, weer wat wijzer geworden :)
Louis2

Bericht door Louis2 »

De ledenaantallen in Leiderdorp en Lelystad zijn nog droeviger.
Muurbloem

Bericht door Muurbloem »

Bertiel schreef:
Bertiel schreef:Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Dan dien je te toetsen aan Gods Woord, als het gaat om de prediking, de ambten (wel of niet voor vrouwen?), de sacramenten en de kerkelijke tucht. Dat kán er toe leiden dat je dan die gemeente mag verlaten.
Casus 2: wat als je in een midden GG gemeente geboren bent die tijdens je leven steeds verder naar Links opschuift en het lijkt alsof de veronderstelde wedergeboorte wordt geleerd?
Dan zou ik een bezwaar indienen bij de kerkenraad, vervolgens de classis en dan de PS of de GS.

In mijn gemeente is daar tijdens de zondagse erediensten gelukkig geen sprake van, al hoor ik het soms wel in de gemeente zelf voorbij komen. Ik vind dat wel erg zorgelijk.
Casus 3: wat als je niet mag deelnemen aan het Avondmaal omdat je bent gevaccineerd? Of andere bijzaken, waar verschillend over gedacht mag worden? Ik bedoel dit niet vervelend, maar het kan best ingewikkeld zijn om te blijven in sommige gevallen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan toch helemaal niet?
Muurbloem

Bericht door Muurbloem »

DDD schreef:Dat kan toch helemaal niet?
Waarom niet?
deschpin

Bericht door deschpin »

Louis2 schreef:De ledenaantallen in Leiderdorp en Lelystad zijn nog droeviger.
Is de uittocht van de afgelopen 20 jaar niet gewoon gecamoufleerd door, (wat ik oneerbiedig) eigen kweek noem.

Ik kan lokaal prima samenwerken met mensen uit GG die in belang van de zaak niet in kerkgenootschappen/kermuren denken. En die groep neemt niet af.
Tegelijk zie ik ook dat de getalsmatige en bepalende macht bij het starre traditionele deel zit/ligt.

Kortweg de groep die meer naar buiten gericht is neemt toe als percentage van de gezinnen maar getalsmatig hebben zij geen zeggingskracht. Dat leidt dan vroeg of laat tot verwijdering.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Muurbloem schreef:
Bertiel schreef:Casus 2: wat als je in een midden GG gemeente geboren bent die tijdens je leven steeds verder naar Links opschuift en het lijkt alsof de veronderstelde wedergeboorte wordt geleerd?
Dan zou ik een bezwaar indienen bij de kerkenraad, vervolgens de classis en dan de PS of de GS.

In mijn gemeente is daar tijdens de zondagse erediensten gelukkig geen sprake van, al hoor ik het soms wel in de gemeente zelf voorbij komen. Ik vind dat wel erg zorgelijk.
Casus 3: wat als je niet mag deelnemen aan het Avondmaal omdat je bent gevaccineerd? Of andere bijzaken, waar verschillend over gedacht mag worden? Ik bedoel dit niet vervelend, maar het kan best ingewikkeld zijn om te blijven in sommige gevallen.
Dezelfde weg als casus 2. Al vraag ik me af hoe de kerkenraad dat kan weten. Je hoeft dat toch helemaal niet te melden?
DDD

Bericht door DDD »

Muurbloem schreef:
DDD schreef:Dat kan toch helemaal niet?
Waarom niet?
Dat zijn geen redenen voor censuur. Dat kan bij de classis geen stand houden.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

eilander schreef:
eilander schreef:Je vraag over de prediking kan ik niet beoordelen, GG-lid. De mensen die ik spreek, die de overstap hebben gemaakt - maar zeker ook diversen die in de GG blijven, juist op dit punt de nodige zorgen hebben. Dat is in veel gevallen echt niet een makkelijk praatje, waar de wens achter zit om het allemaal wat makkelijker te zien.
Tja. Mijn referentiekader is totaal anders. Ik spreek vooral mensen die zorgen hebben over de wereldgelijkvormigheid en de veronderstelde wedergeboorte die ook binnen de GG een steeds groter wordend probleem aan het worden is.

En ik denk die zorgen zeer.
Dat begrijp ik, maar wil je de ene zorg wegstrepen tegen de andere, of hoe zie je dat?
Vooralsnog wel inderdaad.

Ik zie geen legitieme redenen om de Gereformeerde Gemeenten te verlaten, als je daar van Godswege bent geplaatst door geboorte.
Het kan weleens anders gaan dan rechttoe, rechtaan....
En word je door geboorte ergens geplaatst???
De kerk waar ik gedoopt ben bestaat zelfs niet meer en daarna moest je zelf iets uit/opzoeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie