Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Ik heb mezelf al lezend in dit topic laten verleiden om de ledentallen van Ambacht na te kijken op gergeminfo.nl. Spijt van en een hekel aan, heb genoeg aan zorgen om mezelf en de eigen gemeente. Maar iets positiefs: ik bekeek de foto's van de Petrakerk en zie ik nu goed dat bij elke zitplaats een "schildje" zit met het kerkzegel? Wat mooi!
Terri

Bericht door Terri »

Is het nou zo moeilijk om toe te geven dat e.e.a. niet zo handig opgeschreven is? Met draaien en goedpraten maak je geen vrienden.
Regelmatig zijn er forummers die royaal toegeven fout te zitten, dan wel onhandig te zijn.
Dat past ons toch allemaal?
Het lijkt nu niet meer om een discussie te gaan, maar om gelijk te halen/hebben.
En ja, nu zal ik wel weer als moraalridder overkomen, maar ik bedoel het oprecht goed, al dat akelige geharrewar en sneren... :sweat
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Enig begrip voor elkaar is hier voor een deel ver te zoeken. We kunnen iemands uitspraken ook gewoon uitleggen zoals iemand die bedoeld heeft in plaats van hoe iemand die niet bedoeld heeft.
Dank je.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke is erg onduidelijk, want ik zou zijn tekst precies omgekeerd interpreteren.

En verder heb ik nooit de indruk gewekt dat jij een waarschuwing zou moeten krijgen omdat ik iets doms schreef. Wel omdat jij je ongepast uitlaat over een forumlid, en dat is iets heel anders.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

de ds'en mochten willen dat ze zo welwillend beluisterd werden als Hugo de Jonge :bobo
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Valcke is erg onduidelijk, want ik zou zijn tekst precies omgekeerd interpreteren.
Ik ben niet onduidelijk, maar dit geruzie is weinig verheffend. In plaats van elkaar (eventueel) over een bepaalde uitspraak te bevragen, trekken mensen verkeerde conclusies en gaan er vervolgens tegen te keer. Het trieste is dat ze dan nog menen in hun recht te staan ook.

Wanneer mensen zouden stoppen met allerlei beschuldigingen aan elkaars adres te spuien, zou het hier een stuk aangenamer zijn.
Silo

Bericht door Silo »

Leesdienst schreef:
Tom schreef:https://www.ambacht.net/nieuws/hersteld ... 2021-12-09
In de GG in Hendrik ido ambacht is een stille scheuring gaande. Het past na corona niet meer in het kerkgebouw van de HHG te Ridderkerk...
Ik ken de hele situatie daar niet en toch denk ik dat ik het wel begrijp. Mijn gemeente kent ook veel overstappers. Gemeenteleden die voorheen heel actief waren vertrekken ter linker- als ter rechterzijde. Dat doet me altijd veel pijn. Toch kan ik de stap ook niet afkeuren. Mijn vrouw zou de stap ook het liefst zetten. In ons reformatorisch gemeenteleven staat de prediking centraal. Wanneer je zondag aan zondag een herhalende, gereserveerde en afstandelijke prediking hoort dan kun je er uiteindelijk toch voor kiezen om iets anders te zoeken. Niet eens omdat de prediking onzuiver is maar wel omdat het zo op een afstand blijft. Daarnaast denk ik dat de band van gemeenteleden onderling sterker is in de meeste HHG's en CGK's doordat de gemeenten vaak minder groot zijn en meestal bijbelstudiekringen toegestaan zijn. Onderlinge verschillen worden daar niet zo uitvergroot. Je komt dan in een warmer nest terecht.
Dit^ maar daarnaast zijn er nog veel factoren dat de GG op sommige plaatsen leegstroomt. Ik kan de vinger er niet helemaal op leggen. Nog niet zo lang geleden zorgde een predikant automatisch voor groei. Die tijd is wel voorbij.
Charles schreef:Dan hebben de kinderen, jeugd en de doeners er ook niks van begrepen. Kortom, geen beste preek.

Bij mn huwelijksdienst door ds. Van der Net waren diverse onkerkelijken en katholieken aanwezig. Die hebben de preek van A tot Z kunnen begrijpen. Nam een paar keer onkerkelijke collega mee die v/d Net prima kon volgen. Later een keer een andere ds. Kreeg het erg warm tijdens de dienst want was voor een buitenstaander niet te volgen. Op enig moment zei de ds: praat u daar wel eens over met een collega? En ik dacht: ja man, en ik heb dr meegenomen maar ze begrijpt hier echt niks van.
Het zou mooi zijn wanneer er in onze gemeenten meer aandacht zou zijn voor toegankelijke erediensten. 'K denk dat het mogelijk is om voor buitenstaanders meer aansprekend te preken zonder oppervlakkig te worden. Want dat laatste is wel een risico. Kost wel moeite en voorbereiding.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Silo schreef:Nog niet zo lang geleden zorgde een predikant automatisch voor groei. Die tijd is wel voorbij.
Niet helemaal. Vorige week stond er nog een interview in de krant.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Louis2, ik waardeer je uitleg, openheid en mail die je hierover stuurde. Voorbeeldenswaardig. En ik begrijp je heel goed.

Ik heb een soort allergie ontwikkeld tegen mensen die hier predikant met naam noemen en iets negatiefs over zeggen. In onze gezindte is dat ongebruikelijk. Het zijn door God geroepen dienaren en daar blijf je vanaf. Is kritiek verboden? Nee. Maar niet anoniem op een forum. Vandaar mijn scherpe reactie. Dat past dan weer bij mij.
Herkenbare allergie, vooral als het gaat om de eigen agenda te dienen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Vooralsnog vind ik het ook ongefundeerde laster om te spreken van een onwedergeboren RKK-er en een GG-er met geestelijke blindheid.

Het riekt naar een hoog gehalte aan superioriteits denken.

Het spijt me, regelmatig kan ik me wel vinden in je postings, soms niet. Maar nu weet ik niet goed wat ik met je aan moet. Serieus nemen word wel moeilijk zo.
Wat vind je lasterlijk? Ik begrijp dat echt niet. Je citeert me ook echt verkeerd. Dus wellicht lees je mijn post vooringenomen.
Met de beste wil van de wereld kan ik je bericht nog steeds niet anders lezen. Misschien moet je gewoon toegeven dat je het verkeerd heb opgeschreven. Dat heeft niets met vooringenomenheid te maken, hooguit van jouw kant.

Het zou je sieren om er niet omheen te draaien, je hebt het echt zo opgeschreven. Dat je het blijkbaar anders bedoeld hebt is verheugend. Maar dat neemt niet weg dat het er staat.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
GerefGemeente-lid
Verbannen

eilander schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Je vraag over de prediking kan ik niet beoordelen, GG-lid. De mensen die ik spreek, die de overstap hebben gemaakt - maar zeker ook diversen die in de GG blijven, juist op dit punt de nodige zorgen hebben. Dat is in veel gevallen echt niet een makkelijk praatje, waar de wens achter zit om het allemaal wat makkelijker te zien.
Tja. Mijn referentiekader is totaal anders. Ik spreek vooral mensen die zorgen hebben over de wereldgelijkvormigheid en de veronderstelde wedergeboorte die ook binnen de GG een steeds groter wordend probleem aan het worden is.

En ik denk die zorgen zeer.
Dat begrijp ik, maar wil je de ene zorg wegstrepen tegen de andere, of hoe zie je dat?
Vooralsnog wel inderdaad.

Ik zie geen legitieme redenen om de Gereformeerde Gemeenten te verlaten, als je daar van Godswege bent geplaatst door geboorte.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Forummer schreef:
Ad Anker schreef:
Forummer schreef:
Ad Anker schreef:Ik geloof best dat een onwedergeboren RKK-er en GG-er vanwege zijn geestelijke blindheid een GG preek niet begrijpt.

Blijf ik bij mijn reactie: het heeft hier geen enkele zin een predikant met naam en toenaam hier te framen. Ik roep daarom op zulke postings niet serieus te nemen. Het is namelijk ongefundeerde laster.
Vooralsnog vind ik het ook ongefundeerde laster om te spreken van een onwedergeboren RKK-er en een GG-er met geestelijke blindheid.

Het riekt naar een hoog gehalte aan superioriteits denken.

Het spijt me, regelmatig kan ik me wel vinden in je postings, soms niet. Maar nu weet ik niet goed wat ik met je aan moet. Serieus nemen word wel moeilijk zo.
Wat vind je lasterlijk? Ik begrijp dat echt niet. Je citeert me ook echt verkeerd. Dus wellicht lees je mijn post vooringenomen.
Met de beste wil van de wereld kan ik je bericht nog steeds niet anders lezen. Misschien moet je gewoon toegeven dat je het verkeerd heb opgeschreven. Dat heeft niets met vooringenomenheid te maken, hooguit van jouw kant.

Het zou je sieren om er niet omheen te draaien, je hebt het echt zo opgeschreven. Dat je het blijkbaar anders bedoeld hebt is verheugend. Maar dat neemt niet weg dat het er staat.
Welnee. Er wordt een heisa van gemaakt van jewelste. Maar het slaat allemaal als een tang op een varken.

We zullen het er verder maar niet over hebben, maar ik deel de visie van @Ad Anker op alle fronten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef: Ik zie geen legitieme redenen om de Gereformeerde Gemeenten te verlaten, als je daar van Godswege bent geplaatst door geboorte.
Zo wordt het van de kansel wel gezegd. Ik heb ook lange tijd zo gedacht maar vanuit de Schrift kan ik dit eigenlijk niet onderbouwen. En jij?
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Vooralsnog vind ik het ook ongefundeerde laster om te spreken van een onwedergeboren RKK-er en een GG-er met geestelijke blindheid.
(...)
Forummer, Ad sprak slechts hypothetisch. Hij heeft met het woord 'onwedergeboren' niemand persoonlijk bedoeld of aangesproken. Bovendien stak hij bewust de hand in 'eigen' boezem om naast de RKK-er ook de GG-er te noemen.

Het lijkt mij dan wel heel problematisch om hem van laster te blijven beschuldigen.
DDD

Bericht door DDD »

Er is weinig verband tussen het begrijpen van een preek en de vraag of iemand wedergeboren is.

Er zijn wedergeborenen die onduidelijke preken niet begrijpen, en er zijn onwedergeborenen die de tale Kanaäns tot in de puntjes beheersen.
Plaats reactie