Misschien zeg ik het verkeerd. Je moet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen voor de kerkenraad.Ad Anker schreef: 1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Helder, dat is inderdaad wat anders.Bezorgd schreef:Misschien zeg ik het verkeerd. Je moet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen voor de kerkenraad.Ad Anker schreef: 1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Ik begrijp @Ad Anker wel. Tussen november 2013 en december 2015 werd ds. Mulder in totaal 5 keer door onze gemeente beroepen en minstens 10 keer gekandideerd.Herman schreef:Kunnen we ook inhoudelijk reageren, Ad?
Ik kan me niet voorstellen dat er in onze gemeente predikanten beroepen worden die onbegrijpelijk zouden preken.
Het kan niet de bedoeling zijn dat we naar de kerk gaan om het niet te begrijpen. Dan gaat het een beetje op de RK kerk lijken. Je hoort allerlei volzinnen voorbij komen in een taal die de gewone man niet beheerst.Herman schreef:Ik begreep gisterenmiddag ook weinig van de preek. Er was even sprake van een mismatch, ofzo. Het gevolg was dat ik steeds belangrijke elementen miste, omdat ik over andere opmerkingen nadacht. Maar daar hoeven geen stevige conclusies uit getrokken te worden over de spreker.
Die beroepingsaantallen doen even niet ter zake.GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er in onze gemeente predikanten beroepen worden die onbegrijpelijk zouden preken.
De antwoorden van Ad klinken mij wat narrig in de oren. De gestelde vragen van louis2 lijken me ter zake.
Ik vind dat gedeeltelijk volstrekt logisch. Als je geestelijk vanwege je verdorven natuur geen zicht heb op het werk van de Heere Jezus, dan kan je een uur naar een volstrekt bijbels preek luisteren over de verzoening, zonder het idee te hebben dat je zinnige dingen hoort.CvdW schreef:Het kan niet de bedoeling zijn dat we naar de kerk gaan om het niet te begrijpen. Dan gaat het een beetje op de RK kerk lijken. Je hoort allerlei volzinnen voorbij komen in een taal die de gewone man niet beheerst.Herman schreef:Ik begreep gisterenmiddag ook weinig van de preek. Er was even sprake van een mismatch, ofzo. Het gevolg was dat ik steeds belangrijke elementen miste, omdat ik over andere opmerkingen nadacht. Maar daar hoeven geen stevige conclusies uit getrokken te worden over de spreker.
-
- Verbannen
Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.Herman schreef:Die beroepingsaantallen doen even niet ter zake.GerefGemeente-lid schreef:Ik kan me niet voorstellen dat er in onze gemeente predikanten beroepen worden die onbegrijpelijk zouden preken.
De antwoorden van Ad klinken mij wat narrig in de oren. De gestelde vragen van louis2 lijken me ter zake.
-
- Verbannen
Het kan ook dusdanig voorspelbaar zijn dat je afvraagt wat nou de echte boodschap is. Een soort Bijbelverhaal, zeg maar.CvdW schreef:Het kan niet de bedoeling zijn dat we naar de kerk gaan om het niet te begrijpen. Dan gaat het een beetje op de RK kerk lijken. Je hoort allerlei volzinnen voorbij komen in een taal die de gewone man niet beheerst.Herman schreef:Ik begreep gisterenmiddag ook weinig van de preek. Er was even sprake van een mismatch, ofzo. Het gevolg was dat ik steeds belangrijke elementen miste, omdat ik over andere opmerkingen nadacht. Maar daar hoeven geen stevige conclusies uit getrokken te worden over de spreker.
-
Ik ken de hele situatie daar niet en toch denk ik dat ik het wel begrijp. Mijn gemeente kent ook veel overstappers. Gemeenteleden die voorheen heel actief waren vertrekken ter linker- als ter rechterzijde. Dat doet me altijd veel pijn. Toch kan ik de stap ook niet afkeuren. Mijn vrouw zou de stap ook het liefst zetten. In ons reformatorisch gemeenteleven staat de prediking centraal. Wanneer je zondag aan zondag een herhalende, gereserveerde en afstandelijke prediking hoort dan kun je er uiteindelijk toch voor kiezen om iets anders te zoeken. Niet eens omdat de prediking onzuiver is maar wel omdat het zo op een afstand blijft. Daarnaast denk ik dat de band van gemeenteleden onderling sterker is in de meeste HHG's en CGK's doordat de gemeenten vaak minder groot zijn en meestal bijbelstudiekringen toegestaan zijn. Onderlinge verschillen worden daar niet zo uitvergroot. Je komt dan in een warmer nest terecht.Tom schreef:https://www.ambacht.net/nieuws/hersteld ... 2021-12-09
In de GG in Hendrik ido ambacht is een stille scheuring gaande. Het past na corona niet meer in het kerkgebouw van de HHG te Ridderkerk...
Laatst gewijzigd door Leesdienst op 13 dec 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zie ik anders. Ik heb daar hierboven al twee argumenten voor gegeven. Het is aan louis2 om zijn opmerkingen te verklaren.GerefGemeente-lid schreef:Het lijkt me vooral een generalisatie. Het is totaal ongeloofwaardig om ds. Mulder te classificeren als iemand die zodanig onbegrijpelijk preekt dat het gelijk staat aan Chinees.
-
- Verbannen
Tja. Mijn referentiekader is totaal anders. Ik spreek vooral mensen die zorgen hebben over de wereldgelijkvormigheid en de veronderstelde wedergeboorte die ook binnen de GG een steeds groter wordend probleem aan het worden is.eilander schreef:Je vraag over de prediking kan ik niet beoordelen, GG-lid. De mensen die ik spreek, die de overstap hebben gemaakt - maar zeker ook diversen die in de GG blijven, juist op dit punt de nodige zorgen hebben. Dat is in veel gevallen echt niet een makkelijk praatje, waar de wens achter zit om het allemaal wat makkelijker te zien.
En ik denk die zorgen zeer.
-
- Verbannen
Wat zorgt er dan voor een drempel om dit te doen??Bezorgd schreef:Misschien zeg ik het verkeerd. Je moet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen voor de kerkenraad.Ad Anker schreef: 1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
.
Dat.GerefGemeente-lid schreef:Wat zorgt er dan voor een drempel om dit te doen??Bezorgd schreef:Misschien zeg ik het verkeerd. Je moet opnieuw geloofsbelijdenis afleggen voor de kerkenraad.Ad Anker schreef: 1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
.
Alsof je elders of eerder afleggen van bdg niet meer geldig is.
De GG is ook enige kerkverband die dit doet zover ik weet.
Dat begrijp ik, maar wil je de ene zorg wegstrepen tegen de andere, of hoe zie je dat?GerefGemeente-lid schreef:Tja. Mijn referentiekader is totaal anders. Ik spreek vooral mensen die zorgen hebben over de wereldgelijkvormigheid en de veronderstelde wedergeboorte die ook binnen de GG een steeds groter wordend probleem aan het worden is.eilander schreef:Je vraag over de prediking kan ik niet beoordelen, GG-lid. De mensen die ik spreek, die de overstap hebben gemaakt - maar zeker ook diversen die in de GG blijven, juist op dit punt de nodige zorgen hebben. Dat is in veel gevallen echt niet een makkelijk praatje, waar de wens achter zit om het allemaal wat makkelijker te zien.
En ik denk die zorgen zeer.
Nee Herman. Op zulke posts niet. Dat weet je inmiddels wel van mij. En een kwaliteit van mij is consistentie.Herman schreef:Kunnen we ook inhoudelijk reageren, Ad?