Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Herman
Moderator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Herman »

Charles schreef:Ds. De Vries gaf twee exemplaren aan mijn sinterklaas en sinterklaas gaf er daarvan eentje aan mij. Ik vind het een boeiend boekje.
Het is inderdaad goed informatief en kom je wat beslagener ten ijs in de komende revisie-discussies. Wat naar mijn idee wel ontbreekt is een goede inventarisatie van de omvang van het taalprobleem. Om hoeveel moeilijke woorden gaat het nu, en wordt de kernboodschap van Gods Woord door die oude woorden onverstaanbaar?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

is het alleen woorden of ook zinssnedes?

Ik ben bezig in:
Huis in de Branding - L van Valen / M.A. Kempeneers sr
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:is het alleen woorden of ook zinssnedes?

Ik ben bezig in:
Het gaat om een heel diverse beoordeling van allerlei taalkundige keuzes. Waaronder verouderde woorden, al dan niet letterlijke vertalingen. Maar wel minder over grammatica.

Grappig dat je leest over CGK Dordrecht-Centrum. Daar ben ik gedoopt en tot 12-jarige leeftijd naar de kerk gegaan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Henk J schreef:Ons psalmboek, dr. Jaco van der Knijff.
Informatief en toegankelijk boekje over de berijmde psalmen.
Ja, dat heeft 'ie goed gedaan, inderdaad prima leesbaar en toch met veel informatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Herman schreef:
Bertiel schreef:is het alleen woorden of ook zinssnedes?

Ik ben bezig in:
Het gaat om een heel diverse beoordeling van allerlei taalkundige keuzes. Waaronder verouderde woorden, al dan niet letterlijke vertalingen. Maar wel minder over grammatica.

Grappig dat je leest over CGK Dordrecht-Centrum. Daar ben ik gedoopt en tot 12-jarige leeftijd naar de kerk gegaan.
ik heb er wat connecties ...
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara

Bericht door Mara »

Brood, zout, wijn, Vonne van der Meer.
Korte verhalen over verkopen van woning en wennen aan het nieuwe huis.
Vermakelijk boek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Gisteren begonnen in de biografie van Sandra Langereis over Erasmus.

Afbeelding
Erasmus is een van de grootste auteurs van Nederland en België, en zelfs van heel Europa. Hij verpersoonlijkt de overgang van de middeleeuwen naar de moderne tijd. Zijn betekenis voor de literatuur- én wetenschapsgeschiedenis is immens. Erasmus’ duizenden brieven over onderwerpen als gewetensdwang en drukpersvrijheid hebben niets aan zeggingskracht ingeboet.
Het grootste deel van Erasmus’ leven en werk bleef tot nu toe onderbelicht. Sandra Langereis is de eerste biograaf die zijn levensverhaal recht doet door zijn enorme briefwisseling op de voet te volgen en de wording van zijn complete literaire erfenis te beschrijven. Ze toont hem als de sprankelende auteur van de Lof der zotheid en als brutale bijbelwetenschapper die het net zo hevig aan de stok kreeg met inquisiteurs als met Luther. Erasmus’ levensverhaal werpt licht op een bewogen tijdvak: een eeuw van felle humor en grof geweld, van religieus fanatisme en strijd voor intellectuele vrijheid. Deze rijke biografie maakt de actualiteit van geschiedenis invoelbaar.
Nooit kwam Erasmus geestiger, slimmer, scherper, dapperder, dwarser, bozer, banger en, in één woord, menselijker in beeld. En niet eerder werd Erasmus’ tijd levendiger voor het voetlicht gebracht dan in deze biografie.
Prettig geschreven en de auteur heeft onvoorstelbaar veel bronnen onderzocht. Jammer van de rare afbeelding op de voorkant. Ik had voor de klassieke Erasmus gekozen.

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Prachtige afbeelding juist!
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Prachtige afbeelding juist!
Beauty is in the eye of the beholder!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Ik vind de klassiekere afbeelding ook mooier. Het lijkt alleen wel veel op de boeken van Bart van Loo ( Napoleon en Bourgondiërs). Misschien trek je met een modernere afbeelding ook een ander publiek.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik vind de klassieke afbeelding ook mooier maar deze afbeelding komt wel mooi overeen met de titel. Deze afbeelding is ook dwars, om het maar zo te zeggen. Dus van die kant vind ik het goed gevonden.
Ik ga nu 'Des Christens groot interest' lezen van William Guthrie.
Gian

Bericht door Gian »

Afbeelding
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Floppy

Bericht door Floppy »

Heb alle 7 Foundation boeken van Asimov achter elkaar gelezen. Het zijn geen boeken waardoor je direct gesticht wordt en als zodanig zou ik er zeker geen verplichte kost van maken. Tegelijkertijd was Asimov een visionair en zet hij een aantal intrigerende ideeën neer in zijn boeken. Ben nu bezig met een soort essay waarin ik vanuit christelijk oogpunt een paar van zijn ideeën bekijk.
Als er toevallig hier iemand is die die boeken iets zegt en interesse heeft, stuur maar een mailtje :) voor alle anderen heb ik het advies om rustig een ander boek te pakken :OO3
Charles

Bericht door Charles »

Dit weekend 'De acht bergen' van Cognetti gelezen. Terecht een hype destijds. Prachtig boek.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Charles schreef:Dit weekend 'De acht bergen' van Cognetti gelezen. Terecht een hype destijds. Prachtig boek.
Inderdaad. Heel mooi.
Plaats reactie