Valcke schreef:Dat kan, Herman, maar ik kan mij ook geen goede reden voorstellen om wél te roken. Met zulke foto's bereik je dus 1-op-1 de volledige groep die je wilt aanspreken. Terwijl er wel degelijk goede redenen zijn om je niet te laten vaccineren. Een generieke boodschap op ongevaccineerden, terwijl je misschien maar een klein gedeelte hiervan bedoelt, is dus altijd het hanteren van een botte bijl. Maar wanneer je dit niet ziet, houd het natuurlijk op.
Je eerste zin klopt niet echt. Wanneer de overheid aangeeft dat beperkende maatregelen zullen volgen voor alle ongevaccineerden (behalve voor hen die om medische redenen niet gevaccineerd mógen worden), dan heeft dat niets te maken met geraakt worden in je eigenwaarde, maar wel met het daadwerkelijk neergezet worden als 'tweederangs'. De manier waarop jij dan zo gemakkelijk doorhobbelt naar vaccinatieplicht vind ik redelijk stuitend. Maar wel begrijpelijk gezien je eerdere uitlatingen.
Voor wat betreft het roken. Ook toen vonden mensen dat té shockerend. Het gaat mij om de impact en om het feit dat mensen om die reden hun keuze nog eens voor zichzelf verantwoorden. Dat het ook een werking heeft binnen het geheel van de samenleving, vind ik van ondergeschikt belang.
De tweedeling in de maatschappij is inmiddels een gegeven. In dat licht plaats ik een voorspellende opmerking dat we ons kunnen of moeten voorbereiden op goede antwoorden als er een vaccinatieplicht komt. Daar is weinig stuitends aan, denk ik. Je sprak overigens over voelen, dus ik betrok dat op het emotionele leven en niet op je positie in het publieke debat. Maar ik zit dan ook op de lijn dat ik vind dat ik iedereen mag laten kletsen, als het me niet aanstaat. Ik ben dus totaal niet druk met wat de minister van volksgezondheid allemaal zegt, omdat ik dat niet hoor of lees.
Overigens kun je via een vrij simpele google opdracht genoeg informatie vinden over hoe de groep antivaxxers opereert, wat hun motieven zijn en wat dat voor dreiging voor de volksgezondheid inhoudt.