Maar...hebben jullie de hele tijd door, ondanks COVID 19, de sacramenten bediend of nu, op het hoogtepunt van de besmettingen, voor het eerst na lange tijd? Zo ja, waarom is daarvoor gekozen?Herman schreef:Publiceer daarover, zou ik zeggen.
Bij ons is afgelopen week nog het HA gevierd, maar wel met de kanttekening van een van de broeders dat hij wist van een bediening onlangs waar een behoorlijke besmetting uut was gevolgt.
Maatregelen kerk ivm coronavirus
-
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
GerefGemeente-lid schreef:Het zou beter geweest zijn als de journalist had gevraagd waarom de overheid geen boetedag belegt vanwege de zonden van land en volk.Bezorgd schreef:En voor allen die het zo vreemd vinden dat de RD journalist deze vraag stelde: zijn ND collega twitterde dat RD hem net voor was.
Dus de vraag was toch wel gesteld.
Overigens snap ik die verontwaardiging niet zo. Een beetje refo anarchisme. Het is toch volstrekt logisch dat een RD journalist dit soort vragen stelt.

-
- Verbannen
Je zegt vaak waardevolle dingen en meestal deel ik die ook wel. Maar hier sla je de plank toch flink mis, dunkt me.Jongere schreef:Er ligt veel nadruk in dit topic op de vrijheid van kerken, en wat ze nu wel of niet mogen, wanneer iets een advies is, en wat anderen allemaal wél mogen. Begrijpelijk. Ik mis de regelmatige gang naar de kerk ook erg, en dat dat nu door oplaaiende besmettingscijfers weer minder is geworden, vind ik heel moeilijk.
Maar wat ik mis is urgentiegevoel van de situatie momenteel. Hebben we daar nog enig idee van? Als de eerste reactie vanuit kerkelijke context op een dringend advies van onze premier boosheid is, en de -theoretisch juiste- opmerking dat het máár een advies is dat wettelijk niets zegt, vind ik dat wel armoedig...
Het virus jaagt momenteel door Nederland, maar niet minder door onze gezindte. Ik hoor van bijzonder veel besmettingen in de naaste omgeving en helaas ook van opmerkelijk veel sterfgevallen. Er zijn zo veel mensen weggevallen inmiddels, lang niet allemaal 'oud en kwetsbaar'.
Soms zijn er heel schrijnende omstandigheden: een man overlijdt, zijn vrouw kan niets meemaken van afscheid en begrafenis want ligt zelf in zorgelijke toestand op de IC. Van kennissen in de zorg hoor ik: het is bijna niet meer te doen, dit voelt als een donkere wolk, we draaien overuur op overuur en het einde is lang niet in zicht.
Dit zijn geen abstracte 'angstverhalen' uit de media - dit zijn concrete dingen die op dit moment gebeuren.
Laat het meelijden in al die omstandigheden vooral maar doorklinken vanuit kerken, zou ik zeggen. En de roep naar boven om verlossing uit deze nood.
En inderdaad: het is óók een grote nood dat al deze omstandigheden hun gevolgen hebben voor de erediensten. Daar lijd ik ook aan. Maar ik kan er slecht tegen als het lijkt alsof dat laatste het enige probleem is waar kerken mee te rekenen hebben. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen, en bovendien niet doen alsof het niet uitmaakt wat kerken besluiten. Niet alleen voor het beeld naar buiten (wat secundair is, maar niet onbelangrijk - we zijn kerk temidden van onze directe omgeving, van buren die we hopen uit te nodigen om met ons te gaan en te doen als wij), maar ook voor de concrete veiligheid. Want er vinden wel degelijk besmettingen plaats in erediensten en rond kerkelijke activiteiten en ook daarom dragen kerken verantwoordelijkheid.
Ik ben het persoonlijk ook bijzonder zat, maar zou graag zien dat kerken en wij als kerkgangers deze urgentie niet uit het oog verliezen. Nut en noodzaak van het verschuiven van een kerktijd zie ik overigens evenmin, je doet hetzelfde alleen een uur eerder (en daardoor vaak nog dichter tegen een vorige dienst in het gebouw aan, dus met minder ventilatietijd). Maar dat hangt vooral samen met de vraag of het kabinetsbeleid logisch is, ik snap ook verkorte winkeltijden nooit zo goed als mensen dezelfde boodschappen moeten doen in een korter tijdvak. Maar dat er iets moet gebeuren, staat echt buiten kijf.
We zouden ons ook kunnen afvragen wat een kerkdienst, lijfelijk in Gods huis, ons nog waard is. Als er werkelijk ooit sprake zal wezen van daadwerkelijke vervolging, op welke manier dan ook, laten we dan ook zo makkelijk onze plaats leeg? Of zeggen we dan ook dat we ons leven niet in gevaar mogen brengen?
Het is nu een dringend advies, vanwege solidariteit met de goddeloosheid van de kroeg en het ijdele wereldse vermaak in theater en bioscoop. Ik zie geen reden om ons daar solidair voor op te stellen. God roept ons op Zijn heilige geboden te gehoorzamen. En daar hoort nooit bij om de overheid te gehoorzamen als zij ons vraagt om op bepaalde tijden niet in Gods huis te mogen komen. De supermarkten zijn ook open. De professionele sport gaat door. En het (doordeweekse) voedsel voor onze ziel zouden we moeten laten liggen, vanwege solidariteit met een goddeloze (loos, leeg van God) wereld?
Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?GerefGemeente-lid schreef:Je zegt vaak waardevolle dingen en meestal deel ik die ook wel. Maar hier sla je de plank toch flink mis, dunkt me.Jongere schreef:Er ligt veel nadruk in dit topic op de vrijheid van kerken, en wat ze nu wel of niet mogen, …
We zouden ons ook kunnen afvragen wat een kerkdienst, lijfelijk in Gods huis, ons nog waard is. Als er werkelijk ooit sprake zal wezen van daadwerkelijke vervolging, op welke manier dan ook, laten we dan ook zo makkelijk onze plaats leeg? Of zeggen we dan ook dat we ons leven niet in gevaar mogen brengen?
Het is nu een dringend advies, vanwege solidariteit met de goddeloosheid van de kroeg en het ijdele wereldse vermaak in theater en bioscoop. Ik zie geen reden om ons daar solidair voor op te stellen. God roept ons op Zijn heilige geboden te gehoorzamen. En daar hoort nooit bij om de overheid te gehoorzamen als zij ons vraagt om op bepaalde tijden niet in Gods huis te mogen komen. De supermarkten zijn ook open. De professionele sport gaat door. En het (doordeweekse) voedsel voor onze ziel zouden we moeten laten liggen, vanwege solidariteit met een goddeloze (loos, leeg van God) wereld?
Serieuze vraag.
Jozef en Maria moesten ook naar Egypte toe voor veiligheid. Ze konden ook niet voor een tijd opgaan naar Gods huis.
-
- Verbannen
Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
En nogmaals: beetje naïef om te doen alsof er niks aan de hand was geweest wanneer het RD die vraag niet had gesteld.Bezorgd schreef:En voor allen die het zo vreemd vinden dat de RD journalist deze vraag stelde: zijn ND collega twitterde dat RD hem net voor was.
Dus de vraag was toch wel gesteld.
Overigens snap ik die verontwaardiging niet zo. Een beetje refo anarchisme. Het is toch volstrekt logisch dat een RD journalist dit soort vragen stelt.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat is zo. Misschien moet de kerkraden in iedere regio samenkomen om te beslissen wat de kerk moet doen in die regio.GerefGemeente-lid schreef:Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Zolang de gehele gemeente op 1 zondag kan samenkomen wordt ook het HA gevierd.Als gast hier schreef:Maar...hebben jullie de hele tijd door, ondanks COVID 19, de sacramenten bediend of nu, op het hoogtepunt van de besmettingen, voor het eerst na lange tijd? Zo ja, waarom is daarvoor gekozen?Herman schreef:Publiceer daarover, zou ik zeggen.
Bij ons is afgelopen week nog het HA gevierd, maar wel met de kanttekening van een van de broeders dat hij wist van een bediening onlangs waar een behoorlijke besmetting uut was gevolgt.
Mochten er komende tijd ernstige en langdurige beperkingen komen, dan zal de februari geen HA gevierd worden.
Sinds mei 2021 hebben we het nu drie keer gehad.
Mij stoort het meest dat premier Rutte doet alsof kerken een andere entiteit zijn. “De kerken” moeten solidair zijn met de “andere” nederlanders . In de kerken zitten ook ondernemers die hun omzet door de maatregelen zien kelderen. Kerkmensen zijn gewone nederlanders die net zo getroffen worden door de maatregelen als onkerkelijke nederlanders. Ze zijn dus al solidair met de “andere” nederlanders.Bezorgd schreef:Dit. Precies. Het volgen van zo'n advies omdat het 'beter overkomt' maar volstrekt zinloos is. Daar heb ik niet zoveel mee.J.C. Philpot schreef:Dank voor deze bijdrage. Dit verwoord precies hoe ik er in sta.Ouderling schreef:Je zegt behartigenswaardige zaken, maar ik vind dat je teveel dingen tegenover elkaar zet.
Je kunt ook de vrijheid van kerken willen onderstrepen, niet boos zijn en toch de urgentie van de situatie inzien.
Dus: in grote lijnen eens, maar niet iedereen die de vrijheid benadrukt, is niet overtuigd van de urgentie.
En zeker is beeldvorming een belangrijke zaak, maar het moet wel nuttig zijn in het kader van besmettingsgevaar enz. Dan is het verplaatsen van een kerkdienst van 17 uur naar 15 uur geen oplossing.
.
Het gaat toch om het terugdringen van de besmettingen? Niemand heeft mij uit kunnen leggen dat het terugdringen van de besmettingen sneller gaat als ik de middagdienst om 15:00 beleg i.p.v, 18:30.
Jammer dat de overheid in deze crisis regelmatig de bevolking tegenover elkaar zet. Kerk en niet kerk, gevaccineerd en ongevaccineerd. Covid patiënten en non Covid patiënten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bonny
- Contacteer:
Dat komt nog wel.GerefGemeente-lid schreef:Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
The Groom's still waiting at the altar
-
En het klopt ook niet dat de overheid het niet kan, de overheid kan echt wel maatregelen opleggen aan de kerken. Is gewoon (nog) niet gebeurt, hebben we denk ik te danken aan het CDA en de CU.Bonny schreef:Dat komt nog wel.GerefGemeente-lid schreef:Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
-
- Verbannen
Nee. Het klopt niet wat je zegt. De overheid kan geen kerkdiensten verbieden.Henk J schreef:En het klopt ook niet dat de overheid het niet kan, de overheid kan echt wel maatregelen opleggen aan de kerken. Is gewoon (nog) niet gebeurt, hebben we denk ik te danken aan het CDA en de CU.Bonny schreef:Dat komt nog wel.GerefGemeente-lid schreef:Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
-
De gelovige vormen een probleem in de liberale emancipatie overtuiging.huisman schreef:Mij stoort het meest dat premier Rutte doet alsof kerken een andere entiteit zijn. “De kerken” moeten solidair zijn met de “andere” nederlanders . In de kerken zitten ook ondernemers die hun omzet door de maatregelen zien kelderen. Kerkmensen zijn gewone nederlanders die net zo getroffen worden door de maatregelen als onkerkelijke nederlanders. Ze zijn dus al solidair met de “andere” nederlanders.Bezorgd schreef:Dit. Precies. Het volgen van zo'n advies omdat het 'beter overkomt' maar volstrekt zinloos is. Daar heb ik niet zoveel mee.J.C. Philpot schreef:Dank voor deze bijdrage. Dit verwoord precies hoe ik er in sta.Ouderling schreef:Je zegt behartigenswaardige zaken, maar ik vind dat je teveel dingen tegenover elkaar zet.
Je kunt ook de vrijheid van kerken willen onderstrepen, niet boos zijn en toch de urgentie van de situatie inzien.
Dus: in grote lijnen eens, maar niet iedereen die de vrijheid benadrukt, is niet overtuigd van de urgentie.
En zeker is beeldvorming een belangrijke zaak, maar het moet wel nuttig zijn in het kader van besmettingsgevaar enz. Dan is het verplaatsen van een kerkdienst van 17 uur naar 15 uur geen oplossing.
.
Het gaat toch om het terugdringen van de besmettingen? Niemand heeft mij uit kunnen leggen dat het terugdringen van de besmettingen sneller gaat als ik de middagdienst om 15:00 beleg i.p.v, 18:30.
Jammer dat de overheid in deze crisis regelmatig de bevolking tegenover elkaar zet. Kerk en niet kerk, gevaccineerd en ongevaccineerd. Covid patiënten en non Covid patiënten.
Daarom proberen ze ook bijvoorbeeld een ds Kort aan te laten klagen, proberen ze reformatorisch onderwijs te verbieden. Iedereen hetzelfde, dat is het nieuwe normaal.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-
Inderdaad, de gelijkheidsbeweging dendert door, onze geloofsgemeenschappen laten daarentegen helaas een mager geluid horen. Als Baudet of Wilders wat schreeuwt knikken we instemmend mee, maar zelf doen we niks. We vertegenwoordigen wel honderdduizenden mensen. Een groep die de overheid niet helemaal monddood kan maken lijkt me. Misschien moeten we meer actief worden. Wie zou hier concrete ideeën voor hebben?Bonny schreef:Dat komt nog wel.GerefGemeente-lid schreef:Niet. De overheid heeft daar geen enkel recht toe.KDD schreef:Hoe erg moet het worden voordat je zegt dat de kerken moeten hetzelfde maatregelen nemen als de rest van de samenleving?
Serieuze vraag.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
- Maanenschijn
Activisme en het zijn van een volgeling van Christus past niet bij elkaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.