Onzinnige vraag. Als in principe alles om 17:00 dicht moet, ben je als kerk solidair met slagers, bakkers, fietsenmakers, hondentrimsalons, accountants, ja - met iedereen.J.C. Philpot schreef:Een interessante vraag is: komt het met de bijbelse boodschap overeen om als kerk solidair te zijn met discotheken, bordelen, nachtclubs, kroegen, coffeeshops, drinkgelagen, etcetera, die om 17 uur dicht moeten?
Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
~~Soli Deo Gloria~~
Zou die journalist zelf ook doorhebben dat zijn vraag een beetje dom was?Framboos schreef:Precies, ik snap werkelijk niet hoe die journalist het in z'n hoofd haalt om deze vraag te stellen..Henk J schreef:Natuurlijk, het lijkt mij een gevalletje van een RD-journalist die eventjes een quote over de kerken aan de premier wilde onttrekken. Dit is niet te vergelijken met de situatie in de vorige winter, toen vroeg men veel meer van de kerken, namelijk 30 man of niks, maar daar gingen de kerken ook op eigen wijze mee om. En dat kon ook.GerefGemeente-lid schreef:In een dorp hier verderop hebben ze tegenwoordig 4 diensten, om 8.30 uur, 11.30 uur, 14.30 uur en 18.30 uur. Zo kan de hele gemeente 2 keer naar de kerk. De ene zondag mag je om 8.30 uur en 14.30 uur, de andere zondag om 11.30 uur en 18.30 uur. De dominee gaat in de beide morgendiensten (waarin hij dezelfde preek houdt) en in de avonddienst voor. In de middagdienst is er dan leesdienst. Zoiets zou toch gewoon mogelijk moeten blijven.
Of ziet hij dat niet?
- J.C. Philpot
Ik vermoed dat zijn RD collega's hem wel even op dit topic wijzenBauke schreef:Zou die journalist zelf ook doorhebben dat zijn vraag een beetje dom was?
Of ziet hij dat niet?

En anders zal iemand in zijn omgeving hem wel van feedback voorzien

Maar of hij het doorheeft of gaat hebben, is natuurlijk een ander verhaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
- J.C. Philpot
Met de bakker of slager hoef je niet solidair te zijn, hoor. Die verkoopt nu hetzelfde, alleen met minder personeelskosten (in het geval van flexibele arbeidscontracten).Hendrikus schreef:Onzinnige vraag. Als in principe alles om 17:00 dicht moet, ben je als kerk solidair met slagers, bakkers, fietsenmakers, hondentrimsalons, accountants, ja - met iedereen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Denk je? Ik denk dat de kleine slager en bakker die in een winkelstraat zit en niet direct bij een supermarkt het zwaarder krijgt. Terwijl de supermarkten wel zullen profiteren.J.C. Philpot schreef:Met de bakker of slager hoef je niet solidair te zijn, hoor. Die verkoopt nu hetzelfde, alleen met minder personeelskosten (in het geval van flexibele arbeidscontracten).Hendrikus schreef:Onzinnige vraag. Als in principe alles om 17:00 dicht moet, ben je als kerk solidair met slagers, bakkers, fietsenmakers, hondentrimsalons, accountants, ja - met iedereen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De groenteboer heeft sinds maart 2020 een exceptionele omzetgroei meegemaakt.
- J.C. Philpot
Ik denk dat het meevalt. De bakker en de slager hebben juist een hele goede klantenbinding.parsifal schreef:Denk je? Ik denk dat de kleine slager en bakker die in een winkelstraat zit en niet direct bij een supermarkt het zwaarder krijgt. Terwijl de supermarkten wel zullen profiteren.
Sowieso wellicht een stimulans voor hen om ook bezorgers in dienst te nemen. Deze categorie ondernemingen lijken zich slecht aan te passen aan de huidige manier van consumeren. Ik word om de haverklap gepasseerd door electrische fietsen met bezorgers, maar het altijd een pizzeria of iets dergelijks, en nooit een slager of bakker.
George Whitefield
George Whitefield
- Bonny
- Contacteer:
“Don’t push your luck, pal”, zou een passend citaat zijn in deze kwestie. De staat heeft geen wettelijke middelen om van kerken te eisen om om 17:00 uur dicht te zijn. Ik ben bang dat als kerken opzichtig en veelvuldig gebruik van dit recht wordt gemaakt, er een maatschappelijke beweging op gang komt om kerken juridisch te kunnen binden.J.C. Philpot schreef:Een interessante vraag is: komt het met de bijbelse boodschap overeen om als kerk solidair te zijn met discotheken, bordelen, nachtclubs, kroegen, coffeeshops, drinkgelagen, etcetera, die om 17 uur dicht moeten?.
We leven in een onchristelijke samenleving. We moeten er voor zorgen dat we geen aanstoot geven. Dan maar even een korte tijd via de digitale weg. Op die wijze zouden niet-christenen nog eens een dienst mee kunnen luisteren of zien. Dat lijkt mij verstandiger dan nu een houding aan te nemen die las dwars zou kunnen worden bestempeld door de goegemeente.
The Groom's still waiting at the altar
Solidair zijn, wervend zijn, geen aanstoot geven, niet als dwars bestempeld willen worden... Hebben we eigenlijk nog wel door hoeveel invloed de wereld op de kerk heeft?
Ga straks eens kijken hoeveel mensen na 17:00 op weg zijn? En supermarkten blijven ‘s avonds ook open. Verder is er niet eens een advies, de premier vergeet dat hij het woord advies in deze niet zou mogen gebruiken. De echte adviezen - conform besluitvorming in de ministerraad - werden in het eerste deel van de persconferentie genoemd; daar was deze niet bij.
Het is inderdaad niet meer dan een morele oproep.Valcke schreef:Ga straks eens kijken hoeveel mensen na 17:00 op weg zijn? En supermarkten blijven ‘s avonds ook open. Verder is er niet eens een advies, de premier vergeet dat hij het woord advies in deze niet zou mogen gebruiken. De echte adviezen - conform besluitvorming in de ministerraad - werden in het eerste deel van de persconferentie genoemd; daar was deze niet bij.
Maar we hebben de afgelopen anderhalf jaar genoeg ervaring opgedaan met de wijze hoe deze morele oproep wordt vertaald via CIO en overgenomen adviezen door landelijke kerkverbanden. Gemeenteleden nemen daar kennis van en spiegelen de lokale maatregelen daaraan.
Als je als kerkenraad de moed hebt om niet alle landelijke regels te volgen, dan wordt je binnen de gemeente uitgemaakt als een kerkenraad die de overheid ongehoorzaam is. Het ligt allemaal helaas heel gevoelig. De andere pool is dat je het aanwezige negatieve sentiment richting de overheid niet extra wilt aanwakkeren. Dus je zult daarin ook voorzichtig moeten opereren en meestal doe je door daar een praktische oplossing voor te vinden.
Hendrikus schreef:Onzinnige vraag. Als in principe alles om 17:00 dicht moet, ben je als kerk solidair met slagers, bakkers, fietsenmakers, hondentrimsalons, accountants, ja - met iedereen.J.C. Philpot schreef:Een interessante vraag is: komt het met de bijbelse boodschap overeen om als kerk solidair te zijn met discotheken, bordelen, nachtclubs, kroegen, coffeeshops, drinkgelagen, etcetera, die om 17 uur dicht moeten?
Maar slagers en bakkers mogen tot 20:00 openblijven. Die zijn namelijk essentieel en de kerken blijkbaar niet.
Het RD speelt een zeer kwalijke rol en alle ophef die er mogelijk komt de komende weken zijn volkomen op hun rekening te schrijven. Ze zetten het als tweede bullet op de voorpagina terwijl op geen enkele wijze een kabinetsbesluit is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het RD stelde gewoon een vraag; en Rutte gaf een antwoord, en dat was een dringend verzoek. Meer niet. Dus als je als kerkenraad zegt: wij hebben goede redenen om dit niet te volgen nou dan doe je het niet. Wij hebben al een mail gekregen dat we niks veranderen ook niet in de kerktijd en ook niet met catechisatie en vereniging.huisman schreef:Hendrikus schreef:Onzinnige vraag. Als in principe alles om 17:00 dicht moet, ben je als kerk solidair met slagers, bakkers, fietsenmakers, hondentrimsalons, accountants, ja - met iedereen.J.C. Philpot schreef:Een interessante vraag is: komt het met de bijbelse boodschap overeen om als kerk solidair te zijn met discotheken, bordelen, nachtclubs, kroegen, coffeeshops, drinkgelagen, etcetera, die om 17 uur dicht moeten?
Maar slagers en bakkers mogen tot 20:00 openblijven. Die zijn namelijk essentieel en de kerken blijkbaar niet.
Het RD speelt een zeer kwalijke rol en alle ophef die er mogelijk komt de komende weken zijn volkomen op hun rekening te schrijven. Ze zetten het als tweede bullet op de voorpagina terwijl op geen enkele wijze een kabinetsbesluit is.
Er ligt veel nadruk in dit topic op de vrijheid van kerken, en wat ze nu wel of niet mogen, wanneer iets een advies is, en wat anderen allemaal wél mogen. Begrijpelijk. Ik mis de regelmatige gang naar de kerk ook erg, en dat dat nu door oplaaiende besmettingscijfers weer minder is geworden, vind ik heel moeilijk.
Maar wat ik mis is urgentiegevoel van de situatie momenteel. Hebben we daar nog enig idee van? Als de eerste reactie vanuit kerkelijke context op een dringend advies van onze premier boosheid is, en de -theoretisch juiste- opmerking dat het máár een advies is dat wettelijk niets zegt, vind ik dat wel armoedig...
Het virus jaagt momenteel door Nederland, maar niet minder door onze gezindte. Ik hoor van bijzonder veel besmettingen in de naaste omgeving en helaas ook van opmerkelijk veel sterfgevallen. Er zijn zo veel mensen weggevallen inmiddels, lang niet allemaal 'oud en kwetsbaar'.
Soms zijn er heel schrijnende omstandigheden: een man overlijdt, zijn vrouw kan niets meemaken van afscheid en begrafenis want ligt zelf in zorgelijke toestand op de IC. Van kennissen in de zorg hoor ik: het is bijna niet meer te doen, dit voelt als een donkere wolk, we draaien overuur op overuur en het einde is lang niet in zicht.
Dit zijn geen abstracte 'angstverhalen' uit de media - dit zijn concrete dingen die op dit moment gebeuren.
Laat het meelijden in al die omstandigheden vooral maar doorklinken vanuit kerken, zou ik zeggen. En de roep naar boven om verlossing uit deze nood.
En inderdaad: het is óók een grote nood dat al deze omstandigheden hun gevolgen hebben voor de erediensten. Daar lijd ik ook aan. Maar ik kan er slecht tegen als het lijkt alsof dat laatste het enige probleem is waar kerken mee te rekenen hebben. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen, en bovendien niet doen alsof het niet uitmaakt wat kerken besluiten. Niet alleen voor het beeld naar buiten (wat secundair is, maar niet onbelangrijk - we zijn kerk temidden van onze directe omgeving, van buren die we hopen uit te nodigen om met ons te gaan en te doen als wij), maar ook voor de concrete veiligheid. Want er vinden wel degelijk besmettingen plaats in erediensten en rond kerkelijke activiteiten en ook daarom dragen kerken verantwoordelijkheid.
Ik ben het persoonlijk ook bijzonder zat, maar zou graag zien dat kerken en wij als kerkgangers deze urgentie niet uit het oog verliezen. Nut en noodzaak van het verschuiven van een kerktijd zie ik overigens evenmin, je doet hetzelfde alleen een uur eerder (en daardoor vaak nog dichter tegen een vorige dienst in het gebouw aan, dus met minder ventilatietijd). Maar dat hangt vooral samen met de vraag of het kabinetsbeleid logisch is, ik snap ook verkorte winkeltijden nooit zo goed als mensen dezelfde boodschappen moeten doen in een korter tijdvak. Maar dat er iets moet gebeuren, staat echt buiten kijf.
Maar wat ik mis is urgentiegevoel van de situatie momenteel. Hebben we daar nog enig idee van? Als de eerste reactie vanuit kerkelijke context op een dringend advies van onze premier boosheid is, en de -theoretisch juiste- opmerking dat het máár een advies is dat wettelijk niets zegt, vind ik dat wel armoedig...
Het virus jaagt momenteel door Nederland, maar niet minder door onze gezindte. Ik hoor van bijzonder veel besmettingen in de naaste omgeving en helaas ook van opmerkelijk veel sterfgevallen. Er zijn zo veel mensen weggevallen inmiddels, lang niet allemaal 'oud en kwetsbaar'.
Soms zijn er heel schrijnende omstandigheden: een man overlijdt, zijn vrouw kan niets meemaken van afscheid en begrafenis want ligt zelf in zorgelijke toestand op de IC. Van kennissen in de zorg hoor ik: het is bijna niet meer te doen, dit voelt als een donkere wolk, we draaien overuur op overuur en het einde is lang niet in zicht.
Dit zijn geen abstracte 'angstverhalen' uit de media - dit zijn concrete dingen die op dit moment gebeuren.
Laat het meelijden in al die omstandigheden vooral maar doorklinken vanuit kerken, zou ik zeggen. En de roep naar boven om verlossing uit deze nood.
En inderdaad: het is óók een grote nood dat al deze omstandigheden hun gevolgen hebben voor de erediensten. Daar lijd ik ook aan. Maar ik kan er slecht tegen als het lijkt alsof dat laatste het enige probleem is waar kerken mee te rekenen hebben. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen, en bovendien niet doen alsof het niet uitmaakt wat kerken besluiten. Niet alleen voor het beeld naar buiten (wat secundair is, maar niet onbelangrijk - we zijn kerk temidden van onze directe omgeving, van buren die we hopen uit te nodigen om met ons te gaan en te doen als wij), maar ook voor de concrete veiligheid. Want er vinden wel degelijk besmettingen plaats in erediensten en rond kerkelijke activiteiten en ook daarom dragen kerken verantwoordelijkheid.
Ik ben het persoonlijk ook bijzonder zat, maar zou graag zien dat kerken en wij als kerkgangers deze urgentie niet uit het oog verliezen. Nut en noodzaak van het verschuiven van een kerktijd zie ik overigens evenmin, je doet hetzelfde alleen een uur eerder (en daardoor vaak nog dichter tegen een vorige dienst in het gebouw aan, dus met minder ventilatietijd). Maar dat hangt vooral samen met de vraag of het kabinetsbeleid logisch is, ik snap ook verkorte winkeltijden nooit zo goed als mensen dezelfde boodschappen moeten doen in een korter tijdvak. Maar dat er iets moet gebeuren, staat echt buiten kijf.
@Jongere, ben je het met me eens dat wanneer de vraag niet gesteld was deze discussie er niet was geweest? Het is wel een RD ding trouwens, in Trouw van vandaag wordt er geen woord over gerept.