Wel fijn als je kinderen hebt die de wet volmaakt houden.Floppy schreef:Ik hoop niet dat je van mij verwacht dat ik aanneem dat mijn eigen kinderen liegen over wat ze horen?Ouderling schreef:Sorry, maar ik geloof niet dat dat zo gezegd is. Jij hebt het van kinderen en die hebben het weer van kinderen en soms van leerkrachten.Floppy schreef: Ik generaliseer niet. Ik zeg alleen dat áls er wordt verketterd, het altijd van één kant komt. Zo komen mijn kinderen wel eens van school met de mededeling dat kinderen en soms ook leerkrachten de zaligheid uitsluiten voor HSV-lezers.
Maar goed, helder dat je je uitspraken hierop baseert, dan weet ik hoe serieus ik het moet nemen.
Wat je wel of niet gelooft van wat ik zeg dat moet je helemaal zelf weten; maar ik zou je willen adviseren om - gezien je gebruikersnaam - wat minder bot te reageren. Het besmeuren van het ambt van ouderling is zó gebeurd.
Verder zou ik - omdat je zo graag dingen zwart op wit wilt hebben - deze link willen aanhalen, en dan met name het laatste zinnetje: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f86c2ffb6e.
Dan mag je mij vertellen of dat geen verketteren van de HSV is; en graag zie ik van jou dan weer een citaat waar op vergelijkbare wijze over de GBS wordt gesproken vanuit een officieel orgaan dat gelieerd is aan of hartelijk gebruik maakt van de HSV.
'Loyaal aan de Statenvertaling'
Re: 'Loyaal aan de Statenvertaling'
Kinderen denken heel logisch en zeer consequent. Het zijn de volwassenen die de bochten maken.Ouderling schreef:Ik snap je , maar probeer alsjeblieft wel onderscheid aan te brengen in wat je kinderen probeert bij te brengen en hoe ze het overbrengen.Herman schreef:Floppy heeft het over "mijn kinderen komen weleens uit school". Dat zijn geen zaken die je met een artikel kunt bewijzen. Wel met een persoonlijke bevestiging dat het je ook is overkomen.Ouderling schreef:Zou je wat artikelen willen aandragen waarin dat gezegd wordt?
Ik kan je op een briefje geven dat er in die gezinnen niet letterlijk gezegd is ' je gaat naar de hel als....' maar bijvoorbeeld ' de Heere heeft er verdriet van als...'.vaak ook gewoon onderbouwd vanuit Gods Woord
Maar kinderen kunnen dat onderscheid niet duidelijk maken. En brengen het dus verkeerd over. Want als de Heere verdriet er van heeft, dan kom je niet in de hemel.
Zo dus....zo denken kinderen.
Om dan die gezinnen gelijk als extreem te beschouwen, voert wat ver.
Het vraagt wel van ons als ouders om dingen goed uit te leggen!
En blijkbaar is er in die gezinnen dan in ieder geval gezegd dat God verdriet heeft van mensen die de HSV lezen. Dat lijkt me verkettering pur sang.
Ouderling schreef: Ik kan je op een briefje geven dat er in die gezinnen niet letterlijk gezegd is ' je gaat naar de hel als....' maar bijvoorbeeld ' de Heere heeft er verdriet van als...'.vaak ook gewoon onderbouwd vanuit Gods Woord
Ook de tweede uitspraak is natuurlijk de grootste flauwekul en is niet vanuit de Bijbel te onderbouwen.
Rond 2004 zijn er harde woorden gesproken, vooral uit het pro-SV kamp. Ik heb wel het idee dat dit nu minder is. Logisch, want de noodzaak voor revisie leeft veel breder dan toen. Uit de recente schrijfsels in het RD en tevens de ontwikkeling van de BMU blijkt dat de behoefte naar een begrijpelijke bijbelvertaling erg groot is. Ik vermoed dat wanneer de Gereformeerde Bond een herziening van de SV in 2022 op de agenda had gezet i.p.v. 2000 (want toen is het revisiebesluit genomen) de HHK en GG sowieso hadden meegedaan, zij het met de vrijheid voor gemeenten om de SV te blijven gebruiken. En dan hadden er misschien ook geen harde en zondige woorden geklonken...
Zie mijn reactie hierboven aan Herman. Dat is wat ik bedoel. Kinderen kunnen soms zo iets anders overbrengen dan dat het gezegd is.Floppy schreef:Ik hoop niet dat je van mij verwacht dat ik aanneem dat mijn eigen kinderen liegen over wat ze horen?Ouderling schreef:Sorry, maar ik geloof niet dat dat zo gezegd is. Jij hebt het van kinderen en die hebben het weer van kinderen en soms van leerkrachten.Floppy schreef: Ik generaliseer niet. Ik zeg alleen dat áls er wordt verketterd, het altijd van één kant komt. Zo komen mijn kinderen wel eens van school met de mededeling dat kinderen en soms ook leerkrachten de zaligheid uitsluiten voor HSV-lezers.
Maar goed, helder dat je je uitspraken hierop baseert, dan weet ik hoe serieus ik het moet nemen.
Wat je wel of niet gelooft van wat ik zeg dat moet je helemaal zelf weten; maar ik zou je willen adviseren om - gezien je gebruikersnaam - wat minder bot te reageren. Het besmeuren van het ambt van ouderling is zó gebeurd.
Verder zou ik - omdat je zo graag dingen zwart op wit wilt hebben - deze link willen aanhalen, en dan met name het laatste zinnetje: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... f86c2ffb6e.
Dan mag je mij vertellen of dat geen verketteren van de HSV is; en graag zie ik van jou dan weer een citaat waar op vergelijkbare wijze over de GBS wordt gesproken vanuit een officieel orgaan dat gelieerd is aan of hartelijk gebruik maakt van de HSV.
Meen je het serieus dat je nu terug grijpt op een artikel van 20 jaar geleden toen de HSV nog geeneens bestond?
Je hebt zonder meer gelijk dat dit een opmerking is die beter op een andere wijze verwoord had kunnen worden, maar om dit artikel nu te gebruiken om de stelling aan te gaan dat HSV lezers verketterd worden, dat haal ik totaal niet uit dit artikel. Dat kan ook niet, want de HSV was er toen nog geeneens.
Dát is wat ik heb bedoelen te zeggen. Sterker nog, ik heb geen voorbeelden van harde woorden uit het HSV-kamp. Misschien zijn ze er, ik heb ze niet gezien tot dusver.Erskinees schreef:Rond 2004 zijn er harde woorden gesproken, vooral uit het pro-SV kamp...
Ik geloof niet dat je me begrijpt. En misschien moet je je heel voorzichtig eens afvragen wat het woord 'verketteren' inhoudt, en of je er zelf op deze wijze niet aan meewerkt.Floppy schreef:Kinderen denken heel logisch en zeer consequent. Het zijn de volwassenen die de bochten maken.Ouderling schreef:Ik snap je , maar probeer alsjeblieft wel onderscheid aan te brengen in wat je kinderen probeert bij te brengen en hoe ze het overbrengen.Herman schreef:Floppy heeft het over "mijn kinderen komen weleens uit school". Dat zijn geen zaken die je met een artikel kunt bewijzen. Wel met een persoonlijke bevestiging dat het je ook is overkomen.Ouderling schreef:Zou je wat artikelen willen aandragen waarin dat gezegd wordt?
Ik kan je op een briefje geven dat er in die gezinnen niet letterlijk gezegd is ' je gaat naar de hel als....' maar bijvoorbeeld ' de Heere heeft er verdriet van als...'.vaak ook gewoon onderbouwd vanuit Gods Woord
Maar kinderen kunnen dat onderscheid niet duidelijk maken. En brengen het dus verkeerd over. Want als de Heere verdriet er van heeft, dan kom je niet in de hemel.
Zo dus....zo denken kinderen.
Om dan die gezinnen gelijk als extreem te beschouwen, voert wat ver.
Het vraagt wel van ons als ouders om dingen goed uit te leggen!
En blijkbaar is er in die gezinnen dan in ieder geval gezegd dat God verdriet heeft van mensen die de HSV lezen. Dat lijkt me verkettering pur sang.
Blij dat je de verwoording niet prettig vindt.Ouderling schreef:...
Je hebt zonder meer gelijk dat dit een opmerking is die beter op een andere wijze verwoord had kunnen worden, maar om dit artikel nu te gebruiken om de stelling aan te gaan dat HSV lezers verketterd worden, dat haal ik totaal niet uit dit artikel. Dat kan ook niet, want de HSV was er toen nog geeneens.
Volgens mij is de strekking van het stuk helder en doet de leeftijd niet ter zake. (Als komische noot zou ik willen toevoegen dat 20 jaar ten opzichte van de leeftijd van de SV nog wel meevalt).
Wat wél ter zake doet is dat de HSV toen nog in de startblokken stond. De verwensing is dan vanwege zijn prematuurheid eigenlijk nog erger.
Ook tijdens het leven van de Heere Jezus werd er iets te gemakkelijk geoordeeld. Lees Lukas 6:37 "verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden". Het trekken van de ultieme consequentie gebeurd niet alleen door kinderen, maar ook door volwassenen. In 2021 zal dat wel niet anders wezen dan toen.Ouderling schreef:Ik geloof niet dat je me begrijpt. En misschien moet je je heel voorzichtig eens afvragen wat het woord 'verketteren' inhoudt, en of je er zelf op deze wijze niet aan meewerkt.
Ik denk dat wel elkaar héél goed begrijpen. Daar maak ik me in het geheel geen zorgen over.Ouderling schreef:...
Ik geloof niet dat je me begrijpt. En misschien moet je je heel voorzichtig eens afvragen wat het woord 'verketteren' inhoudt, en of je er zelf op deze wijze niet aan meewerkt.
Vertel jij me dan maar eens wat volgens jou verketteren is.
KloptHerman schreef:Ook tijdens het leven van de Heere Jezus werd er iets te gemakkelijk geoordeeld. Lees Lukas 6:37 "verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden". Het trekken van de ultieme consequentie gebeurd niet alleen door kinderen, maar ook door volwassenen. In 2021 zal dat wel niet anders wezen dan toen.Ouderling schreef:Ik geloof niet dat je me begrijpt. En misschien moet je je heel voorzichtig eens afvragen wat het woord 'verketteren' inhoudt, en of je er zelf op deze wijze niet aan meewerkt.
Iemand afschrijvenFloppy schreef:Ik denk dat wel elkaar héél goed begrijpen. Daar maak ik me in het geheel geen zorgen over.Ouderling schreef:...
Ik geloof niet dat je me begrijpt. En misschien moet je je heel voorzichtig eens afvragen wat het woord 'verketteren' inhoudt, en of je er zelf op deze wijze niet aan meewerkt.
Klopt, onze kinderen is ook wel eens toevertrouwd dat hun moeder niet in de hemel komt, want broekdragend.Herman schreef:Uiteraard is het helder wat Floppy schrijft. Er wordt namelijk onomwonden gesteld dat je naar de hel gaat als...
Op de puntjes kan je dan invullen 'dragen van een broek door meisje', 'te snel zingen', ' hervormd zijn' enz.
En dat zijn geen incidenten, maar dat is een structurele visie die in extreme gezinnen wordt uitgedragen. Dat kun je niet generaliseren, maar het komt wel voor.
één ding weet ik zeker, dat is ze niet door de leerkrachten bijgebracht.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Maar even kort door de bocht, grootste partij bij mogelijke nieuwe herziene vertaling is GG. Op basis van historie durf ik wel te stellen dat die enkel geaccepteerd wordt als dit een 100% GG productie wordt.
Zie dit niet als verwijt of zo, maar zo rolt het al decennia.
Zie dit niet als verwijt of zo, maar zo rolt het al decennia.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Ok; ik lees in het woord het woord 'ketter' terug - iemand die dus niet orthodox in de leer is (en daarmee zijn ziel op het spel zet). Verketteren lees ik als het bestempelen van de ander als ketter. Het door mij aangehaalde citaat uit digibron valt wat mij betreft onder die noemer.Ouderling schreef:Iemand afschrijvenFloppy schreef:Ik denk dat wel elkaar héél goed begrijpen. Daar maak ik me in het geheel geen zorgen over.Ouderling schreef:...
De ene lezing van het woord hoeft verder het andere bepaald niet uit te sluiten.