COVID-19

Adje

Re: COVID-19

Bericht door Adje »

huisman schreef:Ik zie eigenlijk nergens paniek en terecht.
1. Iedereen gaat naar zijn werk. Zie filelijst.
2. De winkelstraten zijn vol met winkelende mensen.
3. De horeca zit vol.
4. De kinderen en jongeren gaan naar school

........en morgen is het dankdag.
Ik zie eerlijk gezegd ook nergens paniek.
In onze regio lopen de besmettingen echter (flink) op, dat zie ik ook terug in mijn naaste omgeving.
Ik probeer mij dus toch wel aan de maatregelen te houden en o.a. gepaste afstand tot de ander te bewaren.
parsifal

Bericht door parsifal »

https://www.rd.nl/artikel/949128-draagv ... eid-tanend
haalt deels goede punten aan, maar deels is de kritiek ook te makkelijk.
Aan het begin van de pandemie was er nog weinig bekend over verlies van immuniteit en was groepsimmuniteit als eindresultaat zien niet gek. (Dat is trouwens iets anders als het als doel zien)
-Toen een vaccin er kwam was er nog steeds hoop (misschien had men daar beter kunnen weten) dat de vaccins lang effectief zouden zijn.
-Toen bekend werd dat natuurlijke immuniteit en vaccins niet lang blijven moest men andere besluiten nemen en met veranderende kennis verandert het optimale beleid.

Hugo de Jonge zou wel gewoon moeten aftreden denk ik, omdat het beleid dat hij nu vertegenwoordigt echt lijnrecht ingaat tegen wat hij eerder heel nadrukkelijk heeft gezegd. Veranderend beleid is best mogelijk, maar het helpt wel als dat heel goed gecommuniceerd wordt en het volk als een stel volwassenen wordt behandeld (zoals in bijvoorbeeld Denemarken of ook Zweden, maar in Nederland toch een stuk minder)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Bogerman schreef: Doe niet zo overdreven.
Ik bedoel dat dat gaat gebeuren als je dit virus zonder maatregelen laat rondgaan.[/quote]

Is ook overdreven.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD

Bericht door TSD »

parsifal schreef:https://www.rd.nl/artikel/949128-draagv ... eid-tanend
haalt deels goede punten aan, maar deels is de kritiek ook te makkelijk.
Aan het begin van de pandemie was er nog weinig bekend over verlies van immuniteit en was groepsimmuniteit als eindresultaat zien niet gek. (Dat is trouwens iets anders als het als doel zien)
-Toen een vaccin er kwam was er nog steeds hoop (misschien had men daar beter kunnen weten) dat de vaccins lang effectief zouden zijn.
-Toen bekend werd dat natuurlijke immuniteit en vaccins niet lang blijven moest men andere besluiten nemen en met veranderende kennis verandert het optimale beleid.

Hugo de Jonge zou wel gewoon moeten aftreden denk ik, omdat het beleid dat hij nu vertegenwoordigt echt lijnrecht ingaat tegen wat hij eerder heel nadrukkelijk heeft gezegd. Veranderend beleid is best mogelijk, maar het helpt wel als dat heel goed gecommuniceerd wordt en het volk als een stel volwassenen wordt behandeld (zoals in bijvoorbeeld Denemarken of ook Zweden, maar in Nederland toch een stuk minder)
Eens hiermee inderdaad. Voor 100%!
DDD

Bericht door DDD »

Bogerman schreef:
DDD schreef:Dat ben ik met je eens. Onze zorg zit niet perfect in elkaar. Teveel private ondernemingen, te weinig integriteit en goed bestuur. Dat zal allemaal waar zijn, maar het is wel de situatie nu. In Amerika en andere (derdewereld)landen is het overigens nog erger.

En dan vind ik dat mensen die niet ingeënt zijn minder rechten hebben dan een rokende hartpatiënt die een hartinfarct krijgt. Maar goed, daar kun je verschillend over denken.
Waarom vind je dat?
Ik vind dat iedereen zorg moet krijgen, maar als ik moet kiezen dan staan de rokers helemaal achteraan. Die hebben zelf gekozen om zich kapot te maken. Dat is anders dan mensen die geen vaccinatie nemen in een gezond lichaam.
Ik vind ook dat iedereen zorg moet krijgen, maar het ging nu om de situatie dat er gekozen moet worden.

In Nederland is het zo geregeld dat rokers via accijnzen hun eigen gezondheidszorg financieren. De omvang van de gezondheidszorg is daar ook op afgestemd. Dit is een nieuwe ziekte, waarop de omvang -naar mijn idee is dat een schande, maar het blijft een feit- niet is afgestemd.

Vervolgens zijn er mensen die hun leven in Gods handen leggen en niet vaccineren. Dat is prima, maar waarom zou dan iemand die rookt nu ineens geen aanspraak meer maken op zorg? Het hele idee van het leven in Gods handen leggen is nu juist, dat het prima is, wat daar ook uitkomt.

En voor de niet-gevaccineerden om andere redenen: dat is een eigen keuze. Ik vind niet dat anderen daarom zouden moeten overlijden. Het gevaar van Covid is voor mensen met gezond verstand voldoende bekend. Mensen die dat voor lief nemen, moeten niet iemand anders verdringen die er altijd op heeft mogen rekenen dat de dokters voor hem of haar hun uiterste best zouden doen.
DDD

Bericht door DDD »

Amstelodamense schreef:
DDD schreef:Ja. En dat terwijl ik roken zondig vind. En ik vind dat mensen zeker de vrijheid moeten hebben om zich niet in te enten. Maar principes mogen niet ten koste gaan van anderen. Dus als de consequentie dan is dat er geen zorg beschikbaar is, dan moet je dat mijns inziens ook bereid zijn om te accepteren. Dat is dan hoe God jouw leven leidt.
Hier zie je het direct al fout gaan. Het is bijzonder subjectief en arbitrair. Dat maakt dat je hier nooit uit komt, al is de gedachte sympathiek (meer verantwoordelijkheid bij het individu neerleggen). Dat houdt dan inderdaad in dat je "beloond" wordt voor goed gedrag en (indirect) "bestraft" voor onverantwoord gedrag.

De roker waar jij het zo mee te doen hebt, heeft willens en wetens zijn gezondheid op het spel gezet. Ik weet overigens waar ik het over heb, heb ook jaren gerookt maar ineens de knop omgezet (alweer zo'n 18 jaar geleden). Heb dan in die zin maar relatief kort gerookt, maar toch. Ook een verslaafde heeft een keuze, maak niet van elke verslaafde een slachtoffer.
Ik maak niet van elke verslaafde een slachtoffer. Ik heb het over al dan niet gerechtvaardigde verwachtingen. Inzake de inenting is voor iedereen met een normaal verstand duidelijk dat er problemen zijn in de capaciteit van de zorg. Als je dan desondanks niet kiest voor inenten, weet je dat je daarmee de niet als denkbeeldig te verwaarlozen kans loopt, daaraan te overlijden. Dat is een keuze. Ik vind dat die keuze ook gerespecteerd moet worden. Maar zo iemand zou niet een ander van de IC mogen weghouden die bijvoorbeeld een hartinfarct krijgt omdat hij rookte. Natuurlijk is dat ook niet goed, maar het is wel toegestaan en er is nooit gecommuniceerd dat je dan mogelijk geen zorg meer krijgt. Je mag dus verwachten dat je geholpen wordt.
merel

Bericht door merel »

Eens met DDD. De huidige zorg kan de huidige toestroom niet aan. Uiteraard zal uitgezocht moeten worden wat hier de feitelijke oorzaak van is, maar op dit moment kan daar niet op gewacht worden. Nu zal m.i. gekozen moeten worden. De huidige zorg is wel berekend op de zorg voor rokers, mensen met overgewicht en verslaafden en deze zorg heeft de afgelopen anderhalf jaar plat gelegen. Daar was indertijd niets aan te doen. Nu wel door je te laten vaccineren. Als je er dan voor kiest dit niet te doen, kan dit mi consequenties hebben. Afgelopen weken stond in de krant dat de huidige ingrepen, amputaties, chirurgische operaties aan scoliose en tumoren veel groter zijn door de wachtlijsten en de gevolgen veel ernstiger. Moet de rest van de zorg maar afwachten, omdat een kleine minderheid zorgt voor de grote toeloop van zorg?
Valcke

Bericht door Valcke »

Of het alleen een kleine minderheid (ongevaccineerden) is, is nog niet zeker. Het is wel waar dat ongevaccineerden met covid veel vaker in het ziekenhuis komen dan gevaccineerden met covid. Toch zitten er natuurlijk veel meer kanten aan deze problematiek. Het eerste uitgangspunt moet zijn dat zorg geleverd wordt aan iedereen ongeacht zijn verleden zo lang dit mogelijk is. Ik ben er van overtuigd dat er nog veel mogelijk is door ook bv reservisten in te schakelen of door bv zuurstof te geven in verpleeghuis of thuissituatie. Ik heb echt niet de indruk dat we in NL creatief genoeg zijn om alle mogelijkheden te benutten.

Overigens zijn er nu ook heel wat ongevaccineerden die aan covid overlijden, maar die nimmer gebruik maken van een ziekenhuisbed. Zij overlijden in de thuissituatie of in een verpleeginstelling. Soms vallen zij zelfs buiten alle cijfers (zie ook de laatste CBS-rapportage). De zaken liggen dus veel genuanceerder dan het betoog dat sommigen hier houden.

Desondanks moet in de zorg altijd voorop staan het mededogen met de medemens. Daarbij wordt wel gekeken naar iemands kansen op genezing, maar niet naar iemands verleden of gemaakte keuzes, en dat geheel terecht! En in de tweede plaats noemde ik al dat met creativiteit er meer mogelijk moet zijn dan nu beweerd wordt. Als de wil er maar is en aangeboden hulp niet onnodig afgewezen wordt, kan er veel meer!
merel

Bericht door merel »

Helemaal mee eens en in de ideale situatie zou dat zo moeten zijn. Nu vind ik dat de 'gewone' zorg prevaleert op de covid zorg.

Wat mij wel stoort in de benadering van dit probleem is de afwachtende houding van overheid, maar ook ziekenhuizen. Waarom zijn de afgelopen periode niet versneld IC opleidingen gestart en mensen benaderd voor herintreders in de zorg? Ik sta als np ( niet praktiserend) in het BIG register en met mij nog vele anderen. Gooi daar een deel van de 80 miljard zoals @huisman noemde tegenaan en je bent bezig om stappen te zetten om het probleem op te lezen. Zolang ziekenhuizen in de regio Rotterdam een omscholingstraject starten voor HBO-ers in de zorg en slechts 25 plekken hebben en meer dan 100 aanmeldingen wordt er niets opgelost.
HersteldHervormd

Ik heb mijn collega besmet met het coronavirus. Hij ligt nu op de IC. Ik voel me er wel echt vervelend over. Ik hoop maar dat het allemaal goed komt. Het voelt wel naar.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

HersteldHervormd schreef:Ik heb mijn collega besmet met het coronavirus. Hij ligt nu op de IC. Ik voel me er wel echt vervelend over. Ik hoop maar dat het allemaal goed komt. Het voelt wel naar.
Hoe weet je dat het door jou komt?
Amstelodamense

merel schreef:Eens met DDD. De huidige zorg kan de huidige toestroom niet aan. Uiteraard zal uitgezocht moeten worden wat hier de feitelijke oorzaak van is, maar op dit moment kan daar niet op gewacht worden. Nu zal m.i. gekozen moeten worden. De huidige zorg is wel berekend op de zorg voor rokers, mensen met overgewicht en verslaafden en deze zorg heeft de afgelopen anderhalf jaar plat gelegen. Daar was indertijd niets aan te doen. Nu wel door je te laten vaccineren. Als je er dan voor kiest dit niet te doen, kan dit mi consequenties hebben. Afgelopen weken stond in de krant dat de huidige ingrepen, amputaties, chirurgische operaties aan scoliose en tumoren veel groter zijn door de wachtlijsten en de gevolgen veel ernstiger. Moet de rest van de zorg maar afwachten, omdat een kleine minderheid zorgt voor de grote toeloop van zorg?
Ben het deels wel eens en ik snap de denkrichting wel. Ik vind het echter te makkelijk om te stellen dat we wel berekend zouden zijn op rokers, obese mensen en verslaafden maar ongevaccineerden moeten zouden laten zitten. Iedereen maakt keuzes in zijn/haar leven die impact hebben op de zorg. Ik hoop in de kerstvakantie lekker op wintersport te gaan, is ook een keuze. Ik kan zomaar een ongeluk krijgen en op de IC belanden. En ga zo maar door.

We zijn nu wel lekker bezig om de ongevaccineerde mensen te stigmatiseren.
merel

Bericht door merel »

Amstelodamense schreef:
merel schreef:Eens met DDD. De huidige zorg kan de huidige toestroom niet aan. Uiteraard zal uitgezocht moeten worden wat hier de feitelijke oorzaak van is, maar op dit moment kan daar niet op gewacht worden. Nu zal m.i. gekozen moeten worden. De huidige zorg is wel berekend op de zorg voor rokers, mensen met overgewicht en verslaafden en deze zorg heeft de afgelopen anderhalf jaar plat gelegen. Daar was indertijd niets aan te doen. Nu wel door je te laten vaccineren. Als je er dan voor kiest dit niet te doen, kan dit mi consequenties hebben. Afgelopen weken stond in de krant dat de huidige ingrepen, amputaties, chirurgische operaties aan scoliose en tumoren veel groter zijn door de wachtlijsten en de gevolgen veel ernstiger. Moet de rest van de zorg maar afwachten, omdat een kleine minderheid zorgt voor de grote toeloop van zorg?
Ben het deels wel eens en ik snap de denkrichting wel. Ik vind het echter te makkelijk om te stellen dat we wel berekend zouden zijn op rokers, obese mensen en verslaafden maar ongevaccineerden moeten zouden laten zitten. Iedereen maakt keuzes in zijn/haar leven die impact hebben op de zorg. Ik hoop in de kerstvakantie lekker op wintersport te gaan, is ook een keuze. Ik kan zomaar een ongeluk krijgen en op de IC belanden. En ga zo maar door.

Dan heb je mijn post niet goed gelezen. De normale capaciteit van de IC is berekend op ' normale' zorg. Dat ook daar genoeg over te zeggen en vinden is, is een feit.

De IC is de afgelopen jaren overbelast geweest door covid zorg. De huidige overbelasting had voorkomen kunnen worden als een ieder zich had laten vaccineren. Ook dan hadden mensen met covid op de IC gelegen, maar dat zou een fractie zijn geweest van de huidige populatie.
Amstelodamense

merel schreef:
Amstelodamense schreef:

Dan heb je mijn post niet goed gelezen. De normale capaciteit van de IC is berekend op ' normale' zorg. Dat ook daar genoeg over te zeggen en vinden is, is een feit.

De IC is de afgelopen jaren overbelast geweest door covid zorg. De huidige overbelasting had voorkomen kunnen worden als een ieder zich had laten vaccineren. Ook dan hadden mensen met covid op de IC gelegen, maar dat zou een fractie zijn geweest van de huidige populatie.
Begrijp me goed, dat had ik ook toegejuicht. Maar er zijn nu eenmaal mensen die a) bang zijn voor het vaccin b) auto-immuun ziektes hebben en het spannend vinden om een vaccin te nemen c) hun vertrouwen in diepe afhankelijkheid op God stellen daar past geen vaccinatie bij d) de langetermijn effecten van het vaccin niet kunnen inschatten etc.?

Daar kun je toch niet overheen walsen? Als we dan consequent zijn, trekken we dan vanaf heden ook een streep bij a) roken b) BMI groter dan 35 c) mensen die minder dan 5k stappen per dag lopen d) extreme sporters etc. etc.
HersteldHervormd

HersteldHervormd schreef:Ik heb mijn collega besmet met het coronavirus. Hij ligt nu op de IC. Ik voel me er wel echt vervelend over. Ik hoop maar dat het allemaal goed komt. Het voelt wel naar.
Omdat ik ook positief getest was. Hij precies 4 - 5 dagen na mijn eerste klachten dag ziek werd. Het hele plaatje klopt dus precies. Zeker weten doe ik het niet, maar 1 + 1 = 2 zegmaar.
Plaats reactie