Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:Mensen kunnen elkaar veel verdriet doen.
Het maakt groot verschil waar het probleem over gaat. Gaat het over de slechte zit van de kerkbank of gaat het over de leer.
Om een slechte zit verlaat je geen kerkverband, maar om de leer kan het nodig zijn een kerkverband te verlaten. De één zal dit niet doen en de ander wel. Een gesprek kan verhelderd zijn. Heeft een kerkenraad ook behoefte aan een gesprek? Mijn ervaring is dat ze je niet meer aankijken. Dat doet verdriet bij een lid die vertrokken is.
Het lijkt mij ook niet de bedoeling om na afloop van de dienst, thuis steeds te wat moeten lezen omdat er niet recht verkondigd werd, lijkt me.
Tom

Bericht door Tom »

Weet iemand of er Bijbelse argumenten aan alleen het uitnodigen van mannen bij de ledenvergadering ten grondslag liggen? Of is dit meer een traditie binnen de GG? Ik merk dat er steeds meer weerstand tegen dit opkomt en voor mij voelt het ook oneerlijk. Met name voor alleenstaande vrouwen die niet tot een relatie zijn gekomen.
Mara

Bericht door Mara »

Tom schreef:Weet iemand of er Bijbelse argumenten aan alleen het uitnodigen van mannen bij de ledenvergadering ten grondslag liggen? Of is dit meer een traditie binnen de GG? Ik merk dat er steeds meer weerstand tegen dit opkomt en voor mij voelt het ook oneerlijk. Met name voor alleenstaande vrouwen die niet tot een relatie zijn gekomen.
Het was bij ons (CGK) tot voor een paar jaar geleden ook een mannenaangelegenheid.
Het heeft te maken met de teksten die gaan over het spreken van vrouwen in de gemeente.
Maar op zo'n vergadering worden onderwerpen behandeld zoals bijv.:
Het schoonmaken van de kerk en bijgebouw.
De temperatuur in de kerk.
De kleur van de nieuwe vloerbedekking.
Hoeveel collectes?
En hier hebben vrouwen ook wel een mening over. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mistig

Bericht door Mistig »

Tom schreef:Weet iemand of er Bijbelse argumenten aan alleen het uitnodigen van mannen bij de ledenvergadering ten grondslag liggen? Of is dit meer een traditie binnen de GG? Ik merk dat er steeds meer weerstand tegen dit opkomt en voor mij voelt het ook oneerlijk. Met name voor alleenstaande vrouwen die niet tot een relatie zijn gekomen.
Ik vind het ook storend. Het is zo'n vanzelfsprekendheid helaas.
Maar het is volgens mij niet kloppend en eerlijk.

Overigens heeft een HHG gemeente hier in de buurt een aantal jaar geleden de switch gemaakt van enkel mannen naar mannen én vrouwen op de ledenvergadering. Eén vrouw binnen de gemeente was hier zo op tegen dat ze naar de ledenvergadering is gegaan om hiertegen te protesteren. Daar moest ik toch wel om lachen. :haha
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind het ook vrij storend dat ze geen ambtsdrager mogen worden (Herman, tzt getekend d.d. 1-11-2031). :oO
Mara

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Overigens heeft een HHG gemeente hier in de buurt een aantal jaar geleden de switch gemaakt van enkel mannen naar mannen én vrouwen op de ledenvergadering. Eén vrouw binnen de gemeente was hier zo op tegen dat ze naar de ledenvergadering is gegaan om hiertegen te protesteren. Daar moest ik toch wel om lachen. :haha
:lol
Een paar jaar geleden waren bij ons ook een paar vrouwen tegen. Maar het waren wel de dames die regelmatig op het deurtje van de consistorie klopten na de dienst of de dominee buiten aanhielden.
Maanenschijn

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Ik vind het ook vrij storend dat ze geen ambtsdrager mogen worden (Herman, tzt getekend d.d. 1-11-2031). :oO
Wees nog ff blij, nu het nog kan. Anders moet je in de kerk ook nog naar je vrouw luisteren...

(Ik bekijk het vanuit mijn eigen praktijk natuurlijk :))
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

:D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Mistig schreef:
Ik vind het ook storend. Het is zo'n vanzelfsprekendheid helaas.
Maar het is volgens mij niet kloppend en eerlijk.

Overigens heeft een HHG gemeente hier in de buurt een aantal jaar geleden de switch gemaakt van enkel mannen naar mannen én vrouwen op de ledenvergadering. Eén vrouw binnen de gemeente was hier zo op tegen dat ze naar de ledenvergadering is gegaan om hiertegen te protesteren. Daar moest ik toch wel om lachen. :haha
Vrouwen mogen best komen, maar niet met stemrecht. Dat doen de mannen. Waarom zouden vrouwen niet gewoon op de ledenvergadering mogen komen?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Om cake te serveren?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Bogerman schreef: Vrouwen mogen best komen, maar niet met stemrecht. Dat doen de mannen. Waarom zouden vrouwen niet gewoon op de ledenvergadering mogen komen?
En hoezo dan niet met stemrecht? Wat mij betreft wordt dit in mijn gemeente meteen doorgevoerd.

Ik denk wel dat dit een voorbeeld is van de geforceerde eenheidsworst binnen de GG. Genoeg gemeenten zouden het anders willen aanpakken, maar geen enkele doet het vanwege de gewoonten (of zelfs regels) in het kerkverband. In de Bewaar het Pand kerk in mijn geboorteplaats wordt al tientallen jaren door vrouwen meegestemd. Ik vermoed gezien de ligging niet dat daar nu opeens ook een roep klinkt om vrouwelijke ambtsdragers.
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:Om cake te serveren?
:fouet
Als de vrouwen aanwezig zijn, duren de vergaderingen korter en is er minder geneuzel.
Gehoord van een k.r. lid!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Als de vrouwen aanwezig zijn, duren de vergaderingen korter en is er minder geneuzel.
Nou....dat moest hij zeker zeggen van zijn vrouw?
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Nou....dat moest hij zeker zeggen van zijn vrouw?
:haha ;)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

We dwalen af. Mannen stemmen en vrouwen zijn niet welkom. En daarmee basta.

On-topic, dames en heren! ::bye
Plaats reactie