COVID-19

eilander
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Wie zei/schreef ook alweer recent dat het allemaal wel meeviel met zieke ongevaccineerde mensen en verwees ook naar Urk?
Volgens het Corona dashboard gaat het om 10 ziekenhuisopnames van inwoners uit Urk in de afgelopen 14 dagen. Natuurlijk is dat zorgelijk. Maar de verhalen in de media geven mij toch wel de bijsmaak van overdrijving en het zoeken van sensatie.
Eerlijk gezegd vind ik dat een hoog aantal. Urk heeft 20.000 inwoners met een gemiddeld hoog aantal kinderen. Niet de hele bevolking is ziek. Dan zijn 10 opnames best zorgelijk.
Ik heb over Urk geschreven. En dan vooral over het opvallende dat de link Staphorst - lage vaccinatiegraad = veel besmettingen wél gelegd werd, en de link Urk - zeer lage vaccinatiegraad = weinig besmettingen níet. En dat blijft staan.
Ik heb er geen voorspellingen aan gehangen, alsof er garanties afgegeven zouden kunnen worden.
Dus het zou krom zijn als er nu plotseling wel aandacht voor Urk komt, hoewel het op zichzelf natuurlijk prima is. Als we er iets van kunnen leren, moeten we dat vooral doen. Tegelijkertijd ben ik het eens met Valcke: het is niet direct ontzettend alarmerend.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
Adje schreef:Het gaat in het bericht om de percentages. Naar die cijfers kijken we toch ook bij opnames in het ziekenhuis!
Wanneer gezegd wordt dat afdelingen ‘volstromen’ dan wordt daar geen aantal bij genoemd. Het woord ‘volstromen’ heeft een behoorlijk heftige lading. In objectieve berichtgeving zou je ook bv het aantal covid patiënten af kunnen zetten tegen het totaal aantal patiënten. De gemiddelde Nederlander heeft misschien het idee dat patiënten af en aan gebracht worden, maar misschien gaat het maar om 1 op 50 of 100 patiënten. Het gaat mij dus om de beeldvorming die suggestief is. Overigens vind ik het ook niet goed dat een ziekenhuis naar de media cijfers afgeeft over de woonplaats van patiënten. Dat draagt allemaal bij aan stigmatisering.
Ik begreep uit de media dat de zieke mensen naar Sneek zijn gegaan. Ik kan mij voorstellen dat 10 zieke mensen best een impact hebben op een long/IC afdeling. Met name als je leest dat 1 corona patiënt op de IC het bed inneemt van 10 andere IC plekken
Natuurlijk! Maar noem dan zo’n aantal in een mediabericht en plaats dat in perspectief ten opzichte van het totaal aantal patiënten. Maar dat gebeurt niet. En om meer indruk te maken, wordt dan ook maar eens het woord ‘volstromen’ gebruikt.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Opeens komen hier op refoforum ook veel verhalen van besmettingen, meer dan eerder, zegt dat ook iets over hoe hard het virus nu rondgaat in een populatie waar relatief veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Hier in mijn omgeving (Rotterdam en omliggende steden) is inmiddels een hoog percentage gevaccineerden (behoudens de zgn. achterstandswijken). En in de afgelopen week heb ik nu alleen al in onze familie- en bekendenkring gehoord dat mensen besmet zijn en soms zelfs behoorlijk ziek.
En dan gaat het om gezonde fitte veertigers en vijftigers. (een politieagent, een paar zorgmedewerkers, een vriendin van mijn dochter (25 jr is zij)
Wel opmerkelijk is dat bijv de man erg ziek is, en de vrouw nergens last van heeft, of andersom.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Opeens komen hier op refoforum ook veel verhalen van besmettingen, meer dan eerder, zegt dat ook iets over hoe hard het virus nu rondgaat in een populatie waar relatief veel mensen niet gevaccineerd zijn?
Hier in mijn omgeving (Rotterdam en omliggende steden) is inmiddels een hoog percentage gevaccineerden (behoudens de zgn. achterstandswijken). En in de afgelopen week heb ik nu alleen al in onze familie- en bekendenkring gehoord dat mensen besmet zijn en soms zelfs behoorlijk ziek.
En dan gaat het om gezonde fitte veertigers en vijftigers. (een politieagent, een paar zorgmedewerkers, een vriendin van mijn dochter (25 jr is zij)
Wel opmerkelijk is dat bijv de man erg ziek is, en de vrouw nergens last van heeft, of andersom.
De vaccinatiegraad in Rotterdam kan je vergelijken met de biblebelt, ongeveer 73% is volledig gevaccineerd. Dat is gewoon erg weinig en hierdoor kan het rondgaan.
parsifal

Bericht door parsifal »

merel schreef:
Mara schreef:
parsifal schreef:
De vaccinatiegraad in Rotterdam kan je vergelijken met de biblebelt, ongeveer 73% is volledig gevaccineerd. Dat is gewoon erg weinig en hierdoor kan het rondgaan.
Ik vrees echt dat zelfs 100% vaccinatie niet voldoende is om de verspreiding te stoppen. Kijk ook naar de situatie in Singapore nu (al is dat wel wat drukker dan Nederland natuurlijk). Vaccinatie helpt wel een heleboel tegen grote gevolgen van een virus dat rondgaat en dat is belangrijk genoeg. Ik denk echt dat we af moeten van het idee dat we vaccineren om verspreiding te beperken. Het draagt bij, maar er zijn veel meer maatregelen nodig (blijvend?) willen we inzetten op beperkte verspreiding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

parsifal schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
parsifal schreef:
Ik vrees echt dat zelfs 100% vaccinatie niet voldoende is om de verspreiding te stoppen. Kijk ook naar de situatie in Singapore nu (al is dat wel wat drukker dan Nederland natuurlijk). Vaccinatie helpt wel een heleboel tegen grote gevolgen van een virus dat rondgaat en dat is belangrijk genoeg. Ik denk echt dat we af moeten van het idee dat we vaccineren om verspreiding te beperken. Het draagt bij, maar er zijn veel meer maatregelen nodig (blijvend?) willen we inzetten op beperkte verspreiding.
Helemaal eens! Ik begrijp ook niet zo goed dat we ineens weer handen gaan geven enzo. Toch niet zo moeilijk om dat voorlopig nog niet te doen?

Mijn vrouw en ik houden ons nog heel goed aan de basis maatregelen, maar toch ziek geworden. Ik denk dat de kids het mee naar huis hebben genomen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

parsifal schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
parsifal schreef:
zou het virus niet net als Spaanse Griep na drie winters verdwijnen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: De vaccinatiegraad in Rotterdam kan je vergelijken met de biblebelt, ongeveer 73% is volledig gevaccineerd. Dat is gewoon erg weinig en hierdoor kan het rondgaan.
Deze mensen wonen niet in Rotterdam, werken daar evenmin, maar in omliggende steden, zoals Schiedam, Vlaardingen, Berkel en Rodenrijs, Zwijndrecht.
Het betreft gevaccineerden die in een omgeving werken waar de mensen ook vrijwel allemaal gevaccineerd zijn.
Maar in de zorg kregen ze natuurlijk al in een heel vroeg stadium de inenting (mijn schoondochter in januari al, in het ziekenhuis waar zij werkzaam is). Bij de politie ook tamelijk vroeg dit jaar.
Dus misschien is de bescherming dan inmiddels er niet meer, of onvoldoende?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: De vaccinatiegraad in Rotterdam kan je vergelijken met de biblebelt, ongeveer 73% is volledig gevaccineerd. Dat is gewoon erg weinig en hierdoor kan het rondgaan.
Deze mensen wonen niet in Rotterdam, werken daar evenmin, maar in omliggende steden, zoals Schiedam, Vlaardingen, Berkel en Rodenrijs, Zwijndrecht.
Het betreft gevaccineerden die in een omgeving werken waar de mensen ook vrijwel allemaal gevaccineerd zijn.
Maar in de zorg kregen ze natuurlijk al in een heel vroeg stadium de inenting (mijn schoondochter in januari al, in het ziekenhuis waar zij werkzaam is). Bij de politie ook tamelijk vroeg dit jaar.
Dus misschien is de bescherming dan inmiddels er niet meer, of onvoldoende?
Geen flauw idee. Wel zie ik dat de plaatsen die jij opnoemt, op Berkel na, een vaccinatiegraad onder de 80% hebben. Dat betekent dat 1 op de 4/5 personen ongevaccineerd is. Daarnaast heerst het momenteel op heel veel scholen, waar de vaccinatiegraad nog lager is.
Orchidee

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door Orchidee »

Amstelodamense schreef:Pfff, even klagen. Heb flink last van Corona en vind het virus eerlijk gezegd best pittig en zeker niet meevallen. Zeer zwaar verkouden, hoofd helemaal vol, alles doet pijn en nul energie. En dat hoesten doet pijn.

Zo, dat is eruit :yahoo
Ook even klagenAfbeelding
Ik heb geen corona (getest) maar ben al vanaf donderdag ziek van verkoudheid enzovoort.
Ben er echt beroerd van, waardeloos!
En het hoesten doet ook erg pijn!
Laatst gewijzigd door Orchidee op 01 nov 2021, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef: zou het virus niet net als Spaanse Griep na drie winters verdwijnen?
Dat denk ik niet. Afgelopen winters hebben wij het door lock down het virus niet de kans gegeven om vrijuit rond te gaan. Ik denk eerlijk gezegd dat we hier nog 1 of 2 winters doorheen moeten voordat het af gaat nemen. Hopelijk heeft dan het grootste gedeelte van de wereld het virus dan 1 of twee keer doorgemaakt en zakt het af naar een zware verkoudheid.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Orchidee schreef:
Amstelodamense schreef:Pfff, even klagen. Heb flink last van Corona en vind het virus eerlijk gezegd best pittig en zeker niet meevallen. Zeer zwaar verkouden, hoofd helemaal vol, alles doet pijn en nul energie. En dat hoesten doet pijn.

Ik heb geen corona (getest) maar ben al vanaf donderdag ziek van verkoudheid enzovoort.
Bij aanhoudende klachten zou ik nog een keer testen.

Maar in ieder geval sterkte en beterschap.

Corona kan wel even duren, ben ik inmiddels achter. Donderdag dacht ik het ergste wel gehad te hebben, maar vanaf vrijdag is het nog stukken beroerder. MOE, hoesten, lamlendig gevoel, snotteren enz .
- Niet meer zo actief -
Adje

Bericht door Adje »

Mannetje schreef:
Orchidee schreef:

Bij aanhoudende klachten zou ik nog een keer testen.

Maar in ieder geval sterkte en beterschap.

Corona kan wel even duren, ben ik inmiddels achter. Donderdag dacht ik het ergste wel gehad te hebben, maar vanaf vrijdag is het nog stukken beroerder. MOE, hoesten, lamlendig gevoel, snotteren enz .
Vervelend! Hoe lang ben je nu ziek en hoe gaat het met je huisgenoten?
TSD

Bericht door TSD »

Iedereen beterschap gewenst die op dit moment met Corona (achtige) klachten kampt!
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Wie zei/schreef ook alweer recent dat het allemaal wel meeviel met zieke ongevaccineerde mensen en verwees ook naar Urk?
Volgens het Corona dashboard gaat het om 10 ziekenhuisopnames van inwoners uit Urk in de afgelopen 14 dagen. Natuurlijk is dat zorgelijk. Maar de verhalen in de media geven mij toch wel de bijsmaak van overdrijving en het zoeken van sensatie.
Mogelijk waar. Maar toch als je dan om je heen sterfgevallen aan Covid ziet of veel ziekenhuisopnames, ga dan, ongeacht wie de schuld heeft, wel bij jezelf na, als je niet-gevaccineerd bent of je dat om goede redenen niet bent (en er kunnen best goede redenen zijn) en of je niet uit koppigheid vol blijft houden. Voor twintigers en dertigers is vaccinatie waarschijnlijk wel aan te raden, maar zal het niet veel directe invloed hebben op de ziekenhuisopnames, maar voor oudere mensen is dit effect er waarschijnlijk wel en neem dat mee in je overwegingen.

Het virus gaat idd hard rond. Maar in mijn omgeving en ook op dit forum lijkt vaccinatie besmetting met ziekteverschijnselen niet tegen te houden. Zeker drie gevaccineerde forummers hebben de afgelopen weken gezegd dat ze positief en ziek waren. In mijjn omgeving ook best veel gevaccineerde zieken.
Nogmaals het is veel te populistisch om dit een pandemie van de ongevaccineerden te noemen. (Doe jij ook niet)

Nu iets positiefs over vaccinatie. In een verpleeghuis waar familie zit was net een uitbraakje onder gevaccineerde kwetsbare bewoners. Allemaal weer beter na relatief milde klachten. Dat was echt anders dan de vorige uitbraak voor vaccinatie. Toen zijn er 6 bewoners gestorven van de 7 positief getesten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie