Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

DDD

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik ben halverwege zijn interview. Hij heeft veel woorden nodig om weinig te zeggen, maar doet soms ook niet onderbouwde en heel stevige uitspraken. Bijvoorbeeld over het in of uit de reformatorische zuil zijn. Dat zegt meer over zijn karakter dan over de feiten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:Als je dan weer verder zoekt op internet dat zie je dat dit gewoon een huisarts is (ook gewoon een mens) die alle negatieve aandacht in Kerkrade van corona-ontkenners zat was en blijkbaar van het padje is geraakt door een frontale aanval te zoeken en daar een overlijdensgeval voor te misbruiken. Dat lijkt me een meer waarschijnlijke uitleg, dan achter deze huisarts een ingenieuze en geheimzinnige voorlichtingscampagne te suggereren.
Dat laatste is ook absoluut niet wat ik beweer. Maar het is wel mijn zorg dat er zoveel van dit soort artsen etc. zijn, waarbij dit wel een extreem voorbeeld is.
Klavart

Bericht door Klavart »

parsifal schreef:
Charles schreef:Een IC-verpleegkundige op de radio over het feit dat ze veel gevaccineerde op de afdeling hebben (ik kan natuurlijk niet controleren of die spreker daadwerkelijk IC verpleegkundige is).

https://www.facebook.com/groups/DeBoere ... &ref=share
Ondertussen proberen mensen te achterhalen wie deze Maarten is. Nog zonder al te veel succes.
Hij lijkt gevonden: https://www.werkenbijumcutrecht.nl/hotf ... aspx?ccs=1
Terri

Bericht door Terri »

Herman schreef: Maar de boodschap van deze Maarten is dat gevaccineerde mensen bij een coronabesmetting een probleem krijgen met hun auto-immuunsysteem en haalt daar van een complotwetenschapper bij aan. De tijd zal dat gaan openbaren wat daar de precieze gevolgen van zullen zijn. Overigens heeft een familielid van mijn vrouw ook een auto-immuunreactie gekregen na coronabesmetting. Dat was vorige jaar voordat er ook maar een vaccinatie beschikbaar was.
Idem bij een familielid van mij , overigens werd het door de artsen toen nog als "absoluut niet te relateren aan de covid" genoemd......
Ze lijkt aardig hersteld na een periode van hoge dosering corticosteroïden.

Waar ik tegen aan loop is dat er overal vandaan verhalen komen, al dan niet helemaal waarheidsgetrouw, die elkaar behoorlijk tegenspreken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef:Dat laatste is ook absoluut niet wat ik beweer. Maar het is wel mijn zorg dat er zoveel van dit soort artsen etc. zijn, waarbij dit wel een extreem voorbeeld is.
Dat klopt, ik noemde het daarom ook suggereren omdat ergens impliciet door jou wordt aangegeven dat je de informatievoorziening niet kunt vertrouwen omdat je bang bent dat niet het eerlijke verhaal wordt verteld. En dat daar dus een onderliggend iets aan ten grondslag zou kunnen liggen. Dat onderliggende iets verbind ik aan een groot verhaal, maar dat kan ook ingevuld worden vanuit een andere blikrichting. Welke kant denk jij op?
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef:
Herman schreef: Maar de boodschap van deze Maarten is dat gevaccineerde mensen bij een coronabesmetting een probleem krijgen met hun auto-immuunsysteem en haalt daar van een complotwetenschapper bij aan. De tijd zal dat gaan openbaren wat daar de precieze gevolgen van zullen zijn. Overigens heeft een familielid van mijn vrouw ook een auto-immuunreactie gekregen na coronabesmetting. Dat was vorige jaar voordat er ook maar een vaccinatie beschikbaar was.
Idem bij een familielid van mij , overigens werd het door de artsen toen nog als "absoluut niet te relateren aan de covid" genoemd......
Ze lijkt aardig hersteld na een periode van hoge dosering corticosteroïden.

Waar ik tegen aan loop is dat er overal vandaan verhalen komen, al dan niet helemaal waarheidsgetrouw, die elkaar behoorlijk tegenspreken.
Het RIVM zal wel een redelijk overzicht hebben van wat gaande is. Een huisarts heeft op zijn hoogst een gedeeltelijk overzicht. Goed om aan de bel te trekken (maar liever niet meteen via media) en RIVM laten kijken of er serieuze problemen zijn.

Je kunt heel skeptisch zijn over de betrouwbaarheid van het RIVM (De mensen die ik in de modelleer groep daar ken, vertrouw ik allemaal mijn portemonnee wel toe) en het is altijd moeilijk om onderzoek te doen waarbij eigen fouten mogelijk aan het licht kunnen komen, maar dat is zoals het is.

Ik heb hierbij op grond van het verleden behoorlijk wat vertrouwen in de volksgezondheidsinstituten in de Scandinavische landen. Zij trokken aan de bel toen en openbaarden zorgen over het griepvaccin bij de Mexicaanse griep en ze zijn er nu ook goed bij om vaccins even op een zijspoor te zetten als er nieuwe of meer frequente bijwerkingen blijken te zijn van een vaccin (om discussie voor te zijn: meer frequent gaat hier nog steeds om redelijk kleine getallen). Ook heeft men in de Scandinavische landen de bevolking redelijk volwassen behandeld en verantwoordelijkheid gegeven en is de discussie niet zo gepolariseerd. Hierdoor is fouten toegeven ook makkelijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik vond onderstaand onderzoek op zoek naar info over corona en artritis:
https://ard.bmj.com/content/80/8/1096

Nu is mijn Engels niet van dien aard dat ik het helemaal goed ga lezen, maar het verband tussen corona en autoimmuunreacties is dus niet iets wat zomaar uit de lucht gegrepen is.

Hoewel, na toch dapper verder worstelen geven deze onderzoekers aan dat het niet is vastgesteld, begrijp ik dat goed?
- Niet meer zo actief -
CvdW

Bericht door CvdW »

Daar is inderdaad geen verband. Dit is al langer bekend. In het begin ging men uit van groepsimmuniteit, helaas werkt dat niet bij Covid-19.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Dat laatste is ook absoluut niet wat ik beweer. Maar het is wel mijn zorg dat er zoveel van dit soort artsen etc. zijn, waarbij dit wel een extreem voorbeeld is.
Dat klopt, ik noemde het daarom ook suggereren omdat ergens impliciet door jou wordt aangegeven dat je de informatievoorziening niet kunt vertrouwen omdat je bang bent dat niet het eerlijke verhaal wordt verteld. En dat daar dus een onderliggend iets aan ten grondslag zou kunnen liggen. Dat onderliggende iets verbind ik aan een groot verhaal, maar dat kan ook ingevuld worden vanuit een andere blikrichting. Welke kant denk jij op?
Ik denk niet in de richting van een complot. Ik denk dat we als samenleving elkaar in de houdgreep hebben genomen. Als een arts of welke deskundige dan ook, iets teveel nuance aanbrengt in z'n verhaal, wordt hij door de één en/of andere extreme kant geclaimd.

Dat je bv. als IC-arts geen voeding wilt geven aan mensen die vaccinaties eng vinden, begrijp ik. Mogelijk ontstaat er dan - gecombineerd met de ontwikkelingen rond de 'viruswappies' - een soort van kokervisie waardoor je meer het doel (zoveel mogelijk vaccineren) voor ogen hebt dan evenwichtige communicatie.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

eilander schreef:Ik denk niet in de richting van een complot. Ik denk dat we als samenleving elkaar in de houdgreep hebben genomen. Als een arts of welke deskundige dan ook, iets teveel nuance aanbrengt in z'n verhaal, wordt hij door de één en/of andere extreme kant geclaimd.

Dat je bv. als IC-arts geen voeding wilt geven aan mensen die vaccinaties eng vinden, begrijp ik. Mogelijk ontstaat er dan - gecombineerd met de ontwikkelingen rond de 'viruswappies' - een soort van kokervisie waardoor je meer het doel (zoveel mogelijk vaccineren) voor ogen hebt dan evenwichtige communicatie.
Als ik dan voor jou een conclusie mag trekken, dan denk ik dat je met dit inzicht voldoende blijk geeft van gezond zeeuws boerenverstand om niet alle informatie als zoete koek te slikken. :)
Maatschappelijk gezien is dit wel een probleem.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Herman schreef:
eilander schreef:Ik denk niet in de richting van een complot. Ik denk dat we als samenleving elkaar in de houdgreep hebben genomen. Als een arts of welke deskundige dan ook, iets teveel nuance aanbrengt in z'n verhaal, wordt hij door de één en/of andere extreme kant geclaimd.

Als ik dan voor jou een conclusie mag trekken, dan denk ik dat je met dit inzicht voldoende blijk geeft van gezond zeeuws boerenverstand om niet alle informatie als zoete koek te slikken. :)
Maatschappelijk gezien is dit wel een probleem.
Dank je. Maar het probleem blijft. Ik geloof niet alle informatie inderdaad. Daarbij loop ik wel de kans om goede dingen weg te gooien en de verkeerde te bewaren. Je weet het gewoon niet zo goed. Nu zal dat altijd wel zo geweest zijn, maar het komt mij voor dat het in deze tijd wel extra duidelijk is.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij is het vooral zo dat tegenwoordig allerlei zelfbenoemde deskundologen zich overal mee bemoeien.

Zo'n buitenparlementaire onderzoekscommissie bijvoorbeeld, die de Nederlandse taal niet eens beheerst.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnen ... tp&pc=U531
refo

Bericht door refo »

De moeilijkheid is langzamerhand ook dat iedereen zo'n beetje gevaccineerd is, dat deze mensen ook wel corona kunnen oplopen en dat mensen (net als voorheen) ook andere aandoeningen kunnen krijgen. Het verband tussen die aandoeningen en het gevaccineerd zijn is er daarom niet altijd, hoewel dat door sommigen graag gelegd wordt.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik denk als je niet op een andere manier iets aan preventie doet, dat je je dan beter kunt laten vaccineren.
Maar er zijn meer mogelijkheden voor preventie, zoals gezond leven en de juiste supplementen. Ik kies voor dit laatste.
En dat geeft mij net zo min 100% zekerheid als een vaccinatie... :hum
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Ik denk als je niet op een andere manier iets aan preventie doet, dat je je dan beter kunt laten vaccineren.
Maar er zijn meer mogelijkheden voor preventie, zoals gezond leven en de juiste supplementen. Ik kies voor dit laatste.
En dat geeft mij net zo min 100% zekerheid als een vaccinatie... :hum
Het geeft je geen enkele zekerheid, dit itt een vaccinatie.
Plaats reactie