Gebruiken en rituelen in andere kerken

Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Willem87 »

eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Zeg maar gewoon Willem.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door eilander »

Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Dat jij daar zo vaak onder wilt zitten, ik begrijp dat niet hoor.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door DDD »

Niks mis met een goed voorbereide preek. Al zijn er predikanten die hun preek goed voorbereiden en toch grotendeels spontaan preken. Dat zijn de natuurtalenten, of althans de goed opgeleiden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door eilander »

DDD schreef:Niks mis met een goed voorbereide preek. Al zijn er predikanten die hun preek goed voorbereiden en toch grotendeels spontaan preken. Dat zijn de natuurtalenten, of althans de goed opgeleiden.
Mijn opmerkingen waren cynisch bedoeld, zeg ik maar even. Ik zou liever een voorgelezen degelijke preek hebben die door de prediker is uitgeschreven, dan een preek waar geen lijn in zit en geen exegese klinkt. Ik heb nooit begrepen waarom een vrije voordracht het kenmerk van het ware zou moeten zijn.
Al zijn wij gezegend met een predikant die een uitstekende voorbereiding combineert met een vrije voordracht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Dan moet je met je ogen dicht luisteren. ;)
-
Zeeuw
Berichten: 11870
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
DDD schreef:Niks mis met een goed voorbereide preek. Al zijn er predikanten die hun preek goed voorbereiden en toch grotendeels spontaan preken. Dat zijn de natuurtalenten, of althans de goed opgeleiden.
Mijn opmerkingen waren cynisch bedoeld, zeg ik maar even. Ik zou liever een voorgelezen degelijke preek hebben die door de prediker is uitgeschreven, dan een preek waar geen lijn in zit en geen exegese klinkt. Ik heb nooit begrepen waarom een vrije voordracht het kenmerk van het ware zou moeten zijn.
Al zijn wij gezegend met een predikant die een uitstekende voorbereiding combineert met een vrije voordracht.
Helemaal mee eens.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:
Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Dan moet je met je ogen dicht luisteren. ;)
Dan denkt men dat ik zit te pitten. :D
Ik zie het al als hij de consistorie uitkomt. Waarom neem je niet gewoon je Bijbel mee, denk ik dan.
Aansporing voor de jeugd om ook maar hun mobiel te gebruiken. Met alle afleidingen die dat meebrengt.
En je kunt er nu wel een lollige opmerking over maken, maar in jullie kerk is dit onbestaanbaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Ik doe dat zelf ook altijd, dus zo'n generatieding is het nu ook weer niet. ;)
Maar waarom vind je het er niet uitzien?
Uiteraard wel met open Bijbel preken, de iPad bevat alleen de mindmap of preekschets. Het spaart in ieder geval papier, zowel bij de voorbereiding als bij het preken zelf.
Als je hem gewoon plat neerlegt, valt het niet op. Hooguit als de stroom uitvalt; dan heeft het als voordeel dat je gewoon door kan preken.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Ik doe dat zelf ook altijd, dus zo'n generatieding is het nu ook weer niet. ;)
Maar waarom vind je het er niet uitzien?
Uiteraard wel met open Bijbel preken, de iPad bevat alleen de mindmap of preekschets. Het spaart in ieder geval papier, zowel bij de voorbereiding als bij het preken zelf.
Als je hem gewoon plat neerlegt, valt het niet op. Hooguit als de stroom uitvalt; dan heeft het als voordeel dat je gewoon door kan preken.
Maar jij bent van de nieuwste technosnufjes. ;)
Iedere predikant heeft zo zijn dingen die hij meeneemt. Een zwarte omslagmap, een grotere Bijbel, een klein Bijbeltje, een notitieboekje, een schriftje, de Geloofsbelijdenis keurig uitgetypt en gelamineerd, (er zijn ook predikanten die volledig uit het hoofd opzeggen :super ).
De meeste kansels zijn wel geschikt om e.e.a. uit te stallen, maar het gaat ook wel eens fout.
De rand is te smal, zodat de map er overheen kukelt. :)
De kanselrand in Dordrecht is mooi bekleed met zacht velours, zodat de dominee af en toe kan leunen.
Er zou nog een topic over geopend kunnen worden. :haha
De ene kansel is megabreed, terwijl een andere zo klein is, dat de dominee er maar nét in past. Dat zijn dan meestal de oude kerken. Toen vonden ze het nog zeker overbodig om een stoeltje erin te plaatsen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4237
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Maanenschijn »

Willem87 schreef:
eilander schreef:Onze dominee heeft inderdaad altijd een enorm boekwerk voor z'n neus. Een kanselbijbel noemen ze dat.
Geweldig zo hoort dat! Sommigen hebben ook nog een mapje met witte blaadjes en daar lezen ze bijna alles van op!!
Ben je mal, een beetje hippe PKN'er heeft een iPad bij zich.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1223
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Het wachten is op de eerste kansel met autocue.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9370
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door parsifal »

Het is voor een deel wat je gewend bent. Ik ben zelf wel in de kerk getrouwd (dat kan in Zweden), het is mooi dat dan ook echt veel mensen uit de kerk aanwezig zijn bij het huwelijk.

Ook vind ik het mooi dat bij sacramenten de kleinsten kunnen zien wat er gebeurt, het is een zichtbaar teken, niet alleen voor de dopeling (of de avondmaalganger) maar voor iedereen, laat het dan ook zichtbaar zijn. Er zijn ook gebruiken in de kerk die ik van huis uit niet kende, maar wel mooi vindt. Bij de doop van onze zoon werden bijvoorbeeld niet alleen vragen gesteld aan mijn vrouw en mij, maar ook aan de gemeente als geheel (of zij ook de kinderen tot voorbeeld willen zijn en de ouders ondersteunen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door Erskinees »

John Galt schreef:
Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Het wachten is op de eerste kansel met autocue.
Dat zou wel heel handig zijn voor leesdiensten. Een ouderling die zo nu en dan contact maakt met de gemeente luistert fijner. Met een autocue zou dat makkelijker gaan.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1223
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gebruiken en rituelen in andere kerken

Bericht door John Galt »

Erskinees schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef:In de CGK hebben ze soms een I pad voor hun neus.
Het zal wel een generatieding zijn, maar ik vind het er niet uitzien.
Het wachten is op de eerste kansel met autocue.
Dat zou wel heel handig zijn voor leesdiensten. Een ouderling die zo nu en dan contact maakt met de gemeente luistert fijner. Met een autocue zou dat makkelijker gaan.
Het lijkt mij ook wel wat, bij nader inzien. Je hebt ook je handen vrij.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie