Klopt. Van gelijk kaliber als de vraag.Mara schreef:Heel flauw.Tiberius schreef:Dat helpt toch niet tegen Covid-19?

Klopt. Van gelijk kaliber als de vraag.Mara schreef:Heel flauw.Tiberius schreef:Dat helpt toch niet tegen Covid-19?
In dat kader staat het voorbeeld van merel nog steeds open voor reactie.eilander schreef:Je mág natuurlijk met zo'n discussie alle kanten op, maar volgens mij begon de discussie met opmerkingen van mij. En dan is de vraag over volwassenen die hun ouders moeten gehoorzamen wel een enorm zijspoor. Wat mij betreft ligt daar ook helemaal niet de scherpte van dit onderwerp. Gezag wordt ondermijnd, dat is zeker. Maar dat manifesteert zich vooral in de houding van jongeren in de puberleeftijd, waarbij het dus opvallend is dat - als het gaat om vaccinatie - dit ook wordt gestaafd door wetgeving: vanaf 12 jaar mag een kind zelf beslissen over wel/niet vaccineren.
Prima om het ook over andere dingen te hebben, dat komt nogal eens voor op RF. Maar ik hecht eraan even de oorspronkelijke vraagstelling in herinnering te roepen.
Snap je het echt niet?DDD schreef:@Valcke:
ad. 2: Je leest volgens mij niet goed. Ik reageerde hierop, en volgens mij begreep ik het niet verkeerd:
J.C. Philpot schreef:De Heere Jezus was op dat moment 30 jaar oud. Verder vind ik je exegese van die tekst ("dat hij niets met de opinie van zijn moeder te maken had") wel erg plat.DDD schreef:Jezus zei anders toen hij net volwassen was volgens de Joodse gewoonten zelfs dat hij niets met de opinie van zijn moeder te maken had. Dus ik vind dat je hier wel erg ver in gaat.J.C. Philpot schreef:Ik denk dat we meer beinvloed zijn door het westers-moderne individualisme, en dat de bijbelse noties over gezag en het eren van ouders in de culturen in het Midden-Oosten beter begrepen worden als in de Westerse cultuur.
De kanttekeningen zeggen er dit van:
Zo noemt Christus Zijn moeder, niet uit kleinachting, maar om aan te wijzen dat haar moederlijke autoriteit in zaken Zijn ambt aangaande, niet moest gelden, maar alleen Zijn Goddelijke beroeping.
Ik meen dat dat niet in tegenspraak is met de teneur van mijn postings in dit topic.
En verder weet ik niet beter dan dat ik het met al jouw bijdragen in dit draadje eens ben, dus reken ik dit maar onder de misverstanden.
Ik weet niet wat je nu bedoelt.DDD schreef:In dat kader staat het voorbeeld van merel nog steeds open voor reactie.eilander schreef:Je mág natuurlijk met zo'n discussie alle kanten op, maar volgens mij begon de discussie met opmerkingen van mij. En dan is de vraag over volwassenen die hun ouders moeten gehoorzamen wel een enorm zijspoor. Wat mij betreft ligt daar ook helemaal niet de scherpte van dit onderwerp. Gezag wordt ondermijnd, dat is zeker. Maar dat manifesteert zich vooral in de houding van jongeren in de puberleeftijd, waarbij het dus opvallend is dat - als het gaat om vaccinatie - dit ook wordt gestaafd door wetgeving: vanaf 12 jaar mag een kind zelf beslissen over wel/niet vaccineren.
Prima om het ook over andere dingen te hebben, dat komt nogal eens voor op RF. Maar ik hecht eraan even de oorspronkelijke vraagstelling in herinnering te roepen.
DDD schreef:Je moet de bijdrage van merel nog maar teruglezen. Zij en haar man hebben de keuze bij hun kinderen gelegd. Dus ik vind jouw samenvatting geen recht doen aan de discussie.eilander schreef:Nee nee, dat is echt de vraag niet. De vraag is of kinderen de vrijheid mogen nemen om iets anders te doen dan hun ouders willen.DDD schreef:Maar dat eerste stond niet ter discussie. Het ging erom of ouders hun kinderen de vrijheid mogen geven om zelf een belangrijk besluit te nemen.
Ik denk dat wij wel degelijk ver uit elkaar staan hierin. Ik denk dat @ eilander ( corrigeer mij als ik het verkeerd interpreteer) veel meer een bepalende rol voor zich zelf ziet in de opvoeding. Hij zal waarschijnlijk hiervoor ook richting de kinderen de genoemde bijbelteksten gebruiken en gehoorzaamheid verlangen zolang zij thuis wonenDodo schreef:Het is toch wel duidelijk dat Eilander vindt dat de bijbelse lijn is dat zulke jonge kinderen niet zulke grote beslissingen mogen nemen?
Ik denk overigens dat Merel en Eilander helemaal niet zo ver uit elkaar staan, alleen Merel geeft op een eerder moment een grotere stem aan de kinderen. Uiteindelijk zullen de kinderen van Eilander ook zelf hun beslissingen gaan nemen, maar hij stelt dat uit tot ze ouder of zelfs meerderjarig zijn.
Ha ha, een patriarch. Ik weet niet of je mij voor je ziet met een lange baard en een staf in m'n hand, die z'n kinderen ontvangt om hen toe te spreken.merel schreef:Ik denk dat wij wel degelijk ver uit elkaar staan hierin. Ik denk dat @ eilander ( corrigeer mij als ik het verkeerd interpreteer) veel meer een bepalende rol voor zich zelf ziet in de opvoeding. Hij zal waarschijnlijk hiervoor ook richting de kinderen de genoemde bijbelteksten gebruiken en gehoorzaamheid verlangen zolang zij thuis wonenDodo schreef:Het is toch wel duidelijk dat Eilander vindt dat de bijbelse lijn is dat zulke jonge kinderen niet zulke grote beslissingen mogen nemen?
Ik denk overigens dat Merel en Eilander helemaal niet zo ver uit elkaar staan, alleen Merel geeft op een eerder moment een grotere stem aan de kinderen. Uiteindelijk zullen de kinderen van Eilander ook zelf hun beslissingen gaan nemen, maar hij stelt dat uit tot ze ouder of zelfs meerderjarig zijn.
De gehoorzamende rol zoals @ eilander het ziet, zie ik heel anders. Ik denk dat je de bijbelse gehoorzaamheid aan een patriarch niet een op een over kan zetten op de huidige samenleving. Gehoorzaamheid is een goede zaak, maar niet tot in het oneindige. Wij zijn in bepaalde dingen in de opvoeding veel strenger dan ik om mij heen zien gebeuren, maar op somsige punten geven zij ze ook eerder eigen verantwoordelijkheid. Uiteraard kan dat per kind verschillen. Vanaf geboorte tot aan de middelbare school 'eisen' wij bepaalde dingen van hen. Daarna zal onze rol als ouder langzaam veranderen tot een meer sturende rol. Een kind zal in deze jaren ( beschermd) eigen keuzes, maar ook fouten, mogen maken. Sommige kinderen leren namelijk het beste door af en toe hun neus te stoten. Wij hopen dat als zij tijdens hun studie op kamers gaan dat zij in staat zijn om weloverwogen bepaalde keuzes te maken en hierin ook de bijbel als leidraad nemen.
Wij hebben geen specifieke afspraken over schermtijd, maar het uitgangspunt is zo min mogelijk. Ik vind ook weiinig zo ongezellig als dat iedereen op zijn eigen beeldscherm zit. Dan kijken wij liever gezamenlijk een film.eilander schreef: Ha ha, een patriarch. Ik weet niet of je mij voor je ziet met een lange baard en een staf in m'n hand, die z'n kinderen ontvangt om hen toe te spreken.![]()
We zitten niet op één lijn als het gaat om de interpretatie van de Bijbelse gegevens over gehoorzaamheid. Ik geloof dat de teksten uit Efeze over gehoorzaamheid aan ouders nog onverkort gelden.
Toch weet ik niet of onze praktijk heel veel anders is dan die van jullie. Bv. over vaccinatie: we hebben in het gezin een uitgebreid gesprek a.d.h.v. leesstof die wij en ook zij hadden aangedragen, gehad. En de oudere kinderen hierin vrij gelaten.
Als het gaat over smartphonegebruik zijn we wel streng, daar maken we afspraken over. Dat komt omdat wij meer gevaren zien dan dat ze op 15-jarige leeftijd (willen) zien. Ooit hebben we gesproken over schermtijd, en daar houden we ons dan ook aan.
Verder zijn er niet zoveel onderwerpen waar we echt over botsen. We hebben wel vaak discussies, maar die sluiten we eigenlijk nooit af met: en je doet maar gewoon wat ik zeg. Dat gaat op een natuurlijke manier.
Een enkele keer komt dat inderdaad wél voor. Gelukkig levert dat geen ruzie of verwijdering op, wel teleurstelling. Maar ik geloof dat er zegen rust op het naleven van de Bijbelse voorschriften over gehoorzaamheid aan gezag. En dat we daarom biddend het beste zoeken voor het kind.
Natuurlijk zitten we bij de oudste kinderen, die inmiddels studeren, niet continu te monitoren welke keuzes ze maken. Ook dat gaat op een natuurlijke manier. Je neemt meer afstand, soms zie je dat ze keuzes maken die je zelf liever niet zou zien. Daar praat je dan over.
Dus misschien maak je het ook zwaarder dan het is.