Gebedskringen

Plaats reactie
Lecram

Gebedskringen

Bericht door Lecram »

Ik las een mooi stukje van ds. Pieters op de OSW site. Vooral omdat ik er de laatste tijd ook aan mee doe. Gisteravond weer. Het is opbouwend om met elkaar God te loven en te danken, schuld te belijden en te bidden.

"Gebedskringen


In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!

Ds. W. Pieters"
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ja ook hier zijn we daar druk mee bezig.
We hebben de gebedsdienst op maandagavond
Daar word door de dominee gebeden , daar word gezamenlijk gebeden en aan het eind splitsen we ons op in kleine groepjes en bidden voor elkaar en met elkaar ook zijn er diverse groepen hier die op verschillende tijden samen komen. wij doen dat op donderdag avond bij de dominee in huis. ben net terug!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

in dit opzicht bidden wij gezamenlijk veel te weinig.

Een gebedskring is zeer nuttig.

In oude dagen van Warburton kwam men ook bijeen om met elkaar het aangezicht van de Heere te zoeken, en wat een vrucht heeft dat uitgewerkt.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Toch is er veel argwaan over gebedskringen. "Ze willen er wat mee zijn" wordt er dan gezegd.
Adorote

Bericht door Adorote »

Er zijn kloostersorden waar men 24 uur bidt voor de nood der wereld en voor de uitbreiding van ZijnKoningkrijk en Kerk, bij de anderen kloosterorden en congregaties zeven keer per dag, en daarboven het persoonlijk gebed.Inveel Kerken zijner savonds de Vespers.

Ook in de Anglicana en Lutherana is het samenkomen voor gebed in kerk en kapel nooit weg geweest, in de NHK/PKN wordt sinds jaar en dag in veel gemeenten de Vespers en Vigilie weer gevierd, zo zijner ook gebeds kringen.

De tweede kerkdienst op zondag middag is een typische Nederlands verschijnsel, deze tweede diensten staan steeds meer onder druk, daar de ontwikkeling is om alleen nog maar een keer naar de Kerk te gaan , wat aan sluit bij de universele kerk praktijk. Maar zou en goede reden zijnom de tweede dienst weer een Vesperdienst te laten worden , dus een Avondgebed, de praktijk is dat daar altijd behoorlijk veel mensen op afkomen , want een gemeente hoort ook samen te bidden en danken en God lof brengen .

[Aangepast op 18/3/05 door Adorote]
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

Hetr gaat erniet om of wij er wat mee willen zijn, maar Of de Heere aan Zijn eer komt.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

Ik heb even een vraagje:

Zit er verschil in: bidstonden en gebedskringen??

[Aangepast op 18/3/05 door Lassie]
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

heel goed, gebedskringen

heb al vaak meegedaan, ja in het begin kijk je er misschien wel wat raar tegenaan,
we zijn het vanuit onze traditie idd niet zo gewend

maar het is geweldig om samen te strijden in de gebeden.
niet alleen met mensen uit je eigen kerk, maar van allerlei kerken en gemeenten samen.

straks weer de 10 dagen van gebed

kennen jullie dat ?
Plaats reactie