Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Dat blijkt wel uit de vragen die daarop komen. Meest denkt men dan vanuit een wat wantrouwend oogpunt, want zou het nu echt zo erg zijn? Zou dan de mens echt niets tot zijn zaligheid kunnen toedoen? Zouden dan echt totaal blind zijn? Deze twijfels lees ik wel eens tussen de regels door. Daarom zien we ook niet het verschil tussen een voorwerpelijk gereformeerde preek, waar geen speld tussen te krijgen is, en een echt bevindelijke preek. En dat is wel te begrijpen, als we beide niet duidelijk naast elkaar horen. Ik zou zeggen, als je hier meer over wilt weten, ik denk dat er vast wel iets over te vinden is in Digibron. Ook wel artikelen die meer uw kant voorstaan. Maar probeer eens het onderscheid te onderzoeken. Vroeger was het: Niets uit ons, alles uit Hem, en zo reist de Kerk naar Jeruzalem. Maar laat dan ook duidelijk zijn wat we in onze belijdenis onder de levende Kerk, de Kerk met een hoofdletter verstaan. Ik kan overigens ook niet aan de indruk ontworstelen dat dit ook een punt is waarom velen met de oude gereformeerde gemeenten hebben gebroken. Ze kwamen tot de conclusie: Maar als het nu zo is, dat ik niets kan, dan weet ik het wel: als ik 18 ben ga ik weg! (Dat werd nog zo naar voren gebracht door ds. Verschuure in de behandeling van Zondag 4 (laatste deel) en Zondag 5. De preek is nog na te luisteren.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/21866
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Bekijkt ds. Verschuure het dan ook door een andere bril? Ik denk dat we dan uitgepraat zijn, want wij hopen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd door onze vaderen.Zeeuw schreef:Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Dat blijkt wel uit de vragen die daarop komen. Meest denkt men dan vanuit een wat wantrouwend oogpunt, want zou het nu echt zo erg zijn? Zou dan de mens echt niets tot zijn zaligheid kunnen toedoen? Zouden dan echt totaal blind zijn? Deze twijfels lees ik wel eens tussen de regels door. Daarom zien we ook niet het verschil tussen een voorwerpelijk gereformeerde preek, waar geen speld tussen te krijgen is, en een echt bevindelijke preek. En dat is wel te begrijpen, als we beide niet duidelijk naast elkaar horen. Ik zou zeggen, als je hier meer over wilt weten, ik denk dat er vast wel iets over te vinden is in Digibron. Ook wel artikelen die meer uw kant voorstaan. Maar probeer eens het onderscheid te onderzoeken. Vroeger was het: Niets uit ons, alles uit Hem, en zo reist de Kerk naar Jeruzalem. Maar laat dan ook duidelijk zijn wat we in onze belijdenis onder de levende Kerk, de Kerk met een hoofdletter verstaan. Ik kan overigens ook niet aan de indruk ontworstelen dat dit ook een punt is waarom velen met de oude gereformeerde gemeenten hebben gebroken. Ze kwamen tot de conclusie: Maar als het nu zo is, dat ik niets kan, dan weet ik het wel: als ik 18 ben ga ik weg! (Dat werd nog zo naar voren gebracht door ds. Verschuure in de behandeling van Zondag 4 (laatste deel) en Zondag 5. De preek is nog na te luisteren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Daar gaat het me niet om. Je geeft aan dat je vindt dat in 'andere kerken' een andere bevinding is/je langs elkaar heen praat. En dat bemerk ik gelukkig veel anders, door geestelijke banden over kerkmuren heen. Dat heeft niets met ds. Verschuure te maken.-DIA- schreef:Bekijkt ds. Verschuure het dan ook door een andere bril? Ik denk dat we dan uitgepraat zijn, want wij hopen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd door onze vaderen.Zeeuw schreef:Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Dan voel ik mij genoodzaakt om te vragen of u wel verschillen hoort tussen tussen verschillende kerken? Ik nu nu bedoel ik geen kerkverband.Zeeuw schreef: Daar gaat het me niet om. Je geeft aan dat je vindt dat in 'andere kerken' een andere bevinding is/je langs elkaar heen praat. En dat bemerk ik gelukkig veel anders, door geestelijke banden over kerkmuren heen. Dat heeft niets met ds. Verschuure te maken.
Luister eens aandachtig naar de preek die je via bovenstaand link kunt beluisteren. Ik denk, als ik je zo beluister dat je zo'n preek liever niet hoort? We zouden ook een Hervormde pendant van ds. Verschuure. kunnen noemen, luister dan maar naar ds. Catsburg, of ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong enz.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 10 sep 2021, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Laten we God alsjeblieft niet zo klein maken als onze kerkverbanden. God is veel groter dan dat.-DIA- schreef:Dan voel ik mij genoodzaakt om te vragen of u wel verschillen hoort tussen tussen verschillende kerken? Ik nu nu bedoel ik geen kerkverband.Zeeuw schreef: Daar gaat het me niet om. Je geeft aan dat je vindt dat in 'andere kerken' een andere bevinding is/je langs elkaar heen praat. En dat bemerk ik gelukkig veel anders, door geestelijke banden over kerkmuren heen. Dat heeft niets met ds. Verschuure te maken.
Luister eens aandachtig naar de preek die je via bovenstaand link kunt beluisteren. Ik denk, als ik je zo beluister dat je zo'n preek liever niet hoort?
Oké, dat doe ik dus volgens u?Panny schreef:Laten we God alsjeblieft niet zo klein maken als onze kerkverbanden. God is veel groter dan dat.-DIA- schreef:Dan voel ik mij genoodzaakt om te vragen of u wel verschillen hoort tussen tussen verschillende kerken? Ik nu nu bedoel ik geen kerkverband.Zeeuw schreef: Daar gaat het me niet om. Je geeft aan dat je vindt dat in 'andere kerken' een andere bevinding is/je langs elkaar heen praat. En dat bemerk ik gelukkig veel anders, door geestelijke banden over kerkmuren heen. Dat heeft niets met ds. Verschuure te maken.
Luister eens aandachtig naar de preek die je via bovenstaand link kunt beluisteren. Ik denk, als ik je zo beluister dat je zo'n preek liever niet hoort?
Probeer nu eens geen rookgordijn op te werpen. Het ging er om dat je aangeeft dat er 'algemeen een langs elkaar heen praten is'. Ik zeg dat ik gelukkig ook anders mag ervaren.-DIA- schreef:Dan voel ik mij genoodzaakt om te vragen of u wel verschillen hoort tussen tussen verschillende kerken? Ik nu nu bedoel ik geen kerkverband.Zeeuw schreef: Daar gaat het me niet om. Je geeft aan dat je vindt dat in 'andere kerken' een andere bevinding is/je langs elkaar heen praat. En dat bemerk ik gelukkig veel anders, door geestelijke banden over kerkmuren heen. Dat heeft niets met ds. Verschuure te maken.
Luister eens aandachtig naar de preek die je via bovenstaand link kunt beluisteren. Ik denk, als ik je zo beluister dat je zo'n preek liever niet hoort? We zouden ook een Hervormde pendant van ds. Verschuure. kunnen noemen, luister dan maar naar ds. Catsburg, of ds. Wijnmaalen, ds. S. de Jong enz.
IK stop ermee, hier ga ik niet mee verder. Uitleg hoeft niet, dat voelt zelf hopelijk wel aan.
- Maanenschijn
ds. Verschuure lijkt hier zeer terecht te waarschuwen voor een prediking die de verantwoording niet bij de mens legt (let op: ik zeg verantwoording, niet de mogelijkheid om zalig te worden). Daar is tweeërlei reactie op: ik ga maar weg want als is er toch niks aan kan doen, waarom zou ik dan blijven. Of, lijdelijkheid: ik blijf, maar omdat ik er toch niks aan kan doen geef in God in mijn hart de schuld van mijn onbekeerdheid.-DIA- schreef:Bekijkt ds. Verschuure het dan ook door een andere bril? Ik denk dat we dan uitgepraat zijn, want wij hopen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd door onze vaderen.Zeeuw schreef:Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Er zijn ook tweeërlei mensen die bevinding herkennen: een uitwendig herkennen van de klanken van bevinding en zij die de bevinding herkennen als snaren die in de ziel mee trillen. De eerste groep legt de herkenning van de bevinding langs de meetlat en oordeelt een preek of persoon daarop. De tweede groep is verheugd de herkenning inwendig te ervaren, worden erdoor verbonden met hen die die bevinding ook kennen (over kerkmuren heen) en zijn bovenal de Heere verwonderd dankbaar dat Hij dat geeft. Als ze niet meer gevoed worden in hun eigen kerk zoeken ze andere preken en voeding. Meestal heeft deze laatste categorie geen behoefte om anderen de maat te nemen omdat ze genoeg hebben aan hun zelf.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dit is een ook redelijk reactie, want dat hebt u ook goed begrepen. Maar dat wantrouwende verdraag ik zo moeilijk. Wel een jaar of vijf, misschien, maar het wordt teveel als het meer dan tien jaar voortduurt, en niet verminderd, dan moet er wat aan de hand zijn: of ik ben fout, of men beoordeelt mij verkeerd. Een van beide. Iedereen mag (en moet) het toetsen of ik de waarheid spreek, of ik mijn eigen gedachten naar voren breng of dat met alle gebrek de oude waarheid probeer te voor te staan.Maanenschijn schreef:ds. Verschuure lijkt hier zeer terecht te waarschuwen voor een prediking die de verantwoording niet bij de mens legt (let op: ik zeg verantwoording, niet de mogelijkheid om zalig te worden). Daar is tweeërlei reactie op: ik ga maar weg want als is er toch niks aan kan doen, waarom zou ik dan blijven. Of, lijdelijkheid: ik blijf, maar omdat ik er toch niks aan kan doen geef in God in mijn hart de schuld van mijn onbekeerdheid.-DIA- schreef:Bekijkt ds. Verschuure het dan ook door een andere bril? Ik denk dat we dan uitgepraat zijn, want wij hopen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd door onze vaderen.Zeeuw schreef:Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Er zijn ook tweeërlei mensen die bevinding herkennen: een uitwendig herkennen van de klanken van bevinding en zij die de bevinding herkennen als snaren die in de ziel mee trillen. De eerste groep legt de herkenning van de bevinding langs de meetlat en oordeelt een preek of persoon daarop. De tweede groep is verheugd de herkenning inwendig te ervaren, worden erdoor verbonden met hen die die bevinding ook kennen (over kerkmuren heen) en zijn bovenal de Heere verwonderd dankbaar dat Hij dat geeft. Als ze niet meer gevoed worden in hun eigen kerk zoeken ze andere preken en voeding. Meestal heeft deze laatste categorie geen behoefte om anderen de maat te nemen omdat ze genoeg hebben aan hun zelf.
PS Nu ik het nader lees zie ik toch iets wat goed is. We mogen geen meetlatten aanleggen. Als denkt dat ik dat doe wijs dat dan aan met citaten.
Nee, dat lijkt me verstandig. Het geeft geen pas kerkverbanden in algemene zin zulke zware zaken te verwijten.-DIA- schreef:IK stop ermee, hier ga ik niet mee verder. Uitleg hoeft niet, dat voelt zelf hopelijk wel aan.
Mooie reactie! Mooi zoals je de tweede groep omschrijft.Maanenschijn schreef:ds. Verschuure lijkt hier zeer terecht te waarschuwen voor een prediking die de verantwoording niet bij de mens legt (let op: ik zeg verantwoording, niet de mogelijkheid om zalig te worden). Daar is tweeërlei reactie op: ik ga maar weg want als is er toch niks aan kan doen, waarom zou ik dan blijven. Of, lijdelijkheid: ik blijf, maar omdat ik er toch niks aan kan doen geef in God in mijn hart de schuld van mijn onbekeerdheid.-DIA- schreef:Bekijkt ds. Verschuure het dan ook door een andere bril? Ik denk dat we dan uitgepraat zijn, want wij hopen te blijven bij hetgeen ons is overgeleverd door onze vaderen.Zeeuw schreef:Dat is de praktijk zoals jij die, vanuit je eigen standpunt en met de eigen bril op, waarneemt. Gelukkig mag ik andere zaken waarnemen.-DIA- schreef: Dat is de praktijk. Ik kan het niet anders zeggen dan hoe het is. Ik geloof overigens dat het verschil tussen bevinding en een uiterlijke waarheid zonder meer, ook hier door meerderen niet wordt gekend.
Dat probeer ik je nu aan te wijzen. Je legt een meetlat van 'bevindingsherkenning' aan, richting GB-gemeenten.-DIA- schreef:
PS Nu ik het nader lees zie ik toch iets wat goed is. We mogen geen meetlatten aanleggen. Als denkt dat ik dat doe wijs dat dan aan met citaten.
Ik voel het wel, we worden zo wel als ongewenst ervaren, want u kunt hier ook niets tegenin brengen. Laat het dan zo zijn. Ik wordt de strijd moe.Zeeuw schreef:Nee, dat lijkt me verstandig. Het geeft geen pas kerkverbanden in algemene zin zulke zware zaken te verwijten.-DIA- schreef:IK stop ermee, hier ga ik niet mee verder. Uitleg hoeft niet, dat voelt zelf hopelijk wel aan.
Je begint zelf de 'strijd' DIA, door GB-gemeenten een gebrek aan bevinding te verwijten. Daarop heb ik alleen aangegeven dat ik het gelukkig anders ervaar. Ik ervaar soms juist veel herkenning (ook in bevinding) over kerkmuren heen. Zowel richting 'links' als 'rechts', al heb ik een hekel aan die termen.-DIA- schreef:Ik voel het wel, we worden zo wel als ongewenst ervaren, want u kunt hier ook niets tegenin brengen. Laat het dan zo zijn. Ik wordt de strijd moe.Zeeuw schreef:Nee, dat lijkt me verstandig. Het geeft geen pas kerkverbanden in algemene zin zulke zware zaken te verwijten.-DIA- schreef:IK stop ermee, hier ga ik niet mee verder. Uitleg hoeft niet, dat voelt zelf hopelijk wel aan.