Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bevinding vaak dient als blauwdruk. Persoonlijk hecht ik daarom niet aan willekeurige persoonlijke ervaringen.Zeeuw schreef: Reactie vanaf anderzijds: zeker. Ik heb gisteren een prachtige preek gehoord van de ds die vrijdag de opening van het Calvijn College deed. Ik vind het zelf ook niet altijd makkelijk. Het bevindelijke raakt bij mij soms emotie en omdat ik een emotioneel mens ben, kan ik dan echt diep geraakt zijn. Maar ik heb wel moeten afleren dat mijn emotie de grond niet is zeg maar. Ik hoop dat het niet al te cryptisch is, maar ik denk dat het bij sommigen wellicht wat herkenning geeft.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ergens herken ik wel wat je zegt. Het kan erg irritant zijn als juist díe mensen, die vertrokken zijn, eens even laten weten wat er niet goed is.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Het gesprek aanzien tussen mensen die niet (meer) tot het kerkverband behoren vind ik altijd wat onplezierig. Ik haak dan snel af.
Toch maakt ook de toon dan de muziek. Ik vond dat hier wel meevallen eigenlijk.
Zoals @Zeeuw schrijft: de liefde voor het kerkverband is bij vertrek niet weg. Dat voel je ook aan de manier van schrijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ja? Zijn de opmerkingen over een jaaropening van afgelopen vrijdag, door Zeeuw gemaakt, uit liefde gedaan? Ik heb dat gevoel niet zo. Al is gevoel bedrieglijk.
Je misplaatst daar kerkverband met boodschap. In heb het nl alleen over de boodschap gehad. Maar ook dat is wellicht een trekje zoals ik eerder beschreef.Ad Anker schreef:Ja? Zijn de opmerkingen over een jaaropening van afgelopen vrijdag, door Zeeuw gemaakt, uit liefde gedaan? Ik heb dat gevoel niet zo. Al is gevoel bedrieglijk.
En zoals ik ook schreef ben ik direct een preek van deze ds gaan luisteren waar ik erg blij mee was.
Haha, grappig. Zo blijft deze topic wel draaien.Zeeuw schreef:Je misplaatst daar kerkverband met boodschap. In heb het nl alleen over de boodschap gehad. Maar ook dat is wellicht een trekje zoals ik eerder beschreef.Ad Anker schreef:Ja? Zijn de opmerkingen over een jaaropening van afgelopen vrijdag, door Zeeuw gemaakt, uit liefde gedaan? Ik heb dat gevoel niet zo. Al is gevoel bedrieglijk.
En zoals ik ook schreef ben ik direct een preek van deze ds gaan luisteren waar ik erg blij mee was.

Tuurlijk. Buitenstaanders van de GG zien het kerkverband immers veel scherper. 

-
We kunnen ook te gauw denken dat het bashen is, als we kritiek hebben.
Maar goed dan heb ik wel een vraag aan Zeeuw
Heb je vooraf voor de dominee die de schoolopening deed gebeden?
Zo nee: Dan ligt het een deel bij je eigen.
Zo ja: Breng het dan bij de Heere, ook al geloof ik je dat je dit al doet.
Maar goed dan heb ik wel een vraag aan Zeeuw
Heb je vooraf voor de dominee die de schoolopening deed gebeden?
Zo nee: Dan ligt het een deel bij je eigen.
Zo ja: Breng het dan bij de Heere, ook al geloof ik je dat je dit al doet.
Dat blijft lastig want het kan soms zo zijn dat je met anderen van buiten het kerkverband een goed gesprek kan voeren. Ik zit nu met enkele CGK-mensen heerlijk te bomen over dergelijke zaken. Maar ik begrijp je wel Ad.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Het gesprek aanzien tussen mensen die niet (meer) tot het kerkverband behoren vind ik altijd wat onplezierig. Ik haak dan snel af.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik denk dat dat met veel verschillen personen kan. Wat maakt voor je dat het zo lastig is? Ik heb weinig moeite als ik mensen spreek die zaken vinden over de HHK, wanneer dit inhoudelijk en fatsoenlijk beargumenteerd is.pierre27 schreef:Dat blijft lastig want het kan soms zo zijn dat je met anderen van buiten het kerkverband een goed gesprek kan voeren. Ik zit nu met enkele CGK-mensen heerlijk te bomen over dergelijke zaken. Maar ik begrijp je wel Ad.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je soms prima met mensen van buiten het kerkverband het gesprek kunt hebben, vaak ook inhoudelijk en dat er geestelijke herkenning is. Dezelfde mensen kunnen soms met andere mensen die het kerkverband verlaten hebben of er nog zitten met een niet-aflatende stroom van kritiek ( dit geldt uitdrukkelijk niet voor allen) het gesprek hebben wat onplezierig overkomt, dit is wat ik herkende in wat Ad schreef.Zeeuw schreef:Ik denk dat dat met veel verschillen personen kan. Wat maakt voor je dat het zo lastig is? Ik heb weinig moeite als ik mensen spreek die zaken vinden over de HHK, wanneer dit inhoudelijk en fatsoenlijk beargumenteerd is.pierre27 schreef:Dat blijft lastig want het kan soms zo zijn dat je met anderen van buiten het kerkverband een goed gesprek kan voeren. Ik zit nu met enkele CGK-mensen heerlijk te bomen over dergelijke zaken. Maar ik begrijp je wel Ad.Ad Anker schreef:Ik vind een gesprek over de prediking, het niveau en de uitwerking best heel plezier met leden van het bewuste kerkverband, met liefde voor dat kerkverband, al mag er best een kritische noot geplaatst worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Als dat niet-aflatend is begrijp ik dat ja. Dat soort mensen spreek ik vrij regelmatig en ik probeer het gesprek dan wel richting de toekomst/wat was er dan wel goed te sturen. Met wisselend succes.pierre27 schreef: Wat ik bedoelde te zeggen is dat je soms prima met mensen van buiten het kerkverband het gesprek kunt hebben, vaak ook inhoudelijk en dat er geestelijke herkenning is. Dezelfde mensen kunnen soms met andere mensen die het kerkverband verlaten hebben of er nog zitten met een niet-aflatende stroom van kritiek ( dit geldt uitdrukkelijk niet voor allen) het gesprek hebben wat onplezierig overkomt, dit is wat ik herkende in wat Ad schreef.
Ik begrijp heel goed wat Ad zegt.
Zo heb ik er ook altijd ingestaan. Ik dacht altijd dat het bitterheid was. Een 'natrappen.'
Maar heel vaak is het anders.
Ik heb moeten leren dat bij veel vertrekkers de liefde voor het verlaten kerkverband blijft.
Het is vaak wel een liefde die 'schuurt' omdat:
- Het een eenzijdige liefde wordt. (ontbreken van begrip)
- Het na een overstap nog duidelijker wordt wat de verschillen zijn.
- Veel vertrekkers erg blij zijn met een heldere bijbelse prediking elders, maar bepaalde bevindelijke elementen soms wel eens wat missen (zie bv laatste postings Zeeuw)
- Er blijft een betrokkenheid en een hoop dat het anders wordt bv voor en door contacten met bevriende achterblijvers. Veelal heeft de oude gemeente een blijvende plek in het gebed.
Uiteraard speelt dit niet voor een ieder, maar ik hoor het regelmatig. Juist bij hen die een overstap niet zomaar gedaan hebben en betrokken gemeenteleden waren. Misschien moeten we deze houding vaker mee laten wegen in gesprekken, ook hier.
Zo heb ik er ook altijd ingestaan. Ik dacht altijd dat het bitterheid was. Een 'natrappen.'
Maar heel vaak is het anders.
Ik heb moeten leren dat bij veel vertrekkers de liefde voor het verlaten kerkverband blijft.
Het is vaak wel een liefde die 'schuurt' omdat:
- Het een eenzijdige liefde wordt. (ontbreken van begrip)
- Het na een overstap nog duidelijker wordt wat de verschillen zijn.
- Veel vertrekkers erg blij zijn met een heldere bijbelse prediking elders, maar bepaalde bevindelijke elementen soms wel eens wat missen (zie bv laatste postings Zeeuw)
- Er blijft een betrokkenheid en een hoop dat het anders wordt bv voor en door contacten met bevriende achterblijvers. Veelal heeft de oude gemeente een blijvende plek in het gebed.
Uiteraard speelt dit niet voor een ieder, maar ik hoor het regelmatig. Juist bij hen die een overstap niet zomaar gedaan hebben en betrokken gemeenteleden waren. Misschien moeten we deze houding vaker mee laten wegen in gesprekken, ook hier.
Helder verwoord, Bezorgd. Ik herken me daar grotendeels in; behalve punt 3b, maar dat hangt wellicht af hoe je bevinding of bevindelijke elementen definieert.
Tiberius schreef:Helder verwoord, Bezorgd. Ik herken me daar grotendeels in; behalve punt 3b, maar dat hangt wellicht af hoe je bevinding of bevindelijke elementen definieert.
Eens met jou @tiberius en @bezorgd. De Gereformeerde Gemeente blijft een plekje in je hart houden.
-
- Verbannen
Toch is dat wat anders als bij mensen bij wie het eigene van de GG in het DNA zit, zoals men deze week van ondergetekende beweerde. 

Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 10 sep 2021, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.