Ouderling of diaken worden?

Mara

Re: Ouderling of diaken worden?

Bericht door Mara »

Ik heb een vraag over de ouderlingen en diakenen.
Een vriendin van mij belde, zij zei dat de kerkenraadsleden sinds een paar weken in de voorste banken zitten :oO
We kwamen er niet zo goed uit in hoeverre dit nu goed ofwel fout is !
Ik meen dat een k.r. de gemeente goed moet kunnen overzien. Als ze voorin zitten zitten ze met de rug naar de gemeente toe.
Lijkt mij geen goede zaak.
Zij vertelde dat het ook best een beetje rommelig is. De ouderling van dienst leest de mededelingen voor, terwijl de dominee in zijn eentje in de k.r. bank zit.
Bij wie van jullie is dat ook en waarom is dat besluit genomen ?
Wat is er tegen of waarom is daar geen bezwaar voor te noemen ?
Ik heb dit zelf nooit eerder gezien, voorzover ik me herinner.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Kohlbrugge

Bericht door Kohlbrugge »

Ik denk dat er nooit regels zijn geschreven voor de plaats die de kerkenraad in de kerk inneemt.
Het lijkt me een goed symbool als de kerkenraad tijdens de dienst zicht op de gemeente heeft en omgekeerd.

Er zijn veel verschillende vormen voor wat betreft de gang van zaken bij het begin van de dienst.
1. kerkenraad komt met de predikant binnen en neemt met de predikant plaats in de kerkenraadsbank. De ouderling van dienst doet de mededelingen en geeft de intochtspsalm op. Na het zingen leidt de ouderling van dienst de predikant naar de kansel.
2. De gemeente zingt de intochtspsalm, waarna kerkenraad en predikant binnen komen.

Zo zijn er ook verschillen in de inrichting van de dienst. In sommige gemeenten is nog een voorlezer, in andere gemeenten leest de predikant de wet/belijdenis en het bijbelgedeelte.
De ene predikant doet het gebed voor de schriftlezing; de andere erna.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
dennis schreef:
boontje schreef:Gewoon even een hartekreet ertussen door: wat is het toch mooi dat er nog altijd mensen gevonden worden die het ambt van ouderling of diaken willen aannemen, en zich daar met hart en ziel, met geloof ondanks zichzelf, voor in willen zetten!
Dat is inderdaad iets moois, maar het is nog veel mooier (en eigenlijk onbegrijpelijk) dat de heilige God nog steeds kleine, zondige mensen wil roepen en gebruiken in zijn dienst!
Ik hoop dat iedereen die ouderling of diaken mag zijn, dit regelmatig mag bedenken.
en niet alleen die staan in een kerkelijk ambt, ik denk dat dit ook geld voor al die andere leidinggevenden en vrijwilligers in een gemeente!
Sterker nog: voor alle leden en doopleden.
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

Mara schreef:Ik heb een vraag over de ouderlingen en diakenen.
Een vriendin van mij belde, zij zei dat de kerkenraadsleden sinds een paar weken in de voorste banken zitten :oO
We kwamen er niet zo goed uit in hoeverre dit nu goed ofwel fout is !
Ik meen dat een k.r. de gemeente goed moet kunnen overzien. Als ze voorin zitten zitten ze met de rug naar de gemeente toe.
Lijkt mij geen goede zaak.
Zij vertelde dat het ook best een beetje rommelig is. De ouderling van dienst leest de mededelingen voor, terwijl de dominee in zijn eentje in de k.r. bank zit.
Bij wie van jullie is dat ook en waarom is dat besluit genomen ?
Wat is er tegen of waarom is daar geen bezwaar voor te noemen ?
Ik heb dit zelf nooit eerder gezien, voorzover ik me herinner.
Bij ons bestaat de kerk uit 3 vakken, waarbij links en rechts onder een hoek van het midden liggen. Links voorin (vanuit de kerk gezien) zitten de diakenen op de voorste rij, rechts voorin de ouderlingen. De kerkenraad komt binnen, de ds beklimt de preekstoel en doet de mededelingen waarna de voozang gezongen wordt. In een enkel geval (pasen, pinksteren enz) zingen we vooraf een paar liederen, dan zit de ds bij de ouderlingen. Samen staan ze daarna op om de dienst te 'openen' (handdruk, ik weet niet hoe dat heet).
Vanuit de zijrijen kan je een deel van de rest van de kerk overzien, en rommelig is het niet.
Neeltje Jans, moeder van 4
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik ken het wel heb het ook weleens meegemaakt, maar bij ons zit de kerkenraad voorin de zijbanken, zodat ze de gemeente goed kunnen overzien ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ik ken het wel heb het ook weleens meegemaakt, maar bij ons zit de kerkenraad voorin de zijbanken, zodat ze de gemeente goed kunnen overzien ;)
Ik denk dat dat ook het meest gebruikelijk is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
boontje

Bericht door boontje »

dennis schreef:
boontje schreef:Gewoon even een hartekreet ertussen door: wat is het toch mooi dat er nog altijd mensen gevonden worden die het ambt van ouderling of diaken willen aannemen, en zich daar met hart en ziel, met geloof ondanks zichzelf, voor in willen zetten!
Dat is inderdaad iets moois, maar het is nog veel mooier (en eigenlijk onbegrijpelijk) dat de heilige God nog steeds kleine, zondige mensen wil roepen en gebruiken in zijn dienst!
Ik hoop dat iedereen die ouderling of diaken mag zijn, dit regelmatig mag bedenken.
Dat bedoelde ik!
Neeltje Jans

Bericht door Neeltje Jans »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Ik ken het wel heb het ook weleens meegemaakt, maar bij ons zit de kerkenraad voorin de zijbanken, zodat ze de gemeente goed kunnen overzien ;)
Die hebben we niet :) (kerkgebouw uit jaren 80)
Neeltje Jans, moeder van 4
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
ja, dat was in mijn vorige kerk ook zo, hoewel je op de 2e gallerij nooit goed zicht had. In mijn huidige kerk zitten ze rechts voorin met de rug naar de gemeente toe. Banken overdwars is daar niet praktisch haalbaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lourens

Bericht door Lourens »

Waarom moeten ze de gemeente overzien eigenlijk?
Afstrepen op een lijstje wie er wel en niet is?

Laten zij net als ieder ander gemeentelid ook gevoed mogen worden door Gods Woord.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
henriët

Bericht door henriët »

Lourens schreef:Waarom moeten ze de gemeente overzien eigenlijk?

Laten zij net als ieder ander gemeentelid ook gevoed mogen worden door Gods Woord.
Het zijn opzichters.. dus..
Toch is het niet perse verkeerd het wel te doen.
Onlangs sprak de ouderling me aan,
toen ik vroeg waarom hij dat vroeg, gaf hij als antwoord.."Ik let op mn schaapjes....."..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Kohlbrugge

henriët schreef:
Lourens schreef:Waarom moeten ze de gemeente overzien eigenlijk?

Het zijn opzichters.. dus..
Toch is het niet perse verkeerd het wel te doen.
Onlangs sprak de ouderling me aan,
toen ik vroeg waarom hij dat vroeg, gaf hij als antwoord.."Ik let op mn schaapjes....."..
Ouderlingen zijn geen opzichters. Dat klinkt te negatief. Maar ik begrijp je wel hoor, Henriët. Ouderlingen dienen te waken over de kudde. Als je vanuit de kerkenraadsbank de gemeente in kijkt, merk je soms dat je iemand al een paar diensten mist. Dan vraag je je af of er iets is. Dan kan een belangstellend telefoontje verhelderend zijn. Ik heb er zelf meerdere keren de vruchten van geplukt dat wij vanuit de kerkenraadsbank de gemeente kunnen "bespieden" . Een wat beladen woord, vandaar tussen aanhalingstekens.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kohlbrugge schreef: Ouderlingen zijn geen opzichters. Dat klinkt te negatief. Maar ik begrijp je wel hoor, Henriët. Ouderlingen dienen te waken over de kudde. Als je vanuit de kerkenraadsbank de gemeente in kijkt, merk je soms dat je iemand al een paar diensten mist. Dan vraag je je af of er iets is. Dan kan een belangstellend telefoontje verhelderend zijn. Ik heb er zelf meerdere keren de vruchten van geplukt dat wij vanuit de kerkenraadsbank de gemeente kunnen "bespieden" . Een wat beladen woord, vandaar tussen aanhalingstekens.
Handelingen zijn wel degelijk opzichters, oftewel opzieners, door God zelf daartoe aangesteld, doet er niet toe hoe negatief dat klinkt:

Hand 20:

17 Maar hij zond van Milete naar Efeze, en hij ontbood de ouderlingen der Gemeente.

18 En als zij tot hem gekomen waren, zeide hij tot hen: Gijlieden weet, van den eersten dag af, dat ik in Azië ben aangekomen, hoe ik bij u den gansen tijd geweest ben;

19 Dienende den Heere met alle ootmoedigheid, en vele tranen, en verzoekingen, die mij overkomen zijn door de lagen der Joden;

20 Hoe ik niets achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en bij de huizen;

21 Betuigende, beiden Joden en Grieken, de bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.

22 En nu ziet, ik, gebonden zijnde door den Geest, reis naar Jeruzalem, niet wetende, wat mij daar ontmoeten zal;

23 Dan dat de Heilige Geest van stad tot stad betuigt, zeggende, dat mij banden en verdrukkingen aanstaande zijn.

24 Maar ik acht op geen ding, noch houde mijn leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik mijn loop met blijdschap mag volbrengen, en den dienst, welken ik, van den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie der genade Gods.

25 En nu ziet, ik weet, dat gij allen, waar ik doorgegaan ben, predikende het Koninkrijk Gods, mijn aangezicht niet meer zien zult.

26 Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik rein ben van het bloed van u allen.

27 Want ik heb niet achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben al den raad Gods.

28 Zo hebt dan acht op uzelven, en op de gehele kudde, over dewelke u de Heilige Geest tot opzieners gesteld heeft, om de Gemeente Gods te weiden, welke Hij verkregen heeft door Zijn eigen bloed.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kohlbrugge

Een verklaarder zegt bij Hand. 20 dat de opzieners de gemeente moeten weiden en voeden. En dat houdt o.a. in toezien op leer en leven, onderwijs (o.a. catechese) en waken over de prediking.
Bij een opzichter denk ik meer aan iemand die in de gaten houdt of met zich wel aan regels houdt.
Ik heb hierbij misschien teveel het beeld van een opzichter in de bouw voor ogen.
Ik hanteer daarom liever het woord opzieners.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kohlbrugge schreef:Een verklaarder zegt bij Hand. 20 dat de opzieners de gemeente moeten weiden en voeden. En dat houdt o.a. in toezien op leer en leven, onderwijs (o.a. catechese) en waken over de prediking.
Bij een opzichter denk ik meer aan iemand die in de gaten houdt of met zich wel aan regels houdt.
Ik heb hierbij misschien teveel het beeld van een opzichter in de bouw voor ogen.
Ik hanteer daarom liever het woord opzieners.
dat is echt letterziften....

opzichter en opziener is hetzelfde beestje....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie