Ouderling of diaken worden?

organistje

Ouderling of diaken worden?

Bericht door organistje »

Onlangs hadden we ledenvergadering bij onze kerk. Er werdt gestemd voor nieuwe diakenen en ouderlingen.

Er werdt een kandidaat-diaken gestemd en wat mij opviel was dat de predikant aardig probeerde door te drukken dat deze diaken het gelijk 'aannam'. De persoon in kwestie weigerde dat het vroeg om bedenktijd.

Als je door een gemeente als diaken wordt gestemd ben je dan verplicht dit te aanvaarden? Kun je dat werk 'zomaar' doen?

In sommige kerken heeft men 'veel' diakenen en weinig ouderlingen. Waarom wordt er zo'n onderscheid gemaakt? Kun je sneller diaken worden dan ouderling? Aan de andere kant kan er 'bijna' niemand predikant worden, terwijl een predikant ook een soort ouderling is.

Dit zijn vragen die bij mij in de afgelopen periode zijn gaan leven. Kan iemand mij wat informatie hier over geven?
refo

Re: Ouderling of diaken worden?

Bericht door refo »

Het schijnt nogal lastig te zijn geschikte mensen te vinden.
Als dan de gekozene bedankt ontstaan er verschillende problemen.

- De vacature is niet vervuld.
- Er moet een nieuw tweetal gezocht worden. En het was al zo moeilijk.

Vandaar de druk.

En nee, niemand is verplicht het aan te nemen.

De eisen voor een diaken zij inderdaad wat lager.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef: De eisen voor een diaken zij inderdaad wat lager.
Dat is niet waar.
Feit is wel dat dit ambt onderschat wordt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:
Dat is niet waar.
Of dat van ouderling overschat. Of allebei.
Lourens

Bericht door Lourens »

jvdg schreef:
Dat is niet waar.
Als je gekozen wordt dan wordt ook gezegd dat het een roeping is.
Mag je dan 'nee' zeggen tegen die roeping.

Ik heb het idee dat mensen wel eens te gemakkelijk nee zeggen en het feit dat ze geroepen worden te licht opnemen.
Overigens........... er zijn ook hele legitieme redenen, laat ik dat voorop stellen.

Bij ons vraag je bedenktijd als je twijfelt. In die periode (vaak een week) heb je gesprek met predikant of ouderling.

En ouderling of diaken, het is beide een ambt waarbij een roeping is.
De 'functieeisen' zijn voor beide ambten gelijk bij ons.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lourens schreef: En ouderling of diaken, het is beide een ambt waarbij een roeping is.
Vooral in de "zwaardere" kerken zie je vaak dat een nieuw kerkenraadslid begint als diaken, en dat 'ie later "promoveert" tot ouderling. Dat gebeurt dan in gemeenten waar je kerkenraadslid bent voor het leven en niet na twee termijnen verplicht moet aftreden.
Het is een miskenning van de onderscheiden, specifieke karakters van beide ambten. Een diaken is geen ongeschoolde ouderling, maar iemand met heel andere taken en dus ook met heel andere vaardigheden dan die van een ouderling.
De topicstarter noemt zich organistje. Een organist is geen gepromoveerde collectant maar iemand met een eigen specifieke taak. Voor ouderlingen en diakenen geldt precies hetzelfde.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Lourens schreef: En ouderling of diaken, het is beide een ambt waarbij een roeping is.
Vooral in de "zwaardere" kerken zie je vaak dat een nieuw kerkenraadslid begint als diaken, en dat 'ie later "promoveert" tot ouderling. Dat gebeurt dan in gemeenten waar je kerkenraadslid bent voor het leven en niet na twee termijnen verplicht moet aftreden.
Het is een miskenning van de onderscheiden, specifieke karakters van beide ambten. Een diaken is geen ongeschoolde ouderling, maar iemand met heel andere taken en dus ook met heel andere vaardigheden dan die van een ouderling.
De topicstarter noemt zich organistje. Een organist is geen gepromoveerde collectant maar iemand met een eigen specifieke taak. Voor ouderlingen en diakenen geldt precies hetzelfde.
Wat de heer Hendrikus noemt is geen promotie maar pure armoede.
Verder kan ik me niet echt vinden in een model waarin de ambtsdragersverkiezing bijna geheel buiten de gemeente om gaat.
Tenminte... ik hoor nooit iets van tweetallen of stemmingen in de PKN...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Germanicus

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Verder kan ik me niet echt vinden in een model waarin de ambtsdragersverkiezing bijna geheel buiten de gemeente om gaat.
Dan moet je je wellicht toch eens verdiepen in hoe een nieuwe ambtsdrager in Hervormde gemeenten wordt gekozen. Er kan wellicht hier en daar wat verschil zijn in de gevolgde procedure, maar hier ter plaatse krijgen alle belijdende leden de mogelijkheid namen in te dienen die zij geschikt achten voor de opengevallen 'vacature' in de kerkenraad. De kerkenraad maakt op basis daarvan een dubbeltal, waarna de belijdende leden van de gemeente vervolgens een stem kan uitbrengen op één van beide personen.

Ik begrijp overigens je opmerking niet over die 'pure armoede'. Kun je dat toelichten?
Hier beneden is het niet.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
DIA, dat jij er niet van hoort betekent niet dat die er niet zijn. -knip-
In de meeste PKN / HHK / en vast ook nog andere gemeenten is de gemeente meer betrokken bij de ambtsdragersverkiezingen, doordat niet alleen de kerkenraad nadenkt over geschikte kandidaten, maar ook gemeenteleden namen mogen indienen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
dennis

Bericht door dennis »

Het is niet niets als je door de gemeente en daarmee - midsgaders van God - tot ouderling of diaken wordt gekozen.

Ten diepste is voor beide ambten nodig dat je de Heere vreest. Ik weet dat er soms onderscheid wordt gemaakt tussen de "eisen" voor een diaken en voor een ouderling, maar dat is niet terecht. Lees maar wat de bijbel ervan zegt.
Stefanus was een diaken. Hij was vol van de Heilige Geest.

Mag je bedanken als de roepstem van de gemeente tot je komt?
Ja, als je zelf voelt dat je het ware leven met de Heere niet kent mag dat zeker.
Ook kunnen er omstandigheden in gezin etc zijn die maken dat je je verkiezing niet kunt en zelfs niet mag aanvaarden.
Maar "nee" zeggen mag je nooit lichtvaardig doen, want daar kun je niet de zegen van de Heere op verwachten.

Heb je een roeping nodig om ouderling of diaken te worden? De stem van de gemeente is op zich een vorm van roeping, maar daarnaast is het een grote zegen als de Heere je, vanuit Zijn woord, krachtig roept. Dat is iets dat je nooit vergeet en waarop je in moeilijke tijden terug kunt vallen.

Hoe zit het met een predikant? Voor een dominee wordt een krachtige roeping tot het ambt van leraar verwacht. Dat ligt toch anders dan de roeping van een ouderling of diaken, al is het allemaal van groot gewicht.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vraag me af of diakenen wel in de kerkenraad thuishoren. In de bijbel lees ik alleen van ouderlingen die (geestelijk) leiding geven aan de gemeente, terwijl bij ons in de praktijk de ouderlingen en diakenen dat samen doen.

Net zoals ik in de bijbel onze manier hoe wij een "dominee" beroepen niet terug kan vinden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
rekcor

Bericht door rekcor »

Volgens de DKO hebben de diakenen toch geen 'stemrecht' als het over het beleid in de gemeente gaat?
J.C. Philpot schreef:Net zoals ik in de bijbel onze manier hoe wij een "dominee" beroepen niet terug kan vinden.
Dit hangt van je bijbelvisie af:
a) mag alles wat de bijbel niet verbiedt / waar de bijbel over zwijgt?
b) mag alleen dat wat de bijbel gebiedt?

Zelf opteer ik voor a (Christelijke vrijheid)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

rekcor schreef:Volgens de DKO hebben de diakenen toch geen 'stemrecht' als het over het beleid in de gemeente gaat?
Alleen in kleine kerkenraden worden ze aan de kerkenraad toegevoegd...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

JolandaOudshoorn schreef:
-DIA- schreef: We lezen in Jona 4: Is uw toorn billijk ontstoken?
Nou ja, deze keer wel. Overigens, ruk je deze tekst wel heeeeel erg uit het verband :fouet
Klopt, de tekst op zich wel. Maar het is wel duidelijk wat ik er inhoudelijk mee bedoel toch?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Bert Mulder schreef:
rekcor schreef:Volgens de DKO hebben de diakenen toch geen 'stemrecht' als het over het beleid in de gemeente gaat?
Alleen in kleine kerkenraden worden ze aan de kerkenraad toegevoegd...
Nou, bij ons dus niet hoor!
Ik ken hier vlakbij twee gemeenten met 1 ouderling en 2 diakenen, waarbij de ouderling in zijn eentje het hele beleid in de gemeente bepaald.
Plaats reactie