Nou om eerlijk te zijn hou ik om persoonlijke redenen niet zo van OV. (om even te reageren op je opmerking!)Oorspronkelijk gepost door LecramWaarschijnlijk omdat het je altijd verteld is dat OV fout is op zondag.Oorspronkelijk gepost door LizzyIk zou toch eerst proberen om met iemand mee te rijden dan voor het OV te kiezen.Oorspronkelijk gepost door LecramHet schijnt dat christenen in andere landen er minder moeite mee hebben dan de nederlandse.Oorspronkelijk gepost door Raike
En wat vinden wij van het OV op zondag?
En stel nu dat je naar de kerk wilt met het OV?
Reizen op zondag
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Daar gaat het niet om. Wat ik bedoel te zeggen is dat hieruit blijkt dat ze met nieuwemaan en op de sabbat met de ezel(!) naar de godsman ging. Dus niet lopen.Oorspronkelijk gepost door arendzo zie je maar weer waar het toe leidt als je allerlei oude vertalingen citeert die geen hond meer begrijpt. De ene persoon vraagt in feite juist aan de andere: Waarom zou je naar die Man zijn preek gaan luisteren? het is toch geen zondag?Oorspronkelijk gepost door LecramEven de huidige vertaling:Oorspronkelijk gepost door Kislev
In 2 Koningen 4 lees je een verhaal over iemand die op de sabbat reist met de toenmalige auto:
22. En zij riep om haar man, en zeide: Zend mij toch een van de jongens, en een van de ezelinnen, dat ik tot den man Gods lope, en wederkome.
23 En hij zeide: Waarom gaat gij heden tot hem? Het is geen nieuwe maan, noch sabbat. En zij zeide: Het zal wel zijn.
Daarna ging ze naar buiten 22 en riep tegen haar man: ‘Stuur me een van de knechten met een ezelin! Ik wil zo snel mogelijk naar de godsman, maar ik kom direct weer terug.’ 23 ‘Waarom zou je naar de godsman gaan?’ vroeg hij. ‘Het is toch geen nieuwemaan vandaag, en ook geen sabbat?’ ‘Laat me nu maar,’ zei ze.
Dat zou idd voor mij ook de reden zijnOorspronkelijk gepost door LizzyNou om eerlijk te zijn hou ik om persoonlijke redenen niet zo van OV. (om even te reageren op je opmerking!)Oorspronkelijk gepost door LecramWaarschijnlijk omdat het je altijd verteld is dat OV fout is op zondag.Oorspronkelijk gepost door LizzyIk zou toch eerst proberen om met iemand mee te rijden dan voor het OV te kiezen.Oorspronkelijk gepost door Lecram Het schijnt dat christenen in andere landen er minder moeite mee hebben dan de nederlandse.

Ken nog wel een mooi verhaal. In Oekraïne heeft niet iedereen een auto en als ze deze wel hebben niet altijd een goede. Verder zijn de baptisten tegen roken en drinken.
Op een dag was er een OGG dominee op bezoek bij een predikant in Zhitomyr en deze was gewend om op zondag met de bus naar de kerk te gaan, maar de OGG dominee weigerde beslist en dus ging het stel lopend naar de kerk. Onderweg stak de OGG dominee een geweldige dikke sigaar op waarna de baptist predikant omviel van verbazing. Hij begreep er niets van. Wel tegen het reizen op zondag maar niet tegen roken.
[Aangepast op 1/4/05 door Egbert]
Op een dag was er een OGG dominee op bezoek bij een predikant in Zhitomyr en deze was gewend om op zondag met de bus naar de kerk te gaan, maar de OGG dominee weigerde beslist en dus ging het stel lopend naar de kerk. Onderweg stak de OGG dominee een geweldige dikke sigaar op waarna de baptist predikant omviel van verbazing. Hij begreep er niets van. Wel tegen het reizen op zondag maar niet tegen roken.
[Aangepast op 1/4/05 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Zo ken ik er nog 1tje
Amerikaanse baptist komt in Nederland op bezoek. Gaat aan het HA aan en verbaasd zich zeer over het feit dat er wijn wordt geschonken ipv druivensap. Tijdje later gaat er iemand op tegenbezoek in Amerika. Na de kerkdienst rijdt zij met het echtpaar mee. Ze stoppen voor een groot restaurant. Ja zegt de man, de zondag is rustdag, dan hoeft mijn vrouw niet te koken......
Met andere woorden: heel erg veel is cultuurbepaald. En volgens mij moet je daar juist elkaar de maat niet in nemen.
Zelf ben ik jarenlang afhankelijk geweest van het ov voor het bezoeken van een kerkdienst. Er waren 2 opties: gaan met de trein of niet gaan. Wat voor mij dooslaggevend was was het feit dat ik juist door het ov in staat was om een kerkdienst bij te wonen. Als ik dat niet had gedaan zou ik zo'n 4 jaar niet in een kerk zijn geweest. Ik heb er dan ook niet zo'n moeite mee dat moge duidelijk zijn. Bovendien vind ik dan toch ook het verschil tussen auto (milieuvervuiling!) en trein niet terzake doende eigenlijk
Amerikaanse baptist komt in Nederland op bezoek. Gaat aan het HA aan en verbaasd zich zeer over het feit dat er wijn wordt geschonken ipv druivensap. Tijdje later gaat er iemand op tegenbezoek in Amerika. Na de kerkdienst rijdt zij met het echtpaar mee. Ze stoppen voor een groot restaurant. Ja zegt de man, de zondag is rustdag, dan hoeft mijn vrouw niet te koken......
Met andere woorden: heel erg veel is cultuurbepaald. En volgens mij moet je daar juist elkaar de maat niet in nemen.
Zelf ben ik jarenlang afhankelijk geweest van het ov voor het bezoeken van een kerkdienst. Er waren 2 opties: gaan met de trein of niet gaan. Wat voor mij dooslaggevend was was het feit dat ik juist door het ov in staat was om een kerkdienst bij te wonen. Als ik dat niet had gedaan zou ik zo'n 4 jaar niet in een kerk zijn geweest. Ik heb er dan ook niet zo'n moeite mee dat moge duidelijk zijn. Bovendien vind ik dan toch ook het verschil tussen auto (milieuvervuiling!) en trein niet terzake doende eigenlijk
En wat is een bezwaarde reiziger? En dopen niet op zondag en belijdenis op maandag vind ik niet gewoon.Oorspronkelijk gepost door vlinder
Bij ons is sowieso geen dopen op zondag. Bewust voor de "bezwaarde" reizigers.
Ook belijdenis is gewoon op maandag.
Bij ons logeren nog steeds de ds. bij een ouderling. (nu niet meer hebben eigen ds.)
En verder?? Wat is wettisischme en wat is zondags schending?
In Gods Woord staat: Wat gij doet, doet het al ter ere Gods.
[Aangepast op 1/4/05 door Mariken]
- Miscanthus
Vierde gebod geldt nu niet onveranderd”GKV-deputaten presenteren rapportKerkredactie Geplaatst: 22-4-2005 | 21:33 Laatst gewijzigd: 22-4-2005 | 21:33AMERSFOORT - Geldt het vierde gebod nog steeds? Ja. Maar hoe? Onveranderd? Nee, zei dr. E. A. de Boer vrijdag op de synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt (GKV). „In Christus begint iets nieuws, dat moet verdisconteerd worden in het vierde gebod.”
.
Dr. De Boer is voorzitter van deputaten ”vierde gebod en zondag”, die in opdracht van de synode van Zuidhorn (2002) onderzoek deden naar de plaats van de zondag in het licht van het vierde gebod.
.
De kwestie van de zondagsheiliging verdeelt de GKV al vele jaren. Volgens verontruste kerkleden hebben de synodes van Leusden (1999) en Zuidhorn (2002) de zondag afgedaan als menselijke inzetting.
.
Vorig jaar verscheen het deputatenrapport ”Zondag, HEERlijke dag”, dat nu op de synode van Amersfoort ter behandeling ligt.
.
Deputaten stellen dat de zondagsrust geen „absoluut goddelijk gebod” is, omdat daarvoor te weinig schriftgegevens zijn. Pas later in de kerkgeschiedenis is er volgens hen een koppeling gemaakt tussen de zondagsrust en het vierde gebod.
.
Deze historische insteek koos dr. De Boer vrijdag ook tijdens de presentatie. De vroegchristelijke kerk heeft, zo zei hij, de zondag als rustdag aanvaard als de dag van de opstanding van Christus, „zonder fundering in het vierde gebod.” Ook de Reformatie koos een van de zeven dagen als rustdag, maar de reformatoren beriepen zich daarbij evenmin op het vierde gebod. „De zondag is geen goddelijke instelling in de zin van aan ons geopenbaard, noch is zij in de belijdenis vastgelegd, maar zij is wel in de kerken aanvaard. We mogen op dit punt elkaar niet binden, noch de kwestie van de zondag in leeruitspraken vastleggen”, zei hij.
.
Deputaten willen geen knoop doorhakken in de twee lijnen die er binnen de GKV aanwezig zijn als het gaat om de status van de zondag. Beide lijnen honoreren zij: enerzijds de koppeling van de zondagsrust direct aan het vierde gebod, anderzijds de lijn dat de zondag niet gelijkgesteld mag worden met de sabbat uit het Oude Testament.
.
Het agendapunt komt op 13 mei ter behandeling op de synode. Eerst worden dan de bezwaarschriften behandeld die tegen ’Zuidhorn’ zijn ingediend.
.
Dr. De Boer is voorzitter van deputaten ”vierde gebod en zondag”, die in opdracht van de synode van Zuidhorn (2002) onderzoek deden naar de plaats van de zondag in het licht van het vierde gebod.
.
De kwestie van de zondagsheiliging verdeelt de GKV al vele jaren. Volgens verontruste kerkleden hebben de synodes van Leusden (1999) en Zuidhorn (2002) de zondag afgedaan als menselijke inzetting.
.
Vorig jaar verscheen het deputatenrapport ”Zondag, HEERlijke dag”, dat nu op de synode van Amersfoort ter behandeling ligt.
.
Deputaten stellen dat de zondagsrust geen „absoluut goddelijk gebod” is, omdat daarvoor te weinig schriftgegevens zijn. Pas later in de kerkgeschiedenis is er volgens hen een koppeling gemaakt tussen de zondagsrust en het vierde gebod.
.
Deze historische insteek koos dr. De Boer vrijdag ook tijdens de presentatie. De vroegchristelijke kerk heeft, zo zei hij, de zondag als rustdag aanvaard als de dag van de opstanding van Christus, „zonder fundering in het vierde gebod.” Ook de Reformatie koos een van de zeven dagen als rustdag, maar de reformatoren beriepen zich daarbij evenmin op het vierde gebod. „De zondag is geen goddelijke instelling in de zin van aan ons geopenbaard, noch is zij in de belijdenis vastgelegd, maar zij is wel in de kerken aanvaard. We mogen op dit punt elkaar niet binden, noch de kwestie van de zondag in leeruitspraken vastleggen”, zei hij.
.
Deputaten willen geen knoop doorhakken in de twee lijnen die er binnen de GKV aanwezig zijn als het gaat om de status van de zondag. Beide lijnen honoreren zij: enerzijds de koppeling van de zondagsrust direct aan het vierde gebod, anderzijds de lijn dat de zondag niet gelijkgesteld mag worden met de sabbat uit het Oude Testament.
.
Het agendapunt komt op 13 mei ter behandeling op de synode. Eerst worden dan de bezwaarschriften behandeld die tegen ’Zuidhorn’ zijn ingediend.
Sinds jaren hebben we op zondag gereisd. 10 april naar Hendrik Ido Ambacht. Ds WJ Gorissen, nog een oud Gouwenaar ook.
Op een gegeven moment legde hij uit dat in het doopsformulier de kinderen worden aangemerkt als 'Gods kinderen' en dat God dat ook zo ziet.
"Nu zijn er misschien mensen vanmorgen van andere kerken, die anders geleerd hebben en die zeggen: jaja! dat gaat hier maar makkelijk!! Maar je zult heel wat aan het formulier moeten veranderen voor je een andere conclusie kunt trekken"
Op een gegeven moment legde hij uit dat in het doopsformulier de kinderen worden aangemerkt als 'Gods kinderen' en dat God dat ook zo ziet.
"Nu zijn er misschien mensen vanmorgen van andere kerken, die anders geleerd hebben en die zeggen: jaja! dat gaat hier maar makkelijk!! Maar je zult heel wat aan het formulier moeten veranderen voor je een andere conclusie kunt trekken"

--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
In principe zeg ik zou het openbaar vervoer helemaal plat moeten liggen op zondag.Oorspronkelijk gepost door LizzyNou om eerlijk te zijn hou ik om persoonlijke redenen niet zo van OV. (om even te reageren op je opmerking!)Oorspronkelijk gepost door LecramWaarschijnlijk omdat het je altijd verteld is dat OV fout is op zondag.Oorspronkelijk gepost door LizzyIk zou toch eerst proberen om met iemand mee te rijden dan voor het OV te kiezen.Oorspronkelijk gepost door Lecram Het schijnt dat christenen in andere landen er minder moeite mee hebben dan de nederlandse.
In Israel ligt op de sabbat het openbaar vervoer stil in Jeruzalem. In heel Israel ligt het vliegverkeer helemaal plat.
In Israel hechten ze ook geen waarde aan het gescheurde voorhangsel.Oorspronkelijk gepost door Jelle
In principe zeg ik zou het openbaar vervoer helemaal plat moeten liggen op zondag.
In Israel ligt op de sabbat het openbaar vervoer stil in Jeruzalem. In heel Israel ligt het vliegverkeer helemaal plat.
Wel eens gehord van mensen die afhankelijk zijn van het OV?Oorspronkelijk gepost door JelleIn principe zeg ik zou het openbaar vervoer helemaal plat moeten liggen op zondag.Oorspronkelijk gepost door LizzyNou om eerlijk te zijn hou ik om persoonlijke redenen niet zo van OV. (om even te reageren op je opmerking!)Oorspronkelijk gepost door LecramWaarschijnlijk omdat het je altijd verteld is dat OV fout is op zondag.Oorspronkelijk gepost door Lizzy Ik zou toch eerst proberen om met iemand mee te rijden dan voor het OV te kiezen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)