Reizen op zondag

refo

Reizen op zondag

Bericht door refo »

Hierover wordt verschillend gedacht.

Volgens sommige mensen mag er helemaal niet gereisd worden en is alleen de benenwagen toegstaan. Anderen gaan 'rustig' op reis naar de andere kant van het land als er een doopdienst is.

In de vakantie net zo. De één luistert een bandje op het vakantieadres. De ander gaat 50 km rijden om een Nederlandse preek te horen.

Waar leggen jullie de grens? Of is er geen grens?

Zelf heb ik moeite met het gereis op zondag. Het is niet nodig. In de vakantie maak ik wel eens een ritje om een kerkdienst te bezoeken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
arend

Bericht door arend »

Het gaat hier over de zondag. Die dag is apart gezet voor de viering van Christus' dood en opstanding. We moeten er echter geen Sabat van maken, want dat is de zondag ook niet. De zondag is door de vroegchristelijke kerk niet primair las rústdag, maar als feestdag ontvangen.
23 Eens liep hij op een sabbat tussen de korenvelden door. Zijn leerlingen gingen de velden in en begonnen aren te plukken. 24 ‘Kijk eens!’ zeiden de Farizeeën tegen hem. ‘Waarom doen ze iets dat op sabbat niet mag?’ 25 Maar hij antwoordde: ‘Hebt u dan nooit gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen gebrek leden en honger hadden? 26 Hij ging het huis van God binnen – Abjatar was toen hogepriester – en at van de toonbroden, waarvan alleen de priesters mogen eten. En hij gaf ze ook aan zijn mannen te eten.’ 27 En hij voegde eraan toe: ‘De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat; 28 en dus is de Mensenzoon ook heer en meester over de sabbat.’
Ik denk dat we ervoor uit moeten kijken om vwb de zondag te verzanden in nutteloos wetticisme, Maar dat (zoals in heel het Christendom) onze Heiland centraal moet staan. Daarnaast geldt natuurlijk Paulus' bevel om onze bijeenkomsten niet te verzuimen.

Om tot een juiste zondagsviering te komen is het verstandig om te zien hoe Christus de Sabbat invulde (het was nog geen pasen geweest):
Mat 12,10
Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen?
Mar 6,2
Toen de sabbat was aangebroken, gaf hij onderricht in de synagoge, en vele toehoorders waren stomverbaasd en zeiden: ‘Waar haalt hij dat allemaal vandaan? Wat is dat voor wijsheid die hem gegeven is? En dan die wonderen die zijn handen tot stand brengen!
Laat de gekruisigde en opgestande Christus centraal staan op de zondag. Dan volgt de rest vanzelf.
Marjan

Bericht door Marjan »

Voor doop- en belijdenisdiensten rijden we wel eens een eindje ja. En in de vakantie doen we ook wel moeite om een kerkdienst mee te kunnen maken. Liever dan naar een bandje moeten luisteren. Maar dit blijven uitzonderingen dus daar heb ik niet zoveel moeite mee.
Ik vind het gekker als mensen 's zondags reizen om ergens een "goede" ds te kunnen horen.
En waar ik nog meer moeite mee heb is als jeugdweekenden en dergelijke op zondag aflopen zodat de deelnemers 's zondags naar huis reizen.
Be yourself, there are plenty of others.
Adorote

Bericht door Adorote »

Reizen op Zondag . een ieder zijn /haar verantwoordelijkheid, we zijn geen joden maar Christenen , dus Vrij.; of mag dat niet gemeld worden hier.

Crux Sancta sit mi hi Lux
arend

Bericht door arend »

Adorate,

De ervaring leert dat je hier heel wat mag zeggen, als het maar niet op een al te vijandige wijze gebeurd. Het is toch nog steeds te toon die de muziek maakt, en jouw toon is de laatste maanden wel erg 'fel'. Wat meer inhoud en wat minder gesteek mag best.

WVB de zondag, kan ik me goed vinden in MArjans reactie.
Lecram

Bericht door Lecram »

Nergens in de bijbel zijn er wetten voor de zondag invulling. Wel voor de sabbath. Maar een goed reformatorisch christen viert geen sabbath.

De 'rustdag' zoals die nu zo ongeveer wordt gekend schijnt pas in de 4e eeuw na Christus ingevoerd te zijn.

Ff een stukkie van het internet geplukt:

"De zondag als rustdag
De zondag was dus aanvankelijk geen rustdag, maar wel een dag om te vieren. Op het concilie van Laodicéa is in 372 een besluit genomen waarin verklaard werd dat het gewenst is dat men zich op de zondag zoveel mogelijk van werk zal onthouden ter ere van ‘de dag des Heren’. Een verbod op arbeid kwam er niet en werd zelfs veroordeeld als een terugvallen in het jodendom (Superstitio Judaica = het joodse bijgeloof!).

Pas in de loop van de 4e eeuw is men het verband gaan leggen tussen rustdag en zondag en werd uiteindelijk het karakter van de sabbat als rustdag verlegd naar de zondag. Er kwam een zondagsverbod op slafelijke arbeid.

De ontwikkeling loopt uiteindelijk daarop uit dat het voor christenen verboden wordt om de sabbat te houden. En daarmee is de zondag zonder meer in de plaats van de sabbat getreden, waarbij niet alleen de viering in de kerk, maar ook het karakter van de dag als zodanig volledig werd ingevuld vanuit het sabbatsgebod. Zondag, sabbat, rustdag, ze worden in de literatuur in één adem genoemd, alsof er geen verschil is. De zondag is sabbat geworden."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

We kunnen allemaal gaan zeggen wat we voor onszelf en voor anderen als norm zien voor deze dag, maar wat zegt Gods Woord er over? Geldt het sabbatsgebod nou voor christenen of niet? Of zijn we dan weer wettisch (Mozaisch) bezig?
Of geldt hier: alle dingen zijn geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
Nergens in de bijbel zijn er wetten voor de zondag invulling. Wel voor de sabbath. Maar een goed reformatorisch christen viert geen sabbath.

De 'rustdag' zoals die nu zo ongeveer wordt gekend schijnt pas in de 4e eeuw na Christus ingevoerd te zijn.

"De zondag als rustdag
De zondag was dus aanvankelijk geen rustdag, maar wel een dag om te vieren. Op het concilie van Laodicéa is in 372 een besluit genomen waarin verklaard werd dat het gewenst is dat men zich op de zondag zoveel mogelijk van werk zal onthouden ter ere van ‘de dag des Heren’. Een verbod op arbeid kwam er niet en werd zelfs veroordeeld als een terugvallen in het jodendom (Superstitio Judaica = het joodse bijgeloof!).

Pas in de loop van de 4e eeuw is men het verband gaan leggen tussen rustdag en zondag en werd uiteindelijk het karakter van de sabbat als rustdag verlegd naar de zondag. Er kwam een zondagsverbod op slafelijke arbeid.

De ontwikkeling loopt uiteindelijk daarop uit dat het voor christenen verboden wordt om de sabbat te houden. En daarmee is de zondag zonder meer in de plaats van de sabbat getreden, waarbij niet alleen de viering in de kerk, maar ook het karakter van de dag als zodanig volledig werd ingevuld vanuit het sabbatsgebod. Zondag, sabbat, rustdag, ze worden in de literatuur in één adem genoemd, alsof er geen verschil is. De zondag is sabbat geworden."

als dit nou eens echt waar is???????
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door jacob

"De zondag als rustdag

Waarom zou het niet waar zijn?

Het geeft aan dat er nergens een wet is dat er maar weinig mag op de zondag. Ook in het nieuwe testament lees je nergens dat de zondag zo stipt gehouden moest worden als veel refo's nu doen. Veel mensen komen in gewetensnood als ze een stukie zouden rijden op zondag, terwijl dat nergens op is gebaseerd.

Anderzijds is het helemaal niet verkeerd een echte rustdag op de zondag te hebben. Het geeft de mogelijkheid om andere gelovigen te ontmoeten, naar Gods Woord te luisteren en met het gezin bezig te zijn.

Er is nu een wet van gemaakt, waar geen wet is.
jacob

Bericht door jacob »

"De zondag als rustdag

Waarom zou het niet waar zijn?

Het geeft aan dat er nergens een wet is dat er maar weinig mag op de zondag. Ook in het nieuwe testament lees je nergens dat de zondag zo stipt gehouden moest worden als veel refo's nu doen. Veel mensen komen in gewetensnood als ze een stukie zouden rijden op zondag, terwijl dat nergens op is gebaseerd.

Anderzijds is het helemaal niet verkeerd een echte rustdag op de zondag te hebben. Het geeft de mogelijkheid om andere gelovigen te ontmoeten, naar Gods Woord te luisteren en met het gezin bezig te zijn.

Er is nu een wet van gemaakt, waar geen wet is.
Eerlijk gezegd,

ik loop al heel lang na te denken hoe de zondag moet worden benaderd en moet worden ingevuld.

Dit komt mede omdat ik om me heen dingen zie die ik totaal niet kan begrijpen. Ik heb al wel eens eerder op dit forum mijn verbazing geuit over de manier van zondagheiliging door refo's. Maar als dat stukje nu echt waar is. Wat kunnen we dan nog tegen zondagsarbeid hebben?

oef. Is hier niet wat meer literatuur over te vinden? Hoe dat vroeger ging?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Niks nieuws Jacob,

Gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd?
Lecram

Bericht door Lecram »

Eerlijk gezegd,

ik loop al heel lang na te denken hoe de zondag moet worden benaderd en moet worden ingevuld.

Dit komt mede omdat ik om me heen dingen zie die ik totaal niet kan begrijpen. Ik heb al wel eens eerder op dit forum mijn verbazing geuit over de manier van zondagheiliging door refo's. Maar als dat stukje nu echt waar is. Wat kunnen we dan nog tegen zondagsarbeid hebben?

oef. Is hier niet wat meer literatuur over te vinden? Hoe dat vroeger ging?
De FNV is ook tegen zondagsarbeid en niet zonder reden.
Het is en blijft goed de zondag als rustdag te houden.

Het is ook zo dat we in onze omgeving geen aanstoot moeten geven door dingen op zondag te doen die anderen (terecht of onterecht) in het geweten bezwaren. Alhoewel dit ook niet altijd te voorkomen is.
zwartwit

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Niks nieuws Jacob,

Gij uitzinnige Galaten! wie heeft u betoverd?
Dat vindt deze man ook (over tradities):

„Gereformeerde theologie is zondige theologie”

OXFORD - De Britse hoogleraar Michael Green (Wycliffe Hall, Oxford) haalt in het aprilnummer van het christelijke opiniemaandblad CV.Koers scherp uit naar de gereformeerde theologie. In zijn ogen is gereformeerde theologie „zondige theologie.”
.
Hoewel de gereformeerde theologie het Sola Scriptura hoog in het vaandel heeft, is „het kenmerk van de gereformeerde of reformatorische theologie”, aldus de evangelicale hoogleraar „dat ze allerlei tradities in de kerk heeft ingevoerd die niet in de Bijbel staan. Zo zijn allerlei zaken uit de kerkelijke cultuur doorgedrongen in de gereformeerde theologie.”
.
Vervolgens verliezen gereformeerde theologen zich in interne discussies over deze kwesties, „terwijl de massa’s verloren gaan.” Dit maakt gereformeerde theologie tot zondige theologie, oordeelt Green, die zichzelf tot de charismatische stroming in de Anglicaanse Kerk rekent. „Zondige theologie kenmerkt zich door zelfgerichtheid en er daardoor niet op uitgaan om anderen te redden.”
.
Hier tegenover plaatst hij de evangelische theologie, die volgens hem wél het Sola Scriptura hanteert én missionair is ingesteld.
.
Green meent dat de Nederlandse kerken evangelische vernieuwing nodig hebben.

bron: refdag.nl
Eeuwig duurt het langst...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Niks nieuws Jacob,
Idd: http://www.omsionswil.nl/forum2/viewthread.php?tid=2962

;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
arend

Bericht door arend »

Wellicht interessant voor forumleden: Binnen mij eigen Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) woedt momenteel een stevige discussie over de Zondag. Er zijn globaal gezien 2 inzichten:

1) De zondag is een directe voorzetting van de Sabat, en om die reden is het ook een Goddelijk gebod om de zondag als rustdag te vieren (ahw de overzetting van het sabatsgebod naar nu)

2) De zondag is een instelling die als zodanig na Pasen (door God) aan de Christelijke kerk gegeven is, als viering van Zijn dood en Opstanding; evenals de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is, is ook de zondag in plaats van de sabat gekomen. Sabat = rustdag, Zondag = feestdag.

Nu wordt er binnen onze kerken gezegd dat beide standpunten al zeker sinds Calvijn binnen de christelijke kerk geleerd worden, en ook naast elkaar kunnen bestaan.
Hierover is een zeer leesbaar rapport verschenen, dat Hier als PDF-bestand te downloaden is.

Tegen deze lezing wordt ook bezwaar gemaakt, ook door predikanten binnen deze kerken. Een andere lezing, waarin ervoor gepleit wordt de zondag wél als Goddelijke instelling in het verlengde van de sabat te zien, kan men hier lezen.
Plaats reactie