Bert Mulder schreef:Zonderling schreef:De door mij (afzonderlijk) geciteerde woorden van Calvijn geven aan dat een mens in een verloren staat ligt zolang hij een ongelovige is. Dat betekent ook dat we wedergeboorte en rechtvaardigmaking beide aan het geloof moeten vastmaken. Zodat waar geen met Christus verenigend geloof is, er ook geen rechtvaardigmaking is en ook geen levendmaking of wedergeboorte.
Zowel de leer van rechtvaardigmaking van eeuwigheid als de leer van een levendmaking aan de zijde Gods vóór het geloof, verduisteren de verlorenheid van de mens totdat de mens als een geheel verlorene in de inwendige roeping tot Christus getrokken wordt en daar Zijn liefde, genade en gerechtigheid vinden en omhelzen mag.
Verschil of geen verschil, jouw positie in deze is mij allesbehalve duidelijk.
Dan zijn we het toch niet eens.
Want de levendmaking komt in logische orde voor het geloof en de rechtvaardigmaking.
Jammer dat je je niet wat duidelijker uitspreekt. Want over de logische orde wil ik niet twisten.
In logische orde plaatste ik in bovenstaande quote de inwendige roeping voor geloof en rechtvaardigmaking, wat ook in overeenstemming is met Romeinen 8:30.
Laten we nog eens de Dordtse Leerregels zien, III-IV.12:
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en dadelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Zo leren ook de D.L. ons:
- geen levendmaking zonder een dadelijk geloof en geloven (over hen die van jongsaf geheiligd zijn spreken we nu niet)
- geen geloof zonder levendmaking
Ben je het hiermee eens of niet?
Dan ook nog de kanttekening bij Efeze 2:5:
SV schreef:Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus ( uit genade zijt gij zalig geworden),
Levend gemaakt: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
Dus: Ook levendmaking en rechtvaardigmaking zijn onafscheidelijk verbonden. Er is geen tijdsverschil, over de orde van beide wil ik niet twisten.
Nu ik toch bezig ben met citeren, geef ik nog maar een kanttekening, de kanttekening bij 1 Johannes 5:6:
SV schreef:12 Dat is, Hij is gekomen om niet alleen de weldaad der wedergeboorte of der reiniging onzer verdorven natuur, maar ook de weldaad der rechtvaardigmaking of verzoening met God tezamen teweeg te brengen, door Zijn Geest en bloed; welke twee weldaden van elkander niet worden gescheiden.
De weldaden van wedergeboorte en rechtvaardigmaking kunnen volgens deze kanttekening niet van elkaar worden gescheiden, dus ook niet voor één ogenblik?
Z.