Exegese/bevinding

-DIA-

Re: Exegese/bevinding, uit: Waar ging de preek....

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
eilander schreef:
ejvl schreef:
eilander schreef: Dat laatste is bevinding volgens mij: dat een ziel bevindt/ondervindt/ervaart dat de Heere Zijn belofte vervult.
En hoe stel je je dat voor in de prediking? Als een predikant iets uit de eigen weg verklaard, is dat dan bevinding?
Dat kan, maar het hoeft helemaal niet over zijn eigen leven te gaan. In jouw stukje laat je de zondaar aan het woord. Welnu, ik zou zeggen: laat God dan ook eens aan het Woord. Als God en de zondaar tot elkaar komen (alleen in Christus is dat mogelijk), dan hebben we het over bevinding, dunkt mij. Maar alsjeblieft niet alleen over de mens praten - dat zul je ook niet bedoelen, dat geloof ik direct.
Is dit bevinding volgens jou?

Het komt erop aan of we er weleens een teugje water uit gedronken hebben. Zelfs de allerkleinsten in de genade kennen ogenblikken dat ze dronken van liefde zijn. Hij is de Rotssteen! Zijn werk is volkomen. Zet op mijn werk maar een grote nul - aldus ds. Venema. Het grootste wonder is dat ik nog in de wijngaard werken mag. Dat kan alleen omdat ik sta onder de hoede van Hem. Die de Steenrots is, Wiens werk volkomen is.

"Er is geen zaliger ogenblik dan het in droeve dagen met God eens te mogen worden".

Waarschijnlijk weet je wel van wie deze uitspraken zijn. ;)
Zo'n citaat zou ook zomaar van ds. van Belzen of een andere kunnen zijn geweest. Het moge een oude taal lijken, het is Bijbelse taal.
Ik heb ze gekend die echt dronken van liefde waren. Die ogenblikken kenden dat ze niet wisten dat ze nog op de aarde waren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Beetje onduidelijk, vind ik. Er wordt goed van God gesproken en dat is heel mooi!
Maar ik lees hier niet direct in wat God nu doet voor die zondaar (het stukje is ook heel beperkt, maar wel bewust gekozen neem ik aan). Lees jij wel hierin over beloften en over de ervaring dat God de belofte waarmaakt?
ZIJN WERK IS VOLKOMEN!
Je kunt het hele document krijgen, maar is een beetje te lang voor het forum. ;)
Ja bewust gekozen, omdat ik ze heel kenmerkend voor de preekstijl van deze ds vind.
-DIA- schreef:Zo'n citaat zou ook zomaar van ds. van Belzen of een andere kunnen zijn geweest. Het moge een oude taal lijken, het is Bijbelse taal.
Ik heb ze gekend die echt dronken van liefde waren. Die ogenblikken kenden dat ze niet wisten dat ze nog op de aarde waren.
Ik dacht dat je ds. Venema wel hierin zou herkennen. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik dacht dat je ds. Venema wel hierin zou herkennen. :)
Te meer omdat je er gewoon bij zet: "....aldus ds. Venema". :)
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik dacht dat je ds. Venema wel hierin zou herkennen. :)
Te meer omdat je er gewoon bij zet: "....aldus ds. Venema". :)
O ha ha, dat stond zo in het document, ik heb het gekopieerd en geplakt, maar dit blijkbaar niet gezien. :blush
DIA ook niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nee, @Mara, de opmerking "Zijn werk is volkomen" is echt geen bevinding. En ook niet de vraag of je er iets van kent....

Wat hier gezegd werd door ds. Venema is heel belangrijk en ook heel Bijbels. Maar nu: hóe God het volkomen werk van Christus toepast aan het hart van de zondaar.... Daar zei ds. Venema genoeg over, daar ben ik van overtuigd en heb ik zelf ook wel gehoord.

(Over de vraag: kent u er iets van.... Als klein ventje schreef ik wel eens een soort van preekje.... Later heb ik die rommel weggegooid: er zat helemaal geen uitleg in, er stond alleen maar af en toe de vraag: weet u daar persoonlijk iets van....? Daarmee was het echt niet bevindelijk geworden, en daarom was het rommel.)
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik las ergens hierboven een vreemde uitdrukking, maar wel helemaal van deze tijd, waarin het individuele denken hoogtij viert en men zich van strakke regels wil ontdoen: "Dat vindt ik nu bevinding".... alsof een ander daar wat anders van kan vinden. Deze ontwikkeling tekent ook de grote verwarring, waar geen vaste normen, waarden en waarheden meer bestaan. Misschien wat sterk gezegd, maar gaat het niet de kant uit van: Een ieder doet (gelooft) wat goed is in eigen ogen? En men wil zich, zo het lijkt, ontdoen van een naar hun gevoelen 'te stak kerkelijk keurslijf'. Zeker is dat hier grote gevaren aan kleven. Zo kan tenslotte alles ter discussie worden gesteld.
Toch kan dat wel.
Er is geen heldere definitie van wat nu eigenlijk bevinding is of wat dit moet inhouden voordat het bevinding wordt genoemd.
Of jij moet deze definitie kunnen vertellen.
@Eilander deed het eerder, Als God en de zondaar tot elkaar komen (alleen in Christus is dat mogelijk), dan hebben we het over bevinding, dunkt mij.

Maar ik weet eigenlijk zeker dat de bevinding verschillend wordt ingevuld als je het hebt over wat het moet inhouden, en dat was vroeger precies hetzelfde.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Ik las ergens hierboven een vreemde uitdrukking, maar wel helemaal van deze tijd, waarin het individuele denken hoogtij viert en men zich van strakke regels wil ontdoen: "Dat vindt ik nu bevinding".... alsof een ander daar wat anders van kan vinden. Deze ontwikkeling tekent ook de grote verwarring, waar geen vaste normen, waarden en waarheden meer bestaan. Misschien wat sterk gezegd, maar gaat het niet de kant uit van: Een ieder doet (gelooft) wat goed is in eigen ogen? En men wil zich, zo het lijkt, ontdoen van een naar hun gevoelen 'te stak kerkelijk keurslijf'. Zeker is dat hier grote gevaren aan kleven. Zo kan tenslotte alles ter discussie worden gesteld.
Toch kan dat wel.
Er is geen heldere definitie van wat nu eigenlijk bevinding is of wat dit moet inhouden voordat het bevinding wordt genoemd.
Of jij moet deze definitie kunnen vertellen.
@Eilander deed het eerder, Als God en de zondaar tot elkaar komen (alleen in Christus is dat mogelijk), dan hebben we het over bevinding, dunkt mij.

Maar ik weet eigenlijk zeker dat de bevinding verschillend wordt ingevuld als je het hebt over wat het moet inhouden, en dat was vroeger precies hetzelfde.
Wat is nu eigenlijk je punt?
ejvl

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef:Wat is nu eigenlijk je punt?
Dat ik voor mijzelf helder krijgt wat "men" onder bevinding verstaat aangezien ik blijkbaar iets anders hieronder versta dan een ander, en naar ik verwacht mensen hier op het forum ook verschillend over de invulling van dit woord denken met als gevolg dat er miscommunicatie is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
Afgewezen schreef:Wat is nu eigenlijk je punt?
Dat ik voor mijzelf helder krijgt wat "men" onder bevinding verstaat aangezien ik blijkbaar iets anders hieronder versta dan een ander, en naar ik verwacht mensen hier op het forum ook verschillend over de invulling van dit woord denken met als gevolg dat er miscommunicatie is.
Wat is nu eigenlijk jouw definitie?
Paal

Bericht door Paal »

eilander schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef: Als een predikant zegt: Zondekennis kan heel erg diep gaan, zo diep dat een mens zich geen raad meer weet en geen uitkomst meer ziet en alleen maar kan zeggen, Heere, wees mij zondaar genadig. Dat vind ik bevinding.
Meer als hij zegt: kent u daar ook iets van?
Hier hebben we wel een fundamenteel punt. Want naar mijn mening is wat @ejvl en @Mara hier zeggen, helemaal geen bevinding.
@ejvl zegt iets over wat een mens beleeft (dat kan door God gewerkt zijn, begrijp me goed).
@Mara zegt iets over de persoonlijke vraag aan de hoorder.

Maar beiden zeggen in dit stukje niets over wat God doet voor zo iemand. Niet alleen maar dat Hij het belooft, maar ook waar maakt. Dat laatste is bevinding volgens mij: dat een ziel bevindt/ondervindt/ervaart dat de Heere Zijn belofte vervult.
Eilander, over welke beloften spreek jij? Want beloften zijn er ook in grote verscheidenheid.
ejvl

Bericht door ejvl »

eilander schreef:Wat is nu eigenlijk jouw definitie?
Ik denk zoals ds Vreugdenhil het verwoordt.

Bevinding heeft alles te maken met de kennis van God en de omgang met God. Dat kennen van God gaat veel dieper dan alleen maar verstandelijke kennis. Het gaat om hartekennis, omgangskennis, ervaringskennis, of zoals dat onder ons wel genoemd wordt: bevindelijke kennis. "Gods verborgen omgang, vinden zielen waar zijn vrees in woont" (Psalm 25:7 ber.).

Je ontmoet de Heere God in Zijn Woord, onder een preek, in het luisteren naar een meditatie, in het lezen van je bijbel. En door de aanwezigheid van de Heilige Geest, die alleen via het Woord tot ons komen kan, ontstaat er een ontmoeting met God. Je ziet iets van Gods heerlijkheid, barmhartigheid en genade. Je ziet ook jezelf in die spiegel als een mens die uiteindelijk voor God niet kan bestaan. Het Woord trekt en Gods liefde overweldigt je hart. Van daaruit leer je een droefheid over je zonden en een verlangen naar de verzoening met God. Je rust niet voor je weten mag, dat je Zijn eigendom bent, gekocht met Jezus' bloed en gewillig om voor Hem te leven en Hem te dienen. Je hele leven wordt door die omgangskennis, die bevindelijke kennis van God gestempeld, vernieuwd. God neemt de eerste plaats in je leven in.

Het is nu al duidelijk dat het bij de bevinding gaat om de reacties op de ontmoeting met de levende God, Die ons in het Woord net zo werkelijk en waarachtig tegemoet treedt, als toen Hij Zich aan Mozes openbaarde in de brandende braambos (Ex. 3). Net zo persoonlijk en werkelijk. Dat is mogelijk door het onnaspeurlijke werk van de Heilige Geest. Dus het gaat om de ontmoeting met God en wat daarvan de gevolgen zijn voor ons geloof en leven.

De bijbel staat er vol van dat het om deze bevindelijke kennis gaat. Jezus zegt: "Dit is het eeuwige leven dat zij U kennen, de enige waarachtige God en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt" (Joh.17:3). Paulus zegt: "Opdat ik Hem kenne en de kracht van Zijn opstanding" (Fillipp. 3:10). Je ziet, het gaat niet alleen om verstandelijke kennis, maar om hartekennis, omgangskennis, bevindelijke kennis.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Wat overigens al eerder gepost is in dit topic.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:Ik denk zoals ds Vreugdenhil het verwoordt.
Eerlijk gezegd heb ik nogal moeite met deze manier van verwoorden. Niet zozeer omdat het per se onwaar is wat hij zegt, maar het gaat me om de manier waarop hij het zegt: bekering lijkt nu iets te zijn wat in het verlengde van ons gewone menszijn ligt; zo zoetjes aan raken we bekeerd...
ejvl

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef:
Eerlijk gezegd heb ik nogal moeite met deze manier van verwoorden. Niet zozeer omdat het per se onwaar is wat hij zegt, maar het gaat me om de manier waarop hij het zegt: bekering lijkt nu iets te zijn wat in het verlengde van ons gewone menszijn ligt; zo zoetjes aan raken we bekeerd...
Dus mijn punt is, blijkbaar zit er dus verschil in opvatting wat bevinding inhoud, @DIA heeft ook aangegeven dat dit anders is dan wat (vroeger) onder bevinding verstaan werd.
Daaraan gekoppeld is mijn vraag, wat is het dan wel? Hoe wordt het dan ingevuld?
Floppy

Bericht door Floppy »

Afgewezen schreef:
Maar betekent "bekering" dan hetzelfde als "bevinding"? Ds. Vreugdenhil noemt bekering niet in dat stukje. Je ziet blijkbaar een verband, maar waar dan precies?

Is bekering niet meer een gevolg van bevinding? Of hoort het in ieder geval te zijn?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:De logica van je nummering ontgaat me een beetje....
Sorry. Hier de aangepaste post: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 14#p706614
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie