Zo'n citaat zou ook zomaar van ds. van Belzen of een andere kunnen zijn geweest. Het moge een oude taal lijken, het is Bijbelse taal.Mara schreef:Is dit bevinding volgens jou?eilander schreef:Dat kan, maar het hoeft helemaal niet over zijn eigen leven te gaan. In jouw stukje laat je de zondaar aan het woord. Welnu, ik zou zeggen: laat God dan ook eens aan het Woord. Als God en de zondaar tot elkaar komen (alleen in Christus is dat mogelijk), dan hebben we het over bevinding, dunkt mij. Maar alsjeblieft niet alleen over de mens praten - dat zul je ook niet bedoelen, dat geloof ik direct.ejvl schreef:En hoe stel je je dat voor in de prediking? Als een predikant iets uit de eigen weg verklaard, is dat dan bevinding?eilander schreef: Dat laatste is bevinding volgens mij: dat een ziel bevindt/ondervindt/ervaart dat de Heere Zijn belofte vervult.
Het komt erop aan of we er weleens een teugje water uit gedronken hebben. Zelfs de allerkleinsten in de genade kennen ogenblikken dat ze dronken van liefde zijn. Hij is de Rotssteen! Zijn werk is volkomen. Zet op mijn werk maar een grote nul - aldus ds. Venema. Het grootste wonder is dat ik nog in de wijngaard werken mag. Dat kan alleen omdat ik sta onder de hoede van Hem. Die de Steenrots is, Wiens werk volkomen is.
"Er is geen zaliger ogenblik dan het in droeve dagen met God eens te mogen worden".
Waarschijnlijk weet je wel van wie deze uitspraken zijn.
Ik heb ze gekend die echt dronken van liefde waren. Die ogenblikken kenden dat ze niet wisten dat ze nog op de aarde waren.