Maar er is een God die verloren zonen en dochters opzoekt. Zou er voor Hem iets onmogelijk zijn? Niet iedereen die de kerk vaarwel zegt vijandig. Maar DIA heeft gelijk dan sommigen dat wel zijn.-DIA- schreef:Laten er in dit verband ook niet vergeten dat mensen die de kerk verlaten soms zeer venijnig zijn op mensen die blijven. Men kan soms de wrevel als het ware voelen. Dat is vaak (misschien niet zo bewust) een teken dat het geweten nog niet helemaal ongevoelig is.
Vaak wordt (en terecht!) gezegd, dat de bitterste vijanden van de kerk, uit de kerk afkomstig zijn. Een kerk die zij moedwillig, staande naar meer vrijheid of de knellende band willende ontrukken, verlieten.
Druk op 'klassieke' christenen
Re: Druk op 'klassieke' christenen
Mijn blog: https://arithaschrijfblog.blogspot.com/
Re: Druk op 'klassieke' christenen
Ik vraag me af of "de kerk" en "de maatschappij" wel van die eenvoudig definieerbare begrippen zijn als min of meer wordt gesuggereerd. In het blad demos vandaag een artikel over: "Hoe geloof ons denken over het huwelijk beïnvloedt". Het blijkt dat christenen en niet-religieuzen meer met elkaar meebewegen dan je in eerste instantie zou denken. Ik citeer een stukje :
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat de meeste tegenstand wordt ondervonden op die punten waarover binnen de christelijke subcultuur ook geen overeenstemming is.demos schreef:Ook in het meest geseculariseerde werelddeel – Europa – heeft religie nog wel degelijk demografische consequenties. Niet alleen staan christenen als individu gemiddeld negatiever tegenover ongehuwd samenwonen, ouderschap buiten het huwelijk en scheiden, ook de mate waarin de omgeving het geloof beleeft of belijdt is van belang. Hoe religieuzer de regio, des te meer pro-huwelijk inwoners zijn – ook als ze zelf niet-religieus zijn. Tegelijkertijd verschillen christenen die in een seculiere regio wonen gemiddeld relatief weinig van hun niet-gelovige regiogenoten. Hoe dat laatste komt is uit dit onderzoek niet af te leiden. Onze verwachting is dat dit ten minste gedeeltelijk komt doordat christenen die in seculiere regio’s wonen hun opvattingen over het huwelijk aanpassen aan die van hun niet-gelovige omgeving. Maar het kan ook zo zijn dat meer progressief denkende christenen relatief vaker verhuizen naar seculiere regio’s dan meer traditioneel denkende gelovigen. Alleen onderzoek dat mensen in de loop van de tijd volgt, kan uitsluitsel brengen over welke van deze verklaringen het meest waarschijnlijk is.
Re: Druk op 'klassieke' christenen
Bij een subcultuur (er eerder wat over deze term opgemerkt) zouden we kunnen denken aan zo'n rijtje, en daar passen dan Christenen ook in? Ik denk dat we ons niet in de hoek van een subcultuur moeten plaatsen, dat zullen de buitenstaanders wel doen.Mona Lisa schreef:Ik vraag me af of "de kerk" en "de maatschappij" wel van die eenvoudig definieerbare begrippen zijn als min of meer wordt gesuggereerd. In het blad demos vandaag een artikel over: "Hoe geloof ons denken over het huwelijk beïnvloedt". Het blijkt dat christenen en niet-religieuzen meer met elkaar meebewegen dan je in eerste instantie zou denken. Ik citeer een stukje :Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat de meeste tegenstand wordt ondervonden op die punten waarover binnen de christelijke subcultuur ook geen overeenstemming is.demos schreef:Ook in het meest geseculariseerde werelddeel – Europa – heeft religie nog wel degelijk demografische consequenties. Niet alleen staan christenen als individu gemiddeld negatiever tegenover ongehuwd samenwonen, ouderschap buiten het huwelijk en scheiden, ook de mate waarin de omgeving het geloof beleeft of belijdt is van belang. Hoe religieuzer de regio, des te meer pro-huwelijk inwoners zijn – ook als ze zelf niet-religieus zijn. Tegelijkertijd verschillen christenen die in een seculiere regio wonen gemiddeld relatief weinig van hun niet-gelovige regiogenoten. Hoe dat laatste komt is uit dit onderzoek niet af te leiden. Onze verwachting is dat dit ten minste gedeeltelijk komt doordat christenen die in seculiere regio’s wonen hun opvattingen over het huwelijk aanpassen aan die van hun niet-gelovige omgeving. Maar het kan ook zo zijn dat meer progressief denkende christenen relatief vaker verhuizen naar seculiere regio’s dan meer traditioneel denkende gelovigen. Alleen onderzoek dat mensen in de loop van de tijd volgt, kan uitsluitsel brengen over welke van deze verklaringen het meest waarschijnlijk is.
Het lijstje dat Wikipeia noemt:
- Alto's - Beatniks - Crusty - Disco - Emo - Gabbers - Geeks - Goa - Gopnik - Gothics - Hippies - Hipster - Mod
Hooligans - Jumpstyle - Lolita's - Metalheads - Nerds - New wavers - Nozem - Popjihad - Punkers - Skaters
Skinheads - Straight edge - Tecktonik - Urban - Ultras - Visual kei
© -DIA- 18-05-2024: 32800