Sluiting postings

DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Daar geloof ik niets van. Ook in dit opzicht geldt naar ik vrees het woord van Christus dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Het is mijns inziens niet de bedoeling dat je dan maar een eigen weg kiest om predikant te worden. Maar daarover kun je verschillend denken.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Sluiting postings

Bericht door Laag »

DDD schreef:Daar geloof ik niets van. Ook in dit opzicht geldt naar ik vrees het woord van Christus dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Het is mijns inziens niet de bedoeling dat je dan maar een eigen weg kiest om predikant te worden. Maar daarover kun je verschillend denken.
Ik bedoel langs de kerkelijke weg. Een ieder, die waarlijk geroepen wordt, die word het ook, en dat kan niemand tegen houden. Geen curatorium, geen systeem, niets.
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Dat geloof ik niet. Ik denk dat je daarmee de menselijke verantwoordelijkheid ernstig onderschat.

Ik betwijfel niet dat Gods raad zal bestaan, maar dat sluit niet uit dat Hij mensen roept tot het ambt die door anderen worden verhinderd.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Sluiting postings

Bericht door Paal »

DDD schreef:Dat geloof ik niet. Ik denk dat je daarmee de menselijke verantwoordelijkheid ernstig onderschat.

Ik betwijfel niet dat Gods raad zal bestaan, maar dat sluit niet uit dat Hij mensen roept tot het ambt die door anderen worden verhinderd.
DDD, je slaat hier echt de plank mis. Je stelt sowieso mensenwerk boven Gods werk. Je onderschat ook de Majesteit van God waarmee Hij mannen roept. Zou Hij door Zijn Woord tegen hen spreken en uitstoten, en dan door mensen tegen laten houden? Door de Heere tot het predikambt geroepen mannen worden ook prediker. Natuurlijk kan de weg daar naar toe bestreden worden of anders gaan dan mensen denken. Dat kan dus ook een ander kerkverband zijn.
Wel denk ik dat het andersom mis kan gaan. Mannen die menen geroepen te zijn, die het ook worden, zonder dat ze daadwerkelijk door de Heere geroepen zijn. Dan heb je het over mensenwerk.

Daarnaast is jouw stelling nooit te bewijzen. Een mens die het oordeel velt over een mens en daarmee in de plaats van God gaat staan.
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Onze beide stellingen zijn niet te bewijzen. Dat is mij volkomen duidelijk.

Ik denk -maar ik weet het niet helemaal zeker voor ieder concreet geval- dat God predikers roept voor hun eigen kerkverband. Daarmee bedoel ik de kerk waarin zij gedoopt zijn.
Paal
Berichten: 196
Lid geworden op: 26 jan 2015, 19:08

Re: Sluiting postings

Bericht door Paal »

DDD schreef:Onze beide stellingen zijn niet te bewijzen. Dat is mij volkomen duidelijk.

Ik denk -maar ik weet het niet helemaal zeker voor ieder concreet geval- dat God predikers roept voor hun eigen kerkverband. Daarmee bedoel ik de kerk waarin zij gedoopt zijn.
Mijn stelling over de roeping door de Heere is in ieder geval terug te vinden in Gods Woord. Hij Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal....
Wat betreft jouw stelling over het door mensen tegen houden, hoor ik graag jouw Bijbelse onderbouwing.

Verder ben ik het zeker met je eens dat er niet zomaar de conclusie getrokken kan worden als je meent geroepen te zijn en je wordt binnen je kerkverband afgewezen, dat dat betekent dat je naar een ander kerkverband moet gaan.
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Wat leid je uit deze tekst af dan?

Wat is 'het doen'? En aan wie is dat geschreven?
Groet en heilbede

23En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onze Heere Jezus Christus.

24Hij, Die u roept, is getrouw, Die het ook doen zal.
De hele tekst heeft hier duidelijk helemaal niets mee te maken.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Sluiting postings

Bericht door Wandelende »

Laag schreef:
DDD schreef:Daar geloof ik niets van. Ook in dit opzicht geldt naar ik vrees het woord van Christus dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Het is mijns inziens niet de bedoeling dat je dan maar een eigen weg kiest om predikant te worden. Maar daarover kun je verschillend denken.
Ik bedoel langs de kerkelijke weg. Een ieder, die waarlijk geroepen wordt, die word het ook, en dat kan niemand tegen houden. Geen curatorium, geen systeem, niets.
Het is waar dat geen menselijke hand Gods werk tegen kan houden. Hij gebiedt en het staat er. Alleen vergis u niet in beslissingen die mensen kúnnen nemen tegen Gods wil. In de Bijbel staan diverse voorbeelden dat God een bedoeling had en dat mensen eigen keuzes maakten en als het ware Gods wil ter zijde schuiven. Dan kan God besluiten om de wil van mensen na te volgen. Dat is geen verandering van Zijn wil want het is zeker in Gods voorzienigheid, echter niet alle keuzes zijn in Gods gunst.

Dus kan een geroepen knecht tegen worden gehouden door mensenwerk? Jazeker. Is die menselijke keuze in Zijn voorzienigheid? Jazeker. Zijn alle menselijke keuzes in Gods gunst? Nee. Soms laat God mensen over met de woorden: "Gij dwaas en onverstandig geslacht..."

En wat betreft de woorden van DDD, ik zou ze niet na durven zeggen. Een man kan een roeping tot de bediening van het Woord voelen en zeker weten. Moet dan altijd de plaats helder zijn? Of het kerkverband helder zijn? Als God deuren sluit in het eigen kerkverband en deuren opent in een ander kerkverband, zou dat niet in Gods gunst kunnen zijn? Als het eigen gekozen wegen zijn, dan is dat niet juist. Maar als God roept, wie zal dan antwoorden? Ik geloof vast en zeker dat het bij sommige afgewezen mensen zo mag liggen; "Spreek Heere, want uw knecht hoort." Óók als dat als gevolg heeft dat de weg anders is dan het kerkverband of het land waar hij geboren en opgegroeid is.
(~)
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Ik sluit ook niet uit dat in de menselijke gebrokenheid soms individuele kinderen van God kunnen worden geroepen om tegen Gods algemene instellingen in te gaan. Maar de Bijbel openbaart mijns inziens duidelijk dat kerkscheuringen altijd zonde zijn. Dat is echter een andere discussie, die we ook al elders hebben gevoerd, en waarover op dit forum verschillend wordt gedacht.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Sluiting postings

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:Ik sluit ook niet uit dat in de menselijke gebrokenheid soms individuele kinderen van God kunnen worden geroepen om tegen Gods algemene instellingen in te gaan. Maar de Bijbel openbaart mijns inziens duidelijk dat kerkscheuringen altijd zonde zijn. Dat is echter een andere discussie, die we ook al elders hebben gevoerd, en waarover op dit forum verschillend wordt gedacht.
Daar ben ik het geheel mee eens.

Zelf vind ik de bovenstaande quote dan lastig te combineren met de volgende quote. Want God roept blijkbaar wèl in de menselijke gebrokenheid en kerkscheuringen. En God roept in àllerlei kerkverbanden. Zou Hij dan alleen roepen en uitstoten in dat deel van de wijngaard waar wij denken dat personen moeten staan?
DDD schreef:Ik denk -maar ik weet het niet helemaal zeker voor ieder concreet geval- dat God predikers roept voor hun eigen kerkverband. Daarmee bedoel ik de kerk waarin zij gedoopt zijn.
(~)
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik sluit ook niet uit dat in de menselijke gebrokenheid soms individuele kinderen van God kunnen worden geroepen om tegen Gods algemene instellingen in te gaan. Maar de Bijbel openbaart mijns inziens duidelijk dat kerkscheuringen altijd zonde zijn. Dat is echter een andere discussie, die we ook al elders hebben gevoerd, en waarover op dit forum verschillend wordt gedacht.
Daar ben ik het geheel mee eens.

Zelf vind ik de bovenstaande quote dan lastig te combineren met de volgende quote. Want God roept blijkbaar wèl in de menselijke gebrokenheid en kerkscheuringen. En God roept in àllerlei kerkverbanden. Zou Hij dan alleen roepen en uitstoten in dat deel van de wijngaard waar wij denken dat personen moeten staan?
DDD schreef:Ik denk -maar ik weet het niet helemaal zeker voor ieder concreet geval- dat God predikers roept voor hun eigen kerkverband. Daarmee bedoel ik de kerk waarin zij gedoopt zijn.
Het is de vraag of God ook mensen roept die voor zichzelf menen te moeten beginnen. Waarmee ik niet zeg dat deze mensen niet zalig kunnen worden. Ik meen dat God bij het zien van de mensen zoveel een doorn in het oog zal zijn, dat het niet aan mij is om van wat dan ook te zeggen dat het niet kan. Maar daarmee blijf ik bij het eerste uitgangspunt, dat het Gods geopenbaarde wil is dat mensen blijven bij de kerk waarin ze gedoopt zijn. Alles wat daar tegenin gaat is het gevolg van de zonde.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Sluiting postings

Bericht door Wandelende »

DDD schreef:
Wandelende schreef:
DDD schreef:Ik sluit ook niet uit dat in de menselijke gebrokenheid soms individuele kinderen van God kunnen worden geroepen om tegen Gods algemene instellingen in te gaan. Maar de Bijbel openbaart mijns inziens duidelijk dat kerkscheuringen altijd zonde zijn. Dat is echter een andere discussie, die we ook al elders hebben gevoerd, en waarover op dit forum verschillend wordt gedacht.
Daar ben ik het geheel mee eens.

Zelf vind ik de bovenstaande quote dan lastig te combineren met de volgende quote. Want God roept blijkbaar wèl in de menselijke gebrokenheid en kerkscheuringen. En God roept in àllerlei kerkverbanden. Zou Hij dan alleen roepen en uitstoten in dat deel van de wijngaard waar wij denken dat personen moeten staan?
DDD schreef:Ik denk -maar ik weet het niet helemaal zeker voor ieder concreet geval- dat God predikers roept voor hun eigen kerkverband. Daarmee bedoel ik de kerk waarin zij gedoopt zijn.
Het is de vraag of God ook mensen roept die voor zichzelf menen te moeten beginnen. Waarmee ik niet zeg dat deze mensen niet zalig kunnen worden. Ik meen dat God bij het zien van de mensen zoveel een doorn in het oog zal zijn, dat het niet aan mij is om van wat dan ook te zeggen dat het niet kan. Maar daarmee blijf ik bij het eerste uitgangspunt, dat het Gods geopenbaarde wil is dat mensen blijven bij de kerk waarin ze gedoopt zijn. Alles wat daar tegenin gaat is het gevolg van de zonde.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik leg jouw woorden nu zo uit. Een door God geroepen man die bijv. bij de GG wordt afgewezen voor de predikantsopleiding en daarna deuren geopend ziet worden (door geloof) in een ander kerkverband, doet zonde omdat het niet het kerkverband is waar hij gedoopt is. Kan ik jouw woorden zo interpreteren?
(~)
DDD
Berichten: 29049
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Sluiting postings

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet zeker. God maakt soms uitzonderingen op regels die Hij zelf geeft.

Maar ik kan de Bijbel niet anders lezen dan dat je je niet van de kerk waarin je gedoopt bent, mag afscheiden, en ik zou niet weten waarom voor dominees een uitzondering zou gelden.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Sluiting postings

Bericht door Laag »

Wandelende schreef:
Laag schreef:
DDD schreef:Daar geloof ik niets van. Ook in dit opzicht geldt naar ik vrees het woord van Christus dat velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

Het is mijns inziens niet de bedoeling dat je dan maar een eigen weg kiest om predikant te worden. Maar daarover kun je verschillend denken.
Ik bedoel langs de kerkelijke weg. Een ieder, die waarlijk geroepen wordt, die word het ook, en dat kan niemand tegen houden. Geen curatorium, geen systeem, niets.
Het is waar dat geen menselijke hand Gods werk tegen kan houden. Hij gebiedt en het staat er. Alleen vergis u niet in beslissingen die mensen kúnnen nemen tegen Gods wil. In de Bijbel staan diverse voorbeelden dat God een bedoeling had en dat mensen eigen keuzes maakten en als het ware Gods wil ter zijde schuiven. Dan kan God besluiten om de wil van mensen na te volgen. Dat is geen verandering van Zijn wil want het is zeker in Gods voorzienigheid, echter niet alle keuzes zijn in Gods gunst.

Dus kan een geroepen knecht tegen worden gehouden door mensenwerk? Jazeker. Is die menselijke keuze in Zijn voorzienigheid? Jazeker. Zijn alle menselijke keuzes in Gods gunst? Nee. Soms laat God mensen over met de woorden: "Gij dwaas en onverstandig geslacht..."

En wat betreft de woorden van DDD, ik zou ze niet na durven zeggen. Een man kan een roeping tot de bediening van het Woord voelen en zeker weten. Moet dan altijd de plaats helder zijn? Of het kerkverband helder zijn? Als God deuren sluit in het eigen kerkverband en deuren opent in een ander kerkverband, zou dat niet in Gods gunst kunnen zijn? Als het eigen gekozen wegen zijn, dan is dat niet juist. Maar als God roept, wie zal dan antwoorden? Ik geloof vast en zeker dat het bij sommige afgewezen mensen zo mag liggen; "Spreek Heere, want uw knecht hoort." Óók als dat als gevolg heeft dat de weg anders is dan het kerkverband of het land waar hij geboren en opgegroeid is.
Geheel mee eens.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10471
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Sluiting postings

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:Dat weet ik niet zeker. God maakt soms uitzonderingen op regels die Hij zelf geeft.

Maar ik kan de Bijbel niet anders lezen dan dat je je niet van de kerk waarin je gedoopt bent, mag afscheiden, en ik zou niet weten waarom voor dominees een uitzondering zou gelden.
Is dat zo???
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie