Vloeken is onmogelijk

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Echt respect zit 'm niet in de lettertjes. Het is een mooie manier van uitten, maar niet meer dan symbolisch. In Duitsland worden alle zelfstandig naamwoorden met een hoofdletter geschreven, is God dus dan daar in alles? Eigennamen worden ook altijd met een hoofdletter geschreven, is iedereen dan God? En als hoofdletters respect tot uitting brengen, waarom schrijven we Volkert van der G. dan met hoofdletters (bijvoorbeeld)?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Respect zit ook in het niet afwijken van gewoontes. Ook al ben je het daar niet altijd mee eens. Het is een goede gewoonte om de namen van God met een hoofdletter te schrijven. Waarom zou je daarvan willen afwijken? Dat zou een gebrek aan respect betekenen.
pa pinkelman

Bericht door pa pinkelman »

Beste Baldur,
Even een korte reactie van mijn kant.

Gods naam versus Gods Wezen
Dat niet iedereen weet dat Gods Naam en Zijn Wezen gelijk zijn, dat hoeft nog geen reden te zijn, dat deze stelling niet waar is. In heel de Schrift zie je duidelijk dat als God zich openbaart aan mensen en zij naar Zijn Naam vragen, dat zij dan wel degelijk een Naam te horen krijgen.
Denk aan Mozes bij de brandende braambos (IK zal zijn, die IK zijn zal) en
Paulus bij zijn bekering: IK ben Jezus, die gij vervolgt
Bij de wetgeving: IK ben de HEERE uw God
In heel het OT openbaart God zich aan mensen met Zijn Naam. En ik zie dan niemand vragen aan God of het God Zelf niet is of Hij iemand anders bedoeld of maar een gedeelte van Zijn persoonlijkheid.

Gods eigenschappen
Als er in God Woord gesproken wordt over eigenschappen van God dan houdt dat niet in dat wij al deze eigenschappen naar onze manier van denken aan kunnen passen. Wat dat betreft kan onze logica nog wel bewuster ervan zijn dat zij ook ‘verdorven’ is. Ik denk dat wij altijd moeten beseffen dat wij maar ‘ten dele’ kennen, zoals Paulus ook ergens formuleert. En dan moeten wij – helaas, misschien wel – blijven staan voor het mysterie wat zich ontvouwt.

God in OT en NT
Kunt u uw mening over het Zoonsschap van God ook onderbouwen vanuit de Schrift zelf? Na al de eeuwen die de kerk hierover gesteggeld heeft, lijkt het mij bijna onmogelijk om deze mening te handhaven en tegelijk vast te blijven houden dat de bijbel ook de bron is van uw mening. Ik ben dus heel benieuwd naar uw mening onderbouwd vanuit de bijbel zelf.

Dat Jezus ook hierin het voor ons op kan en wil nemen, lijkt me een goed statement. Wij als mensen, zullen nooit beseffen met wat voor God wij werkelijk te maken hebben. Wij kennen Hem zoals Hij zich in Zijn Woord geopenbaard heeft en daaraan hebben wij ons ook te houden. Hoe de relatie Naam en Wezen ook mag zijn, God wilde zich op deze manier bekend maken. Wie zijn wij dan om dan Zijn eigen bekendmaking wel te mogen belasteren? Dat wij in onze mensheid Hem daarin mogelijk ook verdriet aandoen, zal ons ook alleen door Jezus vergeven worden. Ook ook misbruik van die Naam. Gelukkig wel.

Met vriendelijke groet,
Pa Pinkelman
Em.

Bericht door Em. »

Hoi Baldur,

Je argumentatie is niet echt logisch. Ik kan inderdaad wel snappen dat Gods Naam onzettend veelzijdig is en dus niet te snappen voor een mens. Jij trekt daar de conclusie uit dat je DUS Gods naam niet ijdel kunt gebruiken.
Je beweert dus dit: Iemand die zo veelzijdig is dat Hij niet te snappen is kun je niet beledigen/lasteren.
Waar baseer je dit op? Heb je hier argumenten voor?

God verbiedt het lasteren van Zijn Naam trouwens niet zomaar.

En nog ff wat anders. Stel dat je gelijk zou hebben, dan zou je met jouw argumentatie God ook niet kunnen prijzen/loven/eren/aanbidden. Ik geloof wel zeker dat dat kan (hoewel niet volmaakt).

Het is dus eigenlijk allemaal niet zo simpel,
Groetjes Em.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Mijns inziens is deze gehele discussie zinloos, ja zelfs banaal. Als God in zijn woord verbied Zijn naam ijdel te gebruiken is dit niet voor niets. Een ieder die dit serieus in twijfel trekt maakt God tot een leugenaar.
Plaats reactie