Afmelden

-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:@Wim Anker:

Dat heb ik niet gezegd. Iedereen die mij googlet kan mij vinden als christen met publieke functies. Maar niet ieder gespreksonderwerp op dit forum hoeft in de krant. Als jij ooit dominee of tweedekamerlid wordt, kun je er vanuit gaan dat al je bijdragen nog eens worden nageplozen. Het is de vraag of je dat moet willen.
Als Martin Luther en Jean Calvin anoniem wilden blijven... Wat je zegt moet je toch kunnen verantwoorden. Voor wie ook, in welke omstandigheden ook. Ik weet dat er genade toe nodig is om dan staande te blijven. Maar bewust je overtuiging verbergen voor anderen lijkt me niet goed. Leer en leven moeten overeenstemmen. Niet alleen voor sommige mensen, maar wees oprecht. Er zijn immers ook tijden geweest dat er de vrijheid of de brandstapel aan verbonden was? Schamen we ons dan nu voor onze medemens? Dan is de Bijbel ook heel duidelijk hierover.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Afmelden

Bericht door Pimpelmees »

Wim Anker schreef: En die privacy, daar zou ik me op RF maar niet druk over maken. Dat is wat men noemt een "bijzaakje". Of log je bij de bank ook in onder een nickname? Zolang die weten wie je werkelijk bent (welke username er ook wordt gebruikt) loopt je privacy meer gevaar dan 10 RF's bij elkaar.
Vreemde argumentatie Wim. Omdat de banken nog vele malen erger zijn qua privacyschending, zouden we de privacy-inbreuk bij refoforum ook maar moeten toelaten. Op die manier kun je elk standpunt goed praten. Er is altijd wel iets dat nog erger is dan je eigen standpunt en dan noem je je eigen standpunt een "bijzaakje".
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afmelden

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:@Wim Anker:

Dat heb ik niet gezegd. Iedereen die mij googlet kan mij vinden als christen met publieke functies. Maar niet ieder gespreksonderwerp op dit forum hoeft in de krant. Als jij ooit dominee of tweedekamerlid wordt, kun je er vanuit gaan dat al je bijdragen nog eens worden nageplozen. Het is de vraag of je dat moet willen.
Als Martin Luther en Jean Calvin anoniem wilden blijven... Wat je zegt moet je toch kunnen verantwoorden. Voor wie ook, in welke omstandigheden ook. Ik weet dat er genade toe nodig is om dan staande te blijven. Maar bewust je overtuiging verbergen voor anderen lijkt me niet goed. Leer en leven moeten overeenstemmen. Niet alleen voor sommige mensen, maar wees oprecht. Er zijn immers ook tijden geweest dat er de vrijheid of de brandstapel aan verbonden was? Schamen we ons dan nu voor onze medemens? Dan is de Bijbel ook heel duidelijk hierover.
Dit is onzin, DIA. Calvijn en Luther hebben -voor zover ik weet- zelfs sommige boeken niet openbaar gepubliceerd, omdat die naar eigen inschatting nog niet geschikt waren voor publicatie. Zij waren achteraf bezien zo belangrijk, dat zulke geschriften alsnog worden uitgegeven. Maar je kunt dat niet vergelijken met het uitgeven van een woordelijk verslag van een verjaardagsvisite of het publiceren van van alles op internet. Niet alles wat iemand te melden heeft, is zo belangrijk dat het op naam moet worden gepubliceerd.

Wat je schrijft over het verbergen van je overtuiging voor anderen is ook flauwekul. Want dat heeft niets met dit onderwerp te maken. Vrijwel iedereen die met mij te maken heeft weet binnen drie uur dat ik protestants-christelijk ben. En anders kan dat via Google in één minuut worden achterhaald. Ik verbaas me er ook altijd over als mensen zich afvragen hoe ze het geloof ter sprake moeten brengen, want dat doen andere mensen meestal heel snel, als je maar jezelf bent.

Maar daarom hoeft nog niet iedereen te weten wat voor keukenmachine ik heb aangeschaft of dat ik in discussie ben over verbondsbeloften en evangeliebeloften, natuurlijk. Iedereen die mij persoonlijk kent, mag dat weten, maar andere mensen die naar mij op zoek zijn, niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Afmelden

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:
Luther schreef:En ja, Ad en Wim Anker: ik heb wel spijt van diverse postings op dit forum, niet alleen inhoudelijk maar soms ook qua toon.
Als je spijt hebt van bepaalde postings, om wat voor reden dan ook, waarom is het dan zo belangrijk dat het niet terug te lezen is?
Omdat ik niet de rest van m'n leven die dingen wil uitleggen.
Waarom niet?
Omdat ik dat niet wil.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Afmelden

Bericht door freek »

Sommige mensen willen gewoon niet snappen dat je wel eens van mening kunt veranderen, of dat je gaande weg kunt kiezen voor een andere verwoording. Het is uitermate vermoeiend als je dan telkens wordt aangesproken en verantwoording moet afleggen over meningen uit het verleden. Wie me niet-anoniem wil volgen, meldt zich maar op Twitter of Facebook.
::bye
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afmelden

Bericht door Ad Anker »

Ik snap dat wel hoor Freek. Maar het is toch apart dat dit forum dan een soort opvangbak is van mensen die een inconsistente mening hebben. Ik ken inderdaad een aantal mensen op dit forum die nogal veranderd zijn t.o.v. jaren geleden. Ik ken ook mensen die behoorlijk fel en duidelijk zijn geweest in discussies. Tja, als je dat weer onder je neus gewreven wordt, kan dat lastig zijn. Maar IRL weten mensen toch ook van je dat je een andere mening hebt dan jaren geleden. Waarom mag dat hier niet dan?

En wat vinden jullie van de regelmatig voorkomende sneren richting predikanten, en dat onder een schuilnaam. Ik heb dat al genoemd. Ik vind dat zó raar, maar het mag wel. 't Blijft gewoon staan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afmelden

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Ik snap dat wel hoor Freek. Maar het is toch apart dat dit forum dan een soort opvangbak is van mensen die een inconsistente mening hebben. Ik ken inderdaad een aantal mensen op dit forum die nogal veranderd zijn t.o.v. jaren geleden. Ik ken ook mensen die behoorlijk fel en duidelijk zijn geweest in discussies. Tja, als je dat weer onder je neus gewreven wordt, kan dat lastig zijn. Maar IRL weten mensen toch ook van je dat je een andere mening hebt dan jaren geleden. Waarom mag dat hier niet dan?

En wat vinden jullie van de regelmatig voorkomende sneren richting predikanten, en dat onder een schuilnaam. Ik heb dat al genoemd. Ik vind dat zó raar, maar het mag wel. 't Blijft gewoon staan.
1.Volgens de Forumregels mogen sneren richting predikanten niet dus zullen de mods dan ingrijpen.
2. Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen waarom onder een nickname posten verkeerd zou zijn.
3. Ik heb geen enkele behoefte om ( een deel van) mijn privé leven op het world wide web te zetten. Daarom ben ik ook FB en twitterloos.
4. Ook ik verander wel eens van toon en inzicht maar dat is omdat de fronten soms ook veranderen.
5.Door dat forummers in PB vaak wel hun eigen naam gebruiken kennen veel elkaar wel bij hun echte naam.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Afmelden

Bericht door Ad Anker »

1. Dat zou inderdaad moeten ja.
2. Tja, niet iedereen vindt hetzelfde steekhoudend.
3. Heel verstandig. FB en twitter zijn handige instrumenten voor de duivel.
4. Dat is toch niet erg?
5. Veel wel ja. Dat klopt.
4.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Afmelden

Bericht door Mister »

Ad Anker schreef:1. Dat zou inderdaad moeten ja.
2. Tja, niet iedereen vindt hetzelfde steekhoudend.
3. Heel verstandig. FB en twitter zijn handige instrumenten voor de duivel.
4. Dat is toch niet erg?
5. Veel wel ja. Dat klopt.
4.
Als het onder 1 genoemde waar is en je leest het, meld het dan ook!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Afmelden

Bericht door freek »

Ad Anker schreef:Ik snap dat wel hoor Freek. Maar het is toch apart dat dit forum dan een soort opvangbak is van mensen die een inconsistente mening hebben. Ik ken inderdaad een aantal mensen op dit forum die nogal veranderd zijn t.o.v. jaren geleden. Ik ken ook mensen die behoorlijk fel en duidelijk zijn geweest in discussies. Tja, als je dat weer onder je neus gewreven wordt, kan dat lastig zijn. Maar IRL weten mensen toch ook van je dat je een andere mening hebt dan jaren geleden. Waarom mag dat hier niet dan?

En wat vinden jullie van de regelmatig voorkomende sneren richting predikanten, en dat onder een schuilnaam. Ik heb dat al genoemd. Ik vind dat zó raar, maar het mag wel. 't Blijft gewoon staan.
Lid worden van een forum is een keuze. Meestal doe je dat omdat je ziet dat de discussies je aanspreken of omdat je behoefte voelt om te reageren. Je accepteert daarbij dan ook de forummers die actief meedoen. Juist tot die selecte groep van mensen richt je je. De ervaring leert dat allerlei mensen ook meelezen. Dat zijn voor mij de mensen tot wie ik me niet richt als ik hier iets schrijf. Om me enigszins af te schermen voor die rest, heb ik hier een nickname. Een beetje zoals je in een restaurant ook niet zó hard gaat praten dat iedereen kan meegenieten. Weliswaar lees iedereen mijn postings hier, maar mensen kunnen het in elk geval niet identificeren. Ik vind het zo raar niet.

Wat betreft sneren. Wellicht is er verschil van inzicht over wat nu precies een sneer is.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Afmelden

Bericht door Wilhelm »

Waarschijnlijk verstaat Ad onder sneren dat je een opmerking maakt over voordracht inhoud of toon van de preek / predikant.
De mening dat dit niet mag wordt breed gedragen binnen onze gezindte.

Daarom voelde ik me ook diep schuldig toen vanmorgen vrouw en kinderen zeer teleurgesteld uit de kerk kwamen omdat er een preek gelezen was vol van terminologie en systematisering. Waarom ik daar allerlei schuldige gevoelens bij heb? We mogen daar natuurlijk helemaal geen kritiek op hebben. Als we er niets aan hebben ligt het altijd aan de hoorder...

(wat een overeenkomst in ons denken met Rome...)
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 15 mei 2015, 08:05, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Afmelden

Bericht door DDD »

Nou, er worden in de GG soms ook heel slechte preken gehouden en gelezen, en dat mag toch zeker wel op dit forum gezegd worden? Dat doet niets af aan het respect voor ambtsdragers, immers.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nou, er worden in de GG soms ook heel slechte preken gehouden en gelezen, en dat mag toch zeker wel op dit forum gezegd worden? Dat doet niets af aan het respect voor ambtsdragers, immers.
Dan zou je het toch nog eufemistisch moeten doen, maar de waarheid mag wel gezegd worden. Als hier predikanten op het forum zouden zitten zoals ik elke zondag nog hoor wordt ook wel terdege gewaarschuwd omtrent de ontwikkelingen in eigen kerkverband. Zou deze predikant dat hier niet mogen zeggen en wel op de kansel? Of zou hij hier dan ook verbannen worden? Ik vind persoonlijk, dat wat waar is, zonder iemand te kwetsen, gezegd mag worden. Niet hard, maar het mag wel duidelijk naar mijn gevoelen dan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Afmelden

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Nou, er worden in de GG soms ook heel slechte preken gehouden en gelezen, en dat mag toch zeker wel op dit forum gezegd worden? Dat doet niets af aan het respect voor ambtsdragers, immers.
Dan zou je het toch nog eufemistisch moeten doen, maar de waarheid mag wel gezegd worden. Als hier predikanten op het forum zouden zitten zoals ik elke zondag nog hoor wordt ook wel terdege gewaarschuwd omtrent de ontwikkelingen in eigen kerkverband. Zou deze predikant dat hier niet mogen zeggen en wel op de kansel? Of zou hij hier dan ook verbannen worden? Ik vind persoonlijk, dat wat waar is, zonder iemand te kwetsen, gezegd mag worden. Niet hard, maar het mag wel duidelijk naar mijn gevoelen dan.
Als de preekstoel maar geen steekstoel gaat worden. Predik het Woord!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Afmelden

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
DDD schreef:Nou, er worden in de GG soms ook heel slechte preken gehouden en gelezen, en dat mag toch zeker wel op dit forum gezegd worden? Dat doet niets af aan het respect voor ambtsdragers, immers.
Dan zou je het toch nog eufemistisch moeten doen, maar de waarheid mag wel gezegd worden. Als hier predikanten op het forum zouden zitten zoals ik elke zondag nog hoor wordt ook wel terdege gewaarschuwd omtrent de ontwikkelingen in eigen kerkverband. Zou deze predikant dat hier niet mogen zeggen en wel op de kansel? Of zou hij hier dan ook verbannen worden? Ik vind persoonlijk, dat wat waar is, zonder iemand te kwetsen, gezegd mag worden. Niet hard, maar het mag wel duidelijk naar mijn gevoelen dan.
Als de preekstoel maar geen steekstoel gaat worden. Predik het Woord!!!
Dat ben ik helemaal met je eens. Het moet ten allen tijden in liefde en bewogenheid.
Met harde koude steken bereikt men vaak het tegendeel. Maar een oprecht bewogen hard
wordt wel gevoeld.

En predik het Woord, dat houdt ook waarschuwen voor dwalingen in. Deed, om maar iemand
te noemen, Paulus dat ook niet? En noemde de Heere Jezus Zelf de vrome godsdienst geen
witgepleisterde graven en adderengebroedsels?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten