Ik denk dat de term godsdiensvrijheid niet goed wordt ingevuld. De reformatie heeft juist geijverd voor vrijheid van het geweten! Dat is godsdienstvrijheid. Waar mensen als alexv enz over struikelen gaat over wat anders: de taak van de overheid in het bevorderen van de godsdienst in het publieke domein. Het waren de contra-remonstranten die in tegenstelling tot de remonstranten een scheiding van kerk en overheid wensten. De overheid bevordert de ware goddienst en bestrijdt de valse godsdiensten. Dat betekende vanaf het allereerste begin dat de overheid toe moest zien dat de gereformeerde religie als zichtbare godsdienst bevorderd werd en alle andere niet openlijk zichtbaar waren. De roomsen mochten in schuilkerken samen komen, de joden in hun synagogen.Fjodor schreef:Ook @ GJdeBruijn. Leg jij het me dan maar uit. In jullie orthodoxe opinie is er principieel geen ruimte voor godsdienstvrijheid, toch?
Guido de Bres heeft art.36 in de NGB geschreven als verdediging richting Rome om duidelijk te maken dat het toenmage Roomse gezag werd erkend en dat de reformatie afstand nam van de radicale dopersen. Art36 is niet als grondslag voor een nieuw te vormen gezag in de NGB opgenomen, maar als erkenning van het toenmalige gezag: Nee wij zijn niet revolutionair, wij doen niet aan gewetensdwang wij erkennen het huidige gezag als Gods dienares. Willem van Oranje was echt gereformeerd met notabene een hofprediker die uit directe kring van reformatoren afkomstig was.
nb: bron om dit te verifieren: Guido de Bres, zijn leven, zijn belijden, uitgave KOK