De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 16:49

Tiberius
Administrator

Re: De zonde van Sodom was niet homoseksualiteit. Ezechiël 1

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:Wat ik vooral steeds merk is dat het een hot issue is voor hetero's om over te discussieren.
Dat valt wel mee hoor; de laatste keer dat het er hier over ging, is bijna 3 jaar geleden, ook met jou.
denkertje21 schreef:Het is immers makkelijk voor hetero's om mensen op een zonde te wijzen waar ze zelf nooit in zullen vallen...
Ik mis zoveel liefde en betrokkenheid op jonge mensen die de schrik van hun leven krijgen als ze merken dat het niks gaat worden met een huwelijk.
Het schrikbeeld om alleen te blijven. Altijd!

Ik heb een aantal weken geleden aan het graf gestaan van een jongeman die zich zelf van het leven had beroofd.
(...)

Heb jij enig idee hoeveel jongens en meiden er al uit jouw kerk zijn weggegaan omdat ze niet liefdevol werden opgevangen?
Daar heb ik in onze gemeente wel enig idee van, ja. Daar ligt ook veel schuld, dat is waar. Maar dat wil niet zeggen, dat we de zonde maar goed moeten praten.
Overigens ben ik daarom ook blij dat er momenteel meer aandacht voor is in de gereformeerde gezindte. Denk aan de stichtingen RefoAnders en OudersEnFamilieRondom. Dat vindt nu al zijn weerslag in de gemeente(n).
denkertje21 schreef:Jammer als je me wegzet als 'vrijzinnig'. Oordeel nou maar niet zo snel.
Het ging over je posting, niet over jou.
Mara

Bericht door Mara »

Je zegt: hoeveel jongens en meiden. Hoeveel zijn dat er eigenlijk? Zoals je het schrijft, lijken het er tamelijk veel. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA

Bericht door WimA »

denkertje21 schreef:Wat ik vooral steeds merk is dat het een hot issue is voor hetero's om over te discussieren.
Het is immers makkelijk voor hetero's om mensen op een zonde te wijzen waar ze zelf nooit in zullen vallen...
Ook dit is een omdraaing. m.i. is het helemaal niet zo'n issue's. Voor mij niet iig. Er wordt telkenmale door homo's een issue van gemaakt omdat men niet accepteert dat de homosexuele levenswijze als zondig wordt afgewezen.
denkertje21 schreef:Ik mis zoveel liefde en betrokkenheid op jonge mensen die de schrik van hun leven krijgen als ze merken dat het niks gaat worden met een huwelijk.
Het schrikbeeld om alleen te blijven. Altijd!
Iets als zonde benoemen is juist liefde en betrokkenheid tonen.
denkertje21 schreef:Ik heb een aantal weken geleden aan het graf gestaan van een jongeman die zich zelf van het leven had beroofd.
Hij was zijn hele leven lang actief geweest in zijn kerkelijke gemeente. Zat op verenigingen en was elke zondag trouw in de kerk
Hij was getrouwd met een vrouw, al heel lang.
Hoewel hij wist dat hij homo was.
Het zou wel overgaan, hij mocht er immers niet aan toegeven?
In zijn gemeente was geen ruimte voor openheid.
Hij is er letterlijk in gestikt.
Heb jij enig idee hoeveel jongens en meiden er al uit jouw kerk zijn weggegaan omdat ze niet liefdevol werden opgevangen?
Het is voor mij iig een heel onduidelijk en warrig verhaal. Maar als het de bedoeling is hiermee mij in te peperen dat ik door het afwijzen van homosexualiteit zelfmoorden veroorzaak herken ik mij er niet in.
denkertje21 schreef:Nee, ik ontzeg niemand de mening en de opvatting dat een homorelatie niet kan.
Ik zeg in deze zelfs ook dat niet-trouwen (geen relatie dus) beter is. Maar ik wijs hen niet af die een andere weg gaan.
Wat bedoel je dan met "afwijzen"? Ik geloof niet dat ik iemand afwijs door zonde zonde te noemen.
denkertje21 schreef:Jammer als je me wegzet als 'vrijzinnig'. Oordeel nou maar niet zo snel.
Ik geloof niet dat ik dat ben. Door genade ben ik zalig geworden omadt ik alles van mijzelf heb mogen inleveren en me aan Hem heb mogen uitleveren.
Dan is het betrachten van de Wet des Heeren ook jouw vermaak. (Ps. 119)
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Mara schreef:Je zegt: hoeveel jongens en meiden. Hoeveel zijn dat er eigenlijk? Zoals je het schrijft, lijken het er tamelijk veel. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
De meest voorzichtige schattingen houden het op 4% van de bevolking.
Over het algemeen wordt aangenomen dat het om 5 tot 10 % gaat.

Dat is geen natte vingerwerk. Daar zijn heel wat wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken naar gedaan. Kijk o.a. eens bij het SCP.

Dat betekent dus dat er in een kerkelijke gemeente van 1000 man ook 50 mensen met homogevoelens zouden moeten zitten...
"Maar ik ken er geen" zeg je wellicht.
Dat zei onze GG dominee ook.
Totdat zijn eigen zoon er mee op de proppen kwam.

Dat je er geen of weinig kent is enerzijds begrijpelijk en anderzijds een schande voor de kerk.
Begrijpelijk omdat het iets heel persoonlijks is. Iets wat je kwetsbaar maakt. Daar praat je niet gauw over met een ander.
Maar het is triest dat in de christelijke gemeenschap kennelijk onvoldoende vertrouwen wordt ervaren als het over je moeilijkste zaken gaat.
Je zwijgt dan maar. Want de ander staat toch klaar met z'n oordeel.
Kijk ook hier maar in dit topic.
Hoeveel mensen hebben hier al durven aan te gevn dat ze zelf homo zijn? En dat is nog wel achter de bescherming van een nick en avatar..
Leer mij volgen mét mijn vragen...
parsifal

Bericht door parsifal »

denkertje21 schreef:
Mara schreef:Je zegt: hoeveel jongens en meiden. Hoeveel zijn dat er eigenlijk? Zoals je het schrijft, lijken het er tamelijk veel. Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?

Dat is geen natte vingerwerk. Daar zijn heel wat wetenschappelijk verantwoorde onderzoeken naar gedaan. Kijk o.a. eens bij het SCP.

Dat betekent dus dat er in een kerkelijke gemeente van 1000 man ook 50 mensen met homogevoelens zouden moeten zitten...
Dat is een voorbeeld van slechte statistiek. Je kunt niet zomaar aannemen dat de kerk een dwarsdoorsnee van de bevolking is (of dat het zo zou moeten zijn).
Sorry, kon het niet laten, ben net bezig colleges (statistiek in) epidemiologie voor te bereiden :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Onderstaande lezing, die ds. J.M.J. Kieviet op de laatste studiedag van RefoAnders heeft gehouden, is m.i. erg aanbevelenswaardig. Het geeft praktische tips voor het pastoraat aan homofiele gemeenteleden, die ook in andere pastorale zaken gebruikt kunnen worden.

-----
Luister, wees trouw en blijf bij Bijbel in pastoraat aan homofiele gemeenteleden

Luisteren, trouw zijn en vasthouden aan het Bijbelse spreken zijn belangrijke elementen voor het pastoraat aan mensen met een homoseksuele voorkeur, aldus ds. J. M. J. Kieviet zaterdag op een studiedag van RefoAnders. Hieronder een gedeelte van zijn lezing.

Een ambtsdrager is onderherder van de Goede Herder, de Heere Jezus Christus. Als het goed is, is het zijn verlangen in zijn ambtsbediening, inclusief het pastoraat, het beeld van Christus te vertonen. Wat betekent dat concreet voor het pastoraat aan het gemeentelid met een homoseksuele voorkeur? Ik probeer daarvan puntsgewijs iets aan te duiden, met dank aan anderen die hierover eerder hebben nagedacht.

1. Als de pastor zelf een heteroseksuele gerichtheid heeft, zal hij zich nauwelijks echt kunnen inleven in de gevoelens van zijn pastorant. Zelfs kan het zijn dat hij zich bewust wordt van een bepaalde mate van innerlijke weerstand tegen de seksuele behoeften die de ander kent. Toch wordt van hem verwacht dat hij naast zijn (jonge) gemeentelid staat, hem of haar enigszins probeert te begrijpen en samen de gebrokenheid van het bestaan buiten het paradijs deelt. Hier zal hij iets moeten afspiegelen van de gezindheid van Christus.

2. De pastor zal zich tevens bewust moeten zijn van de impact en het mogelijke effect van zijn pastoraat. De ander die tegenover hem zit, verkeert in een afhankelijke positie, is kwetsbaar en wellicht in grote onzekerheid en spanning. Elk woord en elke non-verbale reactie wordt door de ander nauwkeurig opgeslagen. De pastor zal zich zijn grote verantwoordelijkheid terdege bewust moeten zijn.

3. Het is van groot belang dat de pastor goed luistert. Het gemeentelid krijgt ruimschoots de gelegenheid om zijn levensverhaal te vertellen, voor zover de pastor daarvan nog niet weet. Hij mag zich helemaal uitspreken. De pastor zal mede in zijn lichaamshouding tonen dat hij gespitst en toegewijd luistert. Hij moet niet te snel gaan interpreteren en evenmin moet hij telkens aangeven dat hij de ander helemaal begrijpt. Wel kan het functioneel zijn om gaandeweg het gesprek af en toe een gedeelte samen te vatten.

Voorzichtig met Bijbelteksten

4. De pastor zal voorzichtig dienen om te gaan met het opsommen van allerlei Schriftgegevens, met name van die Bijbelteksten die de homoseksuele praktijk kritisch aan de orde stellen. Het gemeentelid zal die Schriftplaatsen wel kennen. Deze Bijbelteksten klakkeloos en onbewogen citeren geeft geen positief effect. Hetzelfde geldt van allerlei andere pasklare antwoorden. Het gemeentelid mag niet de idee krijgen dat de pastor er zich op deze manier wel erg gemakkelijk van afmaakt.

5. Belangrijk is dat de ambtsdrager op enig moment (bijvoorbeeld na enkele gesprekken) een goed beeld heeft van de werkelijke situatie van het homoseksuele gemeentelid. Daar mag hij ook op doorvragen. Is er sprake van een vriendenkring en/of een min of meer vaste relatie en hoe functioneert die? Zijn er seksuele contacten geweest? Welke is de fase van verwerking van het gemeentelid? Wat verwacht hij van zijn pastor? Hoe is de relatie met de ouders?

Geen hulpverlener

6. Wat dit laatste betreft: het is te overwegen dat de pastor ook contact heeft met (als die er zijn) de ouders van het gemeentelid, althans als hij nog minderjarig is. Dat zal wel in overleg met het gemeentelid zelf moeten gebeuren. Niet uitgesloten is dat ook de ouders behoefte hebben aan pastorale zorg.

7. De pastor moet zich niet opwerpen als professionele hulpverlener. Hij moet zich zijn beperkingen bewust zijn. De pastor is er om te luisteren, samen Gods Woord te onderzoeken en te bidden. Een luisterend oor en een kloppend hart, die mag hij tonen. Psycholoog of therapeut is hij echter niet. Wel heeft de pastor zo nodig een taak in het verwijzen naar de hulpverlening, indien daaraan behoefte is.

8. Met pogingen om te komen tot verandering van de seksuele voorkeur moeten we heel voorzichtig zijn. We mogen geen irreële verwachtingen scheppen. Tegelijkertijd ben ik me bewust dat er op dit punt inmiddels een bepaalde mate van krampachtigheid is ontstaan, nu er enige tijd geleden flinke commotie ontstond over de activiteiten van Different, naar achteraf bleek overigens ten onrechte.

9. Pastoraat is een zaak van lange adem. Trouw is een belangrijke eigenschap van het Bijbelse pastoraat. Er kan niet volstaan worden met een enkel incidenteel contact. Het homoseksuele gemeentelid zal een voortdurende worsteling met zijn gerichtheid ervaren. Dat betekent dat de pastor paraat moet zijn –eventueel dit kenbaar maakt– om zijn pastorant hierin terzijde te staan, althans indien daaraan van diens zijde behoefte is.

Eis van onthouding

10. Het kan niet de bedoeling zijn de inhoud van de pastorale gesprekken aan anderen door te vertellen. Zelfs het delen van deze dingen met andere broeders van de kerkenraad zal niet automatisch mogen gebeuren – wellicht met een uitzondering voor de wijkouderling(en). Wel zullen problemen als deze, inclusief de nood van betrokkenen, in prediking en catechese en tevens in de zondagse voorbede een plaats ontvangen. In de richting van de gemeente geldt (ook al zijn de namen van betrokkenen niet bekend): „Draagt elkanders lasten en vervult alzo de wet van Christus” (Gal. 6:2). Te weten dat er in de gemeente meebidders zijn, kan voor betrokkenen heel wat betekenen.

11. In de pastorale gesprekken zal op enig moment duidelijk gemaakt moeten worden dat de Bijbel op geen enkele wijze ruimte laat voor een homoseksuele praktijk. Niet voor wisselende contacten. Maar evenmin voor een relatie die wel wordt aangeduid met de woorden ”in liefde en trouw”. Het is in het geestelijke en concrete belang van de desbetreffende gemeenteleden dat hierover absolute transparantie bestaat. Een onzeker geluid brengt alleen maar extra pijn en misvattingen.

Het doorgaande spreken van de Bijbel geeft onmiskenbaar aan dat er alleen sprake kan zijn van een seksuele praktijk binnen het huwelijk van één man en één vrouw. Alle andere seksuele contacten heeft de Heere verboden. Voor onze homoseksuele broeders en zusters geldt dus de Bijbelse eis van seksuele onthouding. Ik realiseer me: het klinkt nogal cru als het zo rechtuit wordt gezegd. Temeer omdat onze seculiere samenleving daarover heel andere opvattingen koestert, ja zelfs propageert. Binnen de christelijke gemeente geldt echter: „Gij geheel anders…”

Volwaardige plaats

12. Als er sprake is van een aangegane verhouding, al dan niet officieel, zal die relatie beëindigd moeten worden. Ook dat behoort bij de herderlijke zorg. In bestaande situaties zal, afhankelijk van de omstandigheid, geduld betracht mogen worden. Maar de pastorale intentie zal duidelijk moeten blijven: zonde is zonde voor de Heere. Zijn heilige Naam duldt het niet. En de heiligheid van Christus’ gemeente kan het niet dragen. Als de roeping tot bekering duurzaam genegeerd wordt, zal er een situatie ontstaan dat de sleutel van vermaan en tucht gehanteerd moet worden.

13. Het zal ten overvloede gezegd zijn: het gemeentelid met een homoseksuele voorkeur dat in onthouding leeft, neemt een volwaardige plaats in binnen de gemeente en heeft evenals welk ander belijdend lid dan ook een kerkelijk recht op het gebruik van de sacramenten en (wat de mannen betreft) op de verkiesbaarheid tot een ambt. Wel kunnen er in de praktijk van een bepaalde gemeente redenen zijn om van dat laatste (enige tijd) af te zien.

Juist deze broeders en zusters herinneren ons aan de gebrokenheid van ook ons eigen bestaan. Wat een voorrecht als zij mogen getuigen niet alleen van strijd tegen hun begeerten, maar ook van de kracht van het verlossingswerk van Christus. Het getuigenis van Paulus over zijn doorn in het vlees krijgt dan een zichtbare onderstreping: „Als ik zwak ben, dan ben ik machtig” (2 Kor. 12:10).

De auteur is predikant van de christelijke gereformeerde kerk Dordrecht-Centrum.

-----

bron: www.refdag.nl
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Een bijzonder mooi stuk van ds Kieviet.
Het stond ook op het Regenboogforum. ds. Kieviet is ook op dat Regenboogforum te gast geweest en heeft meegedicussieerd.

Wat mij vooral aansprak, was, wat ik ook steeds benadrukte: de pastorale zorg voor gemeenteleden die met homogevoelens zitten.
En dat ontbreekt er nog wel eens aan.

Dit topic begon met een verwijzing naar bijbelteksten. Juist daarover zegt ds. Kieviet:
"De pastor zal voorzichtig dienen om te gaan met het opsommen van allerlei Schriftgegevens, met name van die Bijbelteksten die de homoseksuele praktijk kritisch aan de orde stellen. Het gemeentelid zal die Schriftplaatsen wel kennen. Deze Bijbelteksten klakkeloos en onbewogen citeren geeft geen positief effect. Hetzelfde geldt van allerlei andere pasklare antwoorden. Het gemeentelid mag niet de idee krijgen dat de pastor er zich op deze manier wel erg gemakkelijk van afmaakt."

Wat er in topics als dit vooral gebeurt, is het aanwijzen van de zonden van de homo.
Maar nadat je dat gedaan hebt, zou het dan niet goed zijn om tot jezelf in te keren en je af te vragen wat jij gedaan hebt om je homofiele medemens op te vangen, te bemoedigen, ruimte te geven om met zijn nood in de gemeente en bij jou te komen? dan komt het dicht bij jezelf en stopt het wijzen naar de ander.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nu haal je wat zaken door elkaar, Denkertje21.

1. In de eerste plaats spreek ds. Kieviet over het pastoraat. Hier op dit forum is daar geen sprake van: dit is immers een discusssieforum.
2. In dit topic wordt helemaal niet de zonden van de homo aangewezen; althans niet "vooral". De meesten spreken er met behoorlijke empathie over; overigens zonder de zonde goed te praten.
Mara

Bericht door Mara »

denkertje21 schreef:Een bijzonder mooi stuk van ds Kieviet.
Het stond ook op het Regenboogforum. ds. Kieviet is ook op dat Regenboogforum te gast geweest en heeft meegedicussieerd.

Wat mij vooral aansprak, was, wat ik ook steeds benadrukte: de pastorale zorg voor gemeenteleden die met homogevoelens zitten.
En dat ontbreekt er nog wel eens aan.

Dit topic begon met een verwijzing naar bijbelteksten. Juist daarover zegt ds. Kieviet:
"De pastor zal voorzichtig dienen om te gaan met het opsommen van allerlei Schriftgegevens, met name van die Bijbelteksten die de homoseksuele praktijk kritisch aan de orde stellen. Het gemeentelid zal die Schriftplaatsen wel kennen. Deze Bijbelteksten klakkeloos en onbewogen citeren geeft geen positief effect. Hetzelfde geldt van allerlei andere pasklare antwoorden. Het gemeentelid mag niet de idee krijgen dat de pastor er zich op deze manier wel erg gemakkelijk van afmaakt."

Wat er in topics als dit vooral gebeurt, is het aanwijzen van de zonden van de homo.
Maar nadat je dat gedaan hebt, zou het dan niet goed zijn om tot jezelf in te keren en je af te vragen wat jij gedaan hebt om je homofiele medemens op te vangen, te bemoedigen, ruimte te geven om met zijn nood in de gemeente en bij jou te komen? dan komt het dicht bij jezelf en stopt het wijzen naar de ander.
Ik ken ds Kieviet als een zeer bewogen empathisch man, maar hij zal zeker de zonden aanwijzen als dit noodzakelijk is.
Je veronderstelde dat ik geen homojongeren zou kennen? Jawel hoor.
En als het één van onze zoons zou betreffen, zou ik nog net zo veel van hem houden. Daarmee verandert hij voor mij niet.
Maar ik zou wel, samen met hem, huilen. Huilen vanwege de gebrokenheid. Maar dat heb ik wel eens meer moeten doen, om heel andere reden.
De liefde van ouders voor hun kinderen is oneindig. Tenminste, zo zou het moeten zijn!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

denkertje21 schreef:

"Maar ik ken er geen" zeg je wellicht.
Dat zei onze GG dominee ook.
Totdat zijn eigen zoon er mee op de proppen kwam.

Dat je er geen of weinig kent is enerzijds begrijpelijk en anderzijds een schande voor de kerk.
Begrijpelijk omdat het iets heel persoonlijks is. Iets wat je kwetsbaar maakt. Daar praat je niet gauw over met een ander.
Maar het is triest dat in de christelijke gemeenschap kennelijk onvoldoende vertrouwen wordt ervaren als het over je moeilijkste zaken gaat.
Je zwijgt dan maar. Want de ander staat toch klaar met z'n oordeel.
Kijk ook hier maar in dit topic.
Hoeveel mensen hebben hier al durven aan te gevn dat ze zelf homo zijn? En dat is nog wel achter de bescherming van een nick en avatar..

Het schijnt dat er een taboe rust op de zoekmachine van google, Denkertje.
:yahoo
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Petrus Romanus

Bericht door Petrus Romanus »

Ik merk dat er nog steeds (gelovigen zijn) die homoseksuelen onder de wet willen brengen. Romeinen 3:28 Maar Paulus zegt:" Ik beweer juist dat de mens gerechtvaardigd wordt door te geloven, niet door de wet te onderhouden". Romeinen 13:8 [8] Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

Salomo zei: "de conclusie van een dwaas zijn nonsens, omdat hij van de verkeerde uitgangspunten uitgaat.
Omdat hij al vanuit een dwaas uitgangspunt begint, is zijn conclusie pure nonsens!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Petrus Romanus schreef:Ik merk dat er nog steeds (gelovigen zijn) die homoseksuelen onder de wet willen brengen. Romeinen 3:28 Maar Paulus zegt:" Ik beweer juist dat de mens gerechtvaardigd wordt door te geloven, niet door de wet te onderhouden". Romeinen 13:8 [8] Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde, want wie de ander liefheeft, heeft de gehele wet vervuld.

Salomo zei: "de conclusie van een dwaas zijn nonsens, omdat hij van de verkeerde uitgangspunten uitgaat.
Omdat hij al vanuit een dwaas uitgangspunt begint, is zijn conclusie pure nonsens!
1 Tim 1 vers 9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den doodslagers,

10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Petrus Romanus

Dat gaat over knapenschenders. Hoerengedrag.
Petrus Romanus

2 Petrus 3
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Petrus Romanus schreef:2 Petrus 3
16 Gelijk ook in alle zendbrieven, daarin van deze dingen sprekende; in welke sommige dingen zwaar zijn om te verstaan, die de ongeleerde en onvaste mensen verdraaien, gelijk ook de andere Schriften, tot hun eigen verderf.
Omdat ik één Bijbeltekst citeer die volgens jou niet ter zake doet, verdraai ik de Schrift tot mijn eigen verderf volgens jou?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie