Daar doelde ik ook op met mijn post in het topic Nieten en nullen, waar DIA helaas niet meer op ingegaan is.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 30#p405730[/quote]
Ik vind het een zeer verwarrend stuk.
De rechtvaardigmaking is een daad Gods, namelijk een vrijspraak in het oordeel Gods om de toegerekende gerechtigheid van Christus. En deze gebeurt wanneer de mens verenigd wordt met Christus (door Zijn Geest én het geloof), niet eerder en ook niet later. De rechtvaardigmaking is dan ook geen proces, evenals de levendmaking geen proces is. Beide zaken vallen samen.
De term 'rechtvaardiging in de consciëntie' is wel door sommige oudvaders gebruikt, maar niet op de manier waarop dat in dit stuk gebeurt als een proces dat reeds in het voorbereidend werk zou beginnen... Kortom: In dit stuk worden veel zaken door elkaar gegooid. Daarmee wordt de verwarring alleen maar groter.[/quote]
Nou, ik vind het geenszins verwarrend, hoewel ik het met bovenstaande van jou ook eens ben.[/quote]
Ds Kersten spreekt in zijn Dogmatiek in de Orde des Heils bladzijde 65 deel 2 over de levendmakende, inwendige roeping met verwijstekst Joh 5:25. Volgorde is dan:
1.roeping-2.wedergeboorte(vallen saam)
3.geloof
4.rechtvaardigmaking
enz...
Deze leer/volgorde kan ik niet als vervloekt zien, komt mij logisch en helder voor.[/quote]
Wat jij niet weet, niet ziet, of wellicht aan voorbij gaat is dat, het volgens de theologie van ds. Kersten mogelijk was dat iemand inwendig geroepen was, waarbij hij Christus niet kent, maar door die roeping (=ontdekking) wel wedergeboren is, en bijv. 10 of 15 jaar later pas door een weg van recht gerechtvaardigd wordt, en daar Christus pas ontvangt door de beloftenissen des Evangeliums.
Kijk, dit hebben Christus en Zijn apostelen nooit geleerd, en de reformatoren ook niet. Zij leerden alles in een stonde, het zgn. uur der minne. Waarbij :
1. De Vader de zondaar tot de gemeenschap van Christus trekt, door de weg van Zijn recht(Joh. 6:44). Dit is de inwendige roeping.
2. De zondaar sterft aan de wet, en gaat verloren als in een punt des tijds
3. Christus openbaart Zich als Borg en Middelaar tot zaligheid door de beloftenissen.
4. De ziel wordt in Hem ingelijfd door het geloof, en ontvangt daardoor het nieuwe leven (wedergeboorte)
5. Al deze zaken in ene dodelijke stonde door het geloof, gewerkt door de H.Geest die de Schepper is van het geloof.
6. In dit licht moet je dus ook Romeinen 8:30 verstaan.
Ik hoop dat je de dwaling nu wat beter in gaat zien. Gods recht wordt middels de leer van Kersten omzeild en gebogen, en God is een zondaar al barmhartig alvorens die zondaar onder de toorn van God verloren is gegaan. God kan Zijn toorn en Zijn barmhartiheid niet vermengen. De wet verwekt toorn en doet een ziel verloren gaan, en het Evangelie de liefde Christi tot behoudenis. Tussen Gods eis tot betaling (=wet) en het evangelie, ligt Zijn heilige recht. Ik hoop dat je nu ziet dat deze leer een vermenging is van wet en evangelie. Onder de ontdekking der wet is bij Kersten een ziel al inwendig geroepen en (verondersteld) wedergeboren. Want, het zal wel moeten blijken een wedergeboorte geweest te zijn, gelet waar deze ontdekking op uit zal lopen.(verschrikkelijk, wat een theologie...!!) Maar Kersten vergat dat de wet niet uit het geloof is(Gal. 3:12), en dus de ontdekking die geestelijk uit de wet vloeit, een mens niet levend kunnen maken, lees Gal. 3:21. De wet maakt door de H.Geest wel de zonden levend, maar NIET de zondaar, Rom. 7:9.
Is dan de wet tegen de beloftenissen(=evangelie) Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid(= vergeving der zonden) uit de wet zijn, Gal. 3:21.
Zoals je ziet, maakt de H.Geest door de ontdekking der wet een ziel dus niet levend, dat doet de H.Geest alleen door de beloftenissen des Evangeliums(Efeze 2:5 met kant.), nadat die ziel door recht verloren is gegaan. Want, de zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.[/quote]
Geachte vriend,
In de voorstelling die jij geeft kan er een omzeilen gezien worden, toch komt deze uitleg(o.a.van Ds Kersten) die ik zondag aan zondag mag horen mij duidelijker en betrouwbaarder voor.
Wat mij wel bezig houdt is de uitleg bij zondag 7 en zondag 23 van de HC maar dat is off-topic.
Verders is het beeld van een klein kind/baby in een huisgezin wat zijn vader en moeder niet kent een helder beeld van een onbewust kind in het Goddelijk huisgezin, toen jij klein was DWW zorgde jouw vader en moeder voor jou, je kende hen niet en was alleen maar bezig met eten en drinken en de boel vervuilen. Wat een genade dat God dan ons niet wegstormd van voor Zijn aangezicht. Misschien houd ik dan teveel van de kleine kerkgeschiedenis met al de bekeeringsgeschiedenissen, dat zij zo maar ik waag het daar mede liever mee dan met wat ik regelmatig hier lees.
Verders wil ik het beeld verwerpen dat Ds Kersten een verondersteld wedergeboren zou geleerd hebben.
Pierre
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.