Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

pierre27

Re: Twee vrienden over de wedergeboorte en rechtvaardigmaking

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:Goed om dit weer eens te lezen, Wilhelm.
Daar doelde ik ook op met mijn post in het topic Nieten en nullen, waar DIA helaas niet meer op ingegaan is. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 30#p405730
Ik vind het een zeer verwarrend stuk.
De rechtvaardigmaking is een daad Gods, namelijk een vrijspraak in het oordeel Gods om de toegerekende gerechtigheid van Christus. En deze gebeurt wanneer de mens verenigd wordt met Christus (door Zijn Geest én het geloof), niet eerder en ook niet later. De rechtvaardigmaking is dan ook geen proces, evenals de levendmaking geen proces is. Beide zaken vallen samen.

De term 'rechtvaardiging in de consciëntie' is wel door sommige oudvaders gebruikt, maar niet op de manier waarop dat in dit stuk gebeurt als een proces dat reeds in het voorbereidend werk zou beginnen... Kortom: In dit stuk worden veel zaken door elkaar gegooid. Daarmee wordt de verwarring alleen maar groter.
Nou, ik vind het geenszins verwarrend, hoewel ik het met bovenstaande van jou ook eens ben.

Ds Kersten spreekt in zijn Dogmatiek in de Orde des Heils bladzijde 65 deel 2 over de levendmakende, inwendige roeping met verwijstekst Joh 5:25. Volgorde is dan:
1.roeping-2.wedergeboorte(vallen saam)
3.geloof
4.rechtvaardigmaking
enz...

Deze leer/volgorde kan ik niet als vervloekt zien, komt mij logisch en helder voor.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Deze volgorde is ook juist wanneer het maar bijeen gehouden wordt.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

pierre27 schreef:
Luther schreef:
Zonderling schreef:
Luther schreef:Goed om dit weer eens te lezen, Wilhelm.
Daar doelde ik ook op met mijn post in het topic Nieten en nullen, waar DIA helaas niet meer op ingegaan is. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 30#p405730
De rechtvaardigmaking is een daad Gods, namelijk een vrijspraak in het oordeel Gods om de toegerekende gerechtigheid van Christus. En deze gebeurt wanneer de mens verenigd wordt met Christus (door Zijn Geest én het geloof), niet eerder en ook niet later. De rechtvaardigmaking is dan ook geen proces, evenals de levendmaking geen proces is. Beide zaken vallen samen.

De term 'rechtvaardiging in de consciëntie' is wel door sommige oudvaders gebruikt, maar niet op de manier waarop dat in dit stuk gebeurt als een proces dat reeds in het voorbereidend werk zou beginnen... Kortom: In dit stuk worden veel zaken door elkaar gegooid. Daarmee wordt de verwarring alleen maar groter.
Nou, ik vind het geenszins verwarrend, hoewel ik het met bovenstaande van jou ook eens ben.

Ds Kersten spreekt in zijn Dogmatiek in de Orde des Heils bladzijde 65 deel 2 over de levendmakende, inwendige roeping met verwijstekst Joh 5:25. Volgorde is dan:
3.geloof
4.rechtvaardigmaking
enz...

Deze leer/volgorde kan ik niet als vervloekt zien, komt mij logisch en helder voor.
Wat jij niet weet, niet ziet, of wellicht aan voorbij gaat is dat, het volgens de theologie van ds. Kersten mogelijk was dat iemand inwendig geroepen was, waarbij hij Christus niet kent, maar door die roeping (=ontdekking) wel wedergeboren is, en bijv. 10 of 15 jaar later pas door een weg van recht gerechtvaardigd wordt, en daar Christus pas ontvangt door de beloftenissen des Evangeliums.

Kijk, dit hebben Christus en Zijn apostelen nooit geleerd, en de reformatoren ook niet. Zij leerden alles in een stonde, het zgn. uur der minne. Waarbij :
1. De Vader de zondaar tot de gemeenschap van Christus trekt, door de weg van Zijn recht(Joh. 6:44). Dit is de inwendige roeping.
2. De zondaar sterft aan de wet, en gaat verloren als in een punt des tijds
3. Christus openbaart Zich als Borg en Middelaar tot zaligheid door de beloftenissen.
4. De ziel wordt in Hem ingelijfd door het geloof, en ontvangt daardoor het nieuwe leven (wedergeboorte)
5. Al deze zaken in ene dodelijke stonde door het geloof, gewerkt door de H.Geest die de Schepper is van het geloof.
6. In dit licht moet je dus ook Romeinen 8:30 verstaan.

Ik hoop dat je de dwaling nu wat beter in gaat zien. Gods recht wordt middels de leer van Kersten omzeild en gebogen, en God is een zondaar al barmhartig alvorens die zondaar onder de toorn van God verloren is gegaan. God kan Zijn toorn en Zijn barmhartiheid niet vermengen. De wet verwekt toorn en doet een ziel verloren gaan, en het Evangelie de liefde Christi tot behoudenis. Tussen Gods eis tot betaling (=wet) en het evangelie, ligt Zijn heilige recht. Ik hoop dat je nu ziet dat deze leer een vermenging is van wet en evangelie. Onder de ontdekking der wet is bij Kersten een ziel al inwendig geroepen en (verondersteld) wedergeboren. Want, het zal wel moeten blijken een wedergeboorte geweest te zijn, gelet waar deze ontdekking op uit zal lopen.(verschrikkelijk, wat een theologie...!!) Maar Kersten vergat dat de wet niet uit het geloof is(Gal. 3:12), en dus de ontdekking die geestelijk uit de wet vloeit, een mens niet levend kunnen maken, lees Gal. 3:21. De wet maakt door de H.Geest wel de zonden levend, maar NIET de zondaar, Rom. 7:9.

Is dan de wet tegen de beloftenissen(=evangelie) Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid(= vergeving der zonden) uit de wet zijn, Gal. 3:21.

Zoals je ziet, maakt de H.Geest door de ontdekking der wet een ziel dus niet levend, dat doet de H.Geest alleen door de beloftenissen des Evangeliums(Efeze 2:5 met kant.), nadat die ziel door recht verloren is gegaan. Want, de zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
jvdg

Bericht door jvdg »

DWW schreef:...Zoals je ziet, maakt de H.Geest door de ontdekking der wet een ziel dus niet levend, dat doet de H.Geest alleen door de beloftenissen des Evangeliums(Efeze 2:5 met kant.), wanneer die ziel door recht verloren is gegaan. Want, de zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.
Ik heb de volgende vraag:

Hoe kan een mens nu, nadat hij ontdekt is aan de wet, levend gemaakt worden door de beloftenis van het Evangelie?
Er zijn er velen die ontdekt worden aan de wet en nochtans de beloftenis niet hebben verkregen.
Bovendien, met een belofte alleen kan een mens niet sterven.
Velen krijgen een belofte, maar gaan toch verloren.

Maar ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Daar doelde ik ook op met mijn post in het topic Nieten en nullen, waar DIA helaas niet meer op ingegaan is. http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 30#p405730[/quote]

De term 'rechtvaardiging in de consciëntie' is wel door sommige oudvaders gebruikt, maar niet op de manier waarop dat in dit stuk gebeurt als een proces dat reeds in het voorbereidend werk zou beginnen... Kortom: In dit stuk worden veel zaken door elkaar gegooid. Daarmee wordt de verwarring alleen maar groter.[/quote]
Nou, ik vind het geenszins verwarrend, hoewel ik het met bovenstaande van jou ook eens ben.[/quote]

3.geloof
4.rechtvaardigmaking
enz...

Deze leer/volgorde kan ik niet als vervloekt zien, komt mij logisch en helder voor.[/quote]
Wat jij niet weet, niet ziet, of wellicht aan voorbij gaat is dat, het volgens de theologie van ds. Kersten mogelijk was dat iemand inwendig geroepen was, waarbij hij Christus niet kent, maar door die roeping (=ontdekking) wel wedergeboren is, en bijv. 10 of 15 jaar later pas door een weg van recht gerechtvaardigd wordt, en daar Christus pas ontvangt door de beloftenissen des Evangeliums.

Kijk, dit hebben Christus en Zijn apostelen nooit geleerd, en de reformatoren ook niet. Zij leerden alles in een stonde, het zgn. uur der minne. Waarbij :
1. De Vader de zondaar tot de gemeenschap van Christus trekt, door de weg van Zijn recht(Joh. 6:44). Dit is de inwendige roeping.
2. De zondaar sterft aan de wet, en gaat verloren als in een punt des tijds
3. Christus openbaart Zich als Borg en Middelaar tot zaligheid door de beloftenissen.
4. De ziel wordt in Hem ingelijfd door het geloof, en ontvangt daardoor het nieuwe leven (wedergeboorte)
5. Al deze zaken in ene dodelijke stonde door het geloof, gewerkt door de H.Geest die de Schepper is van het geloof.
6. In dit licht moet je dus ook Romeinen 8:30 verstaan.

Ik hoop dat je de dwaling nu wat beter in gaat zien. Gods recht wordt middels de leer van Kersten omzeild en gebogen, en God is een zondaar al barmhartig alvorens die zondaar onder de toorn van God verloren is gegaan. God kan Zijn toorn en Zijn barmhartiheid niet vermengen. De wet verwekt toorn en doet een ziel verloren gaan, en het Evangelie de liefde Christi tot behoudenis. Tussen Gods eis tot betaling (=wet) en het evangelie, ligt Zijn heilige recht. Ik hoop dat je nu ziet dat deze leer een vermenging is van wet en evangelie. Onder de ontdekking der wet is bij Kersten een ziel al inwendig geroepen en (verondersteld) wedergeboren. Want, het zal wel moeten blijken een wedergeboorte geweest te zijn, gelet waar deze ontdekking op uit zal lopen.(verschrikkelijk, wat een theologie...!!) Maar Kersten vergat dat de wet niet uit het geloof is(Gal. 3:12), en dus de ontdekking die geestelijk uit de wet vloeit, een mens niet levend kunnen maken, lees Gal. 3:21. De wet maakt door de H.Geest wel de zonden levend, maar NIET de zondaar, Rom. 7:9.

Is dan de wet tegen de beloftenissen(=evangelie) Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid(= vergeving der zonden) uit de wet zijn, Gal. 3:21.

Zoals je ziet, maakt de H.Geest door de ontdekking der wet een ziel dus niet levend, dat doet de H.Geest alleen door de beloftenissen des Evangeliums(Efeze 2:5 met kant.), nadat die ziel door recht verloren is gegaan. Want, de zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.[/quote]

Geachte vriend,

In de voorstelling die jij geeft kan er een omzeilen gezien worden, toch komt deze uitleg(o.a.van Ds Kersten) die ik zondag aan zondag mag horen mij duidelijker en betrouwbaarder voor.
Wat mij wel bezig houdt is de uitleg bij zondag 7 en zondag 23 van de HC maar dat is off-topic.
Verders is het beeld van een klein kind/baby in een huisgezin wat zijn vader en moeder niet kent een helder beeld van een onbewust kind in het Goddelijk huisgezin, toen jij klein was DWW zorgde jouw vader en moeder voor jou, je kende hen niet en was alleen maar bezig met eten en drinken en de boel vervuilen. Wat een genade dat God dan ons niet wegstormd van voor Zijn aangezicht. Misschien houd ik dan teveel van de kleine kerkgeschiedenis met al de bekeeringsgeschiedenissen, dat zij zo maar ik waag het daar mede liever mee dan met wat ik regelmatig hier lees.

Verders wil ik het beeld verwerpen dat Ds Kersten een verondersteld wedergeboren zou geleerd hebben.

Pierre
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

jvdg schreef:
DWW schreef:...Zoals je ziet, maakt de H.Geest door de ontdekking der wet een ziel dus niet levend, dat doet de H.Geest alleen door de beloftenissen des Evangeliums(Efeze 2:5 met kant.), wanneer die ziel door recht verloren is gegaan. Want, de zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen dat verloren was.

Hoe kan een mens nu, nadat hij ontdekt is aan de wet, levend gemaakt worden door de beloftenis van het Evangelie?
Er zijn er velen die ontdekt worden aan de wet en nochtans de beloftenis niet hebben verkregen.

Juist jvdg, zij (velen) hebben de beloftenissen niet verkregen...
De beloften zijn voor degenen die IN Christus zijn.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
pierre27

Bericht door pierre27 »

PvS schreef:
jvdg schreef:

En nu nog een antwoord op de hoe-vraag. Ik lees geinteresseerd mee.. ;(
jvdg

Bericht door jvdg »

pierre27 schreef:
PvS schreef:
jvdg schreef:

En nu nog een antwoord op de hoe-vraag. Ik lees geinteresseerd mee.. ;(
Precies, Pierre, ik het antwoord 'juist' zegt mij niets.
Ik wens idd een inhoudelijk doch eenvoudig antwoord.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

jvdg schreef:
Hoe kan een mens nu, nadat hij ontdekt is aan de wet, levend gemaakt worden door de beloftenis van het Evangelie? Er zijn er velen die ontdekt worden aan de wet en nochtans de beloftenis niet hebben verkregen. Bovendien, met een belofte alleen kan een mens niet sterven. Velen krijgen een belofte, maar gaan toch verloren. Maar ik zal je wel verkeerd begrepen hebben.
Sommigen menen beloften te hebben verkregen, echter zonder dat zij vanuit een onhoudbare zielenood verloren zijn gegaan onder de toorn van Gods heilige wet. Dit zijn voorkomende waarheden, waarmee de duivel velen heeft bedrogen. Want, de beloften zijn slechts ja en amen, in en door een toegepaste en geschonken Heere Jezus Christus. De beloftenissen zijn dus wel levendmakend, wanneer die zondaar zijn leven, zijn bestaan, niet meer hebbend tot betaling, verloren is gegaan voor God. Dat is inderdaad wel een verschil tussen hemel en hel.

Wanneer dus een ziel alleen ontdekt is geworden, maar nimmer de beloftenis in en door Christus heeft ontvangen, in de weg van Gods heilige recht, dan hebben we maar te vrezen dat zo'n ziel voor eeuwige verloren is gegaan. Hierbij wil ik wel de nodige kanttekening maken. Namelijk dat er zielen zijn, die deze beloftenis in Hem wel degelijk hebben ontvangen, maar dit er, vanwege het grote wonder wat zij voor zichzelf niet mogelijk durven houden, niet voor durven houden. Dezulken hebben de zaken in hun hart, maar missen de woorden van deze zaken, en moeten veelal door anderen verklaard worden. Want, het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in Goddelijke kracht. Dit moet je verstaan in het licht van Jes. 57:15.

Ik heb over zulke kleingelovige aangevochten zielen enkele dingen willen schrijven :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... digden.pdf

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... kracht.pdf

En zelfs een keer een mailwisseling over gehad met Smytegelt op dit forum :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... zielen.pdf
jvdg schreef: Velen krijgen een belofte, maar gaan toch verloren.
Ten laatste, wil ik hier nog even kortelings op ingaan. Velen in de afscheiding denken, dat wanneer een ziel, nadat hij verloren is gegaan, en Christus aan zijn verloren ziel geopenbaard heeft gekregen, dit dan nog wel toegepast moet worden. Dit is een gruwelijke misvatting, want waar God in Christus preekt, daar is het dan ook op dat moment, in die stonde. Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er. Velen denken zovan, Kerstfeest (het Kind is geboren) is nog geen Golgotha. Een vreselijke on-Bijbelse uitleg, waar de apostelen nimmer over hebben gesproken. Een laatste vraag nu aan jou ter overdenking : Wanneer den Heere nu tot een ziel in dat dodelijkst tijdsgewricht tot (verkoren) ziel zegt: "Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol, Jes. 1:18."

In deze tekst staat twee keer: 'zij zullen worden'. Je zou taalkundig hiervan kunnen zeggen, dat is de toekomende tijd. De vraag aan jou: moet het daar in die stonde bij die ziel dan alsnog geschieden, of is het hem daar in die stonde middels deze woorden alrede in Christus geschonken en toegepast...??

In afwachting, ben ik zeer benieuwd wat je me hierop zult antwoorden. Anderen mogen ook antwoord geven.

Goede zondag!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mijns inziens is een belofte krijgen zoals gesteld werd iets anders als de handelingen in het gewricht zoals je laat weten.
Althans velen spreken wel dat ze een belofte hebben, maar kennen dat gericht niet.
De vraag was hoe het dan zat met hen die wel een belofte hebben gekregen en toch verloren gaan.Ik weet niet wie van de twee gaat antwoorden of DWW of PvS, of beiden, graag dus een concreet antwoord op deze eenvoudige vraag aan de lezenswaardige en typwaardige vrienden.

Bedankt alvast,

Een thuislezer
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons (2 Kor1:20).
De beloften des Geestes worden verkregen door het geloof in de Zoon van God.

Ik meen dat je me nu wel begrijpt, jvdg?

En pierre27, zij die verloren gaan hebben een belofte gestolen.

Gr.
PvS.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

pierre27 schreef:Mijns inziens is een belofte krijgen zoals gesteld werd iets anders als de handelingen in het gewricht zoals je laat weten. Althans velen spreken wel dat ze een belofte hebben, maar kennen dat gericht niet. De vraag was hoe het dan zat met hen die wel een belofte hebben gekregen en toch verloren gaan. Ik weet niet wie van de twee gaat antwoorden of DWW of PvS, of beiden, graag dus een concreet antwoord op deze eenvoudige vraag aan de lezenswaardige en typwaardige vrienden.
Wist je dat er veel zielen zijn, die het dodelijkst tijdsgewricht hebben doorleefd, maar dit er nooit voor hebben durven houden? Wat versta jij dan onder het dodelijkst tijdsgewricht....??
refo

Bericht door refo »

DWW schreef:
pierre27 schreef:Mijns inziens is een belofte krijgen zoals gesteld werd iets anders als de handelingen in het gewricht zoals je laat weten. Althans velen spreken wel dat ze een belofte hebben, maar kennen dat gericht niet. De vraag was hoe het dan zat met hen die wel een belofte hebben gekregen en toch verloren gaan. Ik weet niet wie van de twee gaat antwoorden of DWW of PvS, of beiden, graag dus een concreet antwoord op deze eenvoudige vraag aan de lezenswaardige en typwaardige vrienden.
Wist je dat er veel zielen zijn, die het dodelijkst tijdsgewricht hebben doorleefd, maar dit er nooit voor hebben durven houden? Wat versta jij dan onder het dodelijkst tijdsgewricht....??
Onder dat gewricht is te verstaan: een onbijbelse uitdrukking.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

PvS schreef: Luther e.a., jullie weten heel goed dat Bert e.a. de levendmaking scheidt van de kennis aan Christus.
Wanneer deze "leer" van Bert e.a. wordt staande gehouden, dan ben ik in twijfel over hen.
Weet niet van wie je dat idee gekregen heb, maar dat doe ik niet. Waar ik wel telkens op zit te hameren is dit, dat de levendmaking, in logische orde, de eerste stap in de heilsorde is....

Zoals ook beschreven in de DL

11 Voorts wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelven wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

12 En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef: Jammer dat je je niet wat duidelijker uitspreekt. Want over de logische orde wil ik niet twisten.
In logische orde plaatste ik in bovenstaande quote de inwendige roeping voor geloof en rechtvaardigmaking, wat ook in overeenstemming is met Romeinen 8:30.

Laten we nog eens de Dordtse Leerregels zien, III-IV.12:
...
...
Zo leren ook de D.L. ons:
- geen levendmaking zonder een dadelijk geloof en geloven (over hen die van jongsaf geheiligd zijn spreken we nu niet)
- geen geloof zonder levendmaking

Ben je het hiermee eens of niet?

Dan ook nog de kanttekening bij Efeze 2:5:

...
...

Dus: Ook levendmaking en rechtvaardigmaking zijn onafscheidelijk verbonden. Er is geen tijdsverschil, over de orde van beide wil ik niet twisten.

Nu ik toch bezig ben met citeren, geef ik nog maar een kanttekening, de kanttekening bij 1 Johannes 5:6:
...
...
De weldaden van wedergeboorte en rechtvaardigmaking kunnen volgens deze kanttekening niet van elkaar worden gescheiden, dus ook niet voor één ogenblik?

Z.
Ik ben het hier op alle punten volmondig met je eens. Hebben sommigen hier het idee dat ik een tijdsverschil wil zien tussen de verschillende stappen in de heilsorde. En dat is beslist niet waar. Hoewel ik niet zover wil gaan als te zeggen dat er geen tijdsverschil KAN zijn... En dat vooral om bepaalde mensen die ik hoog acht niet voor het hoofd te stoten...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie