Het belang van zelfonderzoek

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Een onwedergeborene is blind en doordat er niets is kan hij ook niets bij zichzelf zoeken.
Niet als je jezelf onderzoekt op een bijbelse manier, als je op zoek gaat naar Christus in je leven. Over het algemeen is een mens niet zó verduisterd, dat hij (als hij eerlijk is) niet moet concluderen: Ik ken Jezus niet, en ga niet dagelijks naar Hem toe. De bijbel wijst dan heel duidelijk de weg (even uit het hoofd geciteerd): Zoekt de Heere nu Hij nog te vinden is, roep Hem aan nu Hij nog dichtbij is. De ongerechtige verlate zijn weg, en ga tot de Heere Zijn God, dan Zal Hij hem genadig zijn.

Om dat te kunnen hebben we Gods Geest nodig, die die begeerte in ons wekt, die ons onze zonde doet zien, die ons alle rust buiten Christus afneemt, en ons naar Hem toedrijft. Anderzijds geloven wij dat wie de Heere zoekt, deze werking van de Geest er gratis bijkrijgt. Niet als automatisme, niet omdat wij dat verdienen door ons serieus er mee bezig zijn, maar omdat God barmhartig en genadig is, en doet wat Hij beloofd.
Petrus

Bericht door Petrus »

limosa schreef:
dit is de essentie, de kern, de pit, het hart van de zaak
en álles wat dus buiten de (nadere) reformatie valt, mist dus de genoemde kenmerken zoals Limosa schreef?

niet bedoeld om cynisch of wat ook te zijn, maar meer een constaterende vraag....
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

We hebben een geweten.
Jezus sprak het geweten van de - onwedergeboren - Farizeeën aan toen Hij zei: "Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen op haar."
Die Farizeeën voelden zich daardoor aangesproken en gingen stilletjes weg.
Zo kan ook het geweten worden aangesproken en het besef ontstaan bij een onwedergeborene: dát is het echte en dat mis ik.
Zo begon bij velen de bekering!
limosa

Bericht door limosa »

Petrus schreef:
limosa schreef:
dit is de essentie, de kern, de pit, het hart van de zaak
en álles wat dus buiten de (nadere) reformatie valt, mist dus de genoemde kenmerken zoals Limosa schreef?

niet bedoeld om cynisch of wat ook te zijn, maar meer een constaterende vraag....
het was memento die de kenmerken beschreef waar ik op reageerde

verder zou ik willen antwoorden Petrus dat je moet rekenen dat alle appels wel fruit zijn maar niet alle fruit is appel
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Het is goed jezelf af en toe aan een onderzoek te onderwerpen. Hoe je geestelijke leven is, en wat de oorzaken zijn die je steeds bij God vandaan brengen en houden.
Ik wil er wel bij opmerken dat het zelfonderzoek in sommige plaatsen zo overgeaccentueerd wordt dat het bijna ziekelijk wordt. Daarbij is het van belang dat juist het zelfonderzoek goed begeleid wordt in de prediking. Zelfonderzoek kan nl ook leiden tot wetticisme, (nog meer) ongeloof, wanhoop ect... en dat kan de bedoeling natuurlijk nooit zijn.
Verder beaam ik volledig de postings van Memento.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

http://www.prekenweb.nl/preken/BaanGJ-2Kor13v5(vb).mp3

of :

http://audioserver.nl/?option=content&t ... ser_id=260 (17-06-2007)

Een indrukwekkende en leerzame preek over het onderwerp van dit topic :

Het ware zelfonderzoek
2 Korinthe 13 : 5
Ds G.J. Baan


Aanbevolen !!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

limosa schreef:
refo schreef:Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.
ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

caprice schreef:
limosa schreef:
refo schreef:Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.
ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Toch zit er een kern van waarheid in de opmerking van refo. 'Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie'. Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De taak van een prediker is om het Woord te verkondigen. Éen van de kernpunten uit dit Woord is dat we zonder olie zitten. Het is de taak van de prediker om dit te brengen, met kracht! Dit overwegend zou het wel raar zijn om dan nog te vragen- vaak tijdens de preek! - 'smeek om ontdekt te worden aan uw gemis. Beter zou het zijn om de hoorders hun gebrek aan de kaak te stellen, op te roepen om dit Woord niet naast zich neer te leggen maar olie te kopen. Mensen die dit Woord wel naast zich neer leggen hoef je ook niet meer op te roepen om te smeken om ontdekking. Als ze al geen boodschap hebben aan de ernst van het Woord, zullen ze zeker ook niet om ontdekking vragen.
Beetje omslachtig uitgelegd :oops: . Ik hoop dat de bedoeling iig duidelijk is.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

freek schreef:
caprice schreef:
limosa schreef:
refo schreef:Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.
ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Toch zit er een kern van waarheid in de opmerking van refo. 'Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie'. Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De taak van een prediker is om het Woord te verkondigen. Éen van de kernpunten uit dit Woord is dat we zonder olie zitten. Het is de taak van de prediker om dit te brengen, met kracht! Dit overwegend zou het wel raar zijn om dan nog te vragen- vaak tijdens de preek! - 'smeek om ontdekt te worden aan uw gemis. Beter zou het zijn om de hoorders hun gebrek aan de kaak te stellen, op te roepen om dit Woord niet naast zich neer te leggen maar olie te kopen. Mensen die dit Woord wel naast zich neer leggen hoef je ook niet meer op te roepen om te smeken om ontdekking. Als ze al geen boodschap hebben aan de ernst van het Woord, zullen ze zeker ook niet om ontdekking vragen.
Beetje omslachtig uitgelegd :oops: . Ik hoop dat de bedoeling iig duidelijk is.
Beseffen we wel dat een predikant zegt dat we arm zijn, maar dat de hoorder zich rijk voelt? (ja natuurlijk weten we met ons historisch geloof wel dat we arm zijn,)
Ik denk dat je een kern van het probleem raakt! Er word op deze wijze opgebouwd op een historische kennis van onze armoede.
En daarom is het zeker nodig aan te dringen om op onderzoek uit te gaan of we echt wel arm zijn, want anders is de predikant uitdeler van geld aan rijken i.p.v. aan armen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Oude Paden schreef: En daarom is het zeker nodig aan te dringen om op onderzoek uit te gaan of we echt wel arm zijn, want anders is de predikant uitdeler van geld aan rijken i.p.v. aan armen.
Ik meen dat echt onderzoek idd van het allergrootste belang is, maar tegelijkertijd wil ik stellen dat een ware ellendeling dat onderzoek niet instelt, aangezien hij doorgaand gevoelt de grootheid van z'n kwaad. En zijn hopeloosheid/onmogelijkheid daar ooit uit verlost te worden.
En dat terwijl hem de Weg ter behoudenis doorloopend wordt voorgehouden, die Weg weet, maar die Weg niet kan begaan.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

freek schreef:
caprice schreef:
limosa schreef:
refo schreef:Onderzoeken of je wel olie hebt is dom. Je moet zorgen dat je olie hebt. Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie. Maar het (gratis) ophalen bij de Koopman.
ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Toch zit er een kern van waarheid in de opmerking van refo. 'Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie'. Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De taak van een prediker is om het Woord te verkondigen. Éen van de kernpunten uit dit Woord is dat we zonder olie zitten. Het is de taak van de prediker om dit te brengen, met kracht! Dit overwegend zou het wel raar zijn om dan nog te vragen- vaak tijdens de preek! - 'smeek om ontdekt te worden aan uw gemis. Beter zou het zijn om de hoorders hun gebrek aan de kaak te stellen, op te roepen om dit Woord niet naast zich neer te leggen maar olie te kopen. Mensen die dit Woord wel naast zich neer leggen hoef je ook niet meer op te roepen om te smeken om ontdekking. Als ze al geen boodschap hebben aan de ernst van het Woord, zullen ze zeker ook niet om ontdekking vragen.
Beetje omslachtig uitgelegd :oops: . Ik hoop dat de bedoeling iig duidelijk is.
Juist de onbekeerden moesten de binnenkamer eens ingaan om te smeken om ontdekking over hun onbekeerde staat, opdat hun ziele-ogen nog eens geopend mochten worden. Het is zo nodig om ontdekt, ontledigd, ontgrond en ontbloot te worden, want anders zal er nooit plaats zijn voor een Middelaar. De mens met zijn eigen kennen en kunnen moet er aan. Gans ontbloot, en in mijzelven dood!
Zoals je het nu neerlegt lijk je te zeggen dat je alleen maar je zak open hoeft te houden, en dat de prediker hem vol kan preken. Maar en mens moet ontledigd worden. Zalig, zalig niets te wezen, in het eigen oog voor God!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

En dat terwijl hem de Weg ter behoudenis doorloopend wordt voorgehouden, die Weg weet, maar die Weg niet kan begaan.
Om later nog geleerd te krijgen dat het niet een 'niet kunnen', maar een 'niet willen' was. Om later nog te leren dat de grootste zonde die je begaan kunt het wegblijven van Christus is. Werd het maar meer als schuld ervaren als er niet tot het geestelijk aannemen van Christus komt. Het is onze schuld, als wij die weg tot Hem niet gaan. Van Gods kant staan alle deuren wagenwijd open!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:
En dat terwijl hem de Weg ter behoudenis doorloopend wordt voorgehouden, die Weg weet, maar die Weg niet kan begaan.
Om later nog geleerd te krijgen dat het niet een 'niet kunnen', maar een 'niet willen' was. Om later nog te leren dat de grootste zonde die je begaan kunt het wegblijven van Christus is. Werd het maar meer als schuld ervaren als er niet tot het geestelijk aannemen van Christus komt. Het is onze schuld, als wij die weg tot Hem niet gaan. Van Gods kant staan alle deuren wagenwijd open!
Ja..............
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

caprice schreef:
freek schreef:
caprice schreef:
limosa schreef: ah, zo, je moet gewoon geloven, en verder niet zeuren, zoiets?
En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Toch zit er een kern van waarheid in de opmerking van refo. 'Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie'. Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De taak van een prediker is om het Woord te verkondigen. Éen van de kernpunten uit dit Woord is dat we zonder olie zitten. Het is de taak van de prediker om dit te brengen, met kracht! Dit overwegend zou het wel raar zijn om dan nog te vragen- vaak tijdens de preek! - 'smeek om ontdekt te worden aan uw gemis. Beter zou het zijn om de hoorders hun gebrek aan de kaak te stellen, op te roepen om dit Woord niet naast zich neer te leggen maar olie te kopen. Mensen die dit Woord wel naast zich neer leggen hoef je ook niet meer op te roepen om te smeken om ontdekking. Als ze al geen boodschap hebben aan de ernst van het Woord, zullen ze zeker ook niet om ontdekking vragen.
Beetje omslachtig uitgelegd :oops: . Ik hoop dat de bedoeling iig duidelijk is.
Juist de onbekeerden moesten de binnenkamer eens ingaan om te smeken om ontdekking over hun onbekeerde staat, opdat hun ziele-ogen nog eens geopend mochten worden. Het is zo nodig om ontdekt, ontledigd, ontgrond en ontbloot te worden, want anders zal er nooit plaats zijn voor een Middelaar. De mens met zijn eigen kennen en kunnen moet er aan. Gans ontbloot, en in mijzelven dood!
Zoals je het nu neerlegt lijk je te zeggen dat je alleen maar je zak open hoeft te houden, en dat de prediker hem vol kan preken. Maar en mens moet ontledigd worden. Zalig, zalig niets te wezen, in het eigen oog voor God!
Ik vind dit een verkeerde volgorde.
Ik vind de term "aanspreken van onbekeerden" feitelijk niet kloppen. Ik denk niet dat een predikant bekeerden en onbekeerden moet aanspreken.
M.i. word dat veelal met goede bedoelingen verkeerd gedaan.
Plat gezegd: Je spreekt mensen aan. Die mensen stel je de voor vraag wat ze kennen. Op basis daarvan geeft de dominee de uitslag: bekeerd of onbekeerd.
Als je het zo doet als jij schetst dan praat de dominee tegen niemand. Want een onbekeerde zal geen aangestalten maken in de binnenkamer te gaan! Hij voelt zich nl. niet aangesproken, want hij is rijk en verrijkt.
Hij zal dus eerst moeten vragen: Voelt u uw zonde als last? Bent u daarover verslagen? Voelt u schuld en heeft u een schuldverzoener nodig? enz....... Zo nee, dan bent u onbekeerd. Dan reist u op de hel aan.
Andersom geld dat voor bekeerden. Die spreek je niet aan. Eerst geeft de dominee de kenmerken. Daarna zegt hij, Weest welgemoed.
M.i. nooit beginnen met: Onbekeerden luister eens!
Ds. Smijtegelt was hier een kei in (al gebruikte hij ook wel de termen bekeerd en onbekeerd als aanspraak!

In dat opzicht voel ik wel sympathie voor een zuivere kenmerken toepassing. De dominee onderzoekt dan bij de hoorder. En de hoorder krijgt dan een duidelijk boodschap mee. Misschien brengt die boodschap hem misschien in de binnenkamer.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:
caprice schreef:
freek schreef:
caprice schreef: En dan zo jezelf bedriegend de eeuwigheid in, ja.
Toch zit er een kern van waarheid in de opmerking van refo. 'Niet smeken of je ontdekt mag worden aan je gebrek aan olie'. Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. De taak van een prediker is om het Woord te verkondigen. Éen van de kernpunten uit dit Woord is dat we zonder olie zitten. Het is de taak van de prediker om dit te brengen, met kracht! Dit overwegend zou het wel raar zijn om dan nog te vragen- vaak tijdens de preek! - 'smeek om ontdekt te worden aan uw gemis. Beter zou het zijn om de hoorders hun gebrek aan de kaak te stellen, op te roepen om dit Woord niet naast zich neer te leggen maar olie te kopen. Mensen die dit Woord wel naast zich neer leggen hoef je ook niet meer op te roepen om te smeken om ontdekking. Als ze al geen boodschap hebben aan de ernst van het Woord, zullen ze zeker ook niet om ontdekking vragen.
Beetje omslachtig uitgelegd :oops: . Ik hoop dat de bedoeling iig duidelijk is.
Juist de onbekeerden moesten de binnenkamer eens ingaan om te smeken om ontdekking over hun onbekeerde staat, opdat hun ziele-ogen nog eens geopend mochten worden. Het is zo nodig om ontdekt, ontledigd, ontgrond en ontbloot te worden, want anders zal er nooit plaats zijn voor een Middelaar. De mens met zijn eigen kennen en kunnen moet er aan. Gans ontbloot, en in mijzelven dood!
Zoals je het nu neerlegt lijk je te zeggen dat je alleen maar je zak open hoeft te houden, en dat de prediker hem vol kan preken. Maar en mens moet ontledigd worden. Zalig, zalig niets te wezen, in het eigen oog voor God!
Ik vind dit een verkeerde volgorde.
Ik vind de term "aanspreken van onbekeerden" feitelijk niet kloppen. Ik denk niet dat een predikant bekeerden en onbekeerden moet aanspreken.
M.i. word dat veelal met goede bedoelingen verkeerd gedaan.
Plat gezegd: Je spreekt mensen aan. Die mensen stel je de voor vraag wat ze kennen. Op basis daarvan geeft de dominee de uitslag: bekeerd of onbekeerd.
Als je het zo doet als jij schetst dan praat de dominee tegen niemand. Want een onbekeerde zal geen aangestalten maken in de binnenkamer te gaan! Hij voelt zich nl. niet aangesproken, want hij is rijk en verrijkt.
Hij zal dus eerst moeten vragen: Voelt u uw zonde als last? Bent u daarover verslagen? Voelt u schuld en heeft u een schuldverzoener nodig? enz....... Zo nee, dan bent u onbekeerd. Dan reist u op de hel aan.
Andersom geld dat voor bekeerden. Die spreek je niet aan. Eerst geeft de dominee de kenmerken. Daarna zegt hij, Weest welgemoed.
M.i. nooit beginnen met: Onbekeerden luister eens!
Ds. Smijtegelt was hier een kei in (al gebruikte hij ook wel de termen bekeerd en onbekeerd als aanspraak!

In dat opzicht voel ik wel sympathie voor een zuivere kenmerken toepassing. De dominee onderzoekt dan bij de hoorder. En de hoorder krijgt dan een duidelijk boodschap mee. Misschien brengt die boodschap hem misschien in de binnenkamer.
Waarom zo moeilijk, als het ook kan door Christus af te schilderen in al Zijn rijkdom, om vervolgens die ene ontdekkende vraag te stellen: Bent u al in Hem geborgen, heeft u Hem al voor het eerst en ook dagelijks nodig, of ben je nog op weg naar de hel?
Plaats reactie