TV versus TV programma online /via PC

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4809
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Johann Gottfried Walther »

GerefGemeente-lid schreef: 16 mei 2024, 12:18
Johann Gottfried Walther schreef: 16 mei 2024, 11:50
HersteldHervormd schreef: 16 mei 2024, 10:35

Ik wist niet dat je een TV hebt.
Best bijzonder toch, ene moment een preek van ds. A. Schot aanbevelen, en dan tijdje later het over een TV programma hebben....
Ik kijk nooit TV, want die heb ik niet. Dit was te volgen via de live-link op de NOS.

En laten we wel wezen, iedereen hier op het forum heeft daartoe de beschikking.

Dus ik vind deze reactie nogal schijnheilig..., eerlijk gezegd.
Wat is voor jou het verschil tussen een uitzending op TV en een beelduitzending/streaming van een TV programma op je PC?

Ik zie een zekere inconsequentie bij jou, dat je het niet leuk vindt dat ik de vinger erbij leg is wat anders.

Je predikt altijd stevig, als het om de koers en de preken binnen onze Gereformeerde Gemeenten gaat,
ook juist binnen het rechtse geluid wat jij graag hoort, zijn de meeste predikanten zelfs tegen beelduitzending van de kerkdienst.

Daarom en omdat je pas nog een preek van Ds. Schot aanbeval. En nu begon over uitzending en dan ook nog over een niet christelijke politica, voel mij dat wel bijzonder op.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MGG
Berichten: 3708
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door MGG »

Laten we het niet op de persoon spelen.

Tegen het apparaat TV is weinig in te brengen. De naam is bij sommige besmet, maar het gaat vanzelfsprekend om het gebruik. Of je een kerkdienst via een laptop bekijkt of op een TV maakt geen verschil. Hetzelfde telt voor het kijken van programma's zoals Temptation Island.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6555
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Posthoorn »

Toen ik (weer) lid bij de GG moest ik mijn televisie wegdoen. Nu kijk ik dus weer vrolijk televisie via internet en velen in de GG mét mij, denk ik zo. :)
Zeeuw
Berichten: 11775
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Zeeuw »

Posthoorn schreef: 16 mei 2024, 13:48 Toen ik (weer) lid bij de GG moest ik mijn televisie wegdoen. Nu kijk ik dus weer vrolijk televisie via internet en velen in de GG mét mij, denk ik zo. :)
Is die verplichting nog zo streng? Wij kijken zaken via internet, maar ik wil geen tv in huis, puur omdat de ervaring bij veel mensen leert dat die vaak aanstaat in de huiskamer en ik wil die stoorzender er niet standaard hebben.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4029
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef: 16 mei 2024, 13:50
Posthoorn schreef: 16 mei 2024, 13:48 Toen ik (weer) lid bij de GG moest ik mijn televisie wegdoen. Nu kijk ik dus weer vrolijk televisie via internet en velen in de GG mét mij, denk ik zo. :)
Is die verplichting nog zo streng? Wij kijken zaken via internet, maar ik wil geen tv in huis, puur omdat de ervaring bij veel mensen leert dat die vaak aanstaat in de huiskamer en ik wil die stoorzender er niet standaard hebben.
Zo denken wij er ook over. En idd het begrip wel/niet tv is achterhaald.
DDD
Berichten: 29005
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door DDD »

Precies, maar de reactie op GG-lid was daarom ook niet redelijk.

Ik heb geen problemen met tv-kijken maar wel met schermen in huis. En ook met het standaard aan staan van een TV.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3086
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Lilian1975 »

Terri schreef: 16 mei 2024, 15:04
Zeeuw schreef: 16 mei 2024, 13:50
Posthoorn schreef: 16 mei 2024, 13:48 Toen ik (weer) lid bij de GG moest ik mijn televisie wegdoen. Nu kijk ik dus weer vrolijk televisie via internet en velen in de GG mét mij, denk ik zo. :)
Is die verplichting nog zo streng? Wij kijken zaken via internet, maar ik wil geen tv in huis, puur omdat de ervaring bij veel mensen leert dat die vaak aanstaat in de huiskamer en ik wil die stoorzender er niet standaard hebben.
Zo denken wij er ook over. En idd het begrip wel/niet tv is achterhaald.
Toch blijft het voor mij als buitenstaander refogezindte binnenstaander werd... een vreemd en eigenlijk onbegrijpelijk iets.... . Je hoorde er echt niet bij, en nog belangrijker: het kon nooit iets zijn als: je tv had of wel eens tv keek. (Stiekum op.zolder, vakantie of elders of openlijk L dan niet heel selectief) . Je als meisje een bikini droeg ipv van een zwempak, je je opmaakt, oorbellen had of wel eens een broek aan had. Tja kijk nu eens rond. We staren naar een schermpje ook in de woonkamers . Alleen heet het geen tv maar uitzending gemist.... je dochter wordt vreemd aangekeken met zwempak. En broek? Ach als ik zo rond me heen kijk. Ben ik inmiddels een zware refo :jongle
HersteldHervormd
Berichten: 6323
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door HersteldHervormd »

Mijn mening is dat je een bepaalde beeld cultuur niet tegen houdt. Je hoeft het ook niet tegen te houden. Er zijn talloze moderne middelen waar men vroeger principieel op tegen was, en nu maken zelfs de meest rechtse dominees er gebruik van.

Wij hebben ook geen TV. Op YT zoeken wij wel eens wat op. Wat informatief tot aan verantwoorde ontspanning. Het voordeel van een computer t.o.v. een TV is dat je zelf op moet zoeken wat je wilt gaan kijken. Een TV speelt wat af en dat is het dan.

Een tijdje terug heb ik op YT de aanbevolen video’s uitgezet. Als ik op YT zit zie ik slechts één wit scherm met een zoekbalk, echt zo ontzettend fijn dat je niet verleid word met allerlei leuke (of slechte) videootjes die je tijd op kunnen slokken. Ik zou dat iedereen aanraden die daar ook tegenaan lopen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6323
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 16 mei 2024, 15:13 Precies, maar de reactie op GG-lid was daarom ook niet redelijk.

Ik heb geen problemen met tv-kijken maar wel met schermen in huis. En ook met het standaard aan staan van een TV.
Mja, als jij je altijd op een bepaalde manier poneert dan kan het zijn dat je (on)bewust een profiel van jezelf creeert. Dus ik begrijp het wel. Als jij exact eenzelfde bericht zou komen zou het mij niet eens opvallen, puur omdat het past binnen jouw profiel.

Snap je?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Profesto
Berichten: 834
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Profesto »

Tjonge, dat er voor vliegen afvangen tegenwoordig hele topics nodig zijn... :huhu
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of de onderstaande link, die ik in een ander topic plaatste, veel bekeken is. In elk geval past het precies in dit topic.
https://www.youtube.com/watch?v=_lALkHiA1Fo&t=1s
© -DIA- 18-05-2024: 32800
JvW
Berichten: 774
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door JvW »

Wij hebben (bewust) wel een tv. We kijken misschien wel één keer per twee weken het nieuws en heel soms nog eens een documentaire of iets dergelijks. De kerkdiensten tijdens corona uiteraard ook en af en toe iets via youtube of terugkijken.
Dat een tv hele dagen aan zou staan herken ik dus niet. Je kunt hem ook gewoon uit laten staan. Ik krijg sterk het idee dat de mensen die geen tv hebben (veel) meer tv kijken dan (een aantal) mensen die wel een tv hebben. Mijn idee is dat we de kinderen beter om kunnen leren gaan met dat ding.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
HHR
Berichten: 1047
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door HHR »

Terri schreef: 16 mei 2024, 15:04
Zeeuw schreef: 16 mei 2024, 13:50
Posthoorn schreef: 16 mei 2024, 13:48 Toen ik (weer) lid bij de GG moest ik mijn televisie wegdoen. Nu kijk ik dus weer vrolijk televisie via internet en velen in de GG mét mij, denk ik zo. :)
Is die verplichting nog zo streng? Wij kijken zaken via internet, maar ik wil geen tv in huis, puur omdat de ervaring bij veel mensen leert dat die vaak aanstaat in de huiskamer en ik wil die stoorzender er niet standaard hebben.
Zo denken wij er ook over. En idd het begrip wel/niet tv is achterhaald.
Al jaren. 10 jaar geleden werd de TV censuur in veel GG's al niet meer gehandhaafd na de komst van internet.
Zelf hebben wij sinds coronatijd een smart TV. Toen voor het thuis diensten bekijken en die nu vooral gebruikt wordt voor spelletjes, en enkele keer wat kijken. Veelal dmv casten met een laptop omdat de apps al snel verouderen. Hij staat iig niet dagelijks, en sowieso niet standaard aan.
Het meeste kijk ik op mijn laptop of smartphone.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door -DIA- »

JvW schreef: 16 mei 2024, 19:23 Ik krijg sterk het idee dat de mensen die geen tv hebben (veel) meer tv kijken dan (een aantal) mensen die wel een tv hebben.
Soms krijg ik dit idee ook wel. Het is als een verboden vrucht, voor het oog zo begeerlijk, en dat gaat goed... tot die ene keer.... En dat geldt niet alleen de tv, maar ook andere media, tot die ene keer... dat de duivel je grijpt. En je valt. Ook dit heb ik meermalen, en ook van nabij meegemaakt. Zelfs onder mensen waarvan we het goede mogen geloven. Asaf was ook bijna uitgleden, maar Asaf zocht niet de plaatsen of de bronnen van gevaar op. Bijkans... bijna... Totdat!
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10513
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: TV versus TV programma online /via PC

Bericht door Zita »

Ik kom toch bij redelijk wat gezinnen waar de TV op de achtergrond continu aanstaat. Mijn zwager is dan nog wel zo vriendelijk om het geluid even uit te zetten als je daar koffiedrinkt. Maar verder: een huilend kind? We zetten Paw Patrol wel even aan. Een beetje te druk om voor te lezen? Voorleesdinges van Dikkie Dik verschijnt op het tv-scherm. Een belangrijk iets met sport? Het geluid minimaal en vanuit je ooghoek zie je die mensen daar tobben op dat veld/op die fiets/op de schaatsbaan/wat dan ook.
Of TV-lozen persé aan minder tv-tijd komen, weet ik niet. TV-kijkers kijken wat er is. Dan kan er dus ook niks naar je zin zijn. Internetkijkers kijken wat ze willen zien. Daar is altijd wel iets leuks te vinden. Maar met netflix en soortgelijke zaken zijn die twee dingen door elkaar gaan lopen. Er is dan voor de TV-kijkers ook altijd iets wat ze willen zien. Het enige verschil is dan nog dat de internetkijkers meestal op een klein eigen scherm kijken en het een individuele activiteit is, terwijl de tv-kijkers een groot scherm hebben en het hele huishouden erbij betrokken wordt.
Plaats reactie