“Vraag er maar veel om.”

GerefGemeente-lid
Berichten: 6838
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:39
GerefGemeente-lid schreef: 09 aug 2023, 12:12
En daarom de oproep: 'Vraag er maar veel om!' God eist bekering en geloof en we kunnen niet aan die eis voldoen. Maar het aanhoudend gebed, het kermen, zuchten en wenen van verloren zondaren, zal bij God vandaan verhoord worden! De beweringen hier dat dit met lijdelijkheid te maken zou hebben vind ik dus een valse en onjuiste bewering.
Als je het zo uitlegt, ben ik het echt voor 100% met je eens.
Dit is bidden met verwachting, alles uit Hem, niks uit ons.
Zo heeft ds. Zoet het dus ook bedoeld.

Dus nogmaals: ik hoop dat je je eerdere bericht rectificeert.
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ambtenaar »

GerefGemeente-lid schreef: 10 aug 2023, 15:52
Zeeuw schreef: 09 aug 2023, 15:39
GerefGemeente-lid schreef: 09 aug 2023, 12:12
En daarom de oproep: 'Vraag er maar veel om!' God eist bekering en geloof en we kunnen niet aan die eis voldoen. Maar het aanhoudend gebed, het kermen, zuchten en wenen van verloren zondaren, zal bij God vandaan verhoord worden! De beweringen hier dat dit met lijdelijkheid te maken zou hebben vind ik dus een valse en onjuiste bewering.
Als je het zo uitlegt, ben ik het echt voor 100% met je eens.
Dit is bidden met verwachting, alles uit Hem, niks uit ons.
Zo heeft ds. Zoet het dus ook bedoeld.

Dus nogmaals: ik hoop dat je je eerdere bericht rectificeert.
Het kermen, zuchten en wenen is meer een bevindelijke toevoeging, lijkt me.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Job »

tja schreef: 10 aug 2023, 12:44 @job
Je geeft aan dat geloof niet doorslaggevend is bij het gebed. Dat is kwalijk.

Rom 10: 23b al wat uit het geloof niet is is zonde

In de bijbel staan wel voorbeelden van mensen die geloven en bidden om hun ongeloof weg te laten nemen. Nergens staat dat ongelovigen of zoekende het advies krijgen “bid er maar veel om. “ het bewijs voor deze tekst uit Joël 2 is niet sterk omdat het daar niet gaat over de zaligheid zoals uit het vervolg van het hoofdstuk blijkt. Aanhoudend bidden en smeken hoort bij Gelovigen (groot of klein geloof)

Mensen willen pas geloven als ze een teken zien zoals Cyrillus ook aangeeft. Luister gerust het fragment van ds Baan wat ik gisteren postte.

Erskine schrijft ergens als advies aan ongelovigen (kan het citaat niet zo terug vinden misschien dat iemand anders dat nog weet) begin maar gewoon te geloven als een verstandelijk werk. Dan maakt Gods Geest van die verstandelijke poging een waar geloof. Zoals het water in de vaten op de bruiloft te kana gegoten werd. Onder het gieten veranderd het water in wijn.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat God ook onbekeerde bidders hoort - Gode dank. Een ander voorbeeld dan de raven: mensen in de Bijbel die de Heere Jezus riepen: Zone Davids, ontferm U mijner. Ze riepen om verlost te worden van hun ziekten. In meerdere gevallen gaf de Heere Jezus hen erna ook vergeving van schulden. Toen zij om de Heere Jezus riepen waren die zonden dus nog niet vergeven. Maar ze riepen - en wonder boven wonder hoorde Hij.

Al staat als een paal boven water dat die biddende onbekeerden volkomen tot oneer van de Heere leven en wel in doodsgevaar zijn en dat hun situatie geen seconde langer zo mag voortduren. Maar dat is een geheel andere discussie.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Cyrillus »

J.C. Philpot schreef: 10 aug 2023, 11:52
Job schreef: 10 aug 2023, 11:30Hoe wil je dat ik dat onderbouw? Met namen?
Voor wat het waard is: ik heb ook heartcry conferenties bezocht en een redelijk aantal kennisen in die kring, en heb dat ook bij velen zien gebeuren. Van mijn kennisenkring uit de heartcry-hoek is nu meer dan 50% overgedoopt.

Ik zou dat van de SRA niet durven zeggen. Een gedeelte van die bezoekers is inderdaad doorgestroomd naar Heartcry, maar een significant gedeelte ook niet.
Dank voor je toelichting dat dit dus jouw persoonlijke ervaring is.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Job »

Cyrillus schreef: 10 aug 2023, 16:21
J.C. Philpot schreef: 10 aug 2023, 11:52
Job schreef: 10 aug 2023, 11:30Hoe wil je dat ik dat onderbouw? Met namen?
Voor wat het waard is: ik heb ook heartcry conferenties bezocht en een redelijk aantal kennisen in die kring, en heb dat ook bij velen zien gebeuren. Van mijn kennisenkring uit de heartcry-hoek is nu meer dan 50% overgedoopt.

Ik zou dat van de SRA niet durven zeggen. Een gedeelte van die bezoekers is inderdaad doorgestroomd naar Heartcry, maar een significant gedeelte ook niet.
Dank voor je toelichting dat dit dus jouw persoonlijke ervaring is.
Zoals de mijne dat ook is.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9049
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door J.C. Philpot »

Cyrillus schreef: 10 aug 2023, 16:21Dank voor je toelichting dat dit dus jouw persoonlijke ervaring is.
graag gedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Cyrillus »

Wie de lijn doortrekt van het advies aan kinderen: 'bid er maar veel om', tot het zoeken van de jongeren naar levend geloof bij bijv. heartcry ziet een groot drama. Van jongs af aan wordt de twijfel aangepraat. En een aantal van hen zullen zelfs belijdenis van de waarheid (dus niet van hun geloof) gedaan hebben. Maar velen komen tot de conclusie dat hen een dode weg is voorgehouden, waarbij twijfel kenmerk van het ware lijkt te zijn. Zelfs de doop is niet meer dan een toegang tot de erve van het verbond, dus niet eens tot het verbond zelf. Ik denk dat het overdopen hiermee een logische is wens van jongeren: een nieuw begin, waarin een levend geloof nu eindelijk wel eens een plaats mag hebben. Het is een aanklacht tegen de kerk waar ze vandaan komen, die hun al die jaren heeft misleid.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door refomart »

Cyrillus schreef: 10 aug 2023, 16:42 Wie de lijn doortrekt van het advies aan kinderen: 'bid er maar veel om', tot het zoeken van de jongeren naar levend geloof bij bijv. heartcry ziet een groot drama. Van jongs af aan wordt de twijfel aangepraat. En een aantal van hen zullen zelfs belijdenis van de waarheid (dus niet van hun geloof) gedaan hebben. Maar velen komen tot de conclusie dat hen een dode weg is voorgehouden, waarbij twijfel kenmerk van het ware lijkt te zijn. Zelfs de doop is niet meer dan een toegang tot de erve van het verbond, dus niet eens tot het verbond zelf. Ik denk dat het overdopen hiermee een logische is wens van jongeren: een nieuw begin, waarin een levend geloof nu eindelijk wel eens een plaats mag hebben. Het is een aanklacht tegen de kerk waar ze vandaan komen, die hun al die jaren heeft misleid.
Dit zet nu alles op scherp. Het is van tweeën één.
Of de kerk misleid en de jongeren hebben het recht om zich af te scheiden. Sterker ieder heeft zich van een misleidende en daarom een valse kerk af te scheiden. SRA en heartcry vormen een volledig Bijbels antwoord.
Of de kerk misleid niet en de afscheidingsbewegingen zoals SRA en heartcry zijn in Bijbels opzicht niet te rechtvaardigen. En wat zijn dan de leiders van die bewegingen?

Voor het geweten zijn beide beweringen niet gelijktijdig onderschrijven.
MGG
Berichten: 3738
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door MGG »

Cyrillus schreef: 10 aug 2023, 16:42 Wie de lijn doortrekt van het advies aan kinderen: 'bid er maar veel om', tot het zoeken van de jongeren naar levend geloof bij bijv. heartcry ziet een groot drama. Van jongs af aan wordt de twijfel aangepraat. En een aantal van hen zullen zelfs belijdenis van de waarheid (dus niet van hun geloof) gedaan hebben. Maar velen komen tot de conclusie dat hen een dode weg is voorgehouden, waarbij twijfel kenmerk van het ware lijkt te zijn. Zelfs de doop is niet meer dan een toegang tot de erve van het verbond, dus niet eens tot het verbond zelf. Ik denk dat het overdopen hiermee een logische is wens van jongeren: een nieuw begin, waarin een levend geloof nu eindelijk wel eens een plaats mag hebben. Het is een aanklacht tegen de kerk waar ze vandaan komen, die hun al die jaren heeft misleid.
Ook een Bijbelse?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10673
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 10 aug 2023, 15:52 Dus nogmaals: ik hoop dat je je eerdere bericht rectificeert.
Stop hier mee. Zeeuw is een gewaardeerd forumlid en heeft net zoveel rechten als jij en ieder ander om zijn mening hier te geven. Je kunt daar wat van vinden, dat heb ik ook gedaan maar aanhoudend vragen om woorden terug te nemen etc. draagt niet bij aan een goed gesprek. Niet meer doen dus.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4198
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Maanenschijn »

Cyrillus schreef:Wie de lijn doortrekt van het advies aan kinderen: 'bid er maar veel om', tot het zoeken van de jongeren naar levend geloof bij bijv. heartcry ziet een groot drama. Van jongs af aan wordt de twijfel aangepraat. En een aantal van hen zullen zelfs belijdenis van de waarheid (dus niet van hun geloof) gedaan hebben. Maar velen komen tot de conclusie dat hen een dode weg is voorgehouden, waarbij twijfel kenmerk van het ware lijkt te zijn. Zelfs de doop is niet meer dan een toegang tot de erve van het verbond, dus niet eens tot het verbond zelf. Ik denk dat het overdopen hiermee een logische is wens van jongeren: een nieuw begin, waarin een levend geloof nu eindelijk wel eens een plaats mag hebben. Het is een aanklacht tegen de kerk waar ze vandaan komen, die hun al die jaren heeft misleid.
Nee Cyrillus, dit is niet waar.

Als eerste begin ik bij bij je laatste opmerking: de kerk (predikanten) heeft zeker niet haar toehoorders misleid. Van misleiding is sprake als er moedwillig een barrière wordt opgeworpen, zodat er maar zo min mogelijk tot Christus komen. Dat is zeker niet het geval en protesteer dan ook vol tegen deze aantijging.

Daarnaast: de eerste schuld (als jet het over de lijn kind-jongvolwassen hebt) ligt bij ons. En met ons bedoel ik de opvoeders. Steeds meer en meer opvoeders hebben geen kennis aan een godvrezende ouder/grootouder. Want elke van God geleerde kan een ander vertellen dat hij/zij onwillig was, maar de Heere overkwam en trok. En zo één kan aansporen tot: ‘vraag er maar veel om omdat we een gewillig God hebben. Het kon voor mij, het kan daarom ook voor jou. En ik ben er van overtuigd, soms meer, soms minder, dat die boodschap ook van de kansel klinkt.

Helaas kan de uitwerking bij een jongere zijn, om zich heen kijkend in de kerk: ‘nou, dat vragen helpt niet veel. Afgelopen zondag gingen er maar 3 aan het avondmaal…’ Die schuld is niet gemakkelijk op de kerk af te wenden, maar allereerst op ons zelf. Onze kennis van de oudvaders, Puriteinen, belijdenisgeschriften en de Bijbel zelf is zo gering dat we zelfs onze voorgangers niet met liefde kunnen corrigeren als zij een bedekt evangelie of een evangelie van ‘vrede, vrede, geen gevaar’ prediken.

En dan pas komt de kerk en de prediking aan de beurt: dat zal een ruim evangelie moeten zijn voor zondige en verloren zondaren. Met een helder onderscheiden opbouw, waarin de oproep tot bekering, de bekering zelf en het leven daarna helder gepreekt wordt. Gaat het daarin vaak mis? Zeker, ik heb daar zorgen over. Door de angst voor verkeerd activisme en de hang naar archaïsch taalgebruik is het voor veel kerkmensen niet helder meer. Die zorg deel ik zeker.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10673
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef: 10 aug 2023, 17:10
Cyrillus schreef: 10 aug 2023, 16:42 Wie de lijn doortrekt van het advies aan kinderen: 'bid er maar veel om', tot het zoeken van de jongeren naar levend geloof bij bijv. heartcry ziet een groot drama. Van jongs af aan wordt de twijfel aangepraat. En een aantal van hen zullen zelfs belijdenis van de waarheid (dus niet van hun geloof) gedaan hebben. Maar velen komen tot de conclusie dat hen een dode weg is voorgehouden, waarbij twijfel kenmerk van het ware lijkt te zijn. Zelfs de doop is niet meer dan een toegang tot de erve van het verbond, dus niet eens tot het verbond zelf. Ik denk dat het overdopen hiermee een logische is wens van jongeren: een nieuw begin, waarin een levend geloof nu eindelijk wel eens een plaats mag hebben. Het is een aanklacht tegen de kerk waar ze vandaan komen, die hun al die jaren heeft misleid.
Ook een Bijbelse?
Nee, het is een mensmiddelpuntige wens die aansluit bij het moderne ik-gerichte levensgevoel van de moderne mens en haaks staat op Spreuken 22:28.
Ambtenaar
Berichten: 9372
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door Ambtenaar »

Maanenschijn schreef: 10 aug 2023, 17:15

Als eerste begin ik bij bij je laatste opmerking: de kerk (predikanten) heeft zeker niet haar toehoorders misleid. Van misleiding is sprake als er moedwillig een barrière wordt opgeworpen, zodat er maar zo min mogelijk tot Christus komen. Dat is zeker niet het geval en protesteer dan ook vol tegen deze aantijging.
Als er al dan niet ter goeder trouw barrières worden opgeworpen wordt wel moedwillig misleid. En dat zie je toch met name bij de afgescheiden kerken.
Daarnaast: de eerste schuld (als jet het over de lijn kind-jongvolwassen hebt) ligt bij ons. En met ons bedoel ik de opvoeders. Steeds meer en meer opvoeders hebben geen kennis aan een godvrezende ouder/grootouder.
En hoe wil je bovenstaande typeren dan? Ik krijg toch echt het hierbij het gevoel dat het geloof exclusief voor een zeer beperkte groep is.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Vraag er maar veel om. (Uit: Hoe was je zondag [2]?)

Bericht door refomart »

In een aantal berichten is sprake van SRA (Jongerenavonden JA) en Heartcry.
Dat deed mij denken aan het verleden en hoe er toen op verschillende fora gesproken werd over die ontwikkeling.
Onderstaande wisseling dateert uit 2003 en geeft een beeld hoe ook toen de tegenstelling groot was.
Het leek me goed om dat te delen. Het geeft ook een besef hoe lang het al speelt.
Maar ook een beeld hoe weinig er is gedaan.
Origineel geplaatst door Leo
Maar: voor degenen die in het buitenland zaten;

De JA (althans diegene waarvoor ik verantwoordelijk ben) zijn een initiatief van "enkele gelovige jongeren" met als eerste doel "zondaren tot Christus te leiden". Bijkomend doel is degenen die tot het geloof gekomen zijn te sterken in het geloof. Christus alles, wij niets. In Christus wij ook alles, door Hem!

Overigens weet ik dat dit ook het doel is van alle andere jongeren die zich met dit (soort) werk bezighouden.

Dit zal misschien simpel klinken en misschien roept het veel vragen op, maar dit is de kern van de zaak.

vrgr.
Leo


Beste Leo,

Er is bewust een duidelijk neutrale discussie gevoerd. En dat was zeker niet in het buitenland.
Alle ruimte is gegeven voor een duidelijk en legitiem positioneren. Maar wat ik nu lees bevestigd alleen mijn eerder verwoorde angst op dit gebied.

Goede voornemens en nobele doelstellingen maken activiteiten niet goed. Het is geen christelijk uitgangspunt om te denken dat het doel de middelen heiligt.

En wat hebben we nu voor ons. Op basis van een oordeel over zichzelf wordt een actie gevoerd om minder gelovigen tot Christus te brengen. Kortom gewoon een belangengroepering. Daar zijn er meer van. Denk maar aan Natuurmonumenten, etc. Toch gaat dit nog veel verder. Want is niet de kerk het lichaam dat door de Geest gesteld is als roepstem tot Christus?. Logisch gevolg van de gekozen doelstelling is dat de groep zich in de plaats van de kerk stelt. Daarmee verwerpt ze ook elke kerkorde en alle kerkrecht. Ook van dat soort belangengroepen hebben we er zat. Dat heet dan actiegroep, bijv. het Dierenbevrijdingsfront. Ditmaal overgoten met een religieus sausje in plaats van een likje milieu. Maar de grondslag is identiek en het is bekend genoeg hoe dit soort groepen handelen om hun recht en hun gelijk af te dwingen. En natuurlijk lopen ze voorop met de echte waarheid. Scheuring, verbreking, niet belangrijk, al moet het over lijken gaan. Het gaat toch om de waarheid?

Het klinkt misschien hard, maar ik kan er echt niets anders van maken. Hoe mooi het praatje aan de voorkant ook lijkt, hoe nobel het doel en het streven ook is, wat is de basis? Een afzetten en ageren tegen kerk en kerkregering!
Feitelijk een ageren tegen…………. Christus!
Plaats reactie