Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef: 01 jul 2023, 16:19 Mail van stroomleverancier:

De omstandigheden op zondag 2 juli voor het opwekken van stroom uit wind en zon zijn morgen ideaal. Windkracht 4 en volop zon, maar met zo'n 21 graden hoeven de airco’s niet aan en presteren zonnepanelen optimaal. Bovendien is er in het weekend altijd al minder vraag vanuit de industrie. Er is morgen simpelweg veel meer aanbod van stroom dan dat er vraag naar is.

Dat betekent dat je morgen bijna de hele dag (en nacht) kunt profiteren van ‘gratis’ stroom. Van 11:00 tot 17:00 uur krijg je zelfs écht geld toe om stroom te verbruiken. Tussen 13:00 en 16:00 uur is er met -61 cent per kWh(!) een nieuw laagterecord.
Valt expres extra stroom gebruiken dan ook onder zondagsarbeid?
-
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

DDD schreef: 17 jul 2023, 19:10 Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
Mee eens. Als de scholen, winkels en kantoren ook het goede voorbeeld geven, zou het helemaal fijn zijn. Mijn kinderen hadden afgelopen winter thuis wollen truien aan en op school zaten ze bijna in tshirt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 17 jul 2023, 19:10 Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.

Weer een opmerking van iemand die niet begrijpt wat er de afgelopen winter bij mensen is gebeurd die in een slecht geïsoleerde huurwoning zaten met bv alleen AOW. Die mensen hebben inderdaad minder gestookt vanwege de hoge gasprijs. Fijn hè……
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Ik denk eerlijk gezegd dat ik heel wat beter begrijp wat armoede is dan jij. Maar er zijn hogere belangen, nog even los van de compensatieregeling voor minima.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Psalm »

DDD schreef:Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
Ik denk dat de politiek hier gehoor aan moet geven om mensen zoals jij extra energiebelasting te moeten laten betalen. Ik zie alleen maar voordelen: (1) jij helpt mee aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, (2) jouw extra betaalde energiebelasting kan als lastenvermindering worden aangebracht voor de minder bedeelden, (3) je gehoorzaamt de Bijbel door de armen te voorzien in hun behoeften.

Ik zou zeggen: meteen doen! Misschien kun je dit idee wel bij de SGP of CU aandragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

merel
Berichten: 10008
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door merel »

Psalm schreef: 18 jul 2023, 22:08
DDD schreef:Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
Ik denk dat de politiek hier gehoor aan moet geven om mensen zoals jij extra energiebelasting te moeten laten betalen. Ik zie alleen maar voordelen: (1) jij helpt mee aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, (2) jouw extra betaalde energiebelasting kan als lastenvermindering worden aangebracht voor de minder bedeelden, (3) je gehoorzaamt de Bijbel door de armen te voorzien in hun behoeften.

Ik zou zeggen: meteen doen! Misschien kun je dit idee wel bij de SGP of CU aandragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Wat een rare reactie. @DDD heeft volkomen gelijk. Hierin is veel te winnen. Er zijn nog steeds kantoren waar je in de zomer meer kleding aan moet dan in de winter. Ook scholen hebben de verwarming heel hoog staan.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Psalm schreef: 18 jul 2023, 22:08
DDD schreef:Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
Ik denk dat de politiek hier gehoor aan moet geven om mensen zoals jij extra energiebelasting te moeten laten betalen. Ik zie alleen maar voordelen: (1) jij helpt mee aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, (2) jouw extra betaalde energiebelasting kan als lastenvermindering worden aangebracht voor de minder bedeelden, (3) je gehoorzaamt de Bijbel door de armen te voorzien in hun behoeften.

Ik zou zeggen: meteen doen! Misschien kun je dit idee wel bij de SGP of CU aandragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ik doe overigens al veel om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ik verwarm beperkt, ik eet nauwelijks vlees, ik vlieg veel minder dan ik zou willen, de meeste jaren niet. Ik rijd nauwelijks auto.

Ik vind het prima dat je mensen aanspreekt dat ze doen wat ze zeggen, maar dat lijkt me niet terecht. En feitelijk behoor ik zelf ook eerder tot de minder bedeelden dan tot de rijkeren, al besef ik heel goed dat het veel verschil maakt of je dat als vrijwillige keuze doet of dat je door omstandigheden gedwongen bent.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Framboos »

DDD schreef: 18 jul 2023, 18:55 Ik denk eerlijk gezegd dat ik heel wat beter begrijp wat armoede is dan jij. Maar er zijn hogere belangen, nog even los van de compensatieregeling voor minima.

Er zijn hogere belangen...
Ga jij dat even uitleggen aan de nabestaanden van die 80 jarige vrouw, die is overleden aan de gevolgen van een longontsteking, doordat ze in een vochtig oud huis zat, verwarming uit, temperatuur 12 graden?
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Uitleggen is het juiste woord niet. Dit is wel een belangrijk onderwerp om te bespreken. Wat was de reden dat zij dat deed? Ik zou dat best willen bespreken met de nabestaanden, eerlijk gezegd. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat die nabestaanden daar zelf mee deden en hoe zij hun eigen verantwoordelijkheid zien.

Er zijn altijd mensen die domme dingen doen. Maar dit was zeer waarschijnlijk niet nodig. Er was een energieplafond en er zijn tegemoetkomingen voor minima. Ik weet niet of er sprake was van een eigen woning of van een huurwoning. In het eerste geval was een verhuizing misschien verstandig. In het tweede geval wellicht ook.

Zeker is het zo dat juist huurwoningen verduurzaamd moeten worden. En daar is ook aandacht voor in de politiek. Misschien te weinig. Maar feitelijk is er in de installatiebranche ook geen ruimte momenteel om alle huurwoningen ook nog eens te gaan verduurzamen. En dat is, omdat er al zoveel gebeurt (en omdat loodgieters en installateurs zeldzaam zijn omdat er te weinig mensen voor dat vakgebied kiezen).

Los van het voorgaande zullen er deze zomer meer senioren in Europa sterven aan de gevolgen van de hitte en klimaatverandering, dan in de winter aan de gevolgen van kou en slecht stoken en slecht ventileren. Wat niet wil zeggen dat dat laatste geen aandacht behoeft, want dat heeft zeker aandacht nodig. Maar ik begreep onlangs dat inmiddels meer ouderen overlijden in de zomermaanden dan in de wintermaanden en dat dit samenhangt met de hogere temperaturen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17515
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door huisman »

DDD schreef: 19 jul 2023, 00:18 Uitleggen is het juiste woord niet. Dit is wel een belangrijk onderwerp om te bespreken. Wat was de reden dat zij dat deed? Ik zou dat best willen bespreken met de nabestaanden, eerlijk gezegd. Ik vraag me bijvoorbeeld af wat die nabestaanden daar zelf mee deden en hoe zij hun eigen verantwoordelijkheid zien.

Er zijn altijd mensen die domme dingen doen. Maar dit was zeer waarschijnlijk niet nodig. Er was een energieplafond en er zijn tegemoetkomingen voor minima. Ik weet niet of er sprake was van een eigen woning of van een huurwoning. In het eerste geval was een verhuizing misschien verstandig. In het tweede geval wellicht ook.

Zeker is het zo dat juist huurwoningen verduurzaamd moeten worden. En daar is ook aandacht voor in de politiek. Misschien te weinig. Maar feitelijk is er in de installatiebranche ook geen ruimte momenteel om alle huurwoningen ook nog eens te gaan verduurzamen. En dat is, omdat er al zoveel gebeurt (en omdat loodgieters en installateurs zeldzaam zijn omdat er te weinig mensen voor dat vakgebied kiezen).

Los van het voorgaande zullen er deze zomer meer senioren in Europa sterven aan de gevolgen van de hitte en klimaatverandering, dan in de winter aan de gevolgen van kou en slecht stoken en slecht ventileren. Wat niet wil zeggen dat dat laatste geen aandacht behoeft, want dat heeft zeker aandacht nodig. Maar ik begreep onlangs dat inmiddels meer ouderen overlijden in de zomermaanden dan in de wintermaanden en dat dit samenhangt met de hogere temperaturen.
Echt DDD jij leeft in een andere werkelijkheid. Verhuizen bij zo'n tragische gebeurtenis als optie noemen. Dan weet je werkelijk niets van de huizenmarkt en is je empathisch vermogen nihil. Eigenlijk is dit jouw meest schandalige post ever.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door DDD »

Bijna iedere gemeente en woningbouwcorporatie heeft voorrangsregelingen voor senioren die willen verhuizen. Ik denk dat je zelf niet zo best op de hoogte bent.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Psalm »


DDD schreef:
Psalm schreef: 18 jul 2023, 22:08
DDD schreef:Gezien de klimaatverandering zou het fijner zijn als de gasprijs wat hoger was, zodat er wat minder gestookt wordt. Maar goed. Ik hoop dat daar sowieso aan gewerkt zal blijven worden.
Ik denk dat de politiek hier gehoor aan moet geven om mensen zoals jij extra energiebelasting te moeten laten betalen. Ik zie alleen maar voordelen: (1) jij helpt mee aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, (2) jouw extra betaalde energiebelasting kan als lastenvermindering worden aangebracht voor de minder bedeelden, (3) je gehoorzaamt de Bijbel door de armen te voorzien in hun behoeften.

Ik zou zeggen: meteen doen! Misschien kun je dit idee wel bij de SGP of CU aandragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ik doe overigens al veel om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ik verwarm beperkt, ik eet nauwelijks vlees, ik vlieg veel minder dan ik zou willen, de meeste jaren niet. Ik rijd nauwelijks auto.

Ik vind het prima dat je mensen aanspreekt dat ze doen wat ze zeggen, maar dat lijkt me niet terecht. En feitelijk behoor ik zelf ook eerder tot de minder bedeelden dan tot de rijkeren, al besef ik heel goed dat het veel verschil maakt of je dat als vrijwillige keuze doet of dat je door omstandigheden gedwongen bent.
Ja, dat is allemaal goed. Maar het gaat mij meer om je opmerking waar je de hoop uitsprak voor hogere gasprijzen. Ik ken gezinnen die maar net de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Voor hen is deze hele energiecrisis echt een financiële klap met serieuze gevolgen. Ook de stress die het oplevert. Jouw opmerking komt dan wat harteloos over. Vandaar mijn reactie.

Het past allemaal in het grotere plaatje. De welvarende mensen hebben de financiële slagkracht om duurzaamheidsmaatregelen te nemen. Ja, dat doen we allemaal voor het klimaat. Kijk eens hoe goed we zijn. Terwijl de gezinnen die deze financiële slagkracht niet bezitten alles alleen maar duurder zien worden. Dat is echt een scheef groei in Nederland.

En sowieso vind ik het economisch ook onverantwoord om hogere gasprijzen te wensen. Het is allemaal geld wat naar het buitenland vloeit. Het komt niet terug en het wordt in meeste gevallen ook niet geïnvesteerd in duurzaamheidsmaatregelen. Dus qua collectief worden we er niet beter.


Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Stijgende energieprijzen en overige inflatie

Bericht door Ambtenaar »

Psalm schreef: 19 jul 2023, 06:41 [

Ja, dat is allemaal goed. Maar het gaat mij meer om je opmerking waar je de hoop uitsprak voor hogere gasprijzen. Ik ken gezinnen die maar net de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Voor hen is deze hele energiecrisis echt een financiële klap met serieuze gevolgen. Ook de stress die het oplevert. Jouw opmerking komt dan wat harteloos over. Vandaar mijn reactie.

Het past allemaal in het grotere plaatje. De welvarende mensen hebben de financiële slagkracht om duurzaamheidsmaatregelen te nemen. Ja, dat doen we allemaal voor het klimaat. Kijk eens hoe goed we zijn. Terwijl de gezinnen die deze financiële slagkracht niet bezitten alles alleen maar duurder zien worden. Dat is echt een scheef groei in Nederland.

En sowieso vind ik het economisch ook onverantwoord om hogere gasprijzen te wensen. Het is allemaal geld wat naar het buitenland vloeit. Het komt niet terug en het wordt in meeste gevallen ook niet geïnvesteerd in duurzaamheidsmaatregelen. Dus qua collectief worden we er niet beter.
Arme mensen kunnen geholpen worden. Hoge gasprijzen zijn juist er goed. Het maakt dat duurzame alternatieven financieel aantrekkelijk worden.

Simpelweg gas blijven gebruiken zorgt voor stijging van de collectieve lastendruk, vanwege allerlei mitigerende maatregelen die getroffen moeten worden om bijv. hittestress tegen te gaan of voor opvang van water, etc.
Plaats reactie