Gereformeerde Gemeenten

merel
Berichten: 10087
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Met de huidige predikant in de GG Ridderkerk is er daar een rijke Evangelieverkondiging. Ik spreek in mijn omgeving met een paar ‘oorspronkelijk’ hervormde broeders (nu HHK) die absoluut niet blij zijn met veel van de GG overkomers. Zeker als de aantallen overkomsten dusdanig groot zijn dat de oorspronkelijk gemeente zijn eigenheid verliest.
Dat was in de CGK waar ik ben opgegroeid ook en dat heeft na 15 jaar geleid tot een scheuring. De oud- CGK-ers zijn bijna allemaal overgegaan naar de andere CGK en de mensen uit HHK, GerGem en OGGIN zijn CGK gebleven.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:In HIA kan het ook gewoon zijn dat de kerk te klein is. Dat was in ieder geval zo. Als dat maar vervelend genoeg wordt, vertrekken er vanzelf mensen.
Dat is in HIA allang niet meer het geval. Er is nu plaats genoeg.
DDD
Berichten: 29063
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Wel, dan heeft de dominee in een interview op gergeminfo niet de gehele waarheid verteld.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6853
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Met de huidige predikant in de GG Ridderkerk is er daar een rijke Evangelieverkondiging. Ik spreek in mijn omgeving met een paar ‘oorspronkelijk’ hervormde broeders (nu HHK) die absoluut niet blij zijn met veel van de GG overkomers. Zeker als de aantallen overkomsten dusdanig groot zijn dat de oorspronkelijk gemeente zijn eigenheid verliest.
Waarom zouden die mensen die de afgelopen jaren daar zijn weggegaan, dan niet terugkeren?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Je vraag over de prediking kan ik niet beoordelen, GG-lid. De mensen die ik spreek, die de overstap hebben gemaakt - maar zeker ook diversen die in de GG blijven, juist op dit punt de nodige zorgen hebben. Dat is in veel gevallen echt niet een makkelijk praatje, waar de wens achter zit om het allemaal wat makkelijker te zien.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Kan het te maken hebben met zoals we lezen in art. 29 NGB?
De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Kan het te maken hebben met zoals we lezen in art. 29 NGB?
De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Ik ben maar Hervormd dus ik kan niet beoordelen hoe dat in de Ger Gem functioneert. De zorgen over de grote toestroom deel ik wel. In een aantal HHG's ontstaat een andere cultuur en een andere sfeer waardoor mensen met een hervormde achtergrond zich steeds minder thuis voelen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Met de huidige predikant in de GG Ridderkerk is er daar een rijke Evangelieverkondiging. Ik spreek in mijn omgeving met een paar ‘oorspronkelijk’ hervormde broeders (nu HHK) die absoluut niet blij zijn met veel van de GG overkomers. Zeker als de aantallen overkomsten dusdanig groot zijn dat de oorspronkelijk gemeente zijn eigenheid verliest.
Waarom zouden die mensen die de afgelopen jaren daar zijn weggegaan, dan niet terugkeren?
Een van de redenen zou kunnen zijn dat je dan schuldbelijdenis moet doen. Terwijl deze vertrokken gewetensbezwaarden dat niet zo ervaren.
Dat is sowieso een van de pijnpunten in de GG dat sommigen die opzich wel weer terug willen de schuldbelijdenis als een drempel ervaren.
Ik ken gevallen van mensen die door verhuizing plaatselijk in een andere bijbelgetrouwe , bevindelijke gemeente gingen kerken, maar van een ander kerkverband. Maar bij terugverhuizen ook schuldbelijdenis zouden moeten doen bij de plaatselijke GG waar ze zich altijd prima thuis hebben gevoeld.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Met de huidige predikant in de GG Ridderkerk is er daar een rijke Evangelieverkondiging. Ik spreek in mijn omgeving met een paar ‘oorspronkelijk’ hervormde broeders (nu HHK) die absoluut niet blij zijn met veel van de GG overkomers. Zeker als de aantallen overkomsten dusdanig groot zijn dat de oorspronkelijk gemeente zijn eigenheid verliest.
Waarom zouden die mensen die de afgelopen jaren daar zijn weggegaan, dan niet terugkeren?
Dat moet je volgens mij ook niet willen. Je hebt toch een keuze gemaakt voor het aangezicht van de Heere om te vertrekken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Louis2 »

Sinds wanneer moet je bij wisseling van kerkverband, door verhuizing, schuldbelijdenis doen?
Je hebt plaatsen als Groningen en Eindhoven, waar alleen een GG is. Dan is er in Oudekerk aan de Amstel of Noordoost Friesland alleen een Bijbelgetrouwe CGK of HHK in de buurt. Waarom zou dan schuldbelijdenis moeten doen, wat is dat voor onzin?
Overigens snap ik ook niet dat gemeenten waar veel gefrustreerde leden uit andere gemeenten van andere kerkverbanden aankloppen die mensen niet terugsturen naar hun oude gemeente. Daan zijn ze door God geplaatst. Sluit je maar samen op in een hok en zorg maar dat je eruit komt.
Dan moet ik wel zeggen dat ik laatst een preek van ds. GWS Mulder hoorde, en dat ik daar helemaal niets van begreep. Als iemand die al tien jaar allerhande kerken, ook GG's bezoekt, de preek niet begrijpt, kopt er denk ik toch echt iets niet.
Ik hoorde van een kennis, zij is RKK, die de GG Ridderkerk bezocht, dat het haar ook als Chinees klonk.
deschpin
Berichten: 397
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door deschpin »

Ditbenik schreef:
CvdW schreef:Kan het te maken hebben met zoals we lezen in art. 29 NGB?
De merktekenen om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predicatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen.
Ik ben maar Hervormd dus ik kan niet beoordelen hoe dat in de Ger Gem functioneert. De zorgen over de grote toestroom deel ik wel. In een aantal HHG's ontstaat een andere cultuur en een andere sfeer waardoor mensen met een hervormde achtergrond zich steeds minder thuis voelen.
Bekend fenomeen inderdaad, hopelijk blijven ze standvastig.
Persoonlijk gun ik ze hun eigen gemeente en keren ze van de HHK niet terug naar hervormde gemeente anders begint de ellende van 2004 opnieuw.

Net zoals GGérs maar in eigen gemeente moeten blijven en daar hun plek zoeken. Ik heb het niet op lopers, in verleden te veel negatieve gevolgen gezien.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10673
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Louis2 schreef:Sinds wanneer moet je bij wisseling van kerkverband, door verhuizing, schuldbelijdenis doen?
Je hebt plaatsen als Groningen en Eindhoven, waar alleen een GG is. Dan is er in Oudekerk aan de Amstel of Noordoost Friesland alleen een Bijbelgetrouwe CGK of HHK in de buurt. Waarom zou dan schuldbelijdenis moeten doen, wat is dat voor onzin?
Overigens snap ik ook niet dat gemeenten waar veel gefrustreerde leden uit andere gemeenten van andere kerkverbanden aankloppen die mensen niet terugsturen naar hun oude gemeente. Daan zijn ze door God geplaatst. Sluit je maar samen op in een hok en zorg maar dat je eruit komt.
Dan moet ik wel zeggen dat ik laatst een preek van ds. GWS Mulder hoorde, en dat ik daar helemaal niets van begreep. Als iemand die al tien jaar allerhande kerken, ook GG's bezoekt, de preek niet begrijpt, kopt er denk ik toch echt iets niet.
Ik hoorde van een kennis, zij is RKK, die de GG Ridderkerk bezocht, dat het haar ook als Chinees klonk.
1. Je doet geen schuldbelijdenis bij overgang.
2. Er is geen ophokplicht voor reformatorische kerken.
3. Er zijn therapieën voor wanneer je in een Nederlandse dienst denkt dat er Chinees gesproken wordt.

Er kopt inderdaad niet veel van.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Kunnen we ook inhoudelijk reageren, Ad?
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Louis2 schreef:Sinds wanneer moet je bij wisseling van kerkverband, door verhuizing, schuldbelijdenis doen?
Je hebt plaatsen als Groningen en Eindhoven, waar alleen een GG is. Dan is er in Oudekerk aan de Amstel of Noordoost Friesland alleen een Bijbelgetrouwe CGK of HHK in de buurt. Waarom zou dan schuldbelijdenis moeten doen, wat is dat voor onzin?
Overigens snap ik ook niet dat gemeenten waar veel gefrustreerde leden uit andere gemeenten van andere kerkverbanden aankloppen die mensen niet terugsturen naar hun oude gemeente. Daan zijn ze door God geplaatst. Sluit je maar samen op in een hok en zorg maar dat je eruit komt.
Dan moet ik wel zeggen dat ik laatst een preek van ds. GWS Mulder hoorde, en dat ik daar helemaal niets van begreep. Als iemand die al tien jaar allerhande kerken, ook GG's bezoekt, de preek niet begrijpt, kopt er denk ik toch echt iets niet.
Ik hoorde van een kennis, zij is RKK, die de GG Ridderkerk bezocht, dat het haar ook als Chinees klonk.
Wil je hier iets meer over vertellen? Wat begreep je niet? Of heb je een link van deze preek?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Ik begreep gisterenmiddag ook weinig van de preek. Er was even sprake van een mismatch, ofzo. Het gevolg was dat ik steeds belangrijke elementen miste, omdat ik over andere opmerkingen nadacht. Maar daar hoeven geen stevige conclusies uit getrokken te worden over de spreker.
Plaats reactie