De GG kunnen niet mee met de HSV

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door memento »

refo schreef: Zeker wel. Petrus sprak Grieks als normale omgangstaal met de 119 mensen. Hij kwam uit het heidense Galilea, de mensen spraken daar niet eens het Hebreeuws van de Schriften meer, maar ze waren helemaal vergriekst.
Hoe kom je daar bij? Je doet nogal wat beweringen zonder bewijs...
Feit blijft dat het Christendom dan een heilig boek zou hebben dat niet de letterlijk gesproken woorden bevat. Komt dat verder op de wereld nog voor?
Sja, het Christendom heeft wel meer dingen die vanuit de ogen van andere religies raar zijn...
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door FlyingEagle »

Als GG'r en SB lezer ben ik niet overtuigd door deze artikelen, vond ze ronduit zwak.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door -DIA- »

Laat ik dit zeggen: ik ben blij dat De Saambinder het zo ondubbelzinnig en duidelijk verwoordt.
Ik heb zelf op het punt gestaan deze artikelen hier te posten, maar heb er tenslotte van afgezien,
wel beseffende dat in mij ook geen kracht is tegen deze grote menigte. Maar laten we het dan maar
ovegeven aan Hem, Wiens Woord het is: Hij zal er zorg voor dragen dat er geen tittel of jota van de
Waarheid op de aarde valt.
Een ding lijkt me duidelijk: De Herziene Vertaling zorgt voor een verder isolement van degenen
die vast wensen te houden aan de oude bevindelijke waarheid. De initiatiefnemers kunnen nooit
zeggen dat ze daarvoor niet gewaarschuwd zijn.

Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Laat ik dit zeggen: ik ben blij dat De Saambinder het zo ondubbelzinnig en duidelijk verwoordt.
Ik heb zelf op het punt gestaan deze artikelen hier te posten, maar heb er tenslotte van afgezien,
wel beseffende dat in mij ook geen kracht is tegen deze grote menigte. Maar laten we het dan maar
ovegeven aan Hem, Wiens Woord het is: Hij zal er zorg voor dragen dat er geen tittel of jota van de
Waarheid op de aarde valt.
Een ding lijkt me duidelijk: De Herziene Vertaling zorgt voor een verder isolement van degenen
die vast wensen te houden aan de oude bevindelijke waarheid. De initiatiefnemers kunnen nooit
zeggen dat ze daarvoor niet gewaarschuwd zijn.

Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
De oude bevindelijke waarheid is dus alleen te vinden in de SV? Waar baseer je dat op?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Willem »

memento schreef:
refo schreef: Zeker wel. Petrus sprak Grieks als normale omgangstaal met de 119 mensen. Hij kwam uit het heidense Galilea, de mensen spraken daar niet eens het Hebreeuws van de Schriften meer, maar ze waren helemaal vergriekst.
Hoe kom je daar bij? Je doet nogal wat beweringen zonder bewijs...
Feit blijft dat het Christendom dan een heilig boek zou hebben dat niet de letterlijk gesproken woorden bevat. Komt dat verder op de wereld nog voor?
Sja, het Christendom heeft wel meer dingen die vanuit de ogen van andere religies raar zijn...
De Septuaginta is toch wel ontstaan in de 2e eeuw voor Christus in Alexandrie. Omdat de joden daar geen Hebreeuws meer verstonden, grieks was daar de voertaal. Deze vertaling is volgens mij ook van belang voor de vele citaten in het NT die uit het OT zijn overgenomen van juist deze vertaling. Het NT is ook in het Grieks geschreven, destijds de taal van de Joden in de diaspora en de eerste christengemeenten.
Of de voertaal in Israel ten tijde van de Heere Jezus nog Aramees was zou kunnen. In ieder geval niet meer in de joodse gemeenschappen buiten het Heilige Land. En dan zou idd de schrijftaal destijds anders zijn dan de gesproken voertaal.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
Gesteld dat dat waar is: dan komt dat omdat een bepaald deel van de gereformeerde gezindte de HSV niet als Bijbel wil erkennen.
Al die mensen zouden eens een jaar naar het zendingsveld moeten gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
Gesteld dat dat waar is: dan komt dat omdat een bepaald deel van de gereformeerde gezindte de HSV niet als Bijbel wil erkennen.
Al die mensen zouden eens een jaar naar het zendingsveld moeten gaan.
Probeer een andere mening te respecteren ::please
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door oesterschelpje »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
Gesteld dat dat waar is: dan komt dat omdat een bepaald deel van de gereformeerde gezindte de HSV niet als Bijbel wil erkennen.
Al die mensen zouden eens een jaar naar het zendingsveld moeten gaan.
Als dit tegen iemands geweten indruist, hoe kun je dit dan zo stellig zeggen?!!
Dit getuigt wel van erg zwart wit denken!
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door elbert »

Tja, elk kerkverband maakt een afweging welke vertaling(en) ze gebruiken in het kerkelijke leven.
De GG wijst de HSV, zoals te verwachten was, af.
Dat is de keuze die dit kerkverband maakt en dat heeft eenieder (en zeker buitenstaanders zoals ik) te respecteren.

Wat ik wel jammer vind, is dat in dit verband soms argumenten naar voren worden gebracht die mijns inziens op gespannen voet staan met de intenties die het HSV bestuur verwoordt. Zo wordt gesuggereerd dat de HSV een aanval vormt op de waarheid (van de SV), dat achter de hertaling "een andere geest zit" en dat de leer der zaligheid op het spel staat. Dat zijn me nogal een woorden. Dat concludeer ik tenminste uit het verslag van de jongste GBS bezinningsavond.

Bij dit alles denk ik dat er te ver gegaan wordt in de kritiek. Dat je niet gelukkig bent met sommige punten uit de herziening en dat je op basis daarvan geen HSV wilt, dat vind ik een te respecteren keuze.
Maar als er intenties in twijfel getrokken worden, zoals in het verslag lijkt te gebeuren, dan vind ik dat onzuiver en een teken van zwakte. Wat dat betreft ben ik het eens met het commentaar in het RD van een paar dagen terug. Ik zie dat zelf als dat de HSV te dichtbij komt, als bedreiging wordt gezien en dat het nodig gevonden wordt om heftig protest aan te tekenen om zo de grenzen goed af te bakenen: kortom een klassiek geval van grensbewaking om de eigen identiteit te borgen, een reflex die in de verdeelde gereformeerde gezindte wel vaker voorkomt.

Het kan echter ook anders: je kunt ook zeggen dat je de intentie van de herzieners niet afwijst, maar dat je als kerkverband om inhoudelijke redenen de voorkeur geeft aan de SV. Gewoon een zakelijke argumentatie dus en daarbij zijn de grote woorden die gebruikt worden niet nodig en om de onderlinge vrede wil in onze gezindte ook niet wenselijk.
Wat zou er in dit verband al veel gewonnen zijn als mensen en kerken elkaars keuzes die niet fundamenteel raken aan de gereformeerde belijdenis, eens zouden respecteren.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
Ander schreef:Ik zie nu twee keer dat de argumentatie niet echt sterk of zelfs verre van sterk is. Mag ik eens vragen, welke argumenten zijn dan niet echt sterk of verre van sterk? Ben ik wel benieuwd naar.
ja hoor, voor mij zijn dat bijvoorbeeld deze (zomaar een paar uit het eerste gedeelte):
SB schreef: Tijdens de Generale Synode van 2007 is al uitvoerig gesproken over de HSV Een synodale commissie legde er de vinger bij dat de HSV tot stand komt zonder kerkelijk besluit. Het is een stichting, met personen uit verschillende kerkverbanden, die het werk ter hand heeft genomen. Aan de Staten- vertaling lag wél een kerkelijk besluit ten grondslag. En dat is ook nodig voor zon uiterst gewichtige zaak als de vertaling van de Bijbel.
Dit bijvoorbeeld, een kerkelijk besluit, uit welke kerk zou dat moeten komen in een tijd van zoveel verdeeldheid? En buiten dat, laat de bijbel alsjeblieft in zoveel mogelijk talen vertaald worden.... ook voor de landen waar nog geen kerk een besluit zou kunnen nemen.
SB schreef: Want hoe we het ook wenden of keren, de HSV heeft de pretentie een verbetering te zijn van de Statenvertaling. De Statenvertaling mag vanzelf blijven bestaan, maar toch zal het een vertaling zijn die een stapje lager komt te staan dan de HSV Deze is immers, zo luidt de motivatie, duidelijker voor de hedendaagse lezer.
Een leesbare vertaling voor de tijd van nu, betekent niet dat je iets anders als lager wegzet, misschien wel als minder begrijpelijk voor de tijd van nu. We zeggen toch ook niet dat de Statenvertaling een stapje lager staat dan de oorspronkelijke grondtaal waaruit het vertaald is? Nee, we hebben met de Statenvertaling een bijbel in de taal die we verstaan.
SB schreef: De hoogachting voor de Statenvertaling mag er zijn, maar door het uitbrengen van de HSV zal de praktijk leren dat de oude Statenvertaling bij velen in de kast zal blijven staan. Dat is de Statenbijbel, waar vele geslachten bij hebben geleefd, waar honderden kinderen des Heeren door zijn onderwezen.
uiteraard.... maar wij gebruiken nu toch ook een leesbare vertaling en niet meer de bijbel in de oude druk, reken maar dat honderden kinderen des Heeren daar door zijn onderwezen! Daar doe ik niks aan af, maar dat we nu een statenvertaling hebben in leesbaarder Nederlands vind ik wel héél fijn.
SB schreef: Het Nederlands was niet het grootste probleem, wel hun verduisterde verstand. Ze gevoelden zich als een natuurlijk mens die niet verstaat de die des Geestes Gods zijn. Het bleef duister, totdat de Heere het licht van Zijn Geest in het hart liet opgaan. Toen verstonden ze wat ze lazen, voor eigen hart en leven. Pas toen konden ze tevreden zijn
Dit geldt voor iedere vertaling en gaat om een geestelijk verstaan van wat de Heere zegt. Het feit dat Gods Geest daarin mee moet komen en ons hart moet openen voor de inhoud van Gods inhoud, betekent niet dat we niet naar een vertaling mogen streven die voor ons verstand in elk geval te begrijpen (beter te begrijpen) is. Dat zijn verschillende discussies.
GEHEEL MEE EENS, Niet de letter, maar de geest maakt vrij.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door refo »

oesterschelpje schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Tot nu toe was de Bijbel nog het bindende element in de gereformeerde gezindte, maar nu dreigt zelfs
de Bijbel als bindende element weg te vallen.
Gesteld dat dat waar is: dan komt dat omdat een bepaald deel van de gereformeerde gezindte de HSV niet als Bijbel wil erkennen.
Al die mensen zouden eens een jaar naar het zendingsveld moeten gaan.
Als dit tegen iemands geweten indruist, hoe kun je dit dan zo stellig zeggen?!!
Dit getuigt wel van erg zwart wit denken!
Wat heeft zending met zwart-wit-denken te maken? Of reageer je op iets anders?
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Germanicus »

Even wat anders. DV 4 december hoop ik erbij te zijn als de HSV gepresenteerd wordt in Dordtrecht. Waarom? Ik vind het een grote (positieve) en gewichtige gebeurtenis in de recente Nederlandse kerkgeschienis.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door Hendrikus »

Germanicus schreef:Even wat anders. DV 4 december hoop ik erbij te zijn als de HSV gepresenteerd wordt in Dordtrecht. Waarom? Ik vind het een grote (positieve) en gewichtige gebeurtenis in de recente Nederlandse kerkgeschienis.
Ja, ik had er ook graag bij willen zijn. Datum stond al maanden geblokt in m'n agenda. Maar nu is er toch iets tussen gekomen waaraan ik prioriteit moet geven. Jammer, zulke dagen zijn altijd memorabel. Zo heb ik nog goede herinneringen aan de presentatie van "Afwachten of verwachten" in Rotterdam, 25 oktober 2003. Met I.A. Kole als dagvoorzitter ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door parsifal »

elbert schreef:Tja, elk kerkverband maakt een afweging welke vertaling(en) ze gebruiken in het kerkelijke leven.
De GG wijst de HSV, zoals te verwachten was, af.
Dat is de keuze die dit kerkverband maakt en dat heeft eenieder (en zeker buitenstaanders zoals ik) te respecteren.

Wat ik wel jammer vind, is dat in dit verband soms argumenten naar voren worden gebracht die mijns inziens op gespannen voet staan met de intenties die het HSV bestuur verwoordt. Zo wordt gesuggereerd dat de HSV een aanval vormt op de waarheid (van de SV), dat achter de hertaling "een andere geest zit" en dat de leer der zaligheid op het spel staat. Dat zijn me nogal een woorden. Dat concludeer ik tenminste uit het verslag van de jongste GBS bezinningsavond.

Bij dit alles denk ik dat er te ver gegaan wordt in de kritiek. Dat je niet gelukkig bent met sommige punten uit de herziening en dat je op basis daarvan geen HSV wilt, dat vind ik een te respecteren keuze.
Maar als er intenties in twijfel getrokken worden, zoals in het verslag lijkt te gebeuren, dan vind ik dat onzuiver en een teken van zwakte. Wat dat betreft ben ik het eens met het commentaar in het RD van een paar dagen terug. Ik zie dat zelf als dat de HSV te dichtbij komt, als bedreiging wordt gezien en dat het nodig gevonden wordt om heftig protest aan te tekenen om zo de grenzen goed af te bakenen: kortom een klassiek geval van grensbewaking om de eigen identiteit te borgen, een reflex die in de verdeelde gereformeerde gezindte wel vaker voorkomt.

Het kan echter ook anders: je kunt ook zeggen dat je de intentie van de herzieners niet afwijst, maar dat je als kerkverband om inhoudelijke redenen de voorkeur geeft aan de SV. Gewoon een zakelijke argumentatie dus en daarbij zijn de grote woorden die gebruikt worden niet nodig en om de onderlinge vrede wil in onze gezindte ook niet wenselijk.
Wat zou er in dit verband al veel gewonnen zijn als mensen en kerken elkaars keuzes die niet fundamenteel raken aan de gereformeerde belijdenis, eens zouden respecteren.
:super
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De GG kunnen niet mee met de HSV

Bericht door jvdg »

Ik heb deze week een rondje gemaakt onder mijn kennissen omtrent de keuze SV en HSV.
Velen gaven te kennen dat ze het werk van de HSV niet eens echt kenden, en vele anderen gaven te kennen dat ze niets wilden weten van de HSV.

De meesten van deze mensen waren geen GG-ers o.i.d., maar allen wensten niets te willen weten van een nieuwe bijbelvertaling.
De vertaling van zo'n ruim 350 jaar geleden, met alle aanpassingen aan de "levende" taal van heden was hun voldoende.
Waarom die "levende" SV-taal aangepast aan het heden, met alle gevolgen van dien?
Zou zo'n HSV onze jeugd dichter bij de Waarheid brengen?

Ik denk dat die meningen juist zijn.
De HSV brengt ons niet dichterbij ons fundament wat gelegd is in Jezus Christus dan de SV.

De SV is ons duidelijk van God gegeven, waarom zouden wij daar inhoudelijk van afwijken?

En dan heb ik het nog niet over de verdeeldheid die een HSV onder ons teweeg brengt m.b.t. de 3 FvE, de berijmde psalmen, de kanttekeningen bij de SV en de verwijzingen door theologen die pal stonden in de (nadere) reformatie.

Wat ik nu stel is bepaald geen nieuws, maar ik wil het nogmaals onder de aandacht brengen.
Gesloten