Seksueel misbruik

Henk J
Berichten: 2600
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Henk J »

Zit dit nu rustig door te lezen en schrik wel van sommige reacties. Ik weet niet of iedereen zich wat verdiept heeft in de casus rondom 'The Voice'? Ook daar waren loketten ingericht waar slachtoffers zich konden melden en vrijuit hun verhaal konden doen, toch waren er maar een paar die zich melden. Het laat zien dat de drempel om te spreken over misbruik heel hoog is. Als dan de eerste gedachte is dat het meisje het misbruik ook wel enigszins aan zichzelf te danken heeft dan houden de slachtoffers direct hun mond.
Laten we signalen daarom altijd serieus nemen en niet zo snel wegkijken. En er ook niet op voorhand vanuit gaan dat degenen die een klacht uiten op een wraakactie uit zijn. Hoe lastig het soms ook is, zeker als het gaat om een populaire docent of een fijne ouderling.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Thea »

Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik word sowieso niet vrolijk van zulke onderwerpen. Ik probeer aan de andere kant van het bootje te gaan hangen, maar dat wordt me zwaar aangerekend. Ik vind het goed voor vanavond.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Mannetje »

Thea schreef: 15 apr 2023, 19:22 Dus een relatie tussen iemand van 22 met iemand van 17 jaar zou niet mogen, want als er iets mis gaat is de ander minderjarig.
Op wie is dit een reactie?
-
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef: 15 apr 2023, 19:23


Zo’n onzin is het niet wat @Ambtenaar zegt. Denk alleen dat het overal voorkomt waar gezagsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Het nuanceren en van twee kanten bekijken in zedenzaken geeft nog meer schade bij de slachtoffers en de daders zeggen sorry en gaan over tot de orde van de dag.

Waar zit bij jou en Thea het verschil tussen de 15 en 17 jarige? De 15 jarige deed het toch ook uit vrije wil? Of is de juridische leeftijdsgrens beslissend voor jullie?

Ik zie weinig verschil en vind beide gedragingen zeer ernstig en beschadigend. Deze man heeft misbruik gemaakt van zijn positie als leraar en mentor en zo seksueel misbruik gemaakt van twee jonge meisjes.
Dat is strafrechtelijk te vervolgen en kerkrechtelijk zeer censurabel.

1. De gezagsverhouding wegen we verschillend. Dat is me inmiddels duidelijk geworden.
2. Allereerst de juridische leeftijdsgrens inderdaad. Daarnaast gaat op die leeftijd de ontwikkeling heel snel en kan er zeker een groot verschil zitten tussen 15 en 17 jarigen. Tegelijkertijd ben ik het wel met je eens, die vrijwilligheid is wel een ding. Ik heb ook meiden van 15 jaar of jonger meegemaakt die zeer ver waren in hun ontwikkeling en niet onderdeden voor 18 jarigen. Het is sowieso schokkend om te zien hoe vroeg sommige jongeren al 'rijp' zijn en op seksueel gebied van alles doen. En met net zo'n gemak ook met volwassenen. Alsof er geen leeftijdsverschil is. Uiteraard is dit heel verschillend per persoon.
3. Qua kerkrecht, 100% mee eens.

@MGG, volgens mij was hij catecheet, geen ouderling.
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 19:57
huisman schreef: 15 apr 2023, 19:23


Zo’n onzin is het niet wat @Ambtenaar zegt. Denk alleen dat het overal voorkomt waar gezagsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Het nuanceren en van twee kanten bekijken in zedenzaken geeft nog meer schade bij de slachtoffers en de daders zeggen sorry en gaan over tot de orde van de dag.

Waar zit bij jou en Thea het verschil tussen de 15 en 17 jarige? De 15 jarige deed het toch ook uit vrije wil? Of is de juridische leeftijdsgrens beslissend voor jullie?

Ik zie weinig verschil en vind beide gedragingen zeer ernstig en beschadigend. Deze man heeft misbruik gemaakt van zijn positie als leraar en mentor en zo seksueel misbruik gemaakt van twee jonge meisjes.
Dat is strafrechtelijk te vervolgen en kerkrechtelijk zeer censurabel.

1. De gezagsverhouding wegen we verschillend. Dat is me inmiddels duidelijk geworden.
2. Allereerst de juridische leeftijdsgrens inderdaad. Daarnaast gaat op die leeftijd de ontwikkeling heel snel en kan er zeker een groot verschil zitten tussen 15 en 17 jarigen. Tegelijkertijd ben ik het wel met je eens, die vrijwilligheid is wel een ding. Ik heb ook meiden van 15 jaar of jonger meegemaakt die zeer ver waren in hun ontwikkeling en niet onderdeden voor 18 jarigen. Het is sowieso schokkend om te zien hoe vroeg sommige jongeren al 'rijp' zijn en op seksueel gebied van alles doen. En met net zo'n gemak ook met volwassenen. Alsof er geen leeftijdsverschil is. Uiteraard is dit heel verschillend per persoon.
3. Qua kerkrecht, 100% mee eens.

@MGG, volgens mij was hij catecheet, geen ouderling.
Danku, ik had mijn conclusie te snel getrokken. (Bij ons wordt catechisatie altijd gegeven door een dominee, ouderling of student).
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Eloesje »

MGG schreef: 15 apr 2023, 19:25
Thea schreef: 15 apr 2023, 19:22 Dus een relatie tussen iemand van 22 met iemand van 17 jaar zou niet mogen, want als er iets mis gaat is de ander minderjarig.
Opzich is er niks mis mee, maar ouderling/catecheet met een jonge meid uit zijn groep is in mijn ogen vreemd.
(Ik vraag mij ook af waar de ouders waren.)
Zo raar was het blijkbaar niet want hij kwam ook bij haar ouders over de vloer.

Ik geef toe dat ik het een lastig verhaal vind en lijkt me heel lastig om over misbruik binnen een relatie te moeten oordelen als rechter.
Denk dat het ook niet aan ons is om hier zoveel pagina's over te discussiëren terwijl wij er niet bij waren in de slaapkamer.

En ja, ik vind het ook niet normaal dat hij eerst met grote zus in bed duikt en later met kleine zus, dus bij mij komen er ook grote vraagtekens over zijn motief. Maar laten we niet oordelen en bedenken dat we zelf ook tot alles in staat zijn als we losgelaten worden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Job »

Thea schreef: 15 apr 2023, 19:41 Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik word sowieso niet vrolijk van zulke onderwerpen. Ik probeer aan de andere kant van het bootje te gaan hangen, maar dat wordt me zwaar aangerekend. Ik vind het goed voor vanavond.
Ik geloof voor 100% in je goede intenties en kan je gedachtegang volgen, maar denk dat dit onderwerp zich eenvoudig niet leent voor hangen aan de randen van het bootje. Uitspraken als "dan vragen ze er zelf om" zijn daar denk ik een voorbeeld van. Mag je gerust denken, maar pas op met uitspreken want er zullen ook beschadigde slachtoffers meelezen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Seksueel misbruik

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef: 15 apr 2023, 19:57
huisman schreef: 15 apr 2023, 19:23


Zo’n onzin is het niet wat @Ambtenaar zegt. Denk alleen dat het overal voorkomt waar gezagsverhoudingen een belangrijke rol spelen. Het nuanceren en van twee kanten bekijken in zedenzaken geeft nog meer schade bij de slachtoffers en de daders zeggen sorry en gaan over tot de orde van de dag.

Waar zit bij jou en Thea het verschil tussen de 15 en 17 jarige? De 15 jarige deed het toch ook uit vrije wil? Of is de juridische leeftijdsgrens beslissend voor jullie?

Ik zie weinig verschil en vind beide gedragingen zeer ernstig en beschadigend. Deze man heeft misbruik gemaakt van zijn positie als leraar en mentor en zo seksueel misbruik gemaakt van twee jonge meisjes.
Dat is strafrechtelijk te vervolgen en kerkrechtelijk zeer censurabel.

1. De gezagsverhouding wegen we verschillend. Dat is me inmiddels duidelijk geworden.
2. Allereerst de juridische leeftijdsgrens inderdaad. Daarnaast gaat op die leeftijd de ontwikkeling heel snel en kan er zeker een groot verschil zitten tussen 15 en 17 jarigen. Tegelijkertijd ben ik het wel met je eens, die vrijwilligheid is wel een ding. Ik heb ook meiden van 15 jaar of jonger meegemaakt die zeer ver waren in hun ontwikkeling en niet onderdeden voor 18 jarigen. Het is sowieso schokkend om te zien hoe vroeg sommige jongeren al 'rijp' zijn en op seksueel gebied van alles doen. En met net zo'n gemak ook met volwassenen. Alsof er geen leeftijdsverschil is. Uiteraard is dit heel verschillend per persoon.
3. Qua kerkrecht, 100% mee eens.

@MGG, volgens mij was hij catecheet, geen ouderling.
Dank voor je beantwoording. Toch schrik ik van jouw punt 2. Daar leg je toch de schuld bij de jonge meiden die met gemak met volwassenen van alles doen. Deze volwassenen gedragen zich dan schandalig en plegen stuk voor stuk misbruik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Seksueel misbruik

Bericht door huisman »

DDD schreef: 18 apr 2023, 18:27 Een heel juist artikel:

https://www.rd.nl/artikel/1017052-wie-a ... chter-zich
Las het net. 100% eens met de auteur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
newton
Berichten: 681
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Seksueel misbruik

Bericht door newton »

DDD schreef: 18 apr 2023, 18:27 Een heel juist artikel:

https://www.rd.nl/artikel/1017052-wie-a ... chter-zich
Daarom pleit ik ervoor dat seksueel overschrijdend gedrag altijd bij de politie wordt gemeld. De melding wordt vastgelegd en wordt gezien bij het eventueel aanvragen van een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag)
Volgens mij is bij elke vereniging waar met jeugd gewerkt wordt een VOG verplicht. Met een officiële aangifte als slachtoffer wordt er hopelijk recht gedaan maar voorkom je mogelijk ook nieuwe slachtoffers.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Hoopvol »

newton schreef: 18 apr 2023, 19:55
DDD schreef: 18 apr 2023, 18:27 Een heel juist artikel:

https://www.rd.nl/artikel/1017052-wie-a ... chter-zich
Daarom pleit ik ervoor dat seksueel overschrijdend gedrag altijd bij de politie wordt gemeld. De melding wordt vastgelegd en wordt gezien bij het eventueel aanvragen van een VOG (Verklaring Omtrent het Gedrag)
Volgens mij is bij elke vereniging waar met jeugd gewerkt wordt een VOG verplicht. Met een officiële aangifte als slachtoffer wordt er hopelijk recht gedaan maar voorkom je mogelijk ook nieuwe slachtoffers.
En hoevaak wordt de VOG ververst? Mijn ervaringen vrijwilligerswerk is dat, als je eenmaal een VOG hebt, je jarenlang geen VOG meer hoeft aan te vragen. De VOG is een momentopname en wordt niet automatisch ingetrokken bij een overtreding.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Bezorgd »

Alleen schuldig wat betreft de minderjarige, zoals verwacht.
De rechters denken daar echter anders over, zo bleek woensdag tijdens de uitspraak. Ze stelden dat er na het examen geen sprake meer was van een leraar-leerling verhouding en dat de examenreis buiten school om geregeld was. “Ze zag hem gewoon als een gezellige reisleider en een vakantieliefde. Ze was niet aan zijn zorg en waakzaamheid toevertrouwd. Hun omgang was niet stiekem en hij is ook een paar keer bij haar ouders thuisgeweest”, stelden de rechters.

(..)

Waar de man zich volgens de rechter wel schuldig aan heeft gemaakt is seks met een minderjarige. Dat is strafbaar. Omdat hij zich met het seksuele contact met het 15-jarige zusje daaraan schuldig heeft gemaakt, veroordeelde de rechter hem tot de maximale werkstraf van 240 uur. Daarnaast kreeg hij drie maanden voorwaardelijke celstraf.
https://cvandaag.nl/premium/95888-voorm ... kyHyUyp5DQ
MGG
Berichten: 3553
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Seksueel misbruik

Bericht door MGG »

https://www.rd.nl/artikel/1018411-in-de ... refo-metoo

Her artikel eindigt heel treffend.
'Christenen moeten niet alleen bewaard worden voor de zonde van misbruik, maar ook voor het handhaven van een cultuur die deze zonde kan toedekken.'
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Seksueel misbruik

Bericht door Tiberius »

De discussie over de ambtstermijn van ouderlingen en diakenen heb ik afgesplitst, zodat we hier verder kunnen discussiëren over seksueel misbruik.
Het onderwerp is de aandacht zeker waard.
Plaats reactie