Toch niet recht gedaan...

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef: Mi leeft dat ook bij de leden. De meerderheid voelt zich veel meer verwant met de HHK dan met de GGiN. Misschien moet de GG dat gewoon accepteren, en zich veel meer richten op hen waarmee we ons ook geestelijk verwant weten en die wel bereid zijn het gesprek en de samenwerking aan te gaan.
Dan heb je hetzelfde probleem. Ik las hier een artikeltje in de Vijgenboom van ds. van Estrik en daar straalde de eenheid ook niet vanaf. Een gedeelte zal prima passen in de GG, een gedeelte ook weer niet.

Misschien moeten we dat gewoon accepteren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:Als je even terugleest naar mijn eerdere posting (die van 30 okt 2010 11:12 am), dan zal je zien dat ik beide stellingen, die staan in de context van betreffend krantenartikel, netjes onderbouw met citaten. Kortom, de concrete citaten zijn al lang gegeven.
Oké. Je hebt het over te pas en te onpas. En je baseert je op één uitspraak in één artikel. Maar goed, als jij dat gerechtvaardigd vindt, 't ligt voor jouw verantwoording. Je zegt nogal wat, namelijk.
Ik kan ook verwijzen naar de synode-vergaderingen van de GG (en naar ik meen ook GGiN), waar dit ook altijd gebeurt. Men leze de krantenverslagen maar na. Of men leze de kerkelijke bladen, of interviews met sommige kranten, waarin zulke uitspraken ook met regelmaat opduiken.

Kortom: Je kan het leuk vinden of niet, maar er is genoeg onderbouwing voor de stellingen die ik gedaan heb.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door refo »

Wat memento zegt is algemeen bekend.
Als je alles met gedrukte citaten moet bewijzen is dat lastig. En dat weten de tegenstanders ook. Daarom vragen ze erom. En als er dan iets op papier staat, dan telt het weer niet.
Dat artikeltje van vandaag in het RD geeft de laatste stand van zaken weer..

Je kunt 'Uit ons uitgegaan' wel weggooien, maar het staat bij alle uitgetredenen nog in de boekenkast. En als ds Roos zijn kerkgenoten oproept het weg te gooien, dan komen we misschien ergens.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Als je even terugleest naar mijn eerdere posting (die van 30 okt 2010 11:12 am), dan zal je zien dat ik beide stellingen, die staan in de context van betreffend krantenartikel, netjes onderbouw met citaten. Kortom, de concrete citaten zijn al lang gegeven.
Oké. Je hebt het over te pas en te onpas. En je baseert je op één uitspraak in één artikel. Maar goed, als jij dat gerechtvaardigd vindt, 't ligt voor jouw verantwoording. Je zegt nogal wat, namelijk.
Ik kan ook verwijzen naar de synode-vergaderingen van de GG (en naar ik meen ook GGiN), waar dit ook altijd gebeurt. Men leze de krantenverslagen maar na. Of men leze de kerkelijke bladen, of interviews met sommige kranten, waarin zulke uitspraken ook met regelmaat opduiken.

Kortom: Je kan het leuk vinden of niet, maar er is genoeg onderbouwing voor de stellingen die ik gedaan heb.
Nou, het gaat er niet zozeer om of ik iets leuk vind of niet. Je wordt richting de GGiN al wat voorzichtiger, gelukkig. Ik denk namelijk met jou dat de GG meer grossiert met zulke uitspraken dan de GGiN. Een veel gehoorde uitspraak bij de GGiN (lees de synodeverslagen en lees de boekjes die zijn uitgegeven n.a.v. bevestigingen/intreden) dat er opgemerkt wordt dat er grote saamhorigheid en liefde is. Dat was ook afgelopen dinsdag merkbaar bij de intrede van ds. Schultink in Gouda.
Bij de GG ligt dat toch een beetje anders, daar is de saamhorigheid soms niet zo te merken. Lees alleen dit topic. Dan is het op z'n minst opmerkelijk dat juist op hun synode uitspraken over een ander kerkverband gedaan worden.
refo schreef:Wat memento zegt is algemeen bekend.
Als je alles met gedrukte citaten moet bewijzen is dat lastig. En dat weten de tegenstanders ook. Daarom vragen ze erom. En als er dan iets op papier staat, dan telt het weer niet.
Dat artikeltje van vandaag in het RD geeft de laatste stand van zaken weer..

Je kunt 'Uit ons uitgegaan' wel weggooien, maar het staat bij alle uitgetredenen nog in de boekenkast. En als ds Roos zijn kerkgenoten oproept het weg te gooien, dan komen we misschien ergens.
Ach refo, je simplificering van de werkelijkheid is wederom ontroerend.
Gedrukte citaten zijn lastig. Maar ik weet dat het andersom ook erg gevoelig is. Wanneer op dit forum het 'R-woord' genoemd wordt n.a.v. uitspraken of prediking dan worden er tranen met tuiten gehuild omdat het zo vreselijk is. En dan moeten er ook gedrukte citaten komen. Dus ik dacht: kom, laat ik dat ook eens doen. :)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Als je even terugleest naar mijn eerdere posting (die van 30 okt 2010 11:12 am), dan zal je zien dat ik beide stellingen, die staan in de context van betreffend krantenartikel, netjes onderbouw met citaten. Kortom, de concrete citaten zijn al lang gegeven.
Oké. Je hebt het over te pas en te onpas. En je baseert je op één uitspraak in één artikel. Maar goed, als jij dat gerechtvaardigd vindt, 't ligt voor jouw verantwoording. Je zegt nogal wat, namelijk.
Ik kan ook verwijzen naar de synode-vergaderingen van de GG (en naar ik meen ook GGiN), waar dit ook altijd gebeurt. Men leze de krantenverslagen maar na. Of men leze de kerkelijke bladen, of interviews met sommige kranten, waarin zulke uitspraken ook met regelmaat opduiken.

Kortom: Je kan het leuk vinden of niet, maar er is genoeg onderbouwing voor de stellingen die ik gedaan heb.
Nou, het gaat er niet zozeer om of ik iets leuk vind of niet. Je wordt richting de GGiN al wat voorzichtiger, gelukkig. Ik denk namelijk met jou dat de GG meer grossiert met zulke uitspraken dan de GGiN. Een veel gehoorde uitspraak bij de GGiN (lees de synodeverslagen en lees de boekjes die zijn uitgegeven n.a.v. bevestigingen/intreden) dat er opgemerkt wordt dat er grote saamhorigheid en liefde is. Dat was ook afgelopen dinsdag merkbaar bij de intrede van ds. Schultink in Gouda.
Bij de GG ligt dat toch een beetje anders, daar is de saamhorigheid soms niet zo te merken. Lees alleen dit topic. Dan is het op z'n minst opmerkelijk dat juist op hun synode uitspraken over een ander kerkverband gedaan worden.
Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee. Lijkt wel of dat er bij moet, om rechtzinnig over te komen.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17458
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door huisman »

@Ander had jij dan ook niet liever wat meer begrip en toenadering van Ds J Roos gezien? Ik hoop dat ze nog meer gesproken hebben waar de journalist niet bij was.
Laat ik nog maar eens posten wat ik van het gesprek vond.
Ik lees het net en vond het ronduit een verdrietig gesprek, de GG mag niet klagen over DWS stukken van 10 jaar geleden maar de GGiN blijft klagen over een synode van 57 jaar geleden. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat de synodevoorzitter van de GG niet stevig tegenover Ds J Roos de bandbreedte van zijn eigen kerk verdedigd.
Natuurlijk is de GG breder dan de GGiN maar de hele GG bevindt zich binnen Schrift en confessie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

huisman schreef:@Ander had jij dan ook niet liever wat meer begrip en toenadering van Ds J Roos gezien?
Nee. Dat zou benevens de werkelijkheid zijn.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Mister »

Ander schreef:
memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Maar wat vind je inhoudelijk dan van deze punten?
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door JALP »

FlyingEagle schreef:Ik ben het met Memento eens. Denk je een mooi stuk over eenheid te lezen geldt deze eenheid alleen voor een deel van de GG.
ds. Roos wil ook niet het boete kleed aantrekken voor 1953. Het was allemaal rechtvaardig.... kom nou zeg! Ik heb altijd geleerd, waar er 2 ruzie hebben, hebben er 2 schuld, dat geldt ook hier.
.
Mee eens, en wanneer je zelf geen schuld hebt aan de scheuring van 1953, dan bevreemd mij de laatste zin van het artikel mij ten zeerste....
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Auto »

Ander schreef:Een veel gehoorde uitspraak bij de GGiN (lees de synodeverslagen en lees de boekjes die zijn uitgegeven n.a.v. bevestigingen/intreden) dat er opgemerkt wordt dat er grote saamhorigheid en liefde is. Dat was ook afgelopen dinsdag merkbaar bij de intrede van ds. Schultink in Gouda.
Ik denk dat we dit aardig moeten nuanceren, (ik zal het onderbouwen ;) ) Wat is er in Elspeet gebeurd dat de GGinNed daar gescheurd is, hoe hebben daar ambtsdragers geacteerd? Wat is er gebeurd rond de aansluiting van deze gemeente bij de OGG? Wat heeft er allemaal gespeeld rond ds Treur en zijn besluit om het ambt neer te leggen? Ik denk dat de woorden 'grote saamhorigheid' en 'liefde' een heel andere dimensie krijgen. Daarnaast spelen er veel meer zaken die niet deugen. Maar wat wil je ook .......... het zijn ook allemaal Adamieten vandezelfde stam als wij en hebben allemaal dezelfde stamhoofd. Ga het alsjeblieft niet beter maken dan het is.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Maar wat vind je inhoudelijk dan van deze punten?
Dat is natuurlijk een beetje lastig. Het moge duidelijk zijn dat ik punt 1 onzin vindt. Dus daar vind ik van wat ik al geschreven heb. Punt 2 is een gevoelen van memento. Ds. Roos noemt dat hij geen herkenning heeft met predikanten uit de GG. Memento legt erin dat ds. Roos de predikanten uit het midden en links bedoelt. Ik vind het gewoon een eerlijk punt. Vele links-georiënteerde forummers laten duidelijk blijken in bepaalde postings dat ze weinig herkenning hebben met predikanten uit het rechtse deel van de GG/GGiN. Dus zo'n bizar punt is het eigenlijk ook niet.
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door JALP »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Maar wat vind je inhoudelijk dan van deze punten?
Dat is natuurlijk een beetje lastig. Het moge duidelijk zijn dat ik punt 1 onzin vindt. Dus daar vind ik van wat ik al geschreven heb. Punt 2 is een gevoelen van memento. Ds. Roos noemt dat hij geen herkenning heeft met predikanten uit de GG. Memento legt erin dat ds. Roos de predikanten uit het midden en links bedoelt. Ik vind het gewoon een eerlijk punt. Vele links-georiënteerde forummers laten duidelijk blijken in bepaalde postings dat ze weinig herkenning hebben met predikanten uit het rechtse deel van de GG/GGiN. Dus zo'n bizar punt is het eigenlijk ook niet.

Maar wanneer we allemaal nu eens gaan kijken wat ons bindt i.p.v. wat ons scheidt.... Dan zijn we al een heel stuk verder. Ik, jij, alle forummers, ds. Eckeveld, ds. Roos, ds weet ik veel wie, iedereen....
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:
memento schreef:Hoho, mijn opmerkingen gelden nog steeds hoor. Ook voor de GGiN. Met bewijs in dit krantenartikel, concreet geciteerd en controleerbaar voor iedereen:
1. Waarom altijd die cliché klaagzang? Ook ds. Roos doet er aan mee.
2. Het afschrijven van predikanten uit de GG door ds. Roos is schokkend.
Je standpunt is helder hoor, memento.
Maar wat vind je inhoudelijk dan van deze punten?
Dat is natuurlijk een beetje lastig. Het moge duidelijk zijn dat ik punt 1 onzin vindt. Dus daar vind ik van wat ik al geschreven heb. Punt 2 is een gevoelen van memento. Ds. Roos noemt dat hij geen herkenning heeft met predikanten uit de GG. Memento legt erin dat ds. Roos de predikanten uit het midden en links bedoelt. Ik vind het gewoon een eerlijk punt. Vele links-georiënteerde forummers laten duidelijk blijken in bepaalde postings dat ze weinig herkenning hebben met predikanten uit het rechtse deel van de GG/GGiN. Dus zo'n bizar punt is het eigenlijk ook niet.
Vraag is dan natuurlijk wel of het goed is. Het staat een eventuele eenheid in de weg, het getuigt niet van een ander uitnemender achten als jezelf en als een predikant als Ds. Roos publiekelijk vraagtekens gaat stellen bij een aantal predikanten van de GG, die toch echt wel binnen Schrift en belijdenis passen, dan mogen gemeenteleden dit dus ook. Kortom, niet verstandig en onwaar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Toch niet recht gedaan...

Bericht door Ander »

Auto schreef:
Ander schreef:Een veel gehoorde uitspraak bij de GGiN (lees de synodeverslagen en lees de boekjes die zijn uitgegeven n.a.v. bevestigingen/intreden) dat er opgemerkt wordt dat er grote saamhorigheid en liefde is. Dat was ook afgelopen dinsdag merkbaar bij de intrede van ds. Schultink in Gouda.
Ik denk dat we dit aardig moeten nuanceren, (ik zal het onderbouwen ;) ) Wat is er in Elspeet gebeurd dat de GGinNed daar gescheurd is, hoe hebben daar ambtsdragers geacteerd? Wat is er gebeurd rond de aansluiting van deze gemeente bij de OGG? Wat heeft er allemaal gespeeld rond ds Treur en zijn besluit om het ambt neer te leggen? Ik denk dat de woorden 'grote saamhorigheid' en 'liefde' een heel andere dimensie krijgen. Daarnaast spelen er veel meer zaken die niet deugen. Maar wat wil je ook .......... het zijn ook allemaal Adamieten vandezelfde stam als wij en hebben allemaal dezelfde stamhoofd. Ga het alsjeblieft niet beter maken dan het is.
Je laatste constatering is volkomen juist. Maar ja, 't lijkt wel een beetje op een klaagzang en geween hoe slecht het allemaal niet is. Maar goed, Auto, je bewijst hiermee toch een bepaalde herkenning te hebben in het besproken artikel, dat doet me deugd. Er borrelde bij mij een lijstje met GG-misstanden boven maar het lijkt me onverstandig om dat hier te posten. 't Lijstje was wel wat langer...
Gesloten