Volle zekerheid - Zekerheid

Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:Het leek mij goed om ook nog deze tekst te vermelden:

Hebr. 11: 27 Door het geloof heeft hij [Mozes] Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.

Als ergens duidelijk blijkt dat geloven 'zien' is - en dus het geestelijk zien niet uitsluit! - is het in deze tekst.

* Ik verwacht geen reactie van refo meer en zal ook verder niet meer met hem over dit onderwerp in discussie gaan op RF.
Volgens mij moeten jullie er ook geen discussie van maken. Als je zou uitleggen wat je hier met bedoelt zou je misschien ooit wat verder komen. Wat bedoel je in dit verband met zien? Je ziet dingen omdat/doordat je gelooft. En daarmee verdwijnt de tegenspraak.

Blijft wel de grote vraag, hoe je dat zien wel doet, en hoe je onderscheid maakt tussen zien uit geloof en zien in gevoel. Want wat velen in het geloof menen te zien kon weleens 'gewoon' gevoel zijn - anderen 'zien' namelijk soms tegenovergestelde zaken. Maar tegelijk wordt dan eigenlijk niet geaccepteerd dat er aan de waarneming wordt getwijfeld.

Voor Christenen geldt volgens mij nog steeds dat niemand ooit God heeft gezien. Zijn Zoon heeft hem doen kennen. Al het andere dient daarvan afgeleid te zijn. Zie je zaken anders omdat je gelooft? Natuurlijk. Maar dat komt omdat je de Zoon kent. De rest is daarvan afgeleid.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:Het leek mij goed om ook nog deze tekst te vermelden:

Hebr. 11: 27 Door het geloof heeft hij [Mozes] Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.

Als ergens duidelijk blijkt dat geloven 'zien' is - en dus het geestelijk zien niet uitsluit! - is het in deze tekst.

* Ik verwacht geen reactie van refo meer en zal ook verder niet meer met hem over dit onderwerp in discussie gaan op RF.
Mozes had tien plagen zien gebeuren en talijke tekenen en wonderen, God's tekenen (waar ook de farizeers om vroegen) met Zijn volk de joden alleen.
Wij als gemeente, die (die tekenen en wonderen) niet zien, maar toch geloven,)zullen niet beschaamd worden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Zonderling »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Het leek mij goed om ook nog deze tekst te vermelden:

Hebr. 11: 27 Door het geloof heeft hij [Mozes] Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.

Als ergens duidelijk blijkt dat geloven 'zien' is - en dus het geestelijk zien niet uitsluit! - is het in deze tekst.

* Ik verwacht geen reactie van refo meer en zal ook verder niet meer met hem over dit onderwerp in discussie gaan op RF.
Mozes had tien plagen zien gebeuren en talijke tekenen en wonderen, God's tekenen (waar ook de farizeers om vroegen) met Zijn volk de joden alleen.
Wij als gemeente, die (die tekenen en wonderen) niet zien, maar toch geloven,)zullen niet beschaamd worden.
Joannah, heb je tekst die Afgewezen citeert, wel gelezen?
Daar staat toch echt niet dat Mozes de tekenen en wonderen gezien heeft, maar dat hij de Onzienlijke (geestelijk) gezien heeft, zelfs lang vóórdat hij de tekenen en wonderen zag die jij noemt en lang vóór Sinaï.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Joannah »

Zonderling schreef:
Joannah schreef:
Afgewezen schreef:Het leek mij goed om ook nog deze tekst te vermelden:

Hebr. 11: 27 Door het geloof heeft hij [Mozes] Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.

Als ergens duidelijk blijkt dat geloven 'zien' is - en dus het geestelijk zien niet uitsluit! - is het in deze tekst.

* Ik verwacht geen reactie van refo meer en zal ook verder niet meer met hem over dit onderwerp in discussie gaan op RF.
Mozes had tien plagen zien gebeuren en talijke tekenen en wonderen, God's tekenen (waar ook de farizeers om vroegen) met Zijn volk de joden alleen.
Wij als gemeente, die (die tekenen en wonderen) niet zien, maar toch geloven,)zullen niet beschaamd worden.
Joannah, heb je tekst die Afgewezen citeert, wel gelezen?
Daar staat toch echt niet dat Mozes de tekenen en wonderen gezien heeft, maar dat hij de Onzienlijke (geestelijk) gezien heeft, zelfs lang vóórdat hij de tekenen en wonderen zag die jij noemt en lang vóór Sinaï.
Ik lees alleen dat er staat dat hij een rotsvast vertrouwen had, ALS ziende de Onzienlijke.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Zonderling »

Joannah schreef:Ik lees alleen dat er staat dat hij een rotsvast vertrouwen had, ALS ziende de Onzienlijke.
Dat ALS is dus geen geestelijke realiteit?
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Joannah »

Zonderling schreef:
Joannah schreef:Ik lees alleen dat er staat dat hij een rotsvast vertrouwen had, ALS ziende de Onzienlijke.
Dat ALS is dus geen geestelijke realiteit?
Dat ALS lees ik als ALSOF.
Is dat niet goed?
Geloof is weten, zonder te zien, ALSOF je het wel hebt gezien, tenslotte.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Zonderling »

Ik meen dat hier van een werkelijk geloofszien gesproken wordt.
Marco
Berichten: 3605
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Marco »

Zonderling schreef:Ik meen dat hier van een werkelijk geloofszien gesproken wordt.

Ik denk het niet:

http://www.blueletterbible.org/lang/lex ... 5613&t=KJV

(in het engels, lang verhaal, meerdere 'keuzes', maar wellicht verhelderend).
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:Ik meen dat hier van een werkelijk geloofszien gesproken wordt.
Ik kan Afgewezen en Zonderling hierin van harte bijvallen.

De tekst die Johanna aanhaalt, duidt op het geloven in de onzienlijke dingen.
En opzich is dat juist.
Maar er zijn heel veel mensen die in zaken geloven die echt niet bestaan, waarvan het geloofwaardig zijn vanuit de Bijbel ook niet wordt gesteld of getoond.

En ik meen dat A. en Z. stellen dat het geloof ook zichtbaar is, als het wordt geopenbaard in Wien men gelooft (heeft) zonder het fysiek te hebben aanschouwd.
Dus niet alleen geloven in onzienlijke dingen, maar tevens het zien van die onzienlijke dingen.
Als de Heilige Geest dit werkt, gaat het geloof steeds meer schitteren in de geloofsogen (al dan niet door de zgn. tralieën), waardoor het geloof meer en meer wordt verzekerd en vastgemaakt.
En waaruit ook de zekerheid des geloofs voortkomt.

En ook: Waardoor Zijn verlossingswerk aan de Zijnen meer en meer wordt getoond vanuit het eeuwig welbehagen. En alweer: Door Hem, door Hem alleen.....

En, mag ik het plat zeggen: domweg geloven is het niet, we kunnen alleen met een geschonken waarachtig geloof de eeuwigheid aandoen.

Al kon Simeon zijn Zaligmaker aanschouwen, hoe kon hij weten dat juist dit Kind zijn Zaligmaker was?
25 En zie, er was een mens te Jeruzalem, wiens naam was Simeon; en deze mens was rechtvaardig en godvrezend, verwachtende de vertroosting Israëls; en de Heilige Geest was op hem.
26 En hem was een Goddelijke openbaring gedaan door den Heiligen Geest, dat hij den dood niet zien zou, eer hij den Christus des Heeren zou zien.
27 En hij kwam door den Geest in den tempel. En als de ouders het Kindeken Jezus inbrachten, om naar de gewoonte der wet met Hem te doen,
28 Zo nam hij Hetzelve in zijn armen en loofde God en zeide:
29 Nu m laat Gij, Heere, Uw dienstknecht gaan in vrede, naar Uw woord;
30 Want mijn ogen hebben Uw Zaligheid gezien,
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Fjodor »

Marco schreef:
Afgewezen schreef:Het leek mij goed om ook nog deze tekst te vermelden:

Hebr. 11: 27 Door het geloof heeft hij [Mozes] Egypte verlaten, niet vrezende den toorn des konings; want hij hield zich vast, als ziende den Onzienlijke.

Als ergens duidelijk blijkt dat geloven 'zien' is - en dus het geestelijk zien niet uitsluit! - is het in deze tekst.

* Ik verwacht geen reactie van refo meer en zal ook verder niet meer met hem over dit onderwerp in discussie gaan op RF.
Volgens mij moeten jullie er ook geen discussie van maken. Als je zou uitleggen wat je hier met bedoelt zou je misschien ooit wat verder komen. Wat bedoel je in dit verband met zien? Je ziet dingen omdat/doordat je gelooft. En daarmee verdwijnt de tegenspraak.

Blijft wel de grote vraag, hoe je dat zien wel doet, en hoe je onderscheid maakt tussen zien uit geloof en zien in gevoel. Want wat velen in het geloof menen te zien kon weleens 'gewoon' gevoel zijn - anderen 'zien' namelijk soms tegenovergestelde zaken. Maar tegelijk wordt dan eigenlijk niet geaccepteerd dat er aan de waarneming wordt getwijfeld.

Voor Christenen geldt volgens mij nog steeds dat niemand ooit God heeft gezien. Zijn Zoon heeft hem doen kennen. Al het andere dient daarvan afgeleid te zijn. Zie je zaken anders omdat je gelooft? Natuurlijk. Maar dat komt omdat je de Zoon kent. De rest is daarvan afgeleid.
Nee nee, het gaat niet eens enkel om de term zien, hoewel we het daarover ook niet met refo eens zijn. In eerste instantie zou ik refo die term zien nog wel kado willen geven, ware het niet dat de bijbel anders getuigt. Maar refo zegt veel meer dan dat hij de term zien niet wil gebruiken. Hij wil ook de vergelijking met zien (zoals in deze tekst door Afgewezen gepost), niet maken. Zijn punt is zelfs dat die vergelijking nergens op slaat, want het geloven is volgens hem pertinent geen zien. Nu zie hier, de bijbel maakt de vergelijking wél!
Als we het verder niet enkel op de term zien laat liggen dan zegt refo nog veel meer dingen die ik echt erg vind. Zie hier:
refo schreef:Het gaat over 'volle zekerheid'. De zekerheid is gebaseerd op het Woord. En verder niets. Daarom zijn ook de sacramenten ingesteld: je gelooft, maar ziet niets. Daarom is er water, brood en wijn. Dat zien en tasten versterkt het geloof. Maar hoe zou dat versterken als geloven uit geestelijke inspraken bestaat? Dat zou dan toch veel beter geweest zijn? Dat Jezus zou vetrekken en zeggen: ik zal af en toe door de Geest inwendig tot u spreken? Maar nee, prediking, doop en avondmaal.
Hij heeft Zijn Geest wel gezonden! Maar daardoor gingen de predikers aan het werk. En de mensen werden daardoor ware hoorders.
"En verder niets"?? "Ik zal af en toe door de Geest inwendig tot u spreken"?? De Heere spreekt onophoudelijk door de Geest tot Zijn kinderen. Hoe zou ik anders Abba Vader durven bidden? Als de Geest het mij niet voor wilde bidden? Laat ik nog maar weer de bijbel spreken:
Rom 8: 15 Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid46 wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming47 tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!48
16 Dezelve Geest getuigt met onzen geest,49 dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God,50 en medeerfgenamen van Christus;

En refo, ik kan alleen voor mezelf spreken, maar dat brood en wijn is echt een ontzaglijke versterking. Wat hebben we toch een rijk God! De Heilige Geest schenkt Hij in overvloed om ons werkelijk te bepalen bij die aardse tekenen waardoor we mogen zien op Zijn Zoon. Wat komt de Heere dan toch dichtbij.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door refo »

En de doop?
Maar dat zeg ik ook precies: het Avondmaal versterkt het geloof.

Het ging hier toch over zekerheid? Rom 8 spreekt daarvan. Niet af en toe, maar altijd. Waar baseert Paulus dat op? De Geest getuigt (door het Woord) met onze geest. Het Woord is zeer vast.

Maar als je zekerheid wilt die meetbaar is moet je bv Gal 5:22 eens lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door refo »

En voor de zondag heb ik nog wel verduidelijkende lectuur: De Instutie Boek 2, hoofdstuk 9.
Vooral paragraaf 3 is van belang.

En ja, weer die dopers....

Hebr 11:27 trek ik mijn kamp. Als het woordje 'als' er niet stond, ja dan, maar er staat wel 'als'.
Het Woord van God, dat hij (nochtans) geloofde gaf hem zoveel moed, alsof hij de onzienlijke zag.
Wat inhoudt dat Mozes Hem niet echt zag.

Nogmaals: bij geloven is 'nochtans' van belang.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door jvdg »

refo schreef:En voor de zondag heb ik nog wel verduidelijkende lectuur: De Instutie Boek 2, hoofdstuk 9.
Vooral paragraaf 3 is van belang.

En ja, weer die dopers....

Hebr 11:27 trek ik mijn kamp. Als het woordje 'als' er niet stond, ja dan, maar er staat wel 'als'.
Het Woord van God, dat hij (nochtans) geloofde gaf hem zoveel moed, alsof hij de onzienlijke zag.
Wat inhoudt dat Mozes Hem niet echt zag.

Nogmaals: bij geloven is 'nochtans' van belang.
Is het geloven niet meer onvoorwaardelijk door Hem geschonken?
Nochtans valt dan weg, want Hij heeft het volbracht.
Spreek je nou jezelf niet tegen, door die tekenen en zegelen van de Heilige Doop en het Heilig Avondmaal niet meer als relevant te achten, en die sacramenten derhalve maar af te schrijven, zoals je in een eerdere posting hebt gesteld?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Fjodor »

refo schreef:En de doop?
Maar dat zeg ik ook precies: het Avondmaal versterkt het geloof.

Het ging hier toch over zekerheid? Rom 8 spreekt daarvan. Niet af en toe, maar altijd. Waar baseert Paulus dat op? De Geest getuigt (door het Woord) met onze geest. Het Woord is zeer vast.

Maar als je zekerheid wilt die meetbaar is moet je bv Gal 5:22 eens lezen.
Voor de doop geldt voor mij hetzelfde als voor het avondmaal. Alleen de eenmaligheid doet je er minder bij stilstaan. Gelukkig herinneren de predikanten er nog wel eens aan.
Er staat niet dat de Geest enkel door het Woord getuigt.
Galaten 5:22 ben ik ook mee eens hoor. Alleen de exclusiviteit die jij bij het Woord legt kan ik echt niet waarderen. Goed dat je tegen uitwassen ageert, maar er is ook een directer spreken van de Geest. De Geest is (ook) zeer vast. Jij zet geloven en zien, Woord en Geest tegen elkaar, zet ze maar gewoon naast elkaar.
refo schreef:En voor de zondag heb ik nog wel verduidelijkende lectuur: De Instutie Boek 2, hoofdstuk 9.
Vooral paragraaf 3 is van belang.

En ja, weer die dopers....

Hebr 11:27 trek ik mijn kamp. Als het woordje 'als' er niet stond, ja dan, maar er staat wel 'als'.
Het Woord van God, dat hij (nochtans) geloofde gaf hem zoveel moed, alsof hij de onzienlijke zag.
Wat inhoudt dat Mozes Hem niet echt zag.

Nogmaals: bij geloven is 'nochtans' van belang.
Ha, bijzonder interessant dat je deze paragraaf uit de Institutie noemt. Ik was al van plan deze hier te citeren.
Het eerste deel van die paragraaf moet je niet verkeerd lezen. Calvijn praat daar over de wedergeboorte. Servet zei dat die al geheel verkregen wordt hier op aarde, Calvijn zegt dat het aan Christus gelijk zijn voor later tijd is.

Wat zeg jij als een zin als deze, refo: "En wij genieten Christus ook niet anders, dan voorzover wij Hem omhelzen, bekleed met zijn beloften". Is dat niet veel te zintuigelijk? Meteen erachteraan schrijft Calvijn: "En daardoor geschiedt het, dat hij wel in onze harten woont, maar toch wij van Hem weg in den vreemde verkeren; want wij wandelen door het geloof en niet door aanschouwing. En deze twee komen ook niet slecht met elkander overeen, dat wij in Christus bezitten al wat betrekking heeft op de volmaaktheid van het hemelse leven, en toch het geloof een aanschouwen is van de goederen, die niet gezien worden."
Calvijn maakt hier een onderscheid tussen geloven en zien, en tegelijk zet hij het op één lijn. Ik vraag me af hoe jij dit in jouw kamp trekt.

En als we het toch over Calvijn hebben, laten we dan maar meteen Boek I, Hoofdstuk VII, het eind van paragraaf 4 en het begin van paragraaf 5 erbij nemen:
Want evenals God alleen een voldoende getuige is aangaande zich zelf in zijn Woord, zo zal ook dat Woord niet eerder geloof vinden in de harten van de mensen, dan wanneer het door het inwendige getuigenis des Geestes bezegeld wordt. Dezelfde Geest dus, die door de mond van de profeten gesproken heeft, moet in onze harten doordringen, om ons te overtuigen, dat zij getrouwelijk hebben uitgesproken, wat hun van Godswege opgedragen was. En deze verbinding wordt zeer passend uitgedrukt door Jesaja in deze woorden (Jes. 59:21): "Mijn Geest, die op u is, en mijn woorden, die Ik in uw mond gelegd heb en in de mond van uw zaad, zullen in eeuwigheid niet wijken." Sommige goede mensen vinden het jammer, dat, wanneer goddelozen ongestraft murmureren tegen Gods Woord, zij geen duidelijk bewijs bij de hand hebben. Alsof de Geest niet daarom een zegel en pand tot versterking van het geloof van de vromen genoemd wordt, omdat zij altijd door vele weifelingen henen weergedreven worden, totdat Hij hun verstand verlicht!

5. Dit moet dus onveranderlijk vastgesteld blijven, dat zij, die door de Heilige Geest innerlijk onderwezen zijn, volkomen rust vinden bij de Schrift, en dat deze haar geloofwaardigheid in zichzelf heeft, en niet onderworpen mag worden aan bewijsvoering en redenering, en dat ze niettemin de zekerheid, die ze bij ons verdient te hebben, door het getuigenis des Geestes verkrijgt. Want ook al verwerft zij zichzelf door haar eigen majesteit eerbied, zo grijpt ze toch ons eerst dan ernstig aan, wanneer ze door de Geest in ons harten verzegeld is.
Nogmaals over Heb 11:
Maar refo zegt veel meer dan dat hij de term zien niet wil gebruiken. Hij wil ook de vergelijking met zien (zoals in deze tekst door Afgewezen gepost), niet maken. Zijn punt is zelfs dat die vergelijking nergens op slaat, want het geloven is volgens hem pertinent geen zien. Nu zie hier, de bijbel maakt de vergelijking wél! Je zegt dat geloven en zien tegenpolen zijn. Het voorbeeld uit Heb geeft al aan dat dat het niet is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Volle zekerheid - Zekerheid

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Nu zie hier, de bijbel maakt de vergelijking wél! Je zegt dat geloven en zien tegenpolen zijn. Het voorbeeld uit Heb geeft al aan dat dat het niet is.
Geloven = geestelijk zien = tegenpool van zien met lichamelijke ogen.

Je moet in de Bijbel altijd kijken naar de context. Zo zegt Jezus dat we moeten zijn als de kinderkens. We moeten dus klein zijn.
Maar in de brief aan Korinthe en aan de Hebreeën worden de gelovigen juist weer vermaand dat ze maar als kleine kinderen blijven en niet opwassen in het geloof!
En zo zit dat ook met zien versus geloven. Toen Thomas Jezus' lichamelijk wilde zien en voelen, werd hij bestraft. Maar elders wijst Jezus juist weer op de noodzaak van het 'zien'!
Wie met slogans werkt, moet opassen het zicht op de gehele Bijbel niet kwijt te raken.
Plaats reactie