Verwachte boeken theologie

Geytenbeekje

Re: Verwachte boeken theologie

Berichtdoor Geytenbeekje » 04 Sep 2019, 23:05

Op een gegeven moment kom je ook niet meer verder in de dogmatiek lijkt me

Herman

Berichtdoor Herman » 05 Sep 2019, 08:57

Naar mijn idee zitten de verschillen echt niet zo ver uit elkaar tussen vroeger en nu.

En verder lees ik eigenlijk alleen klassieke werken in een goede hedendaagse spelling en zinsopbouw. Anders kom ik er niet doorheen.

Anselmus

Berichtdoor Anselmus » 13 Sep 2019, 23:28

Geytenbeekje schreef:Op een gegeven moment kom je ook niet meer verder in de dogmatiek lijkt me

Dat ben ik niet met je eens. Dogmatiek is nodig in een steeds veranderende context en tijd. Je kunt zeggen dat Gods Woord niet verandert en voor alle tijden geldt, maar er zijn steeds nieuwe vraagstukken. Dogmatiek en ethiek zijn dan ook twee kanten van dezelfde medaille. Zo is het boek van Van Vlastuin over Katholiek Vandaag denk ik heel nuttig in een snel veranderend kerkelijk landschap. Ook vraagt het schepping- en evolutiedebat steeds om nieuwe antwoorden rondom creationisten, Intelligent Design, etc. Maar ook zaken als kunstmatige intelligentie zijn nieuw en vragen om een dogmatische doordenking naast een ethische bezinning. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de postmoderne hermeneutische ontwikkeling. Ook dit vraagt om een helder dogmatisch antwoord op hoe we de Bijbel zien en moeten lezen. Elke tijd heeft zijn eigen vragen en daarin kan dogmatiek helpend zijn.
Fides Quaerens Intellectum

Terug naar “Boeken”