Moderne versie van de brede en de smalle weg

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door refo »

albion schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Het is tegenwoordig goede mode de farizeeën wat beter voor te stellen dan Jezus dat deed. :hum

Addergebroedsel!

De godsdienst van de farizeeen was een godsdienst van de uiterlijke dingen, maar het raakte het hart niet aan.

En hun 'evangelisatie' was om nog ergere hypocrieten te kweken.

Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
Dat is maar voor zover ze 'Mozes' dat is Gods Woord doorgaven, uiteraard.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door albion »

refo schreef:
albion schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Het is tegenwoordig goede mode de farizeeën wat beter voor te stellen dan Jezus dat deed. :hum

Addergebroedsel!

De godsdienst van de farizeeen was een godsdienst van de uiterlijke dingen, maar het raakte het hart niet aan.

En hun 'evangelisatie' was om nog ergere hypocrieten te kweken.

Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
Dat is maar voor zover ze 'Mozes' dat is Gods Woord doorgaven, uiteraard.

Ik dacht dat de stoel van Mozes de wet betekent?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Bert Mulder »

albion schreef:
Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
alles wat in (Gods) wet geboden is om te doen, doe dat, maar doe niet naar de menselijke wetten en regels (hun werken) die ze u opleggen
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
alles wat in (Gods) wet geboden is om te doen, doe dat, maar doe niet naar de menselijke wetten en regels (hun werken) die ze u opleggen
Dan kan er bij ons ook wel het één en ander overboord.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Ander »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:
albion schreef:
Bert en wat doe je dan met deze tekst? En dan vooral het dikgedrukte? Waar slaat dat op?

Toen sprak Jezus tot de scharen en tot Zijn discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de farizeeën zijn gezeten op den stoel van Mozes; Daarom, al wat zij u zeggen, dat gij houden zult, houdt dat en doet het, maar doet niet naar hun werken;
alles wat in (Gods) wet geboden is om te doen, doe dat, maar doe niet naar de menselijke wetten en regels (hun werken) die ze u opleggen
Dan kan er bij ons ook wel het één en ander overboord.
Wie bedoel je met 'ons'?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door helma »

moest toch even aan dit topic denken toen ik dit nieuwsbericht las:

http://nos.nl/artikel/235602-bezoekers- ... ewond.html
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mariavt »

Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door parsifal »

Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Het gaat hier nu niet om een ongeluk wat perse met de achtbaan te maken heeft. Er valt iets op een wagentje van de achtbaan. Het is niet zo dat het ongeluk gebeurt door de snelheid van de wagentjes of het over de kop gaan van de wagentjes enzo. Het is vergelijkbaar met gewond raken bij een boswandeling door een vallende tak lijkt me.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mariavt »

parsifal schreef:
Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Het gaat hier nu niet om een ongeluk wat perse met de achtbaan te maken heeft. Er valt iets op een wagentje van de achtbaan. Het is niet zo dat het ongeluk gebeurt door de snelheid van de wagentjes of het over de kop gaan van de wagentjes enzo. Het is vergelijkbaar met gewond raken bij een boswandeling door een vallende tak lijkt me.
Ja , zo kun je je overal wel uitkletsen, vergelijk nu niet de schepping van een bos met een ongeluk in een werelds park, het gaat niet om die achtbaan, maar om het hele ongeluk op zich, maar verder ga ik hier niet op in.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Er staat bij een dergelijke attractie een waarschuwingsbord, dat ontraden wordt om erin te gaan als je lijdt aan een bepaalde aandoening, zoals van het hart, bloeddruk, evenwicht, e.d. Dus ook al zou er geen tak op je hoofd vallen, sta je evenwel bloot aan gevaren. Het is ook wel eens stil komen te staan, zaten mensen uren vast :sweat
Moet er niet aan denken :nonnon
Ook is gebleken dat het verslavend kan werken en dat de 8banen steeds spectaculairder moeten worden, om nog een kick van te krijgen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door parsifal »

Mariavt schreef:
parsifal schreef:
Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Het gaat hier nu niet om een ongeluk wat perse met de achtbaan te maken heeft. Er valt iets op een wagentje van de achtbaan. Het is niet zo dat het ongeluk gebeurt door de snelheid van de wagentjes of het over de kop gaan van de wagentjes enzo. Het is vergelijkbaar met gewond raken bij een boswandeling door een vallende tak lijkt me.
Ja , zo kun je je overal wel uitkletsen, vergelijk nu niet de schepping van een bos met een ongeluk in een werelds park, het gaat niet om die achtbaan, maar om het hele ongeluk op zich, maar verder ga ik hier niet op in.
Fijn. Suggestieve vragen stellen, en er dan niet verder op ingaan.
Achtbanen doen me niet veel, wel weet ik dat ze juist aantrekkelijk zijn omdat het de suggestie van gevaar oplevert, maar niet echt gevaarlijk is (er zijn gewoon weinig ongelukken mee). Nu gebeurt er een ongeluk bij een achtbaan wat vrijwel niets met een achtbaan te maken heeft en je wijst op het jezelf in gevaar brengen. Dat doet de discussie geen goed lijkt me.

Als het jezelf in gevaar brengen echt zo'n punt is, dan kun je beter wijzen op "fietsen zonder helm", "vet eten", "in de zon lopen" enz, allemaal zaken die onder refos wat meer gewoon zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Mariavt »

parsifal schreef:
Mariavt schreef:
parsifal schreef:
Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Het gaat hier nu niet om een ongeluk wat perse met de achtbaan te maken heeft. Er valt iets op een wagentje van de achtbaan. Het is niet zo dat het ongeluk gebeurt door de snelheid van de wagentjes of het over de kop gaan van de wagentjes enzo. Het is vergelijkbaar met gewond raken bij een boswandeling door een vallende tak lijkt me.
Ja , zo kun je je overal wel uitkletsen, vergelijk nu niet de schepping van een bos met een ongeluk in een werelds park, het gaat niet om die achtbaan, maar om het hele ongeluk op zich, maar verder ga ik hier niet op in.
Fijn. Suggestieve vragen stellen, en er dan niet verder op ingaan.
Achtbanen doen me niet veel, wel weet ik dat ze juist aantrekkelijk zijn omdat het de suggestie van gevaar oplevert, maar niet echt gevaarlijk is (er zijn gewoon weinig ongelukken mee). Nu gebeurt er een ongeluk bij een achtbaan wat vrijwel niets met een achtbaan te maken heeft en je wijst op het jezelf in gevaar brengen. Dat doet de discussie geen goed lijkt me.

Als het jezelf in gevaar brengen echt zo'n punt is, dan kun je beter wijzen op "fietsen zonder helm", "vet eten", "in de zon lopen" enz, allemaal zaken die onder refos wat meer gewoon zijn.
De dingen die je nu noemt zijn alledaagse dingen, het gaat erom dat je als wáár christen niet in zo'n park thuis hoort, dat is verzoeken van de Heere. Lees de cathechismus er maar eens op na, bij de verklaring van het zesde gebod.

Maar goed die discussie is al gevoerd, dus is het niet nodig om daar nog een keer over te beginnen.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door Marnix »

Mara schreef:
Mariavt schreef:Lijkt dit niet op het je bewust in gevaar begeven wat ik een aantal blz. terug had geschreven?????? :nonnon
Er staat bij een dergelijke attractie een waarschuwingsbord, dat ontraden wordt om erin te gaan als je lijdt aan een bepaalde aandoening, zoals van het hart, bloeddruk, evenwicht, e.d. Dus ook al zou er geen tak op je hoofd vallen, sta je evenwel bloot aan gevaren. Het is ook wel eens stil komen te staan, zaten mensen uren vast :sweat
Moet er niet aan denken :nonnon
Ook is gebleken dat het verslavend kan werken en dat de 8banen steeds spectaculairder moeten worden, om nog een kick van te krijgen.
Dat bordje staat er omdat het alleen dan gevaarlijk is kan zijn. Daarmee is de attractie op zich niet gevaarlijk. Net als dat rijden met bepaalde medicijnen gevaarlijk kan zijn, en er dan een waarschuwing staat: Niet rijden als je deze medicijnen slikt! Of met alcohol, je mag best een paar glaasjes drinken.... maar ga je een paar glazen drinken en dan autorijden, dan kan dat gevaarlijk zijn. Dus heeft men gezegd: niet rijden met meer dan 1 glas wijn op (beter helemaal niet drinken!). Maar op basis daarvan kan je niet stellen: Rijden is per definitie gevaarlijk. Het wordt pas gevaarlijk in bepaalde situaties. Daar wordt voor gewaarschuwd. En zo is het met die achtbanen ook. Het is niet gevaarlijk, tenzij je bepaalde aandoeningen hebt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door rekcor »

Mariavt schreef:De dingen die je nu noemt zijn alledaagse dingen, het gaat erom dat je als wáár christen niet in zo'n park thuis hoort, dat is verzoeken van de Heere. Lees de cathechismus er maar eens op na, bij de verklaring van het zesde gebod.
Volgens mij kom je hier niet uit als er geen consensus bestaat of je als Christen sowieso - stel dat het risico 0% was - in een dergelijk park thuishoort, ofwel, of je als Christen kunt vermaken met andere dingen dan de dingen die tot het geloofsleven behoren.

Het (vermeende) risico-aspect komt dan in een heel ander licht te staan: als je mag genieten van een ritje in de achtbaan, dan mag je daar ook een -theoretisch- risico mee lopen dat het mis gaat.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moderne versie van de brede en de smalle weg

Bericht door refo »

Wij waren ooit in Ouwehands dierenpark, toen er leeuwen ontsnapt waren.
Kun je daar ook niet meer heen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie